• baxstar
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2022
Beste Tweakers,

Ik ga komende zomer de kampioenswedstrijd van Dames 1 bij onze hockey club vast leggen. Nou vroeg ik mij dus af wat gebruiken jullie zo al voor lenzen als jullie sporten zoals hockey, voetbal of korfbal fotograferen? Ik neem expres deze sporten omdat ik dus alleen vanaf de kantlijn kan fotograferen tijdens de wedstrijd. Ik heb nu een Canon 60D met 24-105 F/4 IS USM en een 70-200 F2.8 IS USM, maar ik twijfel of die tele genoeg gaat zijn tijdens zo'n wedstrijd. Ik ga hopelijk binnenkort alvast een wedstrijd bij hun schieten zodat ik een beetje kan voor bereiden; waar ga ik staan en vanaf waar ik mooie actie shots maken..

Ik ben erg benieuwd wat jullie zoal gebruiken voor dit soort gelegenheden!

Casper

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Welk budget heb je in gedachten voor een eventuele upgrade/aanschaf? Of wil je gaan huren?

Qua lens: 320mm-equivalent is inderdaad niet heel erg veel. Dames 1 zal over het algemeen redelijk op het midden van de dag spelen (dus genoeg licht in de zomer), dus met f/5.6 moet je nog wel weg kunnen komen. Misschien even kijken naar een 300/400mm-prime van Canon?

Qua locatie: wil je óp het veld staan, dan mag je dat slechts doen in de vier hoeken achter de vlag. Die positie moet je aanhouden om scheidsrechters niet te storen (is volgens mij vastgelegd in het wedstrijdreglement van de KNHB, even uitgaande van het feit dat ze hoog genoeg spelen om strenge bondscheidsrechters te hebben). Ga je buiten de hekken om het veld staan, dan mag je overal lopen. Ook dan is het aan te raden om in ieder geval een deel van de wedstrijd rond de achterlijn te staan. Kijk maar eens op tv, bij voetbalwedstrijden staat daar het gros van de sportfotografen. Komt men dichterbij, dan is een tweede body met 70-200mm erop wel praktisch: een 300/400mm is dan al snel te tele.

Ga je vooral aan de zijkant staan, dan zit je met een 70-200mm op crop wel prima. Onderstaande foto is genomen vanaf de zijlijn met spelers ongeveer op 1/3 van het veld afstand van de camera: 135mm op full-frame (dus ongeveer 85mm op crop):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2597817/Dump/IMG_7332.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 23-01-2015 14:25 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• baxstar
Budget doe ik meestal niet echt aan. Ik kijk gewoon wat de opties zijn en dan kijk ik wat een ik goede prijs vind. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat als ik een bedrag kies dat ik meestal toch overheen ga.

Zo'n prime van Canon is inderdaad een oplossing waar ik ook aan te denken zat. 300mm F/4 IS USM bijvoorbeeld. Maar ik zat ook een beetje te kijken naar een 1.4x extender. Is beste wel een goedkope oplossing met 400euro (nieuwprijs). Ook omdat ik de 70-200 F2.8 echt een gruwelijk fijn lens vind en ik dus niet weet of ik er verstandig aan doe om nog een telelens te kopen met het risico dat deze niet zoveel op de body zit omdat ik de 70-200 liever gebruik.

Casper

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Voordeel van zo'n extended is dat je bestaande lenzen niet opnieuw hoeft te kopen. Nadeel is daarmee ook meteen dat je dus geen extra lens hebt: een setup van 2 bodies kan je dus niet gebruiken (naja, tenzij je je 24-104 op de ander wil zetten, maar dat lijkt me geen fijne combi). Met teleconverter wordt de AF echter wel een stuk trager, iets om rekening mee te houden.

Als je niet zeker weet of je een extra telelens veel gaat gebruiken, dan zou ik je aanraden om er een te huren en te kijken hoe hij bevalt!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb een tijd lang een 300mm f/4 gebruikt maar kon niet wennen aan een tele prime. Ik weet het, zoomen doe je dan met je voeten maar dat is gewoon niet altijd even handig. Uiteindelijk heb ik hem verkocht en een 70-300L gekocht wat ik persoonlijk een fijnere lens vind om bij goed licht te gebruiken (naast mijn 70-200 f/2.8 die ik meestal bij concerten of binnensport e.d. gebruik)

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Zelf geen sportfotografie, maar toen ik dat nog af en toe deed gebruikte ik vooral een 200/2.8L. Dat was voor tennis.

Ga je betaald werk doen dan zou ik snel kijken naar het huren van bijvoorbeeld een 300/2.8. Zeker gecombineerd met je 70-200 heb je vrijwel alles gedekt.
Eventueel een 400 zou ook niet misstaan om alles op het veld te kunnen vastleggen.

Leica MM + Sony A9

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou de 200-400 F/4 IS huren die dag. Sure, kost wat, maar dat lijkt mij een perfecte lens ervoor.

Zo duur is het niet trouwens:
http://www.pixto-f.eu/len...f-4l-is-usm-extender-1.4x

Leerzaam ook omdat je dan goed kan zien in welk bereik je de shots maakt die je gaat afleveren aan de klant. En snelle AF, heerlijk scherp en toch flexibel.

[ Voor 59% gewijzigd door Nomad op 28-01-2015 11:11 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
baxstar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:41:
Ik ga komende zomer de kampioenswedstrijd van Dames 1 bij onze hockey club vast leggen.
Zo, die zijn overtuigd van zichzelf :+ of staan ze al zo ver voor op de rest dat het kampioenschap slechts een formaliteit is? In dat geval hoef je waarschijnlijk ook niet tot de zomer te wachten.

Je zou overigens ook voor een andere insteek kunnen kiezen en het verhaal om de kampioenswedstrijd vertellen. Kan je goed weg met een standaardlens en is naar mijn idee minstens zo waardevol...

• baxstar
Haha, nee ze staan momenteel 4 punten los van de nummer twee maar ik verwacht dat onze dames gewoon kampioen worden. Echt een enorm gedreven team die ook echt speelt als een team en niet voor de ego-acties gaan. Maarja de bal is en blijft rond dus wie weet gaat het toch fout..

Ja het is inderdaad ook de bedoeling om het verhaal rond de wedstrijd vast te leggen, voor en na de wedstrijd. Maar ik hou best wel van die actieshots en dat maakt het verhaal ook compleet. Voor na en tijdens de wedstrijd, alles ga ik vast leggen ;) Ook leuk voor de dames zelf hoor al die actie shots! Als de keeper even een bal uit de kruising tikt! Ziet er altijd gaaf uit!

Casper

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-01 11:59

McMiGHtY

- burp -

Kijk ook even naar je geheugenkaartjes..als je aan het bursten bent...wil je geen langzaam kaartje.
Een 2de body is ook nooit weg, en als je dan helemaal gek wilt doen, een 3de met een remote erop voor achter de goal :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nomad schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:09:
Ik zou de 200-400 F/4 IS huren die dag. Sure, kost wat, maar dat lijkt mij een perfecte lens ervoor.

Zo duur is het niet trouwens:
http://www.pixto-f.eu/len...f-4l-is-usm-extender-1.4x

Leerzaam ook omdat je dan goed kan zien in welk bereik je de shots maakt die je gaat afleveren aan de klant. En snelle AF, heerlijk scherp en toch flexibel.
En dan maar hopen dat je daarna niet de drang krijgt om 'm te kopen :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1