Multifunctionele desktop voor komende jaartjes

Pagina: 1
Acties:

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-03 20:38
Beste Tweakers,
graag maak ik gebruik van jullie expertise voor de door mij samengestelde desktop. Deze is (gelukkig) niet uniek en heb hem samengesteld op basis van het bestuderen van recente vergelijkbare posts op dit fijne en informatieve forum!! _/-\o_

Computergebruik, puur hobby: heel divers, waarbij nnm. de meest voor de computer 'belastende' programma's zijn: grafisch gebruik (Adobe Photoshop) en het maken van fractals (bijv. Mandelbulb 3D, Ultra Fractal). Daarnaast ook zo nu en dan Games mn. simulatie (Euro Truck Sim en Flightsim).
Ook muziekprogr. (opnemen/componeren mbv. Cubase/Audacity en mp3), waarbij de in-/output gaat via (externe) Digatale Audio Interface USB.
Daarnaast vanzelfsprekend de standaardprgr. die je op bijna elke computer kunt gebruiken.

De configuratie met mijn overwegingen.
1. Processor
Ik heb mijzelf 'verwend' met een i7 overklokbaar. Niet omdat ik daar (direct) mee wil beginnen maar om een zo hoog mogelijke stabiele kloksnelheid standaard al te hebben. De prijs is (relatief) niet zoveel hoger dan een boxed versie. En maar beter verlegen mee, dan verlegen om ..;-)
2. Moederbord
Passend voor bovengenoemde i7k. Graag wil ik hier 4 geheugensleuven in. Ik begin met 8 GB en kan dan evt. bijplaatsen als nodig blijkt. (Ipv. 8 GB eruit te moeten halen en dan 16 GB plaatsen). Tenzij de kwaliteit van het mobo (met 2 sleuven) het rechtvaardigd om hiervoor te kiezen. De optie dat hij voorbereid is om evt een 2e SSD bij te plaatsen is meegenomen.
3. Grafische kaart
Ik twijfel tussen de MSI en de Asus. Vooralsnog gekozen voor de Ases, op basis van adviezen in andere topics.
4. De kast
Staat op mijn hobbykamer onder werkblad. Hecht niet veel waarde aan uiterlijk, wel functioneel. Vereisten: een aantal aansluitingen aan voorzijde (front) en bij voorkeur hoog voorzijde.
Ook dient er om praktische redenen plaats te zijn voor DVD/CD-brander en Cardreader.
Veelal wordt de Fractal aanbevolen, maar ik vind hem te groot. Een M-ATX kast vind ik prima (mits mobo/i7/Graka erin passen). Er komen max. 2 HDD's en 1 SSD in.
5. Geheugen.
Ik heb recent 8GB (2x4) gekocht
6. SSD
256 GB Crucial, voor W81 en evt. voor 1/2 prgr's. die snelle werking 'vereisen'.
7. Extra Fan voor de koeling.
In de kast zitten standaard al Fan's. Dus ik weet niet of een extra nodig is. Veelal wordt een extra fan geadviseerd (zie lijstje)
8. Voeding
Heb ik recent gekocht.

Budget: mijn vorige computer(s) waren gemiddeld 7/8 jaar oud. Voor deze configuratie wil ik ca. het bedrag uitgeven wat het kost. Als ik hier weer ca. 7/8 jr. mee vooruit kan, prima toch? (€1400:7= 200 pj, voor m'n hobby 8) )

Dan nu mijn lijstje, met de aantekening dat ik een leek ben vwb. computer-knowhow. De kennis put ik uit dit forum. Het is ook de eerste keer dat ik hem zelf samenstel en in elkaar ga zetten. Maar ik hou van uitdagingen en het lijkt mij leuk om te doen (hoop dat dat achteraf ook zo zal zijn ;-))

#ProductPrijsSubtotaal
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 25,-€ 25,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 351,95€ 351,95
1Cooler Master Silencio 352€ 48,95€ 48,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
1Intel Core i7-4790K Boxed € 317,95€ 317,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,-€ 13,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,70

EDIT: Crucial M550 256 GB is inmiddels in prijs gezakt en goede optie voor M100 (op advies Budgetguy)

Wat ik heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 0€ 0
1Samsung Syncmaster P2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0€ 0
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0

De computerkasten waar tussen ik twijfel zijn. Mijn voorkeur heb ik in mijn bovenstaand lijstje gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 352€ 48,95€ 48,95
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 59,90€ 59,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 53,80€ 53,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 162,65

Mijn vragen/zorgen:
- gaat het moederbord + processor+ graka in de case passen?
- zijn het moederbord+ de processor + grafische kaart + geheugen goed op elkaar afgestemd?
- moet er nog een extra fan in de kast van keuze of zijn 2 genoeg?
- ik lees dat het in elkaar zetten met behulp van instructies op I-net voor een leek te doen is? Wat zijn de ervaringen van 'een leek' :P
- ik wil er 2 monitoren op aansluiten (24 en 22 inch) met de max. gebruikelijke resolutie

Alvast bedankt voor jullie aandacht en graag hoor ik jullie reacties.
(Layout aangepast)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Haal de spatie in de 'importeer producten' linkjes tussen 'pricewatch?' en 'Action' even weg, dan werken ze tenminste ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-03 13:43
-probeer je tabellen werkend te krijgen.
1400 euro is overigens enorme overkill, net zoals een gtx 970 voor flight sims. Mandelbulb en ultra fractal runt volgens mij op de cpu, ookal weet ik dat niet zeker. Ik ben nu een lijstje voor je aan het maken. done!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Asus Z97-P€ 86,95€ 86,95
1Asus STRIX-R9280-OC-3GD5€ 197,50€ 197,50
1NZXT S340 Zwart€ 65,50€ 65,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,97€ 11,97
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 94,50€ 94,50
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 915,32

Ik zou wel een 4790k nemen vwnwege de hoge kloksnelheid. Alle programma's die je opnoemde gebruiken de cpu veel meer dan de gpu. Een sterke gpu heb je dus niet echt nodig. Ik heb nu een stille videokaart gekozen welke onhoorbaar is in idle. Ook heb ik een andere kast gekozen, omdat ik die mooier vind (als jij een andere kast mooier vind moet je die nemen hoor.. :p). Een snellere en goedkopere SSD en een minder overpriced moederbord. Succes meg je build!

[ Voor 88% gewijzigd door Centelte op 23-01-2015 17:24 ]

• Ton37
Dank je Bugetguy. Ik lees op Prepar3D (dat flightsim-prgr wil ik ook gaan draaien, had ik er misschien boven bij moeten vermelden) dat die .heel veel van de Gpu vraagt. Vandaar mijn keuze. Jouw kast heeft een window, dat hoeft van mij niet, je ziet de kast niet. Ben blij met jouw reactie. De Ssd zal ik ook in de gaten houden omdat ik lees dat die in prijs is gezakt.
Jouw keuze van het mobo heeft natuurlijk met jouw opzet te maken.

Ik denk dat door programma's te draaien die én veel vragen van de Cpu én veel vragen van de Gpu ik hierop vooralsnog uitkom? M.a.w. als ik op het een teveel bezuinig, gaat dat 'ten koste' van het andere. Met bovenstaande configuratie hoop ik te bereiken dat ik toch die balans weet te creëren?
Vandaar dat ik graag hoor of dat bij deze setup haalbaar is?

[ Voor 46% gewijzigd door Ton37 op 23-01-2015 23:25 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor Prepar3D, kan een GTX 970 zeker geen kwaad. Een R9 290 is een iets goedkoper alternatief.
(Voor zover van wat ik kon vinden op het forum, zou AMD ondertussen ongeveer even goed moeten presteren als Nvidia) Hou er wel rekening mee dat een R9 290 meer vermogen nodig heeft waardoor je een iets zwaardere voeding moet gebruiken (ongeveer 100W meer*) en er meer warmte geproduceert zal worden waardoor je computer over het algemeen luider zal zijn.

*Een goede >400W is voldoende voor een i7-4790K + GTX 970
een goede >500W is voldoende voor een i7-4790K + R9 290
De voeding die je al hebt, is dus goed voor beide GPU's.

Het is inderdaad belangrijk om een zo snel mogelijk CPU te hebben en de i7-4790K is dan de beste keuze.

qua kast: Let erop dat de Cooler Master Silencio 352 een m-ATX kast is en er dus geen ATX moederbord (zoals de Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 die je nu hebt staan) in past.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 24-01-2015 00:36 ]

• Ton37
Dank je Robbedem, fijn om te horen.
Qua GPU blijft het lastig kiezen en ik blijf maar bij de GTX970.

Goed dat je dat opmerkte bij de te kleine kast. Ik moet letten op ATX-form kennelijk.
Die Fractals zijn duurder geworden, dus ik zoek een functionele kast die ook goed koel is voor het systeem.
Ik heb deze 3 gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide SPEC-02 Red Led€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Raijintek Agos Zwart€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 197,90

Mijn voorkeur gaat uit naar de Raijntec (prijs). Alleen ik kan niet zien/ontdekken of de USB/koptel. aansluiting aan de voorzijde/front zitten. Zie ze aan de zijkant vh front zitten..
Je kan toch gewoon een USB 2.0 stekkertje in de USB 3.0 poort doen, toch? Ik heb (nog) geen USB3.0 hardware. Alhoewel deze 2 x usb 2 en 2x usb 3 heeft. Zeker genoeg ;)
Moet er dan ook nog een extra Fan in, of zijn die 2 die in de kast zitten genoeg?

• Ton37
Mmm.., ivm. de meldingen over de Vram-problematiek bij de 970 lijkt mij het verstandig om maar 2/3 daagjes te wachten met bestellen tot er meer 'zekerheid' omtrent een evt. oplossing komt. Alhoewel ik niet denk dat een oplossing zal komen en men ermee zal moeten leven, wat op zichzelf ook niet onoverkomelijk zal zijn. Het blijft voor heel wat toepassing een prima kaart, vermoed ik??

Ik overweeg zelfs nog om naar de R9 290(x) over te stappen. Geen 2stuks of Sli, dat is mij 'te heftig'. Later kan ik altijd nog de GPU upgraden, omdat dit systeem daarvoor de mogelijkheden in zich heeft, toch?

Kijkend of de R9 evt. in de Kast past: wat bedoelt men met 41 cm lengte zonder cage? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Ton37 op 25-01-2015 12:25 ]

• Robbedem
Als kast zou je ook deze kunnen overwegen: Corsair Carbide 330R Zwart
Het is wel een grote kast (geen idee of dat een probleem is), maar ze presteert qua koeling en geluid ongeveer even goed als de Fractal Design Define R4. Het enige verschil is dat er geen fan-controller bijzit, maar je kan fans ook via het moederbord regelen.

• Ton37
@Robbedem, merci voor jouw reactie. Jouw hulp stel ik op prijs.
Ik kwam een uitgebreid review van de Raijintek Agos tegen dat mij wel aansprak. Ook zeker de prijs in ogenschouw genomen. (Tevens las ik daar wat een 'cage' is en in dit geval zou die weggehaald kunnen worden als ik overstap naar een R9)

Wat ik mij afvraag, als ik voor een R9 290 zou kiezen, moet ik dan nog een extra fan (bijv. de tranquillo rev.2) bij plaatsen?

Dan zou het op basis voor wat ik hier lees, cq. de adviezen die ik op prijs stel het nu de volgende configuratie gaan worden:

TABEL:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-XUit V&A€ 180,-€ 180,-
1Raijintek Agos Zwart€ 47,-€ 47,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,-€ 13,-
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 94,50€ 94,50
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,30

[ Voor 222% gewijzigd door Ton37 op 25-01-2015 20:24 . Reden: tabel toegevoegd, nieuw setup ]

• Robbedem
De Raijintek Agos Zwart ken ik niet, maar ze ziet er niet slecht uit.
Met een extra fan voor als je een R9 290 zou gebruiken, bedoel ik een fan van de kast, niet op de CPU. ;)
De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is echter wel een stille en goedkope koeler, dus als er budget voor is, is dat wel de moeite als je graag een stille computer hebt. (als de fans bij de kast ook stil zijn natuurlijk...)
Verder heb je met één R9 290 en twee fans in je kast wss geen extre koeling nodig (hangt ook van de kast af). Je kan alleszins eerst proberen zonder en als je merkt dat de GPU onder load na verloop van tijd toch te warm wordt*, kan je overwegen om een extra intake fan te monteren in je kast.

* als je van idle naar full load gaat (t = 0), zal de temperatuur van de GPU snel toenemen en dan afvlakken. Als je op t = 30 minuten full load de vlakke temperatuur bijvoorbeeld 5°C gestegen is of de fans veel harder draaien dan tov de temperatuur/fansnelheid op t = 5 minuten, is dit een aanwijzing voor onvoldoende luchtverplaatsing in je kast..

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Die Raijintek is maar bij twee winkels te koop.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ton37
Helder Robbedem. Dan probeer ik het eerst eens zonder. Maar zoals NitroX aangaf is hij misschien moeilijk te krijgen, dus dan kan het nog evt. een andere kast worden. Jij had er al eentje voorgesteld, dus ik ga dat nog ff bekijken. Liefst koop ik die tesamen met de andere spulletjes bij 1 winkel. Dus moet even kijken welke ATX-kast daar evt. wel voorradig is.

Bedankt weer voor de hulp en adviezen...

PS. nou twijfel ik: zit er op de CPU eigenlijk wel een vin of moet ik er daar ook een voor aanschaffen?

[ Voor 11% gewijzigd door Ton37 op 25-01-2015 22:53 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik weet bij Euro Truck Simulator 2 dat het spel niet zo vell GPU in beslag neemt. Bij de 1e game nog minder!

offtopic:
Is je PSU goede PSU?

Review QNAP TS-230 NAS

• Ton37
Dank je Dutchredgamer, ik gebruik ook andere software (en soms games) die wel veel vragen van de Gpu. Dat maakt de keuze juist zo complex. Maar ik denk dat ik met de laatst genoemde setup een goede balans heb bereikt, toch? Geld kost het allemaal, ik hoop daar dan maar weer een flink aantal jaartjes mee te kunnen doen.

• Robbedem
Je setup is goed hoor. Slechts één klein minpuntje: je moederbord heeft maar één USB 3.0 connector en volgens mij heeft je kast én je cardreader er een nodig. Je kan echter de USB 3.0 van de kast gewoon niet aansluiten. Je kan dan de USB3 van de kast niet gebruiken (USB2 kan je wel nog aansluiten), maar je hebt dan toch een USB3 op de kaartlezer, dus ik vermoed dat dat niet zo'n probleem zal zijn?
Als je persé wel twee USB 3.0 poorten vooraan wilt zijn er een paar opties:
- een USB3.0 PCI of PCIE kaart bijsteken; bvb: Delock I/O PCI-Express USB 3.0
- een kast nemen met ingebouwde kaartlezer: Cooler Master Silencio 652S heeft bvb een SD card reader (Class 10)

• Ton37
He Robbedem, daarom ben ik blij met je/jullie. Zulke dingen zie ik echt over het hoofd.

Mbt. tot de voorgestelde Cooler Master silencio 625 zou daarom een perfecte oplossing zijn, zij het dat de gewenste aansluitingen aan de bovenkant zitten en niet aan de voorzijde. Dan kan ik er amper bij omdat hij 'strak' onder het werkblad staat.

Ik hoef eigenlijk geen 2 USB-3-aansluitingen aan de voorkant, 1 zou praktisch zijn. Iig. wel tenminste 2 usb(2/3) aan de voorzijde.
Het lukt mij niet als leek die (technische) beschrijving/omschrijving goed te interpreteren.
Ik dacht dat die USB-3 aansluitingen (die blauwe) door het bord zelf waren 'aangesloten/gesoldeerd'?
Als ik die gewoon achterin wil laten werken, heb ik volgens jou geen aansluiting meer over .
Zou dan niets hebben aan een Cardreader met USB-3 (en bijbehorende USB-slots).

Mmm.. dan is Gigabyte niet zo 'Giga' met USB-3 connectors.
Ik zie ook niet hoeveel USB-2 connectoren dat mobo heeft ??Pff., na turen en turen zie ik 2 USBconnectors aan de linkerkant van de foto van het mobo ;-)

Ehh.. nu krab krab ik even op mijn hoofd....;-))

Na het weer opnieuw bekijken, begrijp ik wat je bedoeld. Ik zie idd 1 usb3-connector op de printplaat.
Die kan
- 0f naar de aansluitingen aan de voorkant van de kast
- of naar de cardreader.

En zo daalt het, wat jij aangaf, langzaam bij mij neer |:( Ik had gelukkig gezegd in mijn OP dat ik echt een leek ben ;)
Ik denk dat ik de cardreader aansluit op de USB-3 connector. De kast sluit ik aan op de USB-2 connector.
Dan is er idd. een (blauwe) USB3 aansluiting op de kast slechts usb2. Geen probleem.

Toch nog even mijn vraag: bestaat er mogelijk een usb-splitter kabel of zoiets (ik roep maar wat) die zowel de kast als de cardreader zou koppelen?? Mits dat technisch mag??

[ Voor 43% gewijzigd door Ton37 op 26-01-2015 21:26 ]

• Robbedem
Je kan een USB3.0 poort niet aansluiten op een USB2.0 header. De USB3.0 (en USB2.0) van je kast zal dus gewoon onbruikbaar zijn. Verder werkt één header standaard voor twee aansluitingen, maar in het geval van de cardreader is dat dus al verdeeld over de USB3.0 die erop zit en de kaartlezer, die immers ook via USB3.0 loopt. Voor zover ik weet bestaat er geen splitter, maar kan je enkel USB poorten bijmaken met expansiekaarten (zoals ik eerder heb gelinkt)
Overigens heeft het Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 bord:
- 4x USB3.0 achteraan
- 4x USB2.0 achteraan

In totaal heb je dus 8 USB aansluitingen achteraan, met de mogelijkheid voor nog eens 2xUSB3.0 vooraan via één USB3.0 header (die zullen echter beide gebruikt worden voor de cardreader)
en nog 4xUSB2.0 vooraan. (die zijn nog vrij)
Ik vrees echter dat de kast de USB3.0 en USB2.0 beide laat werken via één USB3.0 kabel. Aangezien je die kabel niet gaat kunnen aansluiten (want je hebt maar één USB3.0 header), zal je dus enkel de USB poorten van je kaartlezer kunnen gaan gebruiken.
Je kan dus kiezen voor een expansiekaart (dan kan je je USB 3.0 en USB2.0 van de kast vooraan ook aansluiten)
Of je kan kiezen om extra USB2.0 sloten vooraan toe te voegen door gebruik te maken van een andere kaartlezer (je hebt nu ook een 3,5" genomen waardoor je nog een Startech.com 3.5inch Hard Drive to 5.25inch Front Bay Bracket Adapter - zwart nodig hebt):

Samengevat:
In je huidige setup heb je 8 USB aansluitingen achteraan (4x2.0 en 4x3.0) en nog één USB3.0 aansluiting vooraan.
Als je meer aansluitingen vooraan wilt, kan je:
- een andere kast nemen (een met ingebouwde kaartlezer en meer USB poorten), zoals de
Cooler Master Silencio 652S => 2xUSB3.0, 2xUSB2.0, SD-kaartlezer vanaf 88€
- een USB3.0 expansiekaart toevoegen:
Delock I/O PCI-Express USB 3.0 => 2xUSB3.0, 1xUSB2.0, uitgebreide kaartlezer + extra USB3.0 achteraan vanaf 91,9€ (47+20+20,7+4,2)
- een kaartlezer nemen met meer USB poorten:
Raidsonic Icy Box IB-867 => 1xUSB3.0, 4xUSB2.0, uitgebreide kaartlezer vanaf 82€ (47+35)

EDIT: net gezien dat de opvolger van de Tranquillo Rev2 goedkoper is: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3, dus je kan die eventueel verwisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door Robbedem op 27-01-2015 02:30 ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Er zijn verloopstukjes waarmee je de cardreader op een USB 2.0 header aan kunt sluiten. Dan heb je dus de USB 3.0 en een USB 2.0 over voor de rest. :)

Dat mobo heeft 8 USB-poorten aan de achterkant. Daar komen er nog maximaal 4 bij via het frontpanel = 12 USB-poorten in totaal. Als dat nog niet genoeg is weet ik het ook niet meer. :/
Dutchredgaming schreef op zondag 25 januari 2015 @ 22:58:
Ik weet bij Euro Truck Simulator 2 dat het spel niet zo veel GPU in beslag neemt.
:X

Ik heb m'n GTX770 overgeklokt tot 1280MHz, en die kan ETS2 op ultra soms maar net bijhouden. Een R9 290 zal wel krachtig genoeg zijn, maar minder waarschijnlijk niet.. :N

Trouwens, een R9 290 haal je nu hier: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW :D

[ Voor 50% gewijzigd door Pwuts op 27-01-2015 08:45 . Reden: refurbished dinges ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:27:

[...]

:X

Ik heb m'n GTX770 overgeklokt tot 1280MHz, en die kan ETS2 op ultra soms maar net bijhouden. Een R9 290 zal wel krachtig genoeg zijn, maar minder waarschijnlijk niet.. :N
Een 290 zal zeker krachtig genoeg zijn, een GTX 770 heeft máár 2GB Vram, een 290 4GB Vram, neem nou maar van mij aan dat die r290 flink wat meer FPS oplevert ;)

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Dat is dan wel weer zo. ;)

Maar de textures en graphics zijn ook zo complex dat ik me afvraag of 3GB dan wel genoeg zou zijn... :?

4GB in ieder geval wel, R9 290 FTW! :D

¯\_(ツ)_/¯

• Ton37
Hartstikke bedankt weer voor jullie meedenken en tijd. Stel het zeer op prijs. d:)b
Zoals wordt gezegd en dat zie ik ook wel, er zitten plenty USB aansluitingen op ...aan de achterkant...

Dát is juist het probleem. De kast staat strak onder mijn bureau en moest er regelmatig 'onder kruipen' om de aansluitingen aan de achterkant los/vast te maken.. Toen gewerkt met usb verlengkabels en soms een hub. Maar dat is het ook niet. Door mijn hobby heb ik soms 3/4/5 tijdelijke usb aansluitingen ingeplugged..

Misschien moet ik de computer maar achterste voren neer zetten :+ . (BTW: bij mijn oude xp had ik dat ook, daar zat op de voeding een aan/uit knop en die kast stond 90 graden zodat ik er makkelijk aan de achterkant bij kon ;-))

Vandaar mijn wens om inderdaad aan de voorkant meer USB aansluitingen te hebben (zonder hubs en extra kabels).

@Robbedem. Goed dat je aangeeft dat bij de 3,5 CR een bracket nodig is.
Onderstaand CR is een prima voorstel van je... lekker veel USBpoortjes aan de voorkant van mijn computer..

#ProductPrijsSubtotaal
1Raidsonic Icy Box IB-867€ 33,99€ 33,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,99

De voorgesteld kast (Silencio 652s) heeft zoals ik zei helaas de aansluitingen op de bovenkant zitten en dan kan ik er moeilijker bij omdat de bovenkant strak onder het bureaublad zit..

Blijkbaar zit het venijn in de staart, dat een cardreader/kast een moeilijker keus lijkt dat de hoofdonderdelen (gpu , cpu, mobo) ;) . Ik pas ook even de koelvin aan, dank je @Robbedem. De door mij gekozen kast moet ik toch maar ff bekijken of die makkelijk te krijgen is ;(

Ga nog even inlezen en hoop vandaag/morgen de definitieve keus te kunnen maken en de bestelling te gaan plaatsen.
Update: Heb inmiddels de grafische kaart (die R9 290 Sapphire kaart) opgehaald. Ziet er als nieuw uit met plakplastic er nog op! en is compleet en er zit nog resterende garantie op. Het moederbord, de CPU en OS zijn besteld. De kast is de enige die een paar daagjes op zich laat wachten. Kan ik mij i.i.g. mentaal voorbereiden aan de 'in mekaar zetten operatie'.
Nog even kijken of de SSD Crucial M550 256 voor een vergelijkbaar bedrag met de MX100 nog te krijgen is op korte termijn?
Spannend .... 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Ton37 op 27-01-2015 21:21 ]

• Ton37
Echt een n00bie vraag: :?
uit mijn voeding (zie boven) komt een 8 en 6 pins stekker. Die gaan naar de Sapphire r9, toch?
Uit de voeding heb ik ook nog een 8 pins stekker (6+2) en daar staat op K PCi-e.
In de gebruiksaanwijzingen kom ik niet tegen waar die naartoe moet :? .
Ik denk zelf naar het moederbord op het 8 pins contact waarbij staat ATX12V-2x4.
Ik heb ook nog een stekker over met 2x4 pins (of gaat die soms in de laatst genoemde contactdoosje?)
Maar ik wil niet het risico lopen dat bij mijn eerste bouw het meteen al fout gaat ;)
Kan iemand svp checken of dat goed is?
alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Ton37 op 29-01-2015 22:17 ]

• Robbedem
De PCIE stekkers zijn voor de GPU.
De 2x4 is voor de CPU en gaat via het moederbord (dat is de ATX12V), maar je zou ook de 8pin daarvoor kunnen gebruiken (als je moederbord een 8pin aansluiting heeft tenminste). Je voeding heeft dus 2 stekkers voor CPU's omdat sommige moederborden twee sockets hebben of een extra power aansluiting hebben voor bijvoorbeeld 4-way SLI of Crossfire, maar jij hoeft dus maar één stekker te gebruiken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Robbedem op 29-01-2015 23:55 ]

• Ton37
Dank je Robbedem, weer helemaal duidelijk uitgelegd. d:)b
Kan ik rustig gaan slapen :Z en morgen weer verder 'assembleren'. Heel leuk om het zelf te doen, maar dat zeiden de meeste ervaren tweakers al. :Y

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Normaal kan je de CPU/moederbord connector zelf niet in de GPU (PCIe) connector steken en omgekeerd. :)

So no sweat ^^

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 30-01-2015 00:24 ]

• Ton37
Nog even een check mbt. de voorgestelde processor koeler (Gelid Solutions Tranquillo rev 2). Nu zit er de standaard koeler op.
Wat ik op I-net zag dat men er koelpasta (denk ik?) op de achterzijde (bovenzijde dus ;) ) smeerde en daarna de koeler erop deed.

Ik heb hem nog niet draaien, ga bezig met de bedrading, heel voorzichtig en 3dubbelchecken :Y

De computerkast is geworden de CoolerMaster 652S (zoals Robbedem voorstelde). Hier zitten vooraan 2 fans en achterin 1 fan. Ik heb de interne case met de plaatsen voor de 2,5 inch bays eruit gehaald. Dus hij tocht lekker door, dacht ik...

Mijn vraag: zal de standaard Processorkoeler volstaan. (Overklokken ben ik voorlopig niet van plan) en moet er ook koelpasta op?

Thxs again 8)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
De standaard koeler voldoet voor wat betreft koel houden. Als dat niet zo zou zijn geweest had intel hem nooit meegeleverd. Echter kan die vooral onder load wat lawaai maken en is die voor overklokken ongeschikt.

Er zit al standaard koelpasta op de boxed koeler, dus daar hoef je niks mee te doen. Een aftermarket koeler komt met een tubetje of zakje koelpasta. Daarvan doe je een erwtje op de processor.

• Ton37
Dank je Br00ky. Ben weer 'gerust gesteld'.

Voordat ik er stroom op zet, graag nog wat hulp s.v.p.:
1. In/Aan de CoolerMaster zit een draad met 2 (gesplitste) stekkers. Op de ene staat HD-Audio en op de andere staat AC-97.
Ik ga ervan uit dat de stekker met HD-Audio in de connector van het Mobo kan (bij die connector staat: connector F_audio). Dan hou ik de stekker met AC-97 over.

Gevonden dat het MOBO HD-audio heeft, dus die zal ik gaan aansluiten.
2. Maakt het uit welke sata-poorten ik gebruik, cq. volgorde? Ik heb 0,1 en 2,3,4,5 (aansluitingen voor DvD/CDspeler, HDD 1 en HDD 2 en SDD)
3. Ik heb nog over een stekkertje met een piepklein speakertje?
4. Ben niet blij met de connector voor de USB3. De stekker is er heel moeilijk op te krijgen: hij blijft wat 'wiebelen' en zit m.i. niet echt vast. Durf niet te hard te drukken. Kan amper zien of de aansluiting passen, met de loep zie ik niet dat de lipjes verbogen zijn.

Alvast weer bedankt voor jullie hulp. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Ton37 op 30-01-2015 22:50 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
1) AC-97 is oud en zit er in voor compatibiliteit redenen, gewoon de HD audio in de audio connector op je moederbord steken en die AC-97 niet gebruiken.

2) een SATA 600 slot gebruiken voor je SSD, de rest maakt niet uit.

3) um, weet niet wat je hier mee bedoelt, misschien dat iemand anders het weet of anders neem je er best even een foto'tje van en plaats je het hier ^^

4) usb 3.0 connector kan idd wat slecht erin lijken te zitten, bij mijn moederbord klikt hij er ook niet in, maar werkt het wel perfect.

• Ton37
Dank je SmokingCrop voor jouw antwoord. d:)b Dan ga ik dat doen en waag de sprong maar om het stroom er eens op te zetten oOo om het BIOS in te gaan richten.

• Robbedem
Nummer 3 is een biepertje voor het moederbord.
Mss heb je al wel eens computer een typisch biepje horen geven bij het opstarten, dat is daarvoor.
Je hoeft het niet aan te sluiten, maar als er een probleem is met de computer waardoor hij niet wilt opstarten, kan het aantal biepjes een indicatie geven over wat er mis is. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 31-01-2015 00:02 ]

• Ton37
Dank je Robbedem.

Nou ja, wat een deceptie :( :? ...

Alles aangesloten, vol verwachting klopt ons (de mijne dan) hart, ...schakelaar aan. Niks, Nada. niente :'(

'k ga nu lekker slapen en morgen ff. langs de local computerman om de gloednieuwe voeding door te laten meten .... nachtmerries })

:Z

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik zal alle kabels nog eens controleren. Bij mij is het altijd zo dat ik de power button in de power led doe of de 12 (?) pin kabel er niet goed in doen.

Heb vannacht ook n PCtje gebouwt maar hij het voorlopig bij in de middag bouwen, ging me namelijk helemaal stressen... Blijkt dat ik het voeding knopje niet op aan had staan

En als je bang bent om kracht te zetten, niet doen. Als je geen kracht zet komen sommige aansluitingen (12 pin bv) niet echt goed vast.

• Ton37
He @Brogala. Precies de spijker op z'n kop d:)b . Ik heb het draadje waarop Powerswitch staat omgedraaid. Op de mobo-connector staat wel + en - (in de gbruiksaanw. dan), maar op de stekker niet!
Bleek ook dat de Pow.Led + en - er verkeerd in zaten. :o

Ben echt blij met jullie! _/-\o_

Nu ga ik het bios goedzetten, maarre... ik krijg geen beeld op de monitor. 'No video input' zegt het beeld. :? Ga ik daar maar weer eens mee stoeien...

Ik sluit hem aan via de blauwe stekker van de monitor op de (on board) vga (D_sub port) aansluiting.

Nog niet op de videokaart neem ik aan, die is nog niet geinstalleerd. Ik gebruik ook momenteel mijn 2e monitor (zonder HDMI aansluiting). De monitor is in orde.

Als jullie nog een tip hebben, graag

• SmokingCrop
  • Niet online
Als je een videokaart installeert dan moet je het direct op de grafische kaart aansluiten, de interne gpu wordt automatisch uitgezet wanneer er een externe grafische kaart in werking is.

De basis drivers die sowieso bij Windows zitten zullen al een beeld op je scherm toveren, veel kans dat dit op nog niet veel zal trekken (klein beeld met grote zwarte randen errond) en dat wordt dan opgelost door de laatste driver te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 31-01-2015 13:42 ]

• Ton37
Maar ik zie nu helemaal nog niets op de monitor?

Ik dacht dat zonder windows installatie het Bios al op de monitor zichtbaar zou zijn of zit ik er helemaal naast?
Ook als ik bijv. de graka er (tijdelijk) uithaal?Er zit toch op het mobo een onboard graka? :?

Met andere woorden, SmokingCrop. Ik moet gewoon eerst beginnen nu met Windows te installeren (via de DVD/CD), dan gaat er pas beeld komen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ton37 op 31-01-2015 13:51 ]

• Robbedem
Toen ik mijn PC in elkaar had gezet, heb ik meteen het scherm op de GPU aangesloten en dat gaf beeld.
Sluit dus het scherm meteen aan op de GPU.
Check wel of je de PCIE stekkers goed hebt ingestoken, want anders krijg je natuurlijk geen beeld.

Je moet idd eerst in je BIOS geraken voordat je windows kan installeren.
Moest het niet werken, check even deze lijst:
- staat de voeding aan?
- steken de stekkers van de voeding en de monitor in?
- is de monitor aangesloten op de GPU?
- is de CPU-connecter aangesloten op het moederbord (4+4pin of 8pin)?
- is de moederbord connector aangesloten op het moederbord (24pin)?
- zijn de PCIE stekkers aangesloten op de GPU(6+2 en 6pin)?
- zijn de SATA power-connectors aangesloten op de HDD, SSD en ODD?
- zijn de SATA data-connectors aangesloten tussen de HDD, SSD en ODD met het moederbord?
- zit de CPU-koeler goed vast op de CPU?
- is de CPU-koeler aangesloten op CPU_fan1 van het moederbord?
- zijn de fans van de kast aangesloten op system_fan1 (of system_fan2 of system_fan3...)?
- is de powerknop (en indien aanwezig de resetknop) van je kast aangesloten op het moederbord?
- zitten de RAM latjes goed vast?

[ Voor 57% gewijzigd door Robbedem op 31-01-2015 14:20 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Ton37 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 13:50:
Met andere woorden, SmokingCrop. Ik moet gewoon eerst beginnen nu met Windows te installeren (via de DVD/CD), dan gaat er pas beeld komen.
Zoals Robbedem eigenlijk al zei:

1) grafische kaart erin laten en monitor aansluiten op de grafische kaart. (de aansluiten van het moederbord/processor niet gebruiken)

2) aanzetten en normaal moet je beeld krijgen

3) bios checken en misschien boot volgorde aanpassen zodat je dvd eerst opgestart wordt

4) dvd insteken en opnieuw opstarten -> windows installeren

5) drivers installeren van oa. de grafische kaart.

Als 2) nog steeds faalt dan is er ergens nog iets niet helemaal in orde

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 31-01-2015 14:17 ]

• Ton37
Ik waardeer jullie hulp ten zeerste!!

Dank je voor de uitgebreide antwoorden en checklist. Heb hem helemaal nagelopen en ik alles afvinken. DONE

Het blijft helaas hangen bij nr. 2 :-(

De fans draaien (CPU en GPU), de lampjes aanzetten en reset op frontpanel doen het ook, de ledlampjes op het Gigabyte Mobo doen het ook.

Je kan de monitor toch gewoon aansluiten op de HDMI poort van de Sapphire (HDMI >>HDMI-to-DVI adapter>>Dig. monitor)

Ik heb de graka er een keer uitgehaald en alles (incl. checklist) geprobeert. Maar geeft ook aan 'no video input'. De monitor zat toen natuurlijk op het Mobo VGA'.
't zal toch geen kapot mobo zijn, hoop ik?

PS. dat speakertje + draadje aangesloten op het mobo, maar die geef geen geluid.

Mmmm... 'k weet 't ff nie meer :? Ff 'time-out' :S

Wilde hem uit doen, maar (re)start nu voortdurend. Stekker maar eruit gehaald.
Graka eruit gehaald: ram-geheugen in de zwarte sloten gedaan. Stekkertjes nagelopen. Niets helpt om enig beeld te krijgen. Jammers..

[ Voor 45% gewijzigd door Ton37 op 31-01-2015 21:15 ]

• Ton37
Nog een keer alles nagelopen en uitgeprobeerd: zonder graka!, dus op de DVI van het Mobo en mijn Samsung Monitor (die het op mijn andere computer doet) en andere kabel gebruikt..
Alle aansluitingen nagelopen, losgehaald, weer opnieuw bevestigd. Alle ledlampjes branden, hdd trilt (draait dus). Dvd doet het, aan en uit knoppen doen het. Zelfs batterij vervangen. Geheugen had al even gedraaid in ander computer, dus moet het doen.

Is mijn veronderstelling juist dat het zeer waarschijnlijk aan het Moederbord ligt?
(Dus rijp is voor RMA)

[ Voor 8% gewijzigd door Ton37 op 31-01-2015 21:20 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Hmm, er lijkt inderdaad iets niet helemaal koosjer te zijn.
Ik zou even mailen/bellen naar de rma service van de winkel waar je het gekocht hebt en hetzelfde vertellen wat je hier zei en kijken wat zij adviseren.

• Ton37
Toch nog even een update i.v.m. jullie tijd die je besteed hebt om mij te helpen :w
Tja, dan zit je duimendraaiend te wachten op je RMA-retour.
Vlg. pricewatch was Megekko een aanrader om te bestellen. Dat dus maar gedaan. Betaald en vlot geleverd. No problem so far.
Het scharnier van het deurtje van de Coolermaster bleek bij ontvangst afgebroken te zijn. Het moederbord was met jullie advies niet lopend te krijgen.
Toen RMA aangevraagd, vlot gekregen. En toen hield het op ....
Telefonisch niet bereikbaar, winkelbezoek niet mogelijk, alleen maar email. Inloggen op Mijn Megekko leverde alleen op: RMA ontvangen. Op zijn minst verwacht (zoals bij andere webshops) dat hier voor de klant de voortgang in procedure werd getoond.
Daarna een enkele reactie op mail, wat beloftes in de trend van 'busje komt zo' en weer een week voorbij zonder resultaat. Je voelt je als klant/consument hierdoor wel 'machteloos'.
Grr... sales prima, maar aftersales :(
Dus zijn voorlopig geen stap verder, en nu maar hopen dat de andere onderdelen het wel doen. Die kon ik niet controleren omdat de computer niet opstartte. Duimen: het gevaar hierdoor is dat de 14 dgn. RMA verloopt voor de andere onderdelen (die elders zijn besteld).
Da's 't probleem bij kopen bij meerdere webshops, denk ik, of misschien alleen bij Megekko??

[ Voor 4% gewijzigd door Ton37 op 08-02-2015 16:54 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Zelf koop ik m'n pc's bij afuture.nl, nog geen echte after sales nodig, maar bij het terugsturen van een grafische kaart kreeg ik vrijwel direct het geld teruggestort (via de koop op afstand wet).

Megekko is goedkoop omdat ze besparen op de klantenservice ;)

" http://tweakers.net/shopreview/9046/megekko/overzicht/
Megekko is de site voor echte mannen. Mannen die geen gebruiksaanwijzing, helpdesk of bieropener nodig hebben om in hun voornaamste levensbehoeften te voorzien. Problemen los je zelf op. Wij weten wat jij wilt, en dat is maar een ding: De beste prijs voor je artikelen.

Natuurlijk laten we je niet in de steek als je tegen een probleem aan loopt, of als je de handleiding toch voorbarig weggegooid hebt. We hebben echter geen dure telefonisch helpdesk en bieden ook geen service aan huis. Dat zie je terug in de prijs. Megekko, dat is zo gek toch niet?

Bij Megekko draait alles om efficiëntie. Om ons prijspeil zo laag mogelijk te houden hebben wij alles wat niet strikt noodzakelijk is geschrapt. Waarom zou jij betalen voor een helpdesk of technische dienst die je toch niet gebruikt? Waarom zou jij betalen voor lange telefoongesprekken als we ook alles efficiënt via de e-mail af kunnen handelen? Precies. Zo denken wij er ook over.

Megekko is een site waar jij zelf de touwtjes in handen hebt. Onze productcategorieën zijn overzichtelijk, en zijn gemakkelijk te filteren. Zo zorgen wij er voor dat jij ons feitelijk niet nodig hebt bij het maken van je keuze. Dat bespaart jou en ons een hoop onnodige kosten, wat je direct terug ziet in onze prijsstelling.
"

• Ton37
Deze configuratie ligt klaar om in elkaar gezet te worden.
Na het ´drama´ van het kapotte socket op het moederbord (volgens RMA zouden de socketpins verbogen zijn, geen garantie), zou ik nog graag een advies willen omtrent een hierin passend moederbord.
Nog steeds bij de keuze blijven van de Gigabyte Z97x gaming 5 of zijn er nog alternatieven?
(Bijv. de M2 aansluiting heeft voor mij geen meerwaarde)
Wel 4 geheugensloten om later evt. bij te prikken én evt. later mogelijkheid om (licht) over te klokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5OF EEN ANDER?€ 129,90€ 129,90
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 289,80€ 289,80
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Samsung Syncmaster P2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 92,-€ 92,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,55

(Off topic): er blijft onenigheid bestaan of ik de sockets beschadigd heb, of een moederbord ontvangen heb welke als 'refurbisched' naar mij gestuurd is. Ik heb het socket (helaas) niet gecontroleerd. Wel was het moederbord niet 'gesealed' in de verpakking en de doos kon ook zomaar open. Bij informatie bij andere verkopers werd mij verteld dat de doos en het plastic gesealed zou moeten zijn.

Alvast weer even bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door Ton37 op 09-02-2015 16:43 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Het moederbord is een topper als die correct geleverd wordt :p
De andere evengoede keuze is de pricewatch: MSI Z97 GAMING 5 , maar die is in prijs te veel gestegen om die nu als beste koop aan te duiden.

Licht overklokken gaat overigens ook al even goed met een goedkoper Z97 bord zoals bv:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

• Ton37
@Stel jouw reactie op prijs. Het eerste ga ik proberen om de socketpins te repareren (terugbuigen). Ik verwacht dat dat niet gaat lukken. :9 Het is teveel schade, denk ik.
Daarna ga ik opnieuw voor dit moederbord en weet nu waar ik op moet letten. Ik volg dan wel een andere manier van kopen (webshop met afleveren in de winkel) om er zeker van te zijn dat ik een Mobo krijg zonder (zichtbare) mankementen.

Vraag: op de CPU en de onderkant van de Koeler zit nu (gesmolten) koelpasta. Moet ik die verwijderen (en zo ja, hoe?) of kan ik ze nog gewoon op elkaar plaatsen? Zo niet moet er dan weer pasta op?

Is het zo dat de achterkant van de koeler altijd precies OP de CPU zit. Of zijn er ook die meer ruimte hebben tussen de achterkant(onderkant) en de bovenkant van de CPU.
Ik vind de stockkoeler in dit geval van de box wat 'tricky' omdat er op de bevestingsdrukpunten redelijk veel kracht moet worden gezet om ze vast te zetten in de gaten op het moederbord. Met het risico op beschadigen van de pins.

• SmokingCrop
  • Niet online
Koelpasta moet vervangen worden, eerst verwijderen met isopropyl alcohol (95%+) welke je normaal wel kan kopen bij de apotheek/pc boer. Alles wat overblijft, zorgt in principe voor extra thermische weerstand.
Kost niet meer dan een paar euro.

um, een keer dat de processor erin zit, moet je al heel wat doen om dan nog de pinnetjes te buigen..
Daarom is die "zero insertion force" er ook (dat hendeltje die je terug naar beneden doet, achter dat je hem in de socket gestoken hebt).

• Ton37
Dank je @Smokingcrop , fingers crossed
wordt :'( of oOo

• Ton37
Toch even een update voor diegenen die mij zo trouw terzijde stonden ;)

De socket bleek teveel te zijn beschadigd om aanspraak te kunnen maken op garantie. Ff slikken... Het deurtje van de Coolermaster blijkt ook zeer fragiel te zijn (de scharnieren), hij is voor de 2e keer terug naar de leverancier. Blijkt nmm. een verpakkings/fabrieksfoutje. Komt goed ;)

Een nieuw mobo (nu de Gaming 3) besteld, weer de CPU erop gezet, :Y :Y gewoon doorgaan ;) , verder geinstalleerd en m'n hart sprong op toen het BIOS op het scherm tevoorschijn kwam. oOo

Hij draait nu als een zonnetje en is supersnel.

Mijn eerste zelfbouw is er een van 'door schade en schande een beetje wijzer geworden'.

Nu weer verder genieten ;w

bedankt allemaal _/-\o_

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hmm, dat is altijd jammer als zoiets gebeurd :( Pas had je het bordje in V&A staan, hopelijk heb je niet teveel verlies gemaakt!

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Na de tegenslag toch nog veel plezier ermee!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Ton37
Dank voor jouw reactie, ben er erg blij mee.

Nu hij helemaal klaar is met progr. en drivers vraag ik mij af of er een programma bestaat om te checken of alles werkt onder motorkap.Het geheugen, de processor en het mono? Een soort APK voor de computer?

• SmokingCrop
  • Niet online
Daar bestaan een paar middeltjes voor:
• RAM: MemTest86 (moet via een bootable usb of cd)
• CPU & RAM: Prime95 (= stresstesten/100% load, kan je voor een paar uur laten lopen, dat moet zonder problemen kunnen verlopen)
• GPU: FurMark (zelfde als bij CPU)

temperaturen kan je dan bijvoorbeeld monitoren met: HWInfo

oh en best eens zoeken naar "defragment" in Windows en checken dat Windows het niet automatisch laat gaan op je SSD. Dat is namelijk alleen maar slecht ervoor (verkort de levensduur voor 0% performance winst).

[ Voor 15% gewijzigd door SmokingCrop op 13-02-2015 11:18 ]

• Ton37
Ben even bezig geweest met de aangegeven software. Daarbij ook nog gedraaid Pasmark Burnintest 8.
Alles was goed m.u.v. de melding voor de CPU:
... CRITICAL: 2015-02-13 12:18:51, Temperature, CRITICAL: Temperature threshold exceeded (x 80)..
(zie hieronder)

Ben toen maar gestopt met de test :?

Enig idee wat dit betekent? Hij wordt te warm denk ik? Is dat gewoon of iets aan te doen? Of hoort dat gewoon bij de test?

Misschien in de BIOS iets wijzigen, maar dat is ook niet meer van vroeggah, mensen wat een menu :? . Daar is ook weer een studie voor nodig ;)

RESULT SUMMARY
Test Start time: Fri Feb 13 12:18:38 2015
Test Stop time: Fri Feb 13 12:20:29 2015
Test Duration: 000h 01m 51s
Temperature CPU 0 average (Min/Current/Max): 40.3C / 97.0C / 98.0C
Temperature CPU 0 core 0 (Min/Current/Max): 41.0C / 100.0C / 100.0C
Temperature CPU 0 core 1 (Min/Current/Max): 41.0C / 97.0C / 99.0C
Temperature CPU 0 core 2 (Min/Current/Max): 39.0C / 96.0C / 97.0C
Temperature CPU 0 core 3 (Min/Current/Max): 40.0C / 95.0C / 96.0C
Temperature HDD 0 (Crucial_CT256M550SSD1) (Min/Current/Max): NA / NA / NA
Temperature HDD 1 (ST2000DM001-1ER164) (Min/Current/Max): NA / NA / NA
Temperature HDD 2 (SAMSUNG HD322HJ) (Min/Current/Max): NA / NA / NA
Temperature GPU 0 (AMD Radeon R9 200 Series) (Min/Current/Max): NA / NA / NA

Test Name Cycles Operations Result Errors Last Error
CPU 6 548 Billion PASS 0 No errors
Temperature - - FAIL 80 Temperature threshold exceeded
TEST RUN FAILED

DETAILED EVENT LOG
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:38, Status, PassMark BurnInTest V8.0 Std 1037 (64-bit)
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:38, Status, Main Tests started
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:38, CPU, SSE4a test(s) selected, but CPU feature not detected
CRITICAL: 2015-02-13 12:18:51, Temperature, Temperature threshold exceeded
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:51, BurnInTest, Temperature CPU 0 average: Current 91.3C / Threshold 90.0C
CRITICAL: 2015-02-13 12:18:54, Temperature, Temperature threshold exceeded
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:54, BurnInTest, Temperature CPU 0 average: Current 91.0C / Threshold 90.0C
CRITICAL: 2015-02-13 12:18:55, Temperature, Temperature threshold exceeded
LOG NOTE: 2015-02-13 12:18:55, BurnInTest, Temperature CPU 0 average: Current 90.5C / Threshold 90.0C

CRITICAL: 2015-02-13 12:18:51, Temperature, CRITICAL: Temperature threshold exceeded (x 80)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39

Thomg

Aww yiss

Moet ik het nog zeggen of?

Lijkt me wel duidelijk :p

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Volgensmij heb je een stock koeler? Die dingen zijn eigenlijk gewoon NIET geschikt voor een i7 47xxK dit is niet de eerste keer dat ik dit zie namelijk. Meermaals gezien dat een 47xx aan de kook gaat met de stock koeler als je er een constante zware load op zet. Eigenlijk te gek voor woorden, maar helaas intel heeft het rijk voor zichzelf dus ze komen er gewoon mee weg.

[ Voor 17% gewijzigd door DarkBlaze op 13-02-2015 12:54 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Ton37
Ik begrijp dat de CPU te warm wordt uit jouw reactie @Tomg en @Darkblaze. Alhoewel ook werd gezegd dat die set voldoende zou moeten zijn?
Is er in het Bios nog wat in te stellen zodat die 'harder' gaat draaien?

Wat raden jullie dan aan, een Tranquillo zoals in het begin werd geopperd. Dit zou wel/niet worden gemonteerd afhankelijk van de ervaring in het gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Ton37 op 13-02-2015 12:58 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De tranquillo zou inderdaad voldoende moeten zijn, maar als ik zie hoe snel hij op die temperatuur zit zou ik bijna gaan denken dat je stock koeler ook niet goed vast zit of dat je te veel koelpasta hebt gebruikt oid want hij zou niet binnen een paar seconden aan de kook moeten gaan dat duurt normaal wel een minuutje of 2 met 100% load.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Ton37
Er zit iig niet teveel. koelpasta op. Ik zal de bevestiging van de stockkoeler nog eens controleren of hij goed vastzit. Ik hoorde telkens een klikje, maar durfde niet te hard te drukken om de socket weer niet te beschadigen.

Check: zit goed vast en de koelpasta zit ook goed.

Ik begrijp nu de reactie van je Darkblaze
DarkBlaze schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:53:
Volgensmij heb je een stock koeler? Die dingen zijn eigenlijk gewoon NIET geschikt voor een i7 47xxK dit is niet de eerste keer dat ik dit zie namelijk. Meermaals gezien dat een 47xx aan de kook gaat met de stock koeler als je er een constante zware load op zet. Eigenlijk te gek voor woorden, maar helaas intel heeft het rijk voor zichzelf dus ze komen er gewoon mee weg.
Nog maar eens de portemonnee trekken en de Tranquillo gaan aanschaffen en erop zetten.

Thnx again d:)b

[ Voor 53% gewijzigd door Ton37 op 13-02-2015 14:02 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Um de stock koeler had al koelpasta aan de onderkant ;)
Als je er nog extra toegevoegd hebt, zal dit wellicht niet goed werken

• Ton37
Wij posten op hetzelfde moment Smokingcrop. De originele was eraf gehaald, zowel op de CPU als de onderkant van de Stockkoeler en een nieuw doperwtje er weer opgezet.

• SmokingCrop
  • Niet online
Ah, dan zou dat prima moeten werken.. Nu ja, het is wel geweten dat de stock koeler nogal erg basic is. De Gelid Tranquillo zal dit prima aankunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door SmokingCrop op 13-02-2015 14:08 ]

• Ton37
De Tranquillo Silent Rv2 is besteld.
Idd. onder load komt hij zo hoog. Normaal zit hij vlg. HWinfo op een aangename temperatuur.

Zodra de Tranquillo binnen is, monteren en nogmaals testen. Ben weer benieuwd ;)

Deze senior wordt al bijna een echte 'junior' tweaker :+

• Ton37
Mag nog even wat vragen.
Voordat ik de verpakking openmaak, weet iemand of die gaat passen op een 1150 socket.

Op de verpakking staat: installation kit voor socket: 776,1155,1156,1366, maar ik zie er niet tussen staan socket 1150 :?

Misschien heeft iemand ervaring dat de Gelid Tranquillo op een 1150 socket past?

Bvd.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Natuurlijk past hij, goed dat je oplet hoor maar 1150 en 1155 zijn het zelfde kwa afmetingen ;)

• SmokingCrop
  • Niet online
Je hebt gewoon nog een oudere box ^^
Zoals DarkBlaze al zei is het dezelfde grootte en op de site staat er wel al 1150.
http://www.gelidsolutions...ex.php?lid=2&cid=12&id=64

• Ton37
Dank je voor jullie antwoorden, dan ga ik hem erop zetten.
't is wel een knoepert zeg en aardig aan het gewicht :O :O
Maar goed dat de kast groot genoeg is ;)

• SmokingCrop
  • Niet online
Yup, daarom dat er ook een backplate is die je moet bevestigen aan de achterkant van je moederbord zoals bij praktisch alle cpu koelers ^^

• Ton37
Mooi, mooi... de Tranquillo gemonteerd. Oude pasta verwijderd en nieuwe aangebracht.
Kast biedt nog genoeg ruimte, maar het koelblok vult wel ;-))

Maarre ... je hebt er dan ook wat aan. CPU temperatuur blijft bij de test netjes op 55 graden :Y . (Zonder overklokken natuurlijk).
Rustgevend gevoel, voorlopig ff genoeg 'getweaked'. 't was leerzaam en leuk en beetje trots hem zelf geassembleerd te hebben (met jullie gewaardeerde hulp natuurlijk! d:)b )

oOo :w

• SmokingCrop
  • Niet online
als je wil, kan je hem hier showen: Het Show je Build! Topic
:D

• Ton37
Wil ik zeker wel gaan doen, even gaan opzoeken hoe ik die afbeeldingen kan laten zien.

Toch nog even een nabrander:
het BIOS/EUFI ziet er toch indrukwekkend en technisch uit met vele instelmogelijkheden :? . Ik krijg via googlelen wel voldoende informatie hoe het eruit zit, maar het lukt mij niet om ergens te zien welke instellingen het juiste voor mijn configuratie zouden zijn.
Weet iemand misschien een linkje/adresje waar ik wat meer 'passende' informatie zou kunnen opdoen, vooral wat de wat meer juiste instellingen zouden zijn voor m'n setup??
Natuurlijk alvast weer bedankt :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ton37 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:36:
Wil ik zeker wel gaan doen, even gaan opzoeken hoe ik die afbeeldingen kan laten zien.

Toch nog even een nabrander:
het BIOS/EUFI ziet er toch indrukwekkend en technisch uit met vele instelmogelijkheden :? . Ik krijg via googlelen wel voldoende informatie hoe het eruit zit, maar het lukt mij niet om ergens te zien welke instellingen het juiste voor mijn configuratie zouden zijn.
Weet iemand misschien een linkje/adresje waar ik wat meer 'passende' informatie zou kunnen opdoen, vooral wat de wat meer juiste instellingen zouden zijn voor m'n setup??
Natuurlijk alvast weer bedankt :)
Dat gaat toch automatisch??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ton37
Mmm.., ik kwam in de EUFI terecht. Een aantal instelling wist ik/herkende ik, maar ook veel niet.

Als het zo is dat alles verder automatisch gaat, wat ik graag van je aanneem, dan ben ik daar blij mee en hoeft het BIOS voorlopig geen verdere aandacht.
Thx

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Het enige waar je eigenlijk even naar zou moeten kijken is op welke standaard je SATA poorten staan. Vooral met een SSD is het wel belangrijk dat ze op AHCI staan en dan vaak ook nog met hotswap aan. Mochten ze daar niet op staan zul je ook nog wat moeten aanpassen in windows voor dat je dit aan zet anders krijg je een blue screen of death ;) kan natuurlijk weer terug gezet worden maar toch.

• Ton37
Yepp, staat ingeschakeld. Dank je.

• SmokingCrop
  • Niet online
Je kan normaal op F1 drukken om extra help te krijgen per optie.
Pagina: 1