Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kefke
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09-2019
Lopen er hier audiofielen rond op dit forum?
Ik ben van plan om een 5.1 surround installatie te kopen omdat ik het slechte geluid van mijn flat screen beu ben.

Ik heb de volgende eisen voor dit 5.1 systeem:

- het moet uiteraard een overtuigende, kamer vullende surround ervaring neerzetten, maar gewonde stereo muziek moet ook goed klinken
- de speakers moeten eenvoudig aan de muur te hangen zijn
- de AV receiver (versterker) moet future proof zijn
- maximum prijs voor speakers + AV receiver (en wallmounts): 2000 €

Ik dacht aan een Denon AVR-X4100W of Denon AVR-X3100W als AV receiver en Q Acoustics 2000i 5.1 speaker set, maar misschien zijn er betere combinaties te bedenken.

Bij die Denon vraag ik mij af wat nu het verschil is tussen audyssey multeq xt en audyssey multeq xt 32. Is die laatste echt veel beter dan de gewonde multeq xt?

De Q Acoustics 2000i 5.1 speaker set krijgt overal goede reviews, maar misschien is er voor dat geld iets beter te krijgen. En weet er iemand waar ik die Q Acoustics 2000i 5.1 speaker set ergens in een winkel in België kan beluisteren?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eerste wat ik me afvraag na het lezen van je openingspost is hoe je tot de genoemde componenten bent gekomen. In mijn ogen is het budget niet optimaal verdeelt en ga je voor een te dure receiver. Het verschil in geluidskwaliteit ga je maken met de speakers dus probeer daar zo veel mogelijk geld in te steken.

Je hebt de speakers nog niet beluisterd. Specs en reviews zijn zeker niet alles zeggend. Elk merk/type speaker klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Ik zou je adviseren om naar een hifi-zaak te gaan en daar een aantal alternatieven die binnen het budget vallen te beluisteren. Neem wat cd's mee die je goed kent en dan heb je zo jouw ideale speaker gevonden.

Ten slotte nog een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

• Kefke
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09-2019
Keuze 5.1 speaker set is gebaseerd op reviews. In de buurt waar ik woon is er enkel een Krefel, moet eens zoeken waar ik ergens een goeie hifi zaak vind om dan naar speakers te luisteren.

Keuze receiver: de AVR-X4100W is de goedkoopste Denon receiver die audyssey multeq 32 heeft, maar als dat echt niks toevoegt kan ik uiteraard een goedkopere receiver kiezen en meer geld voor speakers.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Koop lekker een yamaha dan kun je de parametric eq lekker zelf invoeren.
Beter dan zo'n microfoon.
Speakers naar keuze...

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

Theck88

If it's hard just KISS!

De eerste stap is het gaan luisteren naar luidsprekers. Zoals al reeds aangegeven: iedere luidspreker heeft een andere klank, eisen aan opstelling in de kamer en afwerking/design. Daarnaast is het van belang dat je een keuze maakt in kleine of grote luidsprekers. Kleine luidsprekers vragen vaak om een subwoofer. Kortom laat je goed voorlichten over de mogelijkheden in jou kamer en wat je ermee gaat beluisteren (films, muziek alleen tv).

Daarnaast kun je nog afvragen of je liever muziek luistert of films. Als je muziek prefereert over films dan kun je beter het geld steken in een goede stereo set (muziek is voornamelijk stereo). Wanneer er veel films gekeken worden dan kun je voor de ervaring gaan door een surround opstelling (5.1) te kiezen. (muziek)films zijn namelijk opgenomen in dat formaat en dan haal je het maximale kwa beleving eruit.

Wanneer je een luidsprekerpakket gevonden hebt, zoek je een passende versterker erbij. Waarbij de specs (ohms, vermogen etc) ruim voldoende zijn voor je luidsprekers. Uiteraard maak je hier ook de keuze wat je receiver moet kunnen (features als Airplay, netwerk, HDMI 2.0, Dolby Atmos etc etc.)

Wat de verdeling betreft zou ik ongeveer €700 voor de receiver uitgeven en €1300 voor de luidsprekers.
De luidsprekers bepalen over het algemeen de klank!

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing