Audio/studio PC, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbassis
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-06 00:11
Ik ben door een vriend van me gevraagd hem te helpen bij het uitzoeken van nieuwe pc, of eigenlijk, hij heeft dit aan mij uitbesteed. Hij is namelijk op zoek naar een goede pc voor in zijn studio.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wil de PC dus gebruiken om audio op te gaan nemen en te gaan bewerken/mixen. Typische programma's zijn Cubase 7 en allerlei (VST) plugins.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief verzending mag het bij elkaar 350 tot 450 euro gaan kosten. (Daar moet een nieuwe Win 7 bij in zitten)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Veel audio-interfaces werken op Firewire, en dat is altijd een heikel punt voor wat betreft de chipset, de Firewire PCI kaart met Texas Instruments chipset moet dus overgezet kunnen worden. Verder worden de SATA HDD en DVD speler hergebruikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uitgaande van de BBG Basiscomputer van januari heb ik volgend lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,95€ 85,95
1MSI A78M-E45€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Force 500€ 31,-€ 31,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 72,60€ 72,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 53,79€ 53,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,19

Ten opzichte van het orgineel:
  1. minder grote SSD, want zoveel ruimte is niet nodig, alleen Windows, Cubase en wat plugins, verder wordt er niets geïnstalleerd op het systeem.
  2. meer geheugen, 8 GB ipv 4 GB om voldoende geheugen te hebben om de soms zware plugins zonder problemen te kunnen handelen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf vraag ik me nog een aantal dingen af:
De CPU wordt nu ook gebruikt als grafische chip (voor gewone desktop toepassingen), in hoeverre heeft dat invloed op zijn prestaties, en kun je daarmee twee schermen tegelijk aansturen?
In de BBG Basiscomputer zat 4GB DDR3-1866 geheugen, ik heb hier 8GB DDR3-1600 geheugen gekozen, wat voor verschillen zou je kunnen verwachten?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dual screen is een vereiste, ik weet alleen niet zeker of dat met deze configuratie gaat lukken. Hele hoge resoluties hoeft niet, 2x 1680x1050 is bijvoorbeeld prima.
PCI slot is een vereiste, ivm eerder genoemde Firewire kaart.

Eisen qua formaat of geluidsproductie zijn er niet echt, gewoon gemiddelde geluidsproductie is prima.

Ga je overklokken?
Nee, het systeem moet gewoon stabiel draaien dus overklokken gaat niet gebeuren

EDITS:
  • SSD vervangen door snellere, goedkopere versie.

[ Voor 1% gewijzigd door imbassis op 23-01-2015 17:13 . Reden: Make-up foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 652121

Ik zou eerder kiezen voor een Samsung SSD als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Anoniem: 652121 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:05:
Ik zou eerder kiezen voor een Samsung SSD als ik jou was.
Ikzelf heb voor een 850 evo gekozen omdat het prijsverschil klein was...maar ik zou wel willen weten waarom?? Omdat je hem zelf hebt?? Ik zou willen weten wat de reden is, graag met bron...danku

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wat ik wel zou doen, is voor een M550 gaan. Sneller + (sinds een plotse pricedrop) goedkoper:
pricewatch: Crucial M550 2,5" 128GB
T.o.v de Samsung caps die je data beschermt bij stroomuitval, vanwege MLC verwachte langere levensduur dan de TLC in de Samsung, 10 euro goedkoper...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13

JointFillah

Techno Addict

minder grote SSD, want zoveel ruimte is niet nodig, alleen Windows, Cubase en wat plugins, verder wordt er niets geïnstalleerd op het systeem.
Bedenk even of 128 GB wel genoeg is op termijn. Een typische Windows install gaat zelf al ruim 30GB gebruiken (en verder groeien).

Als het om een studio PC gaat dan moet er wellicht ook nog (raw?) audio/mixes opgeslagen worden? Gaat dat nog ruimte innemen? Of wordt daar externe opslag voor gebruikt?

~* Peace, Love & XTC *~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbassis
JointFillah schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:47:
[...]
Als het om een studio PC gaat dan moet er wellicht ook nog (raw?) audio/mixes opgeslagen worden? Gaat dat nog ruimte innemen? Of wordt daar externe opslag voor gebruikt?
Daar wordt inderdaad externe opslag voor gebruikt, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden voor de keuze van de SSD.
MK1998NL schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:40:
Wat ik wel zou doen, is voor een M550 gaan. Sneller + (sinds een plotse pricedrop) goedkoper:
pricewatch: Crucial M550 2,5" 128GB
Dank, dat is een goede suggestie, ga ik aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 21:59
imbassis schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:33:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
|Zelf vraag ik me nog een aantal dingen af:
De CPU wordt nu ook gebruikt als grafische chip (voor gewone desktop toepassingen), in hoeverre heeft dat invloed op zijn prestaties, en kun je daarmee twee schermen tegelijk aansturen?
In de BBG Basiscomputer zat 4GB DDR3-1866 geheugen, ik heb hier 8GB DDR3-1600 geheugen gekozen, wat voor verschillen zou je kunnen verwachten?
Deze APU's van AMD profiteren van sneller RAM als het aankomt op FPS, omdat de CPU en GPU het RAM delen.
Voor het CPU gebruik geeft sneller RAM weinig meerwaarde.
De programma's die je wil gebruiken draaien nagenoeg enkel op je CPU en hebben meer baat bij meer RAM ivm. plugins etc.

(bron: http://www.pugetsystems.c...fRAMSpeedonCPUPerformance)

De APU heeft ondersteuning om meerder schermen tegelijk aan te sturen, en voor zover ik kan zien moet dat lukken met dit mobo.

[ Voor 6% gewijzigd door nldbobg op 23-01-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbassis
Bedankt, dat maakt het me duidelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou gaan voor een grotere SSD, het is veel prettiger om altijd van een SSD te werken en de externe HDD als backup te gebruiken. Een SSD is ook vele malen sneller als hij niet helemaal vol zit, van een 128GB is netto ook maar iets van 118GB, daar gaat dan windows nog vanaf.
Pagina: 1