PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Ik zou direct je Glas200 downgraden. Met alleen wifi kun je daar *nooit* ten volle gebruik van maken.op de 1e verdieping staan nog wat computers die nu nog connectie hebben bedraad maar dat gaat er dus uit.
Verwijderd
Onzin, op de 5Ghz band is het makkelijk te bereiken, zelf op 2.4Ghz.Mijzelf schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:58:
[...]
Ik zou direct je Glas200 downgraden. Met alleen wifi kun je daar *nooit* ten volle gebruik van maken.
Ik raad je deze router aan: pricewatch: Asus RT-AC87U
Met je budget zal je eerder aan deze moeten denken: http://tweakers.net/product/343663/asus-rt-ac68u/
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 16:15 ]
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
speedguide.net schreef:
[...]
Below is a breakdown of actual real-life average speeds you can expect from wireless routers within a reasonable distance, with low interference and small number of simultaneous clients:
802.11b - 2-3 Mbps downstream, up to 5-6 Mbps with some vendor-specific extensions.
802.11g - ~20 Mbps downstream
802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc.
802.11ac - 70-100 Mbps
Dat dus.shure-fan schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:26:
Waarom gooi je je bekabeling eruit?
Deze wens van TS is wachten op een volgend topic.
"Help mijn internet werkt niet lekker."
Verder mist nogal wat informatie dus is er nu niets zinvols te roepen.
Abort, Retry, Quake ???
Nou ... Makkelijk ...Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:14:
[...]
Onzin, op de 5Ghz band is het makkelijk te bereiken, zelf op 2.4Ghz.
Met je budget zal je eerder aan deze moeten denken: http://tweakers.net/product/343663/asus-rt-ac68u/
Ondere andere afhankelijk van: Afstand, Isolatie in het huis, Bouwmateriaal gebruikt in de plafonds en muren, ontvangers van laptops en andere apparatuur.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat het plaatsen van een router in een meterkast wel de slechtste plek is.
Ontopic: Kijk eens bij http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view
Daar kan je zien wat er is tov budget en kwaliteit/throughput op WAN vs 2.4 en 5ghz. Mijn advies is om te gaan voor 2 draadloze routers, beide met dual band . Eentje beneden en eentje boven/zolder.
[ Voor 7% gewijzigd door Sp3dy op 23-01-2015 19:03 . Reden: Typo ]
En gefeliciteerd, je hebt hem net twee gescheiden netwerken die niet met elkaar kunnen praten aangeradenit0 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:39:
Offtopic: hij wil draadloos gaan, dus dat lijkt me niet de discussie, alles gaat draadloos, ik neem aan dat OP zelf ook wel snapt dat draad altijd superieure performantie bied tov draadloos.
Ontopic: Kijk eens bij http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view
Daar kan je zien wat er is tov budget en kwaliteit/throughput op WAN vs 2.4 en 5ghz. Mijn advies is om te gaan voor 2 draadloze routers, beide met dual band . Eentje beneden en eentje boven/zolder.
Dat krijg je namelijk met meerdere routers in huis. Tenzij je iets heel bijzonders doet wil je altijd max 1 router in huis, daarachter in geval van onvoldoende WiFi dekking gewoon meer AP's
Het is helemaal niet offtopic om aannames van een topicstarter in twijfel te trekken als daar goede reden voor is. Als hij overal 200Mbps wil halen, gaat dat niet met WiFi lukken, zeker niet als hij de draad daadwerkelijk verwijdert waardoor een tweede AP niet geplaatst kan worden... dus dan kun je zeggen: "Kan niet. Punt", of je kunt constructief meedenken. Dat doen de mensen die afraden om die draad te verwijderen
Oslik blyat! Oslik!
De Netgear Nighthawk AC1900 is ook een topper, deze en de Asus zijn op dit moment zo'n beetje de beste consumentenrouters op de markt.
Omdat je voornamelijk wifi wilt gaan gebruiken is de dual core cpu in deze routers duidelijk aan te bevelen over de single core cpu's in bijvoorbeeld de RT-N66u of RT-AC66u, zeker als je meerdere draadloze apparaten tegelijk gaat gebruiken.
Ik zou toch overwegen om minstens 1 UTPkabel per verdieping te trekken/laten liggen. Mocht het wifisignaal op een van de verdiepingen dan toch tegenvallen, dan kun je vanaf die kabel snel een accespoint aansluiten.
[ Voor 24% gewijzigd door Richub op 23-01-2015 20:51 ]
Er is minimaal één router nodig, Caiw heeft (gelukkig!) geen NAT functionaliteit in zijn modem zitten.Sp3dy schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:11:
Als ik je post zo lees, ben je helemaal niet op zoek naar een router maar naar een of meerdere access points welke je centraal in je huis kan plaatsen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ook dan is het niet altijd haalbaarVerwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:14:
[...]
Onzin, op de 5Ghz band is het makkelijk te bereiken, zelf op 2.4Ghz.
Er zijn al nieuwere en snellere Asus routers, zoals die boven vermeld.
Boven op de studeerkamer kamer lukte dat niet en zat ik snel op 15mbit/s. Heb daar de rp-n53 nu neergezet.
Als extended heb ik er niet veel aan, want dan wordt die 15mbit doorgestuurd. Dus toch een kabel naar boven richting de rp-n53 en doe in access point modus. Nu boven dus ook de volle 180mbit op mijn laptop.
Telefoon zit ongeveer op 90mbit in het hele huis. Ik ben iig tevreden nu..
Denk dus dat je met één router niet klaar bent voor het gehele huis. Hangt oa af van de manier hoe het huis is gebouwd, afstanden etc.
Gisteren sleutels gekregen van m'n nieuwe huis en gezien ik uurtje niets zinnigers kon doen even een WiFi site survey gedaan. Klinkt ingewikkeld, is niet niet.
1) check op interferentie 2.4GHz+5GHz: alle eigen WiFi uit (nouja, in mijn geval gewoon in leeg huis niets aangesloten) en per ruimte meten hoe sterk andere kanalen binnenkomen. Zonder profi apparatuur spot je geen non-WiFi, maar je krijg in ieder geval een goed beeld van hoeveel door muren/ramen binnen kan komen.
2) check op 2.4GHz: sluit een router/AP aan (hoeft nog niet eens met internet verbonden te zijn, zolang WiFi maar werkt), stel in op een kanaal wat gezien uitkomsten van 1 handig lijkt en loop weer alle ruimtes door en meet signaalsterkte van dit AP.
3) check op 5GHz low-power (36-64): idem, maar nu met AP op een van de low-power 5GHz kanalen ingesteld.
4) check op 5GHz high-power (>100): idem, maar met een van de high-power (allemaal DFS) kanalen.
Normaliter zie je dat je in 2.4GHz een bepaald verloopt kent (bij mij bijv van -30dBm vlakbij AP tot -55 op slechtste punt) en in 5GHz een sterker verloop (-30dBm op low-power vlakbij AP tot -80dMb op slechtste punt, dat alles 5dBm hoger in de high-power kanalen).
Als dat allemaal wat te abstract is kun je naast meting van de power levels ook een speedtest doen (daarvoor moet je natuurlijk wel een werkende internetverbinding hebben).
Bepaal vervolgens wat de minimale performance is die je wilt hebben (de een wil 180Mbps overal, de andere genoeg om HD te streamen met 20Mbps, de ander vindt het prima als hij genoeg verbinding heeft om betrouwbaar te Whatsappen, dus is 5Mbps al zat) en kijk waar je dat haalt. Omdat performance afhangt van zowel signaalsterkte als ruis kun je op voorhand niet aangeven hoeveel signaalsterkte je nodig gaat hebben voor bandbreedte X (op een interferentievrije hei haal je met dezelfde signaalsterkte meer snelheid dan in een drukke wijk), maar binnen hetzelfde huis zul je een vrij duidelijk verband zien.
Als je constateert dat er delen van het huis zijn waar je de gewenste performance niet haalt, dan moet je een extra AP nemen en die plaatsen op de plek waar ontvangst het slechtst is. Herhaal oefening. Met beetje geluk heb je nu overal wel genoeg. Niet? Dan moet er een derde bij etc...
In mijn geval heb ik geluk: de plek met slechtste signaal is waar je het zou verwachten, een verdieping hoger en ook nog achter een dragende betonmuur. In 2.4GHz is het genoeg voor verbinding, maar in 5GHz is <-75dBm echt te weinig - zeker niet omdat ik inderdaad >200Mbps in alle kamers wil kunnen halen (met 2x2 MiMo 802.11ac clients), waar ik toch echt zo'n -45dBm voor nodig heb. Waarom geluk? De vorige bewoners hebben erg weinig infra binnenhuis gedaan, alleen coaxkabel naar woonkamer en een enkele UTP - uitgerekend naar de kamer met slechtste signaal
Oslik blyat! Oslik!