Stotterende games, restart verhelpt probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 14:35
Ik heb nu al een tijdje een probleem, en ik kom er maar niet achter waar het aan ligt.
Wanneer ik mijn pc aanzet en een game wil spelen, merk ik best vaak dat deze game meteen na het opstarten heel erg stottert.
Mijn pc zou deze games zonder moeite moeten kunnen spelen dus daar ligt het niet aan.
Wanneer ik de game dan afsluit en de pc een restart geef en de game weer opstart, is er niks meer aan de hand en draait alles als een zonnetje.
Dit blijft ook zo. Ook wanneer ik de game een tijd later weer opnieuw zou starten en de pc is en de tussentijd niet uit geweest loopt alles prima.
Dus dit treed eigenlijk alleen maar op wanneer ik de pc net heb aangezet en meteen een game start.

Ik heb dit nu al bij meerdere games gehad (metro redux, far cry 4, dragon age inquisition, andere games kan ik me niet meer herinneren).
Mijn videokaart drivers zijn op to date, evenals mijn windows installatie.

Pc hardware: i5 4670K @ 4,2 Ghz, 8 Gb crucial ballistix ram, Sapphire r9 290 tri-x, 250 Gb samsung evo ssd.

Komt iemand dit bekend voor, of weet iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Kijk eens in je task manager of er applicaties of services veel cpu tijd en/of geheugen pakken. Denk bijvoorbeeld aan een virusscanner die begint met scannen nadat je opstart.

[ Voor 14% gewijzigd door Ozzy op 23-01-2015 09:53 ]

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
Ozzy schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:52:
Kijk eens in je task manager of er applicaties of services veel cpu tijd en/of geheugen pakken. Denk bijvoorbeeld aan een virusscanner die begint met scannen nadat je opstart.
Dat zou ik inderdaad wel eens kunnen doen. Virusscanner is het sowieso niet, want die scant alleen maar als ik dat aangeef.
Echter als het applicaties of services zijn die na het opstarten veel verbruiken zou dit toch ook na een restart moeten zijn? Maar na een restart heb ik de stotteringen niet in een game.
Kan me op dit moment ook geen applicatie bedenken die ik geinstalleerd heb, die na het opstarten zoveel vraagt dat mijn games er door gaan stotteren.. Het stotteren blijft ook gewoon aanhouden en is niet maar eventjes. Een applicatie die veel verbruikt bij opstarten, zou ik van verwachten dat dit maar voor eventjes is (door de ssd is alles zo ingeladen).
Maar even nakijken kan natuurlijk geen kwaad en zal ik dan ook zeker even doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33

BM

Moderator Spielerij
Even een tikje naar het juiste subforum :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
Excuses, dit subforum helemaal over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Kijk ook of je andere drivers up2date zijn.
Denk hierbij aan Chipset, sound etc.

Verder klinkt dit probleem ook als een issue dat je ATI Kaart niet gebruikt wordt wanneer je een spel start, maar je (mogelijke?) onboard video adapter. Dit zou verklaren waarom je spellen traag zijn omdat je onboard video adapter de rekenkracht niet hebben.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
De i5 4670K beschikt over een intel hd graphics 4600, deze heb ik echter uitgeschakeld in de bios dus deze zou niet het probleem moeten zijn.
Ook denk ik niet dat de intel hd graphics 4600 uberhaupt in staat is om deze games in ultra te draaien. Waarschijnlijk krijg ik dan nog niet 1 fps :P

Verder een paar dagen goed gespeeld zonder stotteringen, tot gisteren toen had ik er weer last van (restart verholp het weer). Ook meteen mijn taakbeheer gecontroleerd zoals Ozzy al aangaf, maar hier geen vreemde dingen in op te merken. Geen extra hoog geheugen of processor activiteit.

Vanavond maar eens windows een beetje opschonen, en al mijn drivers etc.. nalopen.
Misschien dat het helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door Xyanta op 30-01-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:26
Misschien even de Windows media player sharing service disablen , die heeft nogal eens de neiging om de cpu bezig te houden na het opstarten van Windows.

http://answers.microsoft....13-401d-8643-66ee47706632

[ Voor 4% gewijzigd door Flex0r op 30-01-2015 21:10 ]

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
Het probleem is niet de cpu activiteit zoals gezegd. Deze is volgens taakbeheer en cpu-z gewoon normaal.
Windows media player gebruik ik ook niet dus die is het probleem sowieso niet, maar bedankt voor het meedenken :)
Vanavond even de bios en chipset en dergelijke van een update voorzien en Windows opgeschoond, hierna geen probleem gehad met gamen. Uiteraard nog ff testen of het nu ook verholpen is na een "koude" start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk al dat i kweet wat het is, Windows Experience Index, deze gebruikt veel gpu/cpu op rare momenten meestal als je juist bent op gestart. Start deze eens manueel (Win+Pause/break en dan op die link klikken)

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 30-01-2015 22:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1