• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-01 21:39
Hallo iedereen,

Ik lees al een aantal dagen mee, maar weet niet in welk topic ik mijn vraag moet zetten. Als er een juist topic is, mag dit bericht daar meteen heen.

Ik ben opzoek naar een camera welke mee gaat op vakantie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Omdat MM binnenkort de 21 procent actie doet, lijkt mij mij slim om toch binnenkort te beslissen.Ik heb het vragenlijstje van het dSLR topic meegenomen, maar omdat ik twijfel tussen een goedkope systeemcamere of een compact wil ik het niet in 1 van de topics plaatsen

Wat is je beschikbare budget?

zo rond de €250,-
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik ben een beginnend fotograaf

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In de zomer ga ik de bergen in. In de buurt van Embrun. Daar ga ik mountainbiken. Tijdens het mountainbiken wil ik een aantal foto's maken. De camera, mag dus niet te groot zijn, omdat ik hem op de rug mee moet nemen. Hij gaat dan in een hoesje, tegen val/stootschade. Daarnaast wil ik de camera gaan gebruiken als ik opstap ga in de omgeving. Veelal dus buiten fotograferen. 's Nachts een enkele keer.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee ik ga niet filmen
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Wat wordt hier bedoeld?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik zou graag een compact model willen.

Gewenst bereik?
als ik een compact koop zou ik een travelzoom kopen. Is het een starters systeemcamera dan met de kitlens en later een lens om hetzelfde bereik te bereiken.

Nou twijfel ik vooral tussen een paar camera's. Deze twijfel is er omdat ik een compact toestel wil, maar ook zoveel mogelijk beeldkwaliteit. Tijdens het mountainbiken kan/zal ik alleen de kitlens mee nemen, zodat ik ruimte bespaar.

pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Deze camera heeft als voordeel, veel meer kwaliteit foto's en dat is dna precies de reden dat ik twijfel tussen deze of een compact. Gaat 235 kosten voor de body + lens.

pricewatch: Nikon 1 S2 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 + 1 Nikkor 30-110 f/3.8-5.6 Zwart
Deze set gaat 330 kosten bij de mediamarkt inclusief een tas. De twee plussen van deze camera zijn de 2de lens die erbij komt en de tas die erbij komt in mijn mtb tas zou passen inclusief de andere onderdelen die in de mtb tas zitten (pompje, band etc etc). Nadeel is dat de sensor weer kleiner zou zijn dan de sensor in de alpha 5000

pricewatch: Sony DSC-HX50V Zwart
Deze compact komt goed uit de tests. Alleen de kwaliteit tov een systeemcamera?
Deze camera gaat €158 kosten.

Mijn grootste angst is dat ik nu iets koop en over een jaar denk, had ik dat maar anders gedaan. Ook ben ik bang dat de camera kapot zou gaan, mocht ik ergens hard onderuit gaan.

Ik sta open voor andere voorstellen, mits ze een beetje tussen deze prijs liggen. (€330 of minder)

Graag hoor ik tips om de knoop door te hakken.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Je bent hier al aardig specifiek in de modellen die je bedacht heb. Ik zou eens naar een grotere fotozaak gaan (kamera-express bijvoorbeeld) en kijken of ze die modellen hebben liggen. Dan kan je ze in de hand houden, kijken hoe ze aanvoelen en of ze werkelijk zo compact zijn als je wilt. :)

• Mister_GJ
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:32:
Je bent hier al aardig specifiek in de modellen die je bedacht heb. Ik zou eens naar een grotere fotozaak gaan (kamera-express bijvoorbeeld) en kijken of ze die modellen hebben liggen. Dan kan je ze in de hand houden, kijken hoe ze aanvoelen en of ze werkelijk zo compact zijn als je wilt. :)
Dankjewel voor de reactie. Ik ben al bij die zaken geweest en heb daar alle modellen vast gehouden (ze konden aan), alleen daar kwamen elke keer meer twijfels van. Ze zijn naar mijn mening allemaal compact genoeg. Daarom deze selectie..

• PdeBie
De nikon (met dubbel lens kit) die je aangeeft ligt ver boven de 330 euro (volgens de pricewatch), dus die valt dan al af.

De Sony's heb ik zelf geen ervaring mee. Wel met de A6000, maar ook die ligt ver boven budget. Overigens wel een geweldige camera al zeg ik het zelf.

Ik zie wel wat gebruikersreviews bij de modellen staan, dus wellicht dat je daar wijzer uit wordt?

[ Voor 19% gewijzigd door PdeBie op 23-01-2015 09:53 ]

• Mister_GJ
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:52:
De nikon (met dubbel lens kit) die je aangeeft ligt ver boven de 330 euro, dus die valt dan al af.

De Sony's heb ik zelf geen ervaring mee. Wel met de A6000, maar ook die ligt ver boven budget. Overigens wel een geweldige camera al zeg ik het zelf.
De nikon ligt bij de MM voor 429. Daar 21 procent vanaf is €338,91.
De Sony a5000 is €365. Daar 21 procent vanaf is €288,35. en dan 50 cashback is €238,35.

• PdeBie
ok, je houdt al rekening met de 21% korting van de MM. Dat verklaart het verschil. Dat deed ik niet :)

Maar ik blijf erbij.... probeer de camera's gewoon uit. Klik door de menu's heen en kijk wat voor jou het beste aanvoelt.

Ik persoonlijk ben al maanden aan het kwijlen geweest over een FujiFilm X100s. De specificaties en de foto's die ik online zag waren verbazingwekkend. Toen ik de camera in de winkel vast had vond ik het maar raar. Menu bediende niet zoals ik verwachte. Vond het maar onwennig. Besloten later nog eens te proberen. Eerste keer een nieuwe camera vasthouden is altijd onwennig. Maar ook de tweede keer vond ik de bediening nog steeds niet lekker aanvoelen. En daarom besloten de camera niet te kopen. Hoe goed deze ook is.

Kortom:
ga nogmaals naar de winkel en probeer de modellen uit. Kijk wat het beste aanvoelt en waar jij het beste gevoel bij krijgt. Wij kunnen wel zeggen: de sensor van camera A is 10x beter dan die van camera B. Als ik zo hoor wat jouw wensen zijn, denk ik dat dat veel te ver gaat.

-- Toevoeging --

Als ik even heel snel door de modellen blader zou de Sony DSC-HX50V de voorkeur hebben omdat hier de lens vast zit. Je wilt niet dat bij een valpartij (tijdens het mountainbiken) de lens afbreekt van je camera en daarmee ook je body beschadigd. Hoe groot die kans is? Geen idee, maar het idee alleen al......brrrrr

Nadeel van de Sony DSC-HX50V. Hij schiet alleen JPG, dus je hebt minder bewerkingsmogelijkheden achteraf. Maar ga je dat doen? Ga je heel uitgebreid met photoshop, lightroom, the gimp of weet ik welke software je foto's bewerken? Of wil je gewoon point-and-shoot?

Wil je meer diversiteit in je lenzen kunnen gebruiken? Dan zal je inderdaad naar een model met verwisselbare lenzen moeten kijken. Maar goed.... die keus ligt bij jou.

[ Voor 27% gewijzigd door PdeBie op 23-01-2015 10:04 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik mis eigenlijk een oudere RX-100. Sorry om je nog een keus voor te schotelen :P

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Mister_GJ
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:59:
ok, je houdt al rekening met de 21% korting van de MM. Dat verklaart het verschil. Dat deed ik niet :)

Maar ik blijf erbij.... probeer de camera's gewoon uit. Klik door de menu's heen en kijk wat voor jou het beste aanvoelt.

Ik persoonlijk ben al maanden aan het kwijlen geweest over een FujiFilm X100s. De specificaties en de foto's die ik online zag waren verbazingwekkend. Toen ik de camera in de winkel vast had vond ik het maar raar. Menu bediende niet zoals ik verwachte. Vond het maar onwennig. Besloten later nog eens te proberen. Eerste keer een nieuwe camera vasthouden is altijd onwennig. Maar ook de tweede keer vond ik de bediening nog steeds niet lekker aanvoelen. En daarom besloten de camera niet te kopen. Hoe goed deze ook is.

Kortom:
ga nogmaals naar de winkel en probeer de modellen uit. Kijk wat het beste aanvoelt en waar jij het beste gevoel bij krijgt. Wij kunnen wel zeggen: de sensor van camera A is 10x beter dan die van camera B. Als ik zo hoor wat jouw wensen zijn, denk ik dat dat veel te ver gaat.
Ja, ik was gisteren bij de MM en ze wilde me die korting zelfs al geven.

Ik ga straks wat reviews kijken, mogelijk komt daar nog wat uit en vanmiddag nog even langs een camera speciaalzaak.

De sensor is al wel de reden dat ik niet zo'n compact "durf" te kopen. Ik kreeg bij de kamera-epress te horen dat ik die foto's niet moest afdrukken vanwege de kwaliteit. Dat is de reden dat ik verder ben gaan kijken naar die mirrorless systemen. Sindsdien ben ik de weg kwijt in cameraland.
Mr Pingu schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:05:
Ik mis eigenlijk een oudere RX-100. Sorry om je nog een keus voor te schotelen :P
Ja daar kan ik de zoom nooit groter van krijgen en dat is wel iets wat mij interessant lijkt. Als ik midden op een berg sta, ken ik mezelf en wil ik dat kerkje in het dal op de foto zetten, dusdanig dat je hem ziet.

• PdeBie
gertjanw1993 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:07:

De sensor is al wel de reden dat ik niet zo'n compact "durf" te kopen. Ik kreeg bij de kamera-epress te horen dat ik die foto's niet moest afdrukken vanwege de kwaliteit. Dat is de reden dat ik verder ben gaan kijken naar die mirrorless systemen. Sindsdien ben ik de weg kwijt in cameraland.
pfffffffffff wat is dat voor bull-crap?
Dat hangt er puur vanaf hoe groot je ze wilt afdrukken.
10x15 (standaard formaat) kan met elke camera gewoon prima afgedrukt worden. Mijn tig jaar oude Canon Digital Ixus compactcamera (whoopdiedoo!) 2 MegaPixel drukt daar ook prima op af. :P

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53
gertjanw1993 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:55:
[...]

De nikon ligt bij de MM voor 429. Daar 21 procent vanaf is €338,91.
De Sony a5000 is €365. Daar 21 procent vanaf is €288,35. en dan 50 cashback is €238,35.
Ik weet niet hoe je gerekend hebt, maar die bedragen kloppen niet.

429 euro is 354,55 ex btw
365 euro is 301,65 ex btw

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nou ik wandel zelf ook regelmatig in de bergen en mijn ervaring is dat vanaf de berg het dal in sowieso ingezoomd niet heel veel soeps oplevert vanwege het feit dat lucht heiig wordt. Kan ook aan de tijd van het jaar liggen want ik ga meestal in de zomer. Na een bui wil het meestal wel een stuk helderder zijn en zal het een stuk beter gaan. Maar vergis je niet dat als je op een berg van 2km staat dat je een flinke zoom nodig hebt om een kerkje er beeldvullend op te hebben staan ;)

Maar dan kan je inderdaad beter een systeemcamera met gewone lens en een telezoom nemen. Wat is de reden dat je die compact er nog in hebt als je gevoel zegt dat je daar eigenlijk niet tevreden mee bent?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• PdeBie
sweebee schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:33:
[...]

Ik weet niet hoe je gerekend hebt, maar die bedragen kloppen niet.

429 euro is 354,55 ex btw
365 euro is 301,65 ex btw
Ben even benieuwd wat jouw berekening is :P
10079
429?

(429 * (100 - 21)) / 100 = (429 * 79) / 100 = € 338,91

429 * 0.79 = € 338.91

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 23-01-2015 10:50 ]

Verwijderd

Ik beetje riskant om nu al de BTW korting mee te rekenen.
Niet zelden wordt de prijs net voor de BTW kortingsweek opgekrikt zodat je uiteindelijk op ongeveer dezelfde prijs uit komt.

• Mister_GJ
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:09:
[...]

pfffffffffff wat is dat voor bull-crap?
Dat hangt er puur vanaf hoe groot je ze wilt afdrukken.
10x15 (standaard formaat) kan met elke camera gewoon prima afgedrukt worden. Mijn tig jaar oude Canon Digital Ixus compactacamera (whoopdiedoo!) MegaPixel drukt daar ook prima op af. :P
Tja en als leek geloof je dat ook nog. Hoe zou het zijn als ik het 30 bij 40 uitprint? Kan ik dan de pixels tellen of niet?
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:46:
[...]

Ben even benieuwd hoe jij gerekend hebt :P
10079
429?

Zo heb ik gerekend en dan kom ik exact daarop. :)
Mr Pingu schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:34:
Nou ik wandel zelf ook regelmatig in de bergen en mijn ervaring is dat vanaf de berg het dal in sowieso ingezoomd niet heel veel soeps oplevert vanwege het feit dat lucht heiig wordt. Kan ook aan de tijd van het jaar liggen want ik ga meestal in de zomer. Na een bui wil het meestal wel een stuk helderder zijn en zal het een stuk beter gaan. Maar vergis je niet dat als je op een berg van 2km staat dat je een flinke zoom nodig hebt om een kerkje er beeldvullend op te hebben staan ;)

Maar dan kan je inderdaad beter een systeemcamera met gewone lens en een telezoom nemen. Wat is de reden dat je die compact er nog in hebt als je gevoel zegt dat je daar eigenlijk niet tevreden mee bent?
Ja, ik gaf het als voorbeeld. Ik weet van het heiige af.

Die camera staat er dus in omdat ik bang bne dat het er niet uitziet als ik het ga uitprinten omdat de kamera express mij at vertelde.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:49:
Ik beetje riscant om nu al de BTW korting mee te rekenen.
Niet zelden wordt de prijs net voor de BTW kortingsweek opgekrikt zodat je uiteindelijk op ongeveer dezelfde prijs uit komt.
Daarom ga ik hem nu kopen. Dan heb ik die 21% korting met de oude prijzen :) Handiger!

• PdeBie
gertjanw1993 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:50:
[...]

Tja en als leek geloof je dat ook nog. Hoe zou het zijn als ik het 30 bij 40 uitprint? Kan ik dan de pixels tellen of niet?
Maak je geen zorgen. Zolang je geen gigantische muur posters af gaat drukken zal het vast goed komen met de hedendaagse camera's :)

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 21:34
Ik weet niet of je de grootte van de sensor ook meeneemt in je overweging? Hoe groter de sensor, hoe beter de kwaliteit over het algemeen. Dat zie je terug in de mate van detail, het dynamisch bereik, de lichtgevoeligheid (ruis) en de scherptediepte waarmee je kunt spelen.

De Sony HX50V heeft een standaard 1/2,3 inch sensor, net zoals de meeste andere compactcamera's. In de Nikon 1 serie wordt een 1 inch sensor gebruikt, die circa vier keer zo groot is (dat geldt overigens ook voor de RX100-serie). De Sony A5000 bevat een aps-c sensor die weer een stuk groter is. Zeker als je in raw gaat fotograferen kun je daar de beste beeldkwaliteit uithalen, hoewel dit natuurlijk ook afhankelijk is van de lens die je gebruikt. Maar hoe groter de sensor, des te minder zoom je tot je beschikking hebt want daarvoor zijn grotere objectieven nodig. Je zult dan dus eerder lenzen moeten wisselen.

• Mister_GJ
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:04:
[...]

Maak je geen zorgen. Zolang je geen gigantische muur posters af gaat drukken zal het vast goed komen met de hedendaagse camera's :)
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:59:
-- Toevoeging --

Als ik even heel snel door de modellen blader zou de Sony DSC-HX50V de voorkeur hebben omdat hier de lens vast zit. Je wilt niet dat bij een valpartij (tijdens het mountainbiken) de lens afbreekt van je camera en daarmee ook je body beschadigd. Hoe groot die kans is? Geen idee, maar het idee alleen al......brrrrr

Nadeel van de Sony DSC-HX50V. Hij schiet alleen JPG, dus je hebt minder bewerkingsmogelijkheden achteraf. Maar ga je dat doen? Ga je heel uitgebreid met photoshop, lightroom, the gimp of weet ik welke software je foto's bewerken? Of wil je gewoon point-and-shoot?

Wil je meer diversiteit in je lenzen kunnen gebruiken? Dan zal je inderdaad naar een model met verwisselbare lenzen moeten kijken. Maar goed.... die keus ligt bij jou.
Dat is dus exactdezelfde angst die ik heb. Ik weet niet of ik foto's ga maken in RAW ik wil gewoon kwaliteit.

Dan denk ik dat de compact voor mij het beste is, vooral vanwege het formaat.
Yero schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:08:
Ik weet niet of je de grootte van de sensor ook meeneemt in je overweging? Hoe groter de sensor, hoe beter de kwaliteit over het algemeen. Dat zie je terug in de mate van detail, het dynamisch bereik, de lichtgevoeligheid (ruis) en de scherptediepte waarmee je kunt spelen.

De Sony HX50V heeft een standaard 1/2,3 inch sensor, net zoals de meeste andere compactcamera's. In de Nikon 1 serie wordt een 1 inch sensor gebruikt, die circa vier keer zo groot is (dat geldt overigens ook voor de RX100-serie). De Sony A5000 bevat een aps-c sensor die weer een stuk groter is. Zeker als je in raw gaat fotograferen kun je daar de beste beeldkwaliteit uithalen, hoewel dit natuurlijk ook afhankelijk is van de lens die je gebruikt. Maar hoe groter de sensor, des te minder zoom je tot je beschikking hebt want daarvoor zijn grotere objectieven nodig. Je zult dan dus eerder lenzen moeten wisselen.
Ja die sensoren zorgen voor mijn twijfel. Het nadeel is dus moet ik meer lenzen meenemen. en dat met het mountainbiken is steeds lastiger.

• PdeBie
Bekijk deze review anders eens:
reviews: Travelzooms vergelijkingstest

Daar hebben ze een aantal travelzooms vergeleken.

Maar vergeet de Sony RX100 niet. Dat is ook echt een top toestel! (ja weer een model erbij, ik weet het :P )
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

[ Voor 38% gewijzigd door PdeBie op 23-01-2015 11:24 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Ik heb de Sony A5000 hier ...de witte, voor m'n vriendin gekocht. Kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische camera is die foto's maakt die niet onderdoen voor mijn duizend-euro kostende 5D MKII.

Dynamisch bereik is fantastisch, witbalans/kleuren zeer natuurgetrouw. Ruis bij weinig licht zeer beperkt. Detail zeer hoog. Extreem compact en klein. Fijn kleurenscherm. Goede focussnelheid. Zeer compact door de lens die invouwt - nouwelijks groter dan een goede compactcam.

Dan zijn er nog zaken die je weinig in andere camera's ziet, met name de WIFI-remote display is fantastisch. Je kunt op je mobiele telefoon dus zien wat je camera ziet - inclusief bediening van diafragma, sluitertijd, belichting en zelfs zoomen. T' werkt tot ongv. 10-15 meter. Echt geweldig.

Ik kan eigenlijk geen camera warmer aanbevelen dan deze. Ik gebruik mijn 5D MkII niet meer sinds ik m' in huis heb...een beetje jammer eigenlijk :) Ik ben professioneel documentaire fotograaf en zou mijzelf dus redelijk veeleisend noemen. Oh en ik heb tientallen camera's en lenzen gereviewed als tester voor Digifotopro...;-) Niet twijfelen en gewoon de a5000 halen. Heb je nog jaren plezier van!

Hier een paar voorbeeld fotos:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10575250_10152697568933938_8680267337873408172_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10551482_10152697568673938_5365308017818348894_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/10320965_10152530800733938_7235985126634113192_o.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door majic op 23-01-2015 11:26 ]

• PdeBie
majic schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:21:
Ik heb de Sony A5000 hier ...de witte, voor m'n vriendin gekocht. Kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische camera is die foto's maakt die niet onderdoen voor mijn duizend-euro kostende 5D MKII.
Maar is niet compact genoeg als je meerdere lenzen mee moet nemen tijdens het mountainbiken ;)

• majic
PdeBie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:26:
[...]

Maar is niet compact genoeg als je meerdere lenzen mee moet nemen tijdens het mountainbiken ;)
Met digitale zoom hou je +-8 megapixel over en krijg je een effectief zoombereik van 24-150mm met het kitlensje. Dan kan je nog steeds alles op A3+ formaat printen met galerie-kwaliteit..lijkt me oké voor een amateur :)

Dat is behoorlijk all-round. Zeker een mountainbiker heeft behoefte aan groothoek voor de landschappen. Als hij graag foto's van vogeltjes wil maken of vliegtuigspotten, ja, dan is 150mm niet genoeg.

Verwijderd

Ik mountenbike niet, ik zit zelf liever op de racefiets maar als ik daarvoor een camera zou willen kopen dan zou ik toch het eerst denken aan zo'n schokbestendige compactcamera. Bijna alle merken maken die wel. Die kunnen een flinke stoot verwerken zonder kapot te gaan en zijn ook vaak te gebruiken onder water (handig voor als het plots eens gaat regenen). En klein genoeg om in een zak te steken.

• Mister_GJ
majic schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:35:
[...]

Met digitale zoom hou je +-8 megapixel over en krijg je een effectief zoombereik van 24-150mm met het kitlensje. Dan kan je nog steeds alles op A3+ formaat printen met galerie-kwaliteit..lijkt me oké voor een amateur :)

Dat is behoorlijk all-round. Zeker een mountainbiker heeft behoefte aan groothoek voor de landschappen. Als hij graag foto's van vogeltjes wil maken of vliegtuigspotten, ja, dan is 150mm niet genoeg.
Je maakt me weer aan het twijfelen vooral vanwege die gave foto's. en die a3 formaat opmerking. Ik ben opzoek gegaan naar een stevige case, voor alleen de camera plus lens, maar die heb ik nog niet gevonden...(hele korte zoektocht)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:35:
Ik Mountainbike niet, ik zit zelf liever op de racefiets maar als ik daarvoor een camera zou willen kopen dan zou ik toch het eerst denken aan zo'n schokbestendige compactcamera. Bijna alle merken maken die wel. Die kunnen een flinke stoot verwerken zonder kapot te gaan en zijn ook vaak te gebruiken onder water (handig voor als het plots eens gaat regenen). En klein genoeg om in een zak te steken.
Het nadeel van dat soort camera's is dat ze amper zoomen (heb het uitgeprobeerd in de winkel).

• majic
Die case moet wel goedkomen. Je kan denk ik t' beste zoeken naar camera dimensies, en dan vanaf daar verder gaan. Het ding is zo compact dat heel veel cases die voor compacts zijn bedoeld ook prima passen.

Oh en ik moet natuurlijk even een fototje toevoegen die laat zien waar het allemaal om draait - dat jij zometeen op je mountainbike kunt poseren met een mooi landschap er achter...camera op een steen. En zonder stress - mobieltje in je hand, wifi aan, en rustig compositie, focus, zoom instellen en vervolgens jezelf op de plaat zetten met de perfecte blik. Dat zijn vakantiefotos waar niemand aan gaat tippen hoor :-) Een zelfontspanner is niet er mee te vergelijken. Je kunt zelfs omhoogfietsen, je smartphone op je stuur klikken (zijn goedkope oplossingen voor, alhoewel ik die downhill niet zou gebruiken :D) en zo een foto schieten :D

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10572097_10203770335652535_4328922569397346384_o.jpg

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:19
[...]

10079
429?

429 * 0.79 = € 338.91
Bij de BTW actie wordt de korting berekend door 21% korting te geven (en dus betaal je niet de ex btw prijs). Je doet dus

100 / 1.21 = 82,64

en

429 / 1.21 = 354,55

Ik ben hier in het verleden ook wel eens ingetrapt, maar zo werkt het dus...

Verwacht trouwens niet meteen dat je ook dergelijke mooie foto's kan maken als majic. De fotograaf maakt de foto, het toestel is slechts een hulpmiddel. Met ieder toestel is een prachtige foto te maken als je het maar op de goede manier doet en ziet.

[ Voor 16% gewijzigd door elhopo op 23-01-2015 12:13 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-01 21:52
[...]

10079
429?

429 * 0.79 = € 338.91
Met de 21% BTW actie krijg je niet 21% effectief korting. De prijs van een product is 100% + BTW is 21%, totaal 121%.

(429/1,21)*1=€354,55
(365/1,21)*1=€301.65

• PdeBie
ah dat verklaart het :)
Goed om te weten.

• Mister_GJ
elhopo schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:10:
[...]

Bij de BTW actie wordt de korting berekend door 21% korting te geven (en dus betaal je niet de ex btw prijs). Je doet dus

100 / 1.21 = 82,64

en

429 / 1.21 = 354,55

Ik ben hier in het verleden ook wel eens ingetrapt, maar zo werkt het dus...

Verwacht trouwens niet meteen dat je ook dergelijke mooie foto's kan maken als majic. De fotograaf maakt de foto, het toestel is slechts een hulpmiddel. Met ieder toestel is een prachtige foto te maken als je het maar op de goede manier doet en ziet.
Jammer dat het toch meer wordt dan, maar daar doen we niets aan. Nog steeds niet duur, minder dan 250 euro voor de alpha 5000.

Oefening baart kunst! Gelukkig heb ik alle tijd om het te leren, nu ik een blessure heb.

• majic
elhopo schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:10:
[...]

Ja en nee. Dynamisch bereik is iets wat je écht een enorm voordeel op gaat leveren in een willekeurige camera. Waarom? Omdat je schaduwen en je lichte delen grotendeels altijd goed belicht blijven, terwijl bij veel compact camera's dat niet het geval is.

Ter indicatie :
Canon 5D MKII - 11.9 Evs dynamisch bereik
Sony A5000 - 13 Evs dynamisch bereik
DSC-HX50V - lastig te vinden, maar sowieso minder dan 12 evs (2/3de inch sensor) en waarschijnlijk rond de 10.5-11

En dat zie je écht goed terug. Ik merk al een enorm verschil tussen mijn canon en de sony (helaas). Het komt er op neer dat je veel makkelijker als amateur fotograaf 'klik klak' kunt doen zonder je zorgen te maken over kleuren of belichting, ook bij harde zon of tegenlicht.

Met een compact cameratje als de HX50V lukt het mij, als ervaren fotograaf, ook niet om dit soort fotos te maken. Focussnelheid, dynamisch bereik, lensscherpte, ruis op hogere iso's, witbalans enz enz...doen allemaal onder aan de gemiddelde APS-C camera. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan scherptediepte op een 2/3de inch sensortje!

Het enige voordeel van zo'n compact cam is z'n enorme zoombereik en in dit geval de ingebouwde GPS. Maar reken maar dat je er veel minder mooie fotos mee maakt...en dat de topicstarter ook nog eens over een jaar of wat weer mogelijk aan een nieuwere camera toe is - terwijl de A5000 gewoon een compleet pakket is waar je heel veel groeimogelijkheden mee hebt. My $0.02
Pagina: 1