Aankoopadvies extra fan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 09:02
Dag mede tweaker,

Voor mijn pc wil ik een extra fan aanschaffen. Deze wil ik onderin plaatsen naast de voeding.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/0QKYz3f.jpg

Het doel hiervan is om positieve druk in de kast te creëren en om meer directe lucht richting de gpu te blazen. Niet echt nodig want de airflow in de kast is prima. De cpu is 28 in idle en 52 bij load. Gpu 41 - 71. Het leek me gewoon een leuke kleine upgrade.

Mijn systeem bevat het volgende;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 352,95€ 352,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 73,95€ 73,95
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 107,95€ 107,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 39,49€ 39,49
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 135,95€ 135,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,97€ 11,97
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.318,16

Ik heb me geprobeerd te verdiepen in verschillende soorten fans. Naast de voeding heb ik ruimte voor een 140mm dus 120mm valt af want de pc is heerlijk stil en dat wil ik zo houden (als de gpu fans gaan draaien heb ik een headset op). Daarnaast denk ik dat ik een static pressure fan nodig heb omdat de fan door het bodem-rooster heen lucht moet trekken als het ware.

Mijn keuze kwam uit bij de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Air Series SP140 LED Red High Static Pressure 140mm Fan€ 16,-€ 16,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 16,-

Wat ik had bedacht is om de fan van de cpu koeling onderin naast de voeding te plaatsen en bovenstaande corsair fan op de koeling. Want ik heb de windowed versie en ik vind die cpu fan ronduit lelijk.

Waarom ik hier nog over twijfel is omdat de thermal right 28-73.6 CFM verplaatst en de corsair maar 49 CFM, dat is een dikke 30% minder. Dus mijn vraag aan jullie is of dit wel een goed idee is. Gaat dit resulteren in een constant warmere cpu? Is die corsair uberhaupt een goede fan of eerder een leuke gimmick vanwege de lichtjes? Moet ik de fan wel onderin plaatsen of misschien toch beter voor de hdd-drive onder de 140mm van fractal?

Ik kwam uit op de lichtjes omdat ik graag het rood wat in het moederbord zit verder wil laten terugkomen. Mocht dit een slecht idee zijn dan schaf ik het liefst een kwalitatief goede fan aan voor onderin. Ik denk dan wel gewoon wit, misschien dezelfde als die er nu al in zitten van fractal (Alhoewel ik niet kan vinden waar die te bestellen, of zelfs enige specs: Fractal Design Dynamic GP14 140mm fans).

Wil ik dan alsnog verlichting dan kan dat op genoeg andere manieren.

Ik ben niet geheel op de hoogte van wat goede richtlijnen zijn qua luchtverplaatsing. Is die 49 cfm van corsair goed of eerder aan de slechte kant. Daarnaast vraag ik me af wat de precieze specs zijn van de fractal fans die er al in zitten. Het enige wat ik kan vinden is 1000rpm. Gezien de vorm denk ik dat het static pressure fans zijn. Als dat klopt vraag ik me af waarom fractal een static pressure fan mee levert voor de achterkant omdat de airflow daar vrij open is. afgezien van het rooster(tje).

Als de corsair fan geen goed plan is, is het misschien nog een idee om de achterste fan naast de voeding onderin te plaatsen en een high airflow fan aan te schaffen voor de achterkant om zo de airflow nog meer te optimaliseren.

Ehm... pfoew 8)7

Ben benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonamenl
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:59
Heb je al eens je verhaal op het cooling forum geplaats? Want weet niet zeker of jou idee wel gaat werken. En als je zeker weet dat het werkt en als je weet hoeveel/zwaar je fan moet zijn. Dan hier terug komt om de juiste van te halen. Want ik zit met 1 vraag... Waar komt die warme lucht dan terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42

Cheezus

Luiaard

Je CPU fan vervangen kan wel maar let wel op de bevestiging, zo te zien heeft de huidige fan 120mm montage-gaten waar de clips in zitten. Je gewenste fan met standaard 140mm montage-gaten op je CPU koeler plaatsen vereist dan wat meer 'getweak'.
Als je nog ruimte hebt om een fan aan de voorkant te plaatsen zou ik dit doen, aan de voorkant zuig je iets minder stof aan dan aan de onderkant. De koele lucht komt sowieso wel bij je GPU terecht.
loki504 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 10:51:
Want ik zit met 1 vraag... Waar komt die warme lucht dan terecht.
Met overdruk blaast de lucht gewoon uit alle kieren/openingen. In dit geval dus bijvoorbeeld het compleet open rooster bij/onder de outtake fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:59
Ooh had het verkeerd gelezen. Dacht dat het om een outtake ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 08:59

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

misschien dan nog een kleine tip; mocht je onderin een fan zetten; is het dan een idee om de voedingskabels van de GPU langs de bovenkant van het koelblok te trekken? dan houd je een directere stroom lucht op de GPU

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonamenl
Dank voor jullie reacties! Ik zal inderdaad dit ook eens op het cooling forum plaatsen.

Enige stof is niet zo'n probleem. De pc staat op mijn bureau wat al voor -80% aan stof zorgt en onderin zit een stoffilter die ik er gemakkelijk uit kan halen.

Om de voedingskabels dan iets te herleggen is een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een topic report aangemaakt. Dubbelposten/crossposten vind men op Tweakers niet zo leuk. Beter was het geweest een moderator te vragen of je topic hier goed zou staan of dat die verhuisd zou kunnen worden naar het cooking forum.
Dit is ook absoluut not done, melden dat je een TR hebt gedaan :X. Laat het modden aan de modjes.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 26-01-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 08:45

0scar

MacIJver

Fractal design r4 of r5 case?

Ik heb van mijn r5 de outtake fan als extra intake fan gezet, en 2 nieuwe fractal 140 fans als outtake. Daarnaast nieuwe fans met hoge static pressure op de CPU koeler. Kijk anders ff naar mijn inventaris voor de precieze gegevens van de fans.

Edit.
P.S. ik heb op die positie die je noemt (naast de PSU) ook een extra intake fan geplaatst. Een scythe 140 mm die ik nog had liggen van een vorige build.

[ Voor 22% gewijzigd door 0scar op 26-01-2015 12:08 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonamenl
Waar heb je de 2e outtake fan geplaatst? Heb je een bovenste plaat verwijderd? Die wil ik namelijk het liefst dichthouden.

Ga zeker even naar je inventory kijken :)

Edit: Uit je inventory wordt ik trouwens niet heel veel wijzer. Ik zie van Scythe en van Noctua 120mm fans staan maar geen 140mm.

Hoe heb je de 140mm fans van fractal kunnen krijgen? In de pricewatch staan de r2 fans maar die zaten standaard in de define r4. De nieuwe fans zijn niet verkrijgbaar, evenals specs ervan :(

De Corsair fan die ik op het oog had presteert slechter dan die op de cpu koeler zit. Dat ga ik dus niet doen. Wellicht is het een beter idee om een andere fan aan te schaffen. Welke weet ik dan niet. De nieuwe lijn van Noctua preseert goed maar komt niet overeen met de kleuren die al in mijn kast zitten.

[ Voor 65% gewijzigd door Nonamenl op 26-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 08:45

0scar

MacIJver

Sorry, stonden er niet in... (2x Fractal Design Silent R2, 140mm) (edit: de i5 build...)

Noctua's zijn 120 en zitten op de koeler.

Inderdaad is het bovenplaatje open (alleen de achterste).

[ Voor 10% gewijzigd door 0scar op 27-01-2015 13:18 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Pagina: 1