Ik ben door een vriend van me gevraagd hem te helpen bij het uitzoeken van nieuwe pc, of eigenlijk, hij heeft dit aan mij uitbesteed. Hij is namelijk op zoek naar een goede pc voor in zijn studio.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wil de PC dus gebruiken om audio op te gaan nemen en te gaan bewerken/mixen. Typische programma's zijn Cubase 7 en allerlei (VST) plugins.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief verzending mag het bij elkaar 350 tot 450 euro gaan kosten. (Daar moet een nieuwe Win 7 bij in zitten)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Veel audio-interfaces werken op Firewire, en dat is altijd een heikel punt voor wat betreft de chipset, de Firewire PCI kaart met Texas Instruments chipset moet dus overgezet kunnen worden. Verder worden de SATA HDD en DVD speler hergebruikt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uitgaande van de BBG Basiscomputer van januari heb ik volgend lijstje gemaakt:
Ten opzichte van het orgineel:
Zelf vraag ik me nog een aantal dingen af:
De CPU wordt nu ook gebruikt als grafische chip (voor gewone desktop toepassingen), in hoeverre heeft dat invloed op zijn prestaties, en kun je daarmee twee schermen tegelijk aansturen?
In de BBG Basiscomputer zat 4GB DDR3-1866 geheugen, ik heb hier 8GB DDR3-1600 geheugen gekozen, wat voor verschillen zou je kunnen verwachten?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dual screen is een vereiste, ik weet alleen niet zeker of dat met deze configuratie gaat lukken. Hele hoge resoluties hoeft niet, 2x 1680x1050 is bijvoorbeeld prima.
PCI slot is een vereiste, ivm eerder genoemde Firewire kaart.
Eisen qua formaat of geluidsproductie zijn er niet echt, gewoon gemiddelde geluidsproductie is prima.
Ga je overklokken?
Nee, het systeem moet gewoon stabiel draaien dus overklokken gaat niet gebeuren
EDITS:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wil de PC dus gebruiken om audio op te gaan nemen en te gaan bewerken/mixen. Typische programma's zijn Cubase 7 en allerlei (VST) plugins.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief verzending mag het bij elkaar 350 tot 450 euro gaan kosten. (Daar moet een nieuwe Win 7 bij in zitten)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Veel audio-interfaces werken op Firewire, en dat is altijd een heikel punt voor wat betreft de chipset, de Firewire PCI kaart met Texas Instruments chipset moet dus overgezet kunnen worden. Verder worden de SATA HDD en DVD speler hergebruikt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uitgaande van de BBG Basiscomputer van januari heb ik volgend lijstje gemaakt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A8-6600K Boxed | € 85,95 | € 85,95 |
1 | MSI A78M-E45 | € 48,95 | € 48,95 |
1 | Cooler Master Force 500 | € 31,- | € 31,- |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 72,60 | € 72,60 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 66,95 | € 66,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,95 | € 30,95 |
1 | Crucial M550 2,5" 128GB | € 53,79 | € 53,79 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 390,19 |
Ten opzichte van het orgineel:
- minder grote SSD, want zoveel ruimte is niet nodig, alleen Windows, Cubase en wat plugins, verder wordt er niets geïnstalleerd op het systeem.
- meer geheugen, 8 GB ipv 4 GB om voldoende geheugen te hebben om de soms zware plugins zonder problemen te kunnen handelen
Zelf vraag ik me nog een aantal dingen af:
De CPU wordt nu ook gebruikt als grafische chip (voor gewone desktop toepassingen), in hoeverre heeft dat invloed op zijn prestaties, en kun je daarmee twee schermen tegelijk aansturen?
In de BBG Basiscomputer zat 4GB DDR3-1866 geheugen, ik heb hier 8GB DDR3-1600 geheugen gekozen, wat voor verschillen zou je kunnen verwachten?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dual screen is een vereiste, ik weet alleen niet zeker of dat met deze configuratie gaat lukken. Hele hoge resoluties hoeft niet, 2x 1680x1050 is bijvoorbeeld prima.
PCI slot is een vereiste, ivm eerder genoemde Firewire kaart.
Eisen qua formaat of geluidsproductie zijn er niet echt, gewoon gemiddelde geluidsproductie is prima.
Ga je overklokken?
Nee, het systeem moet gewoon stabiel draaien dus overklokken gaat niet gebeuren
EDITS:
- SSD vervangen door snellere, goedkopere versie.
[ Voor 1% gewijzigd door imbassis op 23-01-2015 17:13 . Reden: Make-up foutje ]