Project "waterkoelen i.c.m. TCT"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hallo Tweakers!

Zoals de titel zegt, wil ik een waterloop gaan bouwen en daarin een TCT unit verwerken. Dit is een vrij ambitieus project want ik heb nog nooit zelf een loop gemaakt, laat staan dat ik vaak projecten afmaak. Ik zal zo uitleggen wat een TCT (aka TEC/Peltier) unit is. Vergeef me als ik de verkeerde termen gebuik, ik ben immers een overenthausiaste leek.

De huidige situatie is als volgt:

Op dit moment type ik van een 4.5GHz AMD 8350 op 1.375v welke nèt koel gehouden kan worden door een Corsair H110 met push ventilatoren. Zoals sommigen hier waarschijnlijk weten lopen CPUs die met een laag voltage de fabriek verlaten behoorlijk heet aan zodra je ze gaat overklokken*. Voordeel is wel dat de kans op een goede overklok redelijk hoog is omdat het voltage dus nog vrij ver doorgedrukt kan worden, 1.55v is immers de veilige max?

Daarnaast gaat deze OC vanaf een Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev1.3 en dit is echt een heethoofd. De gestresste CPU van stroom voorzien gaat niet langer dan 1 à 2 minuten omdat de mosfets dan oververhitten. Hiermee bedoel ik ook echt oververhitten. Ze toppen naar de 100c en laten het voltage dan vallen naar een magere 1.082v volgens CPU-z en AMD Overdrive. Hierdoor is de CPU geforceerd om terug te klokken naar 2.8GHz. Bummer...

Hierop dacht ik de oplossing gevonden te hebben, een aftermarket mosfet koeler. Wat een lelijkerds! Maarja, ik dacht weinig keus te hebben. Totdat ik bedacht dat er ook custom water loops zijn. De prijzen vielen me wel wat tegen dus, Nederlander die ik ben, besloot ik eens op de pricewatch te gaan rondscharrelen. Daar viel mijn oog op iets interessants. Een gebruikte, oude, TCT unit. Waarom vind ik dit zo interessant?

Ik volg een opleiding HBO Werktuigbouwkunde, en als kwartaalproject zijn we op dit moment bezig met warmtewisselaars. Hierdoor ben ik erg geïnteresseerd geraakt in deze technologie.

De volgende text/uitleg is puur voor mensen die niet weten wat een chiller is

"Wat is nou een TCT?"
TCT/TEC/Peltier is een warmtewisselaar. Heel kort gezegd doet hij dit: Je stopt er stroom in, 210 watt welteverstaan, en het apparaat maakt zijn ene kant ijskoud en de andere kant gloeiend heet. Als je de hete kant afkoelt, wordt de koude kant recht evenredig net zoveel kouder. Dit was de boerse uitleg, een veel geschaafdere uitleg kun je hier krijgen.

"Waarom heeft dit apparaat zin? Wat maakt het nou uit dat een kant heet en de andere koud wordt?"
Dit is voor iemand zonder voorkennis een lastig verhaal, maar ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen. Mocht het niet duidelijk zijn, laat het weten en dan doe ik mijn best het duidelijker uit te leggen...
Het zit 'm in het rendement van het hele koelsysteem. Als je iets heel heets wilt afkoelen gaat dat in het begin heel snel, de [delta]T(verschil in temperatuur) is heel groot. Met koude is dit hetzelfde, maar dan de andere kant op. Een ijsblokje smelt snel, maar als het eenmaal gesmolten is, blijft het smeltwater nog best wel lang koud. Dit geldt ook voor een radiator. Als je de waterloop nou in twee stukken knipt: De radiator zit aan de hete kant van de TCT (samen met een eigen pomp en reservoir) en de heatsink van de CPU zit aan de koude kant (ook met eigen pomp en reservoir). Hierdoor kan de radiator zijn warmte sneller kwijt aan de omringende lucht en de heatsink kan de warmte van de CPU sneller opnemen! Geweldig toch?

Even een plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/eSPTN/a2932b6e68.png

En zonder TCT
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/eSQuH/526b3aed22.png

Jajaja, ik weet dat ik het reservoir niet handig heb getekend... Maakt niet uit, het gaat om het idee |:(

Al deze informatie leidt tot één vraag. Hoe nu verder? Welke diameter leiding moet ik nemen? Welke pomp voor de koude loop? Wat voor reservoir is voor de koude loop afdoende? De ruimte is maar beperkt... Corsair 550D is mijn streven. Ik heb de boor en zaag al klaar liggen heur ;)

Ik heb al een paar dingen op een rijtje gezet:

Hot loop

Reservoir:
- Alphacool Repack - Single Laing D5 - Dual 5,25 Bay Station

Pomp:
- Alphacool VPP655 - Single Edition

Fittingen:
- 13/10 (10x1,5mm) compression fitting G1/4&#8221

Leidingen:
- Alphacool tubing AlphaTube HF 13/10 (3/8"ID)

Radiator:
- Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm

Radiator 2:
- Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 120mm
- Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 120mm
van deze twee weet ik het nog niet zeker, advies?

Cold loop

Reservoir:
- ?

Pomp:
- ?

Fittingen:
- 13/10 (10x1,5mm) compression fitting G1/4

Leidingen:
- Alphacool tubing AlphaTube HF 13/10 (3/8"ID)

Heatsink:
- Alphacool NexXxoS XP³ Light - Acetal Edition - Intel/AMD
- Koolance MVR Heat Transfer Plate, 72mm MVR-PLT72

Kleine edit:
Mijn huidige hardware:
- AMD 8350
- Gigabyte 990FXA-UD3
- Corsair Vengeance 8GB
- AMD R9 280X
- Corsair Obsidian 550D
- Aerocool Touch-2000
- Samsung 840 EVO 500GB
- 3x Seagate Barracuda 1TB
- Corsair HX850 (oude generatie)

================================================================================

* Ik heb hier zelf een waarschijnlijk simpele theorie over bedacht:
P=vermogen in watt
V=spanning in volts U=spanning in volt
A=stroomsterkte in ampère I=stroomsterkte in ampère

P=V*A P=U*I

Deze vergelijking houdt in dat als het voltage verlaagd wordt, het amperage verhoogd moet worden om op hetzelfde vermogen te komen. Hoe hoger een amperage is, hoe meer weerstand onstaat in een circuit en dus hoe meer warmte gegenereerd wordt! Hier zitten haken en ogen aan, want volgens mij is het vermogen niet een vast gegeven... Nouja, i'm trying. Mocht iemand hier een juiste verklaring voor hebben, please let us know!

[ Voor 3% gewijzigd door Rickkamminga op 24-01-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:02

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

Interessant project, ik heb zelf niet veel ervaring met waterkoeling dus ben benieuwd wat je hier van gaat maken.

Wat betreft je formule zou ik vaste "internationale?" gegevens aanhouden, niet dat het veel uitmaakt maar toch :+ :
P - Vermogen in watt
U - Spanning in volts
I - Stroom in ampère

Je hebt jouw gegevens waarschijnlijk afgeleid van de VoltAmpère aanduiding, wat bij gelijkspanning gelijk staat aan Watt.

Als ik jou was zou ik eerst een testopstelling maken met een oud setje hardware (welke "extreem" overclockbaar is), daar een koelblok op maken met je warmtewisselaar en daarboven weer een blok welke is gefreesd met uitsparingen voor de vloeistofcirculatie.

En gezien je opleiding werktuigbouwkunde heb je wellicht beschikking over CNC apparatuur, ideale uitkomst voor het maken van zulke dingen :) (Zwolle toevallig?).

Qua leidingwerk zou ik zorgen dat je in ieder geval in verhouding tot de pomp en radiator goed je warmte kwijt kunt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Hey, ja sorry... Opleiding electrotechniek is alweer 3 jaar geleden dus de kennis is een beetje verzakt haha, ik zal het even bijwerken ;)
jediah schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:43:
Als ik jou was zou ik eerst een testopstelling maken met een oud setje hardware (welke "extreem" overclockbaar is), daar een koelblok op maken met je warmtewisselaar en daarboven weer een blok welke is gefreesd met uitsparingen voor de vloeistofcirculatie.
Deze TCT is gelukkig iets gemakkelijker in gebruik. Deze heeft gewoon twee ingangen en twee uitgangen, voor beide loops één set. De advertentie staat nog online, met verduidelijkende afbeeldingen.

De advertentie

Hij heeft er nog eentje over, dus als er iemand mee wil doen... ;)

Condensatie en ijsvorming gaat wel echt een probleem vormen, zeker als de cpu idle is. Dus een testopstelling is absoluut geen gek idee. Dan kan ik mooi gaan experimenteren met isolatiemethoden. De eerste optie waar ik aan zat te denken kan lekker simpel met huishoudelijke middelen:

De leidingen helemaal inpakken met watten met daaromheen een gaasje met als buitenste laag isolatietape.

Dit biedt alleen geen soelaas voor de ijsvorming op het koelblok en eventueel de achterkant van het moederbord... Deze zouden ook ingepakt kunnen worden, maar om esthetische redenen is dit natuurlijk niet een aanrader. Alhoewel, mooi gaat dit toch niet echt worden haha.

Nouja, eerst maar even wachten tot ik alle onderdelen op een rijtje heb.

Update:
Ik heb besloten dat ik dit project in fasen ga uitvoeren. De eerste prioriteit is het koelen van de mosfets en kijken hoe ver deze cpu wil gaan zonder TCT, daarna komt de TCT pas aan de beurt.

Fase 1:
Double rad (120 + 240) in serie
mosfet + cpu koeling

Fase 2:
TCT icm secundaire loop.

Fase 3:
GPU bijvoegen.

Fase 1
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/eYcp5/78b968d5c7.jpg

Dit leek me de gemakkelijkste uitvoering, waarbij ik het gebruik van leiding tot een minimum beperk. De pomp mag maximaal 60c hebben, dus de volgorde is niet heel belangrijk, dacht ik :/ Heeft iemand hier tips voor? De meeste mensen op overige fora schijnt het niet zoveel uit te maken... En hoe zit het met de plaatsing van het reservoir? Als deze niet helemaal boven in de pc zit, loopt het water uit de radiator het reservoir weer in, toch? Hierdoor krijg je een nooit goed gevulde bovenste radiator

Ik was ook even op zoek naar andere manieren om de CPU nog een paar graadjes koeler te laten lopen en ik herinnerde me CPU Lapping (polijsten). Dat is iets wat ik ooit wel met PIII's en C2D's gedaan heb maar het valt me op hoe weinig CPU lapping nog gebeurt. Geeft dit tegenwoordig geen voordeel meer omdat de cpu's al zo goed als vlak geleverd worden? Als dit wel zo is, waarom wordt het niet meer gedaan? De meest recente thread die ik er over kan vinden komt uit 2014 en heeft hier niet zo heel veel mee te maken

[ Voor 32% gewijzigd door Rickkamminga op 24-01-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgroen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07-2022
ziet er netjes uit ben benieuwd naar het resultaat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Nog een WTB'er uit Groningen! Waarom pak jij niet ook een TCT en gaan we er allebei mee aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Fordox

00101010

Ik hoop dat je weet dat een TEC belachelijk veel energie verbruikt en niet op een normale PC voeding kan?
En een bijkomend probleem is condensvorming inderdaad. Dit valt niet op te lossen met een doekje of isolatie want dat heeft gewoon teveel onderhoud nodig voor een normaal systeem.
Ik ben ook bang dat je water te warm wordt, dit zorgt voor druk opbouw of een kapotte pomp. Hou dat in de gaten met een temperatuur sensor in je water.
Het zou mooier zijn als je een regelsysteem hebt voor je TEC die ervoor zorgt dat hij niet onder de omgevingstemperatuur koelt. Dit moet je zelf ontwerpen denk ik.

En ik ben ook een trotse eigenaar van het bord dat jij ook hebt. Het probleem is dat je FETS geen goed contact maakt met het koelblok omdat je bord krom staat.
Fix dat probleem eerst ;) Ik heb op verschillende fora gelezen dat ze dit oplossen met een stuk karton achter het bord of een soort backplate achter je FETS.

Over vraagjes over je waterkoeling:
De volgorde van je componenten maakt niets uit op 2 regels na:
Je reservoir moet je pomp voeden (dus res -> pomp), en je reservoir moet hoger hangen dan je pomp.
Je hebt beide problemen opgelost door een res te pakken waarin je je pomp kan verwerken.

CPU's lappen is het werk niet waard, daarom doet niemand het ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:47
Ik ga dit topic volgen.
Ben benieuw naar de resultaten.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ik weet inderdaad dat een TEC ontzettend veel energie kost, maar ik doe het voor de fun factor en wil deze overclock realiseren in een Corsair 550D, welke helaas alleen ruimte heeft voor 2 dunne (30-45mm) rad's.

Het fysiek modden van de kast wil ik zo lang mogelijk uitstellen en de uitstraling bevalt me wel, dus een extra radiator aan de buitenkant bevestigen staat me een beetje tegen. Alhoewel, ik houd wel van steampunk en 'no fucks given builds', dus misschien verander ik nog van gedachten. Flowmeters en temperatuursensoren ga ik misschien tegen de 5,25" bays aan plakken met een gaatje in het sidepanel om er naar te kunnen kijken.

Deze TEC kan overigens wel gewoon op een normale PSU. Ik heb een Corsair HX850, waarop ik eerst twee 7970's in CF draaide. Eentje is verkocht, de ander ging RMA en heb nu nog een enkele R9 280X in mijn systeem hangen. Hierdoor weet ik zeker dat deze TCT wel gevoed kan worden want hij trekt minder energie dan een OC 7970 ;)

Voor het regelen van de TEC moet ik nog een fraaie oplossing verzinnen. Ik verwacht iets met potmeters haha.

Die tip over het kromgebogen moederbord is een gouden! Ik weet niet waarom, maar ik ben hem nog nooit tegen gekomen. Het helpt iig wel! Ze lopen nog steeds naar de 100c maar nu is dit pas na 5 minuten, plus het feit dat het voltage nu iets stabieler is |:(

Over de overdruk in de warme loop had ik nog niet nagedacht. Dit is pas als het water de kooktemperatuur begint te naderen (theoretisch in ieder geval). Ik denk dat ik hiervoor simpelweg een fillport open laat staan met een luchtfiltertje erop.

Dit gaat een traag project worden, de TEC en de rest van de onderdelen moeten nog binnen komen. Voor alle onderdelen moet ik eerst wat facturen innen en met ons Nederlanders is dat een lang verhaal :/ Daarnaast zit ik midden in mijn tentamenperiode, met heel waarschijnlijk een aantal hertentamens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik vraag me af hoe je de tec temperatuur gestuurd gaat krijgen , andere oplossing is er niet anders is je pc straks verzopen in condens. Ik ben al zeker 5 jaar aan het kijken hoe ik dit ook kan bewerkstelligen binnen bepaalde budgettaire normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

Voor het regelen van de TEC moet ik nog een fraaie oplossing verzinnen. Ik verwacht iets met potmeters haha.

Die tip over het kromgebogen moederbord is een gouden! Ik weet niet waarom, maar ik ben hem nog nooit tegen gekomen. Het helpt iig wel! Ze lopen nog steeds naar de 100c maar nu is dit pas na 5 minuten, plus het feit dat het voltage nu iets stabieler is |:(

Over de overdruk in de warme loop had ik nog niet nagedacht. Dit is pas als het water de kooktemperatuur begint te naderen (theoretisch in ieder geval). Ik denk dat ik hiervoor simpelweg een fillport open laat staan met een luchtfiltertje erop.
Ik verwacht een PID systeem met een zooi thermometers en een microcontroller waarin een aardige zooi aan code komt te staan die precies afgeregeld moet worden. Een makkelijke oplossing is waarschijnlijk een Arduino, valt aardig makkelijk te leren als je bekend bent met programmeer talen.
Het PID regelsysteem zelf opbouwen in de software is een ander verhaal... Ik heb het zelf eens moeten doen met een ATMega in assembly en dat werd een project van een half jaar :p Misschien outsourcen?

De tip van het kromme moederbord, ik ben hem op overclocking.net tegen gekomen in het topic over dit specifiek moederbord. Ik was zelf ook actief in dat topic en dan zie je zo nu en dan dit soort dingen voorbij komen. Moet je inderdaad maar net weten. Zorg er iig voor dat je zeker weet dat je goed contact maakt, vooral als je zelf ook blokken gaat maken.

Overdruk valt makkelijk op te lossen op die manier ja, alleen mag je dan nooit je pc kantelen.
Als je toch besluit je reservoir te sluiten, moet je even uitvogelen hoeveel lucht je in de reservoir laat. als je veel lucht erin hebt, werkt het als een soort drukveer. Dan heeft het water ook de ruimte om uit te zetten. Het nadeel is ook als de lucht opwarmt, dat ook uit gaat zetten.

En ik heb ook een radiator buiten mijn kast en het ziet er lang niet zo vreselijk uit ;)
linkje: http://content.hwigroup.n...80/68999.jpg?d=1355678406
(oude foto btw, maar er is niks veranderd qua positie van de rad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazing-Studios
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik heb ook naar TEC koeling gekeken en zelfs gehad met de Cooler Master V10 die over een TEC unit beschikt.
Ik zou persoonlijk dan een stapje verder gaan en op olie overstappen, maar is ook weer extreem veel werk.
https://www.youtube.com/w...2uTxaG7pz3feWGG2AwCM-W4nG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Buiten de opmerkingen hierboven denk ik niet dat je een peltier gaat vinden die genoeg warmte uit het systeem kan trekken... is zo'n ding is verschrikkelijk inefficient. 100W vermogen uit een systeem trekken vereist 200W+ vermogen richting de peltier. Dus je moet daarna nog eens 300W afvoeren...

Ik denk dat je in dit soort situaties beter een airconditioning unit open kunt trekken en die gebruiken om je processor te koelen met behulp van een warmte wisselaar ofzo.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52

InFamous

excommunicado

M2M schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:12:
Buiten de opmerkingen hierboven denk ik niet dat je een peltier gaat vinden die genoeg warmte uit het systeem kan trekken... is zo'n ding is verschrikkelijk inefficient. 100W vermogen uit een systeem trekken vereist 200W+ vermogen richting de peltier. Dus je moet daarna nog eens 300W afvoeren...

Ik denk dat je in dit soort situaties beter een airconditioning unit open kunt trekken en die gebruiken om je processor te koelen met behulp van een warmte wisselaar ofzo.
Dat heet gewoon phasechange, maar is bijzonder duur. Dan kan je beter een waterchiller aanschaffen voor een aquarium zoals dit: http://www.zeewaterwinkel...=10000018&aid=376&lang=nl

Overigens bestaat dit idee al in een kant en klare vorm, lastig te vinden en redelijk prijzig: MadMouse TCT unit, 200Watt.
Afbeeldingslocatie: http://i1229.photobucket.com/albums/ee474/nikola2704/DSC_1869-1.jpg

Reken er trouwens op dat als je je TEC unit niet genoeg kan koelen dat deze zonder pardon door fikt.
Als dat gebeurt dan kan je PC ook niet meer koelen met redelijk grote gevolgen als je er niet op tijd bij bent.

Daarnaast moet je oppassen voor condens, als je richting min temperaturen gaat.

Wat je beter kan doen is je TEC unit direct op je CPU plaatsen, met een koper shim, en daarop waterkoeling aansluiten. zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/attachments/peltiers-tec/129809d1256809304-custom-62mm-tec-water-block-img_0250-1-.jpg

Al betwijfel ik of je überhaupt de hedendaagse CPU's genoeg kan koelen hiermee.

[ Voor 23% gewijzigd door InFamous op 29-01-2015 12:35 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tja, als je maar genoeg peltier blokken bij elkaar drukt kom je er ook wel :). Er staan er nu trouwens nog twee op V&A, wellicht iets voor de TS?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als jullie nou even rustig opnieuw beginnen te lezen zie je dat dat exact het ding is waar OP het over heeft: de MadMouse TCT van V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Haribo112 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:42:
Als jullie nou even rustig opnieuw beginnen te lezen zie je dat dat exact het ding is waar OP het over heeft: de MadMouse TCT van V&A.
Mijn excuses, maar de eerste vermelding van de madmouse TCT is van ragdoll...

Buiten dat denk ik dat het een vrij simpele oplossing kan zijn met een arduino bordje, temperatuur sensor en een relais. Volle bak aan bij 30C, uit bij 20C en je zou je geen zorgen hoeven maken over condensatie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Rickkamminga schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:00:

Deze TCT is gelukkig iets gemakkelijker in gebruik. Deze heeft gewoon twee ingangen en twee uitgangen, voor beide loops één set. De advertentie staat nog online, met verduidelijkende afbeeldingen.

De advertentie

Hij heeft er nog eentje over, dus als er iemand mee wil doen... ;)
Is de derde post van dit topic. Klik op de link en TADAAAAA een MadMouse.

[ Voor 7% gewijzigd door Haribo112 op 29-01-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52

InFamous

excommunicado

Haribo112 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:42:
Had niet op het linkje geklikt, verder staat nergens de vermelding over de MadMouse.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het nut van de dubbele loop niet echt... Waarom zou je de TEC niet gewoon rechtstreeks op de CPU plaatsen? Met een dubbele loop vergroot je alleen maar je condens problemen. Je wil het gedeelte dat je actief koelt / onder kamertemperatuur gaat zo klein mogelijk houden zodat je dat goed kunt isoleren / afkitten.

Zelf wel eens deze op een GPU geplaats; http://www.samenkopen.net/action_product/830065/601996.
Kwam tot -23° :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Je peltier element is te groot om rechtstreeks op de CPU te plaatsen. Een enkele peltier met de oppervlakte van je CPU kan de warmte die een CPU genereert niet afvoeren. Daar heb je 4 grote exemplaren voor nodig die in zo'n madmouse geval zitten. Vandaar ook de dubbele loop :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Allemaal leuk en aardig zeker dat arduino verhaal maar is daar geen kant en klare oplossing voor , voor zowel tec koelen als het tegen gaan van condensatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

Een Arduino is sowieso nooit een plug&play oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Een volwaardige plug&play oplossing is wat aan de prijzige kant denk ik. En zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Upper limit, lower limit, relais aan en relais uit. Dat zou zelfs zonder arduino kunnen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ik heb hier een RPi over, ik denk dat ik die het regelwerk ga laten doen. Een simpel relais klinkt als de beste oplossing. Ik weet dat een RPi ontzettend overkill is, maar waarom niet? Ik ben niet echt thuis in de wereld van linux en programmeren dus nu heb ik een excuus om me daar in te verdiepen.

Daarbij komt de eerste vraag naar boven; kan een RPi nog steeds een relais aansturen als ik er bijvoorbeeld raspbian op draai? Dan kan ik mijn RPi gemakkelijk via mijn telefoon uitlezen terwijl ik zelf niet op locatie ben. Ach 't maakt nu nog niet uit, en het is een vraag voor een ander topic. Ik heb er nu toch nog geen tijd voor ;)

De temperaturen en flow ga ik heel goed monitoren, beide loops krijgen hun eigen flowmeter en temperatuursensor. Misschien ga ik er voor de lol nog een drukmeter in zetten. Het lijkt me wel een goed idee.

Dat het allemaal moeilijk is en misschien niet eens erg practisch maakt me niet zo heel veel uit. Ik heb geen deadlines en ik doe het voor de lol. Ik ga alles eerst op een A6 apu aansluiten dus ik verlies er incl bordje hooguit €80 mee.

Update

Ik heb besloten om voor een Aquaero 6 te gaan in plaats van een RPi. Ten eerste omdat het me gewoon ontzettend veel tijd scheelt die ik eigenlijk niet heb en ten tweede zal het nagenoeg even duur zijn als om alle extra benodigde controllers voor de RPi te kopen. Deze kan namelijk nauwelijks vermogen leveren, dus zelfs een simpel relais schakelen is eigenlijk al te moeilijk, laat staan alle temperaturen, flow en reservoir uitlezen.

Helaas kan ik de displayloze versie niet vinden hier in Nederland, zonde, want ik ga toch niet de hele dag naar zo'n LCDeetje staren.

De TCT is ook binnen, dus zodra alle andere componenten binnen zijn kan ik eindelijk aan de slag! :D

[ Voor 26% gewijzigd door Rickkamminga op 06-02-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah

jediah

@hierboven: Ik vindt €150,- voor zo'n ding nogal wat geld, voor meer dan de helft kun je meer dan dit product doen met bijvoorbeeld een ATmega gebaseerd bordje (arduino bijv.) Dus ook relais schakelen, tientallen sensoren uitlezen, PWM uitsturen, en misschien in jouw geval nog het meest interessante: Ethernet/Wifi mogelijkheden. Dit slechts met weinig externe componenten en allemaal te bouwen in bijv. een behuizing van een DVD slot oid.

Mocht je met het programmeer gedeelte hulp nodig hebben wil ik je wel helpen.

Ben zelf op het moment erg veel bezig met ATmega gebaseerde uC's icm sensoren (Van trilling sensoren in lagerschalen tot aan current sensoren).

[ Voor 49% gewijzigd door jediah op 06-02-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ja, het kost inderdaad een bak geld, maar het bespaart me wel veel tijd. Ik ben gewoon voltijd student, met een bijbaantje, eigen bedrijfje, vriendin en studentenvereniging. Als ik nu al het programmeren nog moet gaan leren ben ik misschien over een jaar nog niet klaar met dit project.

Aan de andere kant, een eigen bordje zou wel super gaaf zijn! Ik denk er nog even over na. Je input wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vraag me dus af als leek of je dus de TEC/peltier niet kan regelen? Of vereisen deze gewoon een bepaald voltage? Na het lezen van deze post even aan het youtuben geweest en kwam er daar een aantal tegen het grootste probleem is gewoon condensatie/ijs (wat dus ontdooid en voor problemen zorgt).

Ik vraag me af of je niet je loop zelf kan koelen om zo je 'water' (of andere vloeistof) het koel effect te geven, hierbij krijg je uiteraard ook condensatie.

Het ziet er leuk uit ik blijf deze wel even volgen!

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah

jediah

Rickkamminga schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:00:
Als ik nu al het programmeren nog moet gaan leren ben ik misschien over een jaar nog niet klaar met dit project.

Aan de andere kant, een eigen bordje zou wel super gaaf zijn! Ik denk er nog even over na. Je input wordt zeer gewaardeerd!
Daarom bied ik ook aan om je daar mee te helpen, zou je wat werk/tijd kunnen schelen. Maar ik neem trouwens aan dat je tweaker genoeg bent om zelf een gatenprintplaat te kunnen solderen voor eventuele externe componenten? Dat is op afstand wat moeilijker namelijk.

Zo'n eigen bordje heeft het geweldige voordeel dat je bijna onbegrensde mogelijkheden hebt wat betreft uitbreiding. Je kunt bijvoorbeeld ook (als je ze al hebt) proportioneel fans gaan sturen, realtime voltages van je voeding meten, en hoeveel stroom je naar je TCT pompt.
prutser001 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:55:
Ik vraag me dus af als leek of je dus de TEC/peltier niet kan regelen? Of vereisen deze gewoon een bepaald voltage?
Ik heb me na het lezen van de startpost ook een beetje verdiept in de principes van thermo-elektrisch koelen en regelen, aangezien ik zelf nog zo'n element heb liggen van een koelbox.

Wat ik er van weet is dat als je een TEC maximaal wilt laten koelen je de gevraagde stroom ook moet kunnen leveren, in dit geval is de stroom/voltage load curve linear.

Dus 6 volt leveren aan een 210W element komt neer op (I=P/U) 35A aan stroom, bij 12v zal dit vanzelfsprekend 17.5A zijn.

PWM (Pulse Widh Modulation) kan een probleem opleveren aangezien een TEC een DC load is, kunnen voltage rimpels van minder dan 1kHz de koelprestaties drastisch verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik bedoelde het meer in de zin van dat mijn CPU/GPU max 30 graden word, en dat de peltier van meer/minder stroom voorzien kan worden om hem daar te houden. Want wat ik tegenkwam op youtube dat ze -16 graden zijn is een beetje overdreven hehe. En als je een bepaalde temperatuur kan afregelen je ook de condens of het bevriezen kan beperken.

Ik kon helaas weinig vinden over levensduur e.d.

Ook het koelen van de wc loop zelf leek me interresant dus ipv een radiator een soort metalen bak met daar aan/op een peltier.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:08

QinX

Shai-Hulud

jediah schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:55:
[...]

Daarom bied ik ook aan om je daar mee te helpen, zou je wat werk/tijd kunnen schelen. Maar ik neem trouwens aan dat je tweaker genoeg bent om zelf een gatenprintplaat te kunnen solderen voor eventuele externe componenten? Dat is op afstand wat moeilijker namelijk.

Zo'n eigen bordje heeft het geweldige voordeel dat je bijna onbegrensde mogelijkheden hebt wat betreft uitbreiding. Je kunt bijvoorbeeld ook (als je ze al hebt) proportioneel fans gaan sturen, realtime voltages van je voeding meten, en hoeveel stroom je naar je TCT pompt.

[...]

Ik heb me na het lezen van de startpost ook een beetje verdiept in de principes van thermo-elektrisch koelen en regelen, aangezien ik zelf nog zo'n element heb liggen van een koelbox.

Wat ik er van weet is dat als je een TEC maximaal wilt laten koelen je de gevraagde stroom ook moet kunnen leveren, in dit geval is de stroom/voltage load curve linear.

Dus 6 volt leveren aan een 210W element komt neer op (I=P/U) 35A aan stroom, bij 12v zal dit vanzelfsprekend 17.5A zijn.

PWM (Pulse Widh Modulation) kan een probleem opleveren aangezien een TEC een DC load is, kunnen voltage rimpels van minder dan 1kHz de koelprestaties drastisch verminderen.
Je kunt TECs op een aantal manieren aansturen, namelijk analoog, PWM en On/Off.

PWM en On/Off zijn hetzelfde alleen de frequentie waarin het aan uit schakelen gebeurd is anders.

als je voor PWM gaat dan is de Voltage vs opgenomen vermogen linear. Dit omdat je het maximale voltage, ik neem even aan 12V, schakelt. PWM is vooral geschikt voor PC's omdat je de 12V lijn van de PC niet analoog kunt regelen. Het nadeel is dat de efficientie van je TEC niet omhoog gaat. Als jij een duty cycle van 50% neemt dan verbruikt je TEC 50% van het normale vermogen.

Bij Analoge aansturing verander je ook echt de spanning die op de TEC staat, het voordeel hiervan is dat je bij een lagere spanning een veel hogere efficiente behaald.
Als je een TEC die normaal op 12V werkt en dan 210W trekt op 6V aansluit dan trekt deze misschien nog maar 50W.
Hoeveel het precies is zou normaal uit een datasheet gehaald moeten worden, of fysiek gemeten.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
jediah schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:55:

Ja, ik kan wel solderen, geen probleem! PCB en dergelijk heb ik op dit moment geen beschikking over, maar dat moet ik wel ergens kunnen regelen denk ik. Ik heb op mijn vorige opleiding wel eens een printplaatje voor een dimmer en toerenteller gemaakt. Misschien kan ik dus een eigen PCB maken! Een goede vriend is bezig met de opleiding HBO Mechatronica, dus mocht ik er toch niet uit komen dan kan hij me daar wel bij helpen.

Alle hulp is welkom, aangezien ik geen idee heb waar te beginnen. Ik heb even gezocht naar ATMega chips, deze kunnen het gemakkelijkst geprogrammeerd worden via arduino bordjes? Ik zag al dat de AT168 een uitzondering was. Moet ik dit in assembly programmeren, of kan ik via een andere programmeertaal programmeren? Ik heb verschillende programmeer-/scripttalen wel eens bekeken en een beetje geprobeerd, maar ik ken de basics nauwelijks, of het is alweer een paar jaar geleden :+
QinX schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:54:

Bij Analoge aansturing verander je ook echt de spanning die op de TEC staat, het voordeel hiervan is dat je bij een lagere spanning een veel hogere efficiente behaald.
Als je een TEC die normaal op 12V werkt en dan 210W trekt op 6V aansluit dan trekt deze misschien nog maar 50W.
Hoeveel het precies is zou normaal uit een datasheet gehaald moeten worden, of fysiek gemeten.
Hogere efficiëntie klinkt mij als muziek in de oren. Programmeren gaat wel lastiger worden natuurlijk, dynamisch vermogen regelen in plaats van simpelweg twee limieten met een on/off functie. Ik begin aardig enthousiast te worden en denk dat ik dit semester al mijn vrije tijd in dit project ga steken dus kom maar op ;)

Even een kleine voetnoot: Ik heb mijn budget voor dit project gesteld op €500. Ik koop alles in via mijn bedrijf, dus de 21% BTW kan er weer af, wat aardig scheelt. Ik kan redelijk all-out-batshit-crazy tewerk gaan, geloof ik. Ik hoop dan ook dat ik dit koelsysteem van computer naar computer ga verhuizen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Rickkamminga schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:17:
[...]

Ja, ik kan wel solderen, geen probleem! PCB en dergelijk heb ik op dit moment geen beschikking over, maar dat moet ik wel ergens kunnen regelen denk ik. Ik heb op mijn vorige opleiding wel eens een printplaatje voor een dimmer en toerenteller gemaakt. Misschien kan ik dus een eigen PCB maken! Een goede vriend is bezig met de opleiding HBO Mechatronica, dus mocht ik er toch niet uit komen dan kan hij me daar wel bij helpen.

Alle hulp is welkom, aangezien ik geen idee heb waar te beginnen. Ik heb even gezocht naar ATMega chips, deze kunnen het gemakkelijkst geprogrammeerd worden via arduino bordjes? Ik zag al dat de AT168 een uitzondering was. Moet ik dit in assembly programmeren, of kan ik via een andere programmeertaal programmeren? Ik heb verschillende programmeer-/scripttalen wel eens bekeken en een beetje geprobeerd, maar ik ken de basics nauwelijks, of het is alweer een paar jaar geleden :+

[...]

Hogere efficiëntie klinkt mij als muziek in de oren. Programmeren gaat wel lastiger worden natuurlijk, dynamisch vermogen regelen in plaats van simpelweg twee limieten met een on/off functie. Ik begin aardig enthousiast te worden en denk dat ik dit semester al mijn vrije tijd in dit project ga steken dus kom maar op ;)

Even een kleine voetnoot: Ik heb mijn budget voor dit project gesteld op €500. Ik koop alles in via mijn bedrijf, dus de 21% BTW kan er weer af, wat aardig scheelt. Ik kan redelijk all-out-batshit-crazy tewerk gaan, geloof ik. Ik hoop dan ook dat ik dit koelsysteem van computer naar computer ga verhuizen. :D
Ik werk zelf erg veel met TECs voor mijn werk.

Tip:
Koop een regelbare voeding zoals deze:
http://meanwell.nl/produc...24V-125A__SPV-300-24.aspx
Maak met een Arduino een circuit voor een 10K watersensor en een PWM output die je afvlakt.
gooi een PID library erin en je hebt niets meer nodig.

Voor extra veiligheid een flowmeter erbij en de RPM ervan tellen en als je pomp stopt of er bevriest iets kun je alles meteen uit laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
QinX schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:35:
[...]

Ik werk zelf erg veel met TECs voor mijn werk.

Tip:
Koop een regelbare voeding zoals deze:
http://meanwell.nl/produc...24V-125A__SPV-300-24.aspx
Maak met een Arduino een circuit voor een 10K watersensor en een PWM output die je afvlakt.
gooi een PID library erin en je hebt niets meer nodig.

Voor extra veiligheid een flowmeter erbij en de RPM ervan tellen en als je pomp stopt of er bevriest iets kun je alles meteen uit laten vallen.
Een regelbare voeding is op zich natuurlijk een goed idee en in mijn huidige build kan ik hem wel ergens kwijt, maar ik wil het zo simpel en compact mogelijk houden. Het liefst alles op één PCB. Is de 12v van de voeding (de TEC wordt gevoed via PCIe) afknijpen met een regelbare weerstand ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

Dit kan ook averechts werken, dat hij juist efficienter is bij hogere voltages (een berg curve ipv een dal) en dat hij sowieso een bepaalde 'opstart stroom' nodig heeft.

Zelf ben ik altijd al een voorstaander geweest van PWM omdat de meeste controllerborden dit gemakkelijk ondersteunen en makkelijk te maken is (IIG makkelijker met software en dan heb je geen DAC nodig).
Geen idee hoe de Aquaero dit regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Rickkamminga schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:53:
[...]

Een regelbare voeding is op zich natuurlijk een goed idee en in mijn huidige build kan ik hem wel ergens kwijt, maar ik wil het zo simpel en compact mogelijk houden. Het liefst alles op één PCB. Is de 12v van de voeding (de TEC wordt gevoed via PCIe) afknijpen met een regelbare weerstand ook een optie?
Een regelbare weerstand is geen optie, een weerstand knijpt de energie die naar de TEC toegaat door zelf de energie te verstoken. Wil je dus 100W tegenhouden dan zal de weerstand 100W moeten verstoken, niet te doen.

je zult met PWM en MOSFETs aan de slag moeten.

de TCT heeft 4 TECs dus je zou 4 MOSFETs kunnen gebruiken om de belasting per MOSFET laag te houden.

Je moet alleen wel op de frequentie letten. Je kunt hele vage problemen krijgen door hoge vermogen snel te schakelen. je krijgt dan namelijk EM straling van de kabels die wel eens rare dingen in de PC kunnen bewerkstelligen.
Fordox schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:57:
[...]

Dit kan ook averechts werken, dat hij juist efficienter is bij hogere voltages (een berg curve ipv een dal) en dat hij sowieso een bepaalde 'opstart stroom' nodig heeft.

Zelf ben ik altijd al een voorstaander geweest van PWM omdat de meeste controllerborden dit gemakkelijk ondersteunen en makkelijk te maken is (IIG makkelijker met software en dan heb je geen DAC nodig).
Geen idee hoe de Aquaero dit regelt.
het is onmogelijk dat een TEC efficienter warmte verplaatst bij een hoger voltage dan bij een lager voltage. Het opgenomen van een TEC kun je bijna als kwadratisch zijn, hoe hoger het voltage hoe slechter de efficientie.

Wat wel is bij een lager voltage is de maximale temperatuur verschil wat deze kan maken kleiner is.

[ Voor 29% gewijzigd door QinX op 09-02-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

In je PC zijn de onderdelen wel goed genoeg afgeschermd voor EM straling. Gewone (zware) ventilatoren/pompen op PWM hebben geen enkel invloed op je PC, en PWM is altijd een vaste frequentie.
Er zit trouwens ook geen vermogen achter PWM, want dat is puur je stuur signaal. Als je de voeding van de TEC ook met deze frequentie wilt regelen, kun je dat wel afschermen in een kleine kooi van Faraday (geaard metalen kapje). ook kun je er een klein buck converter van maken, maar dan wordt de boel al wat ingewikkelder.

Een regelbare weerstand wil je inderdaad niet, vooral niet achter een component dat lekker veel ampere trekt :p

Als je het goed voltage regelbaar wilt maken, moet je een DAC converter bouwen en daar overheen een stroom versterker. Al mag dat een aardig versterkertje zijn die ook lekker zit te stoken voor 10 ampere. Dan kies ik toch het liefst voor PWM met een klein kooitje om de TCT heen, mocht er problemen komen door EM straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Fordox schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:25:
In je PC zijn de onderdelen wel goed genoeg afgeschermd voor EM straling. Gewone (zware) ventilatoren/pompen op PWM hebben geen enkel invloed op je PC, en PWM is altijd een vaste frequentie.
Er zit trouwens ook geen vermogen achter PWM, want dat is puur je stuur signaal. Als je de voeding van de TEC ook met deze frequentie wilt regelen, kun je dat wel afschermen in een kleine kooi van Faraday (geaard metalen kapje). ook kun je er een klein buck converter van maken, maar dan wordt de boel al wat ingewikkelder.

Een regelbare weerstand wil je inderdaad niet, vooral niet achter een component dat lekker veel ampere trekt :p

Als je het goed voltage regelbaar wilt maken, moet je een DAC converter bouwen en daar overheen een stroom versterker. Al mag dat een aardig versterkertje zijn die ook lekker zit te stoken voor 10 ampere. Dan kies ik toch het liefst voor PWM met een klein kooitje om de TCT heen, mocht er problemen komen door EM straling.
De PWM die in pompen etc wordt gebruikt is inderdaad alleen een signaal, het verwerken van dit signal gebeurd dan in de fans en pompen zelf.

In het geval van een TEC gebruik je een PWM signaal om een MOSFET te sturen en die op zijn beurt weer de hogere stromen stuurt. Deze hoge stromen die door de kabels lopen zorgen voor EM straling.

in een goede kast zal weinig van de straling naar buiten laten, maar de vraag is wat er intern gebeurd. Het is aannemelijk dat een beetje goede hardware er wel mee kan omgaan, maar houd het wel in je achterhoofd dat als er dingen gaan spoken dat het hierdoor zou kunnen komen.

Overingens, hoe korter je de kabels kunt houden hoe beter, de kabels werken namelijk als antennes en stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

In het geval van een TEC gebruik je een PWM signaal om een MOSFET te sturen en die op zijn beurt weer de hogere stromen stuurt. Deze hoge stromen die door de kabels lopen zorgen voor EM straling.
Dan is het nog steeds een laag vermogens signaal. Het veld wordt niet enorm groot/krachtig. Om de FET met de TEC zelf kun je zat een kooitje omheen bouwen (gewoon een metalen behuizing is al voldoende)
in een goede kast zal weinig van de straling naar buiten laten, maar de vraag is wat er intern gebeurd. Het is aannemelijk dat een beetje goede hardware er wel mee kan omgaan, maar houd het wel in je achterhoofd dat als er dingen gaan spoken dat het hierdoor zou kunnen komen.
Vooral in PC's zijn de PCB's zelf zeer goed afgeschermd met extra ground tussenlagen om alle signalen storingsvrij te houden. Een beetje hoogwaardig moederbord heeft er geen problemen mee. Dit is sowieso al nodig omdat het bord al enorm kan storen op zichzelf met verschillende frequenties.
Overingens, hoe korter je de kabels kunt houden hoe beter, de kabels werken namelijk als antennes en stralen.
Niet helemaal, maar het basis principe klopt. Des te groter je kabel, des te groter het veld er om heen. Je kan deze kabels ook makkelijk vervangen voor afgeschermde kabels.

Al met al denk ik dat je voor EM geen zorgen hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Okay, PWM it is!

Ik heb aardig inzicht in hoe dingen werken en ik kan googlen natuurlijk, maar als iemand me een jumpstart kan geven, zou ik dat heel erg waarderen. Ik denk dat jullie mijn elektrotechnische kennis overschatten. Ik begrijp bijvoorbeeld niet hoe ik de TEC kan sturen met een PWM signaal. Van schema's bekijken wordt ik niet veel wijzer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Het makkelijkste is met een mosfet.
Zie een mosfet als een elektronische schakelaar. Je gebruik een stuursignaal, PWM, om de mosfet aan/uit te schakelen.

Welke mosfet heb je nodig?
Sowieso zorgen dat deze de spanning en stroom aankan, het liefst met wat overcapaciteit.
Ten tweede als met een arduino aan de slag wilt zorg ook ervoor dat het een logic level mosfet is.
Wat houdt logic level in?
Logic level betekend dat een mosfet bij een stuursignaal van vaak 3.3v, 5v of 10v helemaal open is, (de minste weerstand heeft). Voor de arduino wil je 5v mosfets.

Waarom heb je zo weinig mogelijk weerstand nodig?
De stroom die van de PSU via mosfet naar je TEC gaat zal door de weerstand van de mosfet, in de mosfet warmte ontwikkelen, het zelfde als bij kabels waar een te hoge stroom doorloopt. Hoe lager de RDSon van een mosfet hoe beter.

Niet een te hoge frequentie voor je PWM gebruiken.
Waarom?
Iedere keer dat je mosfet aan of uit moet, gaat deze van oneindige weerstand naar bijna 0 weerstand. Dit is met een overgang, hij zal dus ieder keer tijdelijk meer weerstand hebben, weet dus meer warmte is in de mosfet zelf.

Het is dus beter om 100Hz pwm te hebben dan 10kHz.

Tl;dr

Gebruik een mosfet met een lage RDSon waarde (<20mOhm) en low capacitance(sneller open en dicht omdat er minder energie nodig is) probeer er ook een te nemen waar je een heatsink aan kunt schroeven, geeft je wat meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

Ik sluit me volledig aan bij hierboven. Voor dit vermogen zal wel een redelijk flinke FET gebruikt moeten worden, maar dat is niet onmogelijk.

De FET kun je inderdaad zien als een elektronische schakelaar (soort relais). Het stuur signaal van PWM heeft niet genoeg vermogen om je TEC aan en uit te sturen, dus doe je dat met een FET die een stevigere voedingslijn aan en uit zet.

Kun je in de handleiding/datasheet van je Aquaero zien wat voor PWM signaal daar uit komt? Dan kunnen wij bepalen of dat PWM signaal goed genoeg is, of dat je een Arduino moet programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Fordox schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:03:
Kun je in de handleiding/datasheet van je Aquaero zien wat voor PWM signaal daar uit komt? Dan kunnen wij bepalen of dat PWM signaal goed genoeg is, of dat je een Arduino moet programmeren.
Ik heb de aquaero nog niet gekocht, jullie hebben me toch overgehaald om een arduino te gaan programmeren! ;) Ik heb ook geen ruimte meer voor een aquaero in mijn front panel, er komen twee reservoirs in te zitten en de TEC natuurlijk. Ik ga vandaag even de resterende onderdelen bestellen. Ik hoop er dit weekend mee aan de slag te kunnen.
QinX schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:49:
Het makkelijkste is met een mosfet.
Zie een mosfet als een elektronische schakelaar. Je gebruik een stuursignaal, PWM, om de mosfet aan/uit te schakelen.

Welke mosfet heb je nodig?
Sowieso zorgen dat deze de spanning en stroom aankan, het liefst met wat overcapaciteit.
Ten tweede als met een arduino aan de slag wilt zorg ook ervoor dat het een logic level mosfet is.
Wat houdt logic level in?
Logic level betekend dat een mosfet bij een stuursignaal van vaak 3.3v, 5v of 10v helemaal open is, (de minste weerstand heeft). Voor de arduino wil je 5v mosfets.

Waarom heb je zo weinig mogelijk weerstand nodig?
De stroom die van de PSU via mosfet naar je TEC gaat zal door de weerstand van de mosfet, in de mosfet warmte ontwikkelen, het zelfde als bij kabels waar een te hoge stroom doorloopt. Hoe lager de RDSon van een mosfet hoe beter.

Niet een te hoge frequentie voor je PWM gebruiken.
Waarom?
Iedere keer dat je mosfet aan of uit moet, gaat deze van oneindige weerstand naar bijna 0 weerstand. Dit is met een overgang, hij zal dus ieder keer tijdelijk meer weerstand hebben, weet dus meer warmte is in de mosfet zelf.

Het is dus beter om 100Hz pwm te hebben dan 10kHz.

Tl;dr

Gebruik een mosfet met een lage RDSon waarde (<20mOhm) en low capacitance(sneller open en dicht omdat er minder energie nodig is) probeer er ook een te nemen waar je een heatsink aan kunt schroeven, geeft je wat meer flexibiliteit.
Ontzettend duidelijke uitleg, echt top! Ik heb precies door wat er moet gebeuren ^^

Ik denk dat ik voor 4 mosfets ga, welke parallel geschakeld, en via 1 PWM signaal gestuurd worden als het kan. Ik hoop dan zonder heatsink te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Nu online

Fordox

00101010

Dat kan met 1 signaal ja.
Jou TCT bestond toch uit 4 TEC's? Waarom niet elke TEC aansturen met 1 FET?
En een heatsink is altijd handig, al is hij niet eens zo groot. Dan heb je de FET's ook gelijk goed vast zitten ergens tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

wij schakelen hier met PWM 24V*9A@150hz zonder heatsink. Jij hebt maximaal 17.5A/4=4.375A. Rond het af op 5A per mosfet als je voor iedere tec een eigen mosfet pakt.

Even als voetnoot mocht je zover zijn dat je aan het testen bent. tussen de 50% en 70% PWM duty cycle is het zwaarste voor de meeste mosfets en worden dan ook het warmste rond die percentages.

denk dus niet dat als een mosfet bij 100% duty cycle niet heel warm wordt dat dit de zwaarste belasting is.

edit: Met een arduino kun je de PWM frequentie regelen
http://playground.arduino.cc/Code/PwmFrequency
als je pin 3 of 11 gebruikt en een 31250Hz deelt door 256 dan kom je rond de 120Hz uit, een ideale frequentie.

[ Voor 19% gewijzigd door QinX op 10-02-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Fordox schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:36:
Dat kan met 1 signaal ja.
Jou TCT bestond toch uit 4 TEC's? Waarom niet elke TEC aansturen met 1 FET?
En een heatsink is altijd handig, al is hij niet eens zo groot. Dan heb je de FET's ook gelijk goed vast zitten ergens tegen aan.
Ik denk dat ik de termen niet helemaal goed heb uitgelegd. TEC en TCT zijn volgens mij een synoniem. Deze MadMouse TCT heeft 4 peltiers. Nou, vanwege het efficiëntieverhaal wat hier ergens boven staat. De peltiers moeten eigenlijk zo weinig mogelijk verstoken aangezien het rendement bijna kwadratisch keldert als het vermogen lineair omhoog gaat. Het gemakkelijkst is dan om ze allemaal even hard te laten werken want dat geeft het hoogste rendement. Natuurlijk is het wel leuk om ze allemaal los aan te kunnen sturen... Maar het heeft geen toegevoegde waarde denk ik :)

Tenminste, dit is zoals ik het interpreteer.
QinX schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:57:
wij schakelen hier met PWM 24V*9A@150hz zonder heatsink. Jij hebt maximaal 17.5A/4=4.375A. Rond het af op 5A per mosfet als je voor iedere tec een eigen mosfet pakt.

Even als voetnoot mocht je zover zijn dat je aan het testen bent. tussen de 50% en 70% PWM duty cycle is het zwaarste voor de meeste mosfets en worden dan ook het warmste rond die percentages.

denk dus niet dat als een mosfet bij 100% duty cycle niet heel warm wordt dat dit de zwaarste belasting is.

edit: Met een arduino kun je de PWM frequentie regelen
http://playground.arduino.cc/Code/PwmFrequency
als je pin 3 of 11 gebruikt en een 31250Hz deelt door 256 dan kom je rond de 120Hz uit, een ideale frequentie.
Oef, steile leercurve! Ik ben al wat aan het studeren maar hier kan ik nog niet veel van maken |:(
Vanavond heb ik een arduino hoop ik. Helaas ben ik iedere avond al compleet bezet en is het zaterdag valentijn O+

Nog een opmerking over de TCT: Deze heeft 4 peltiers in serie dacht ik. Ik zal hem eens open maken. Misschien maak ik een custom behuizing, want 4 parallel is tot 15x efficienter als ik dit pdf-bestand mag geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

1 TCT heeft 4 TECs (Thermo Electric Cooler). Die van jouw heeft TECs erin zitten die elk op maximaal 15.6V/10A werken als je ze parallel aansluit.

Jij zult ze op 12V aansluiten waarbij elke TEC ergens tussen 5A en 7A trekken, afhankelijk van de temperatuur van de TEC(Ja een TEC trekt meer of minder stroom afhankelijk van zijn temperatuur).

Wat we bedoelen met iedere TEC zijn eigen FET te geven is niet om ze apart aan te sturen maar om de warmte die in een FET ontwikkeld worden minder te maken.

Let wel op: Hoe lage de spanning over de TEC hoe minder temperatuur verschil deze kan maken en hoe minder deze kan koelen. Je moet je dus een doel stellen van wat je wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
QinX schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:21:
1 TCT heeft 4 TECs (Thermo Electric Cooler). Die van jouw heeft TECs erin zitten die elk op maximaal 15.6V/10A werken als je ze parallel aansluit.

Jij zult ze op 12V aansluiten waarbij elke TEC ergens tussen 5A en 7A trekken, afhankelijk van de temperatuur van de TEC(Ja een TEC trekt meer of minder stroom afhankelijk van zijn temperatuur).

Wat we bedoelen met iedere TEC zijn eigen FET te geven is niet om ze apart aan te sturen maar om de warmte die in een FET ontwikkeld worden minder te maken.

Let wel op: Hoe lage de spanning over de TEC hoe minder temperatuur verschil deze kan maken en hoe minder deze kan koelen. Je moet je dus een doel stellen van wat je wilt halen.
Het plan was inderdaad om iedere TEC een eigen FET te geven. Sorry als ik een beetje rommelig antwoord :/ We praten soms een beetje langs mekaar heen haha.

Ik heb een goedkopere chinese UNO gevonden bij de lokale elektronicahandel, maar hij lijkt EXACT hetzelfde te zijn, tijd zal het leren :P Ook heb ik een handjevol IRF840N's gehaald. Het plan voor de komende tijd is om eerst maar eens te gaan experimenteren met een gewone 120mm ventilator die ik hier heb liggen. Dit is een oude 3-pin-voltage-gestuurd exemplaar. DC dus, dacht ik? Ook heb ik hier nog een oude OEM voeding liggen waarmee ik ga spelen.

Ik heb nog eens goed nagedacht over het programmeerwerk.

Ten eerste moet ik er achter komen bij welk temperatuurverschil van de leiding en de omgeving er condensatie optreed. Dit is natuurlijk afhankelijk van de druk en de luchtvochtigheid. Als ik het helemaal mooi wil aanpakken zal ik dit dus ook als input moeten meenemen. Ik ben nog zoekend naar toepasbare formules hiervoor.

Ten tweede, wil ik de TCT zo zuinig mogelijk regelen. In principe mag de coldloop tussen twee grenzen heen en weer, maximale temperatuur van de CPU als ondergrens en de grootste negatieve dT als bovengrens. De temperatuur van de loop kan via pompvermogen, ventilatoren en TCTvermogen geregeld worden.

Helaas is de meest zuinige regeling ook de luidste. Alle ventilatoren samen verbruiken ongeveer 30w maar zijn goed hoorbaar als ze op vol vermogen draaien. Daarna komen de pompen, samen 60w. Minder luid dan de ventilatoren, maar toch luider dan de TCT. De TCT is doodstil als het goed is maar verbruikt wel het meeste vermogen van de 3. 210w!

Dit is een beetje een verhaaltje voor mezelf aan het worden, maar ik wil jullie graag meenemen in mijn denkproces.

Oh, time is up! ik maak het later wel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Ik werkte zelf met de TCT voor een project en heb er hier(thuis) 3 liggen, echter heb ik ze aan een 1000W Variabele analoge voeding gehad op een aquaero en aan 2x480mm radiatoren en Delta AFB fans ertussen gesandwiched, Ik had wel alles watergekoeld(CPU,GPU,Mobo en RAM). Als je zo zuinig mogelijk wilt zijn met je TCT doe dan het volgende:

MOAR POWER: Iedere TEC op 12V via zijn eigen FET
Hiermee kun je de meeste performance halen, handig als je een belasting hebt.

6V POWER:
Schakel je FETs zo dat je 2x2 TECs in Serie zetten, een stuk lager verbruik

Idle power:
Schakel alle TECs over naar Serie waardoor ze op 3V draaien. Ze vebruiken dan praktisch niets en koelen toch nog netjes bij laag temperatuurs verschil, ideal voor een idle draaiende PC

Let wel dat dit een hoop FET zullen zijn en dat de volgorde van schakelen belangrijk is.

Als je het op de juiste manier doet kun je ze nog altijd regelen in elk van de 3 modusen.

Als je gewoon 1 modus wilt en altijd van 12V gebruikt wilt maken, dan is het "minder" efficient. Als je dan 50% duty cycle hebt(fake 6v) dan zal je TCT 105W verbruiken. Als je hem echt op 6V zou zetten dan is het verbruik bijvoorbeeld maar 50W.

EDIT:
Ik heb je MOSFET even bekeken maar volgens gaat hem dat niet worden:
je RDSon is 0.85 Ohm, er vanuit gaande dat je 5A per TEC hebt kom ik uit op P=I^2*R, 5*5*.85=21.25W. Dat ga je never nooit niet wegkrijgen op een normale manier. Let erop dit is als de duty cycles 100% is bij 60% kun je rekenen op nog meer warmte. Daarbij is de maximum drain current 8A bij 25C en maar 5.1A bij 100C.

Ik zou eerder gaan voor zoals als dit:
http://nl.rs-online.com/web/p/mosfet-transistors/7259313
0.00195 Ohm of 5*5*0.00195=0,04875 Watt bij 100% duty cycle. Wellicht overkill maar goed :)
Bij deze kun je zelfs alle TECs op 1 FET: 20*20*0.00195=0.78W

[ Voor 22% gewijzigd door QinX op 11-02-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
QinX schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:03:
[...]

MOAR POWER: Iedere TEC op 12V via zijn eigen FET
Hiermee kun je de meeste performance halen, handig als je een belasting hebt.

6V POWER:
Schakel je FETs zo dat je 2x2 TECs in Serie zetten, een stuk lager verbruik

Idle power:
Schakel alle TECs over naar Serie waardoor ze op 3V draaien. Ze vebruiken dan praktisch niets en koelen toch nog netjes bij laag temperatuurs verschil, ideal voor een idle draaiende PC

Let wel dat dit een hoop FET zullen zijn en dat de volgorde van schakelen belangrijk is.

Als je het op de juiste manier doet kun je ze nog altijd regelen in elk van de 3 modusen.

[...]

EDIT:
Ik heb je MOSFET even bekeken maar volgens gaat hem dat niet worden:
je RDSon is 0.85 Ohm, er vanuit gaande dat je 5A per TEC hebt kom ik uit op P=I^2*R, 5*5*.85=21.25W. Dat ga je never nooit niet wegkrijgen op een normale manier. Let erop dit is als de duty cycles 100% is bij 60% kun je rekenen op nog meer warmte. Daarbij is de maximum drain current 8A bij 25C en maar 5.1A bij 100C.

Ik zou eerder gaan voor zoals als dit:
http://nl.rs-online.com/web/p/mosfet-transistors/7259313
0.00195 Ohm of 5*5*0.00195=0,04875 Watt bij 100% duty cycle. Wellicht overkill maar goed :)
Bij deze kun je zelfs alle TECs op 1 FET: 20*20*0.00195=0.78W
Gaaf voorstel! 3-modus schakelen geeft genoeg flexibiliteit denk ik. _/-\o_
Om het simpel te houden kies ik dan voor de door jou voorgestelde FET.

De openstaande facturen zijn ook EINDELIJK betaald, dus ik kan de onderdelen bestellen. Ik blijf helaas niet binnen budget :/ Als ik alles bij Highflow bestel is dit het kostenplaatje:

"Hot" loop:
- TCT-unit (hete kant)
- Alphacool Single Laing D5 dubbel 5,25" reservoir
- Alphacool VPP655 pomp

- Alphacool ST30 280mm radiator
- Alphacool ST30 140mm radiator

- Koolance Coolant Temperature plug (G1/4)
- Aqua-computer Flow meter

- 10x 13/10 fittingen
- 2x Alphacool NB-eLoop 120mm fans

Totaal: €290

"Cold" loop:
- TCT (koude kant)
- Alphacool VPP655 pomp
- Alphacool Dual DC-LT enkel 5,25" reservoir

- Aqua-computer Inline Temp sensor

- Koolance MVR Heattransfer plate (mosfet)
- Koolance MVR-40 sink (mosfet)
- Alphacool Nexxos XP3 cpu heatsink

Totaal: €275

Opgeteld: €565 8)7

Is hier nog iets aan te optimaliseren? Andere webshop waar ik niets van weet? Ik weet overigens ook niet of de 655 op het kleinere reservoir past? Ik neem aan van wel, maar heeft iemand hier ervaring mee? Google helpt me helaas niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Cool, deze draad ga ik volgen. Zou graag zien dat wanneer alles (naar behoren) draait, de schema's hier terecht komen. Ik kom hier namelijk terecht omdat ik over een vergelijkbare loop aan het tobben ben.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Rickkamminga schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 18:05:

"Cold" loop:
- TCT (koude kant)
- Alphacool VPP655 pomp
- Alphacool Dual DC-LT enkel 5,25" reservoir

- Aqua-computer Inline Temp sensor

- Koolance MVR Heattransfer plate (mosfet)
- Koolance MVR-40 sink (mosfet)
- Alphacool Nexxos XP3 cpu heatsink

Totaal: €275

Opgeteld: €565 8)7

Is hier nog iets aan te optimaliseren? (...)
Om even hier op terug te komen:
Ik heb toch gekozen voor een goedkopere pomp en reservoir voor de koude loop. Door de verkoper van de TCT werd me ook aangeraden om een wat kleinere pomp te nemen. Twee 1500liter/min pompen voor zo'n loop is ook wel wat overdreven xD Daarnaast, de 655 past inderdaad niet op het gekozen reservoir.

Ik heb nu gekozen voor de Alphacool DC-LT Ceramic - 12V DC pomp

onsgeluk schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:55:
Cool, deze draad ga ik volgen. Zou graag zien dat wanneer alles (naar behoren) draait, de schema's hier terecht komen. Ik kom hier namelijk terecht omdat ik over een vergelijkbare loop aan het tobben ben.
Dit gaat een lang lopend project worden, want ik heb voorlopig vrij weinig tijd. Ik zie dit wel als een soort werklogboek dus de schema's komen hier zeker te staan. Op dit moment ben ik bezig om met 4 5v pinnen de TCT aan te kunnen sturen.

Ik vroeg me iets af, de spanning die op de middelste pin van de FET komt te staan om hem te sturen, wordt die ook meegegeven aan de output? En hoe kan ik elektriciteit tot 1 richting beperken? Ik wil namelijk met 1 signaal een aantal FET's openen, maar die zijn in sommige gevallen doorgelust aan andere FET's die ik juist gesloten wil houden. Een LED wil maar 1 kant op, dat herinner ik me nog, maar die geeft licht en dat is me iets TE steampunk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Rickkamminga schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:29:
En hoe kan ik elektriciteit tot 1 richting beperken? Ik wil namelijk met 1 signaal een aantal FET's openen, maar die zijn in sommige gevallen doorgelust aan andere FET's die ik juist gesloten wil houden. Een LED wil maar 1 kant op, dat herinner ik me nog, maar die geeft licht en dat is me iets TE steampunk :F
met een diode toch?
Dit gaat een lang lopend project worden, want ik heb voorlopig vrij weinig tijd. Ik zie dit wel als een soort werklogboek dus de schema's komen hier zeker te staan.
Mijn brainstorm beperkt zich vooralsnog tot out-of-the-box abstract conceptueel denken 8) Alle tijd...Ik ga waarschijnlijk pas van de zomer bouwen wanneer het X99 platform hopelijk wat voordeliger is.

[ Voor 30% gewijzigd door onsgeluk op 25-02-2015 21:51 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgroen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07-2022
je moet idd een diode gebruiken wil je stroom maar 1 richting op laten gaan, de led waar jij het over hebt is bijvoorbeeld ook een soort van diode namelijk een light-emitting diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Kleine update vandaag!

Ik heb ongeveer alle onderdelen binnen, ik kon blijkbaar niet tellen en heb veel te weinig fittingen besteld 8)7 Zodoende heb ik de flowmeters en temperatuursensoren niet aangesloten. Ook het 140mm rad heb ik overgeslagen.

Afgezien daarvan, werken alle onderdelen perfect. Op één onderdeel na! Het single bay reservoir had een fabricagefout. Ik snapte er werkelijk niets meer van, toen de pomp lekker aan het pompen sloeg maar het water wilde mijn loop niet in. Ik heb wel honderd keer gecontroleerd op een kink in de leiding, alles doorgeblazen om te controleren etc... In de volgende twee foto's heb ik zo duidelijk mogelijk laten zien hoe de boel in elkaar steekt.

Zo zat de wand in het reservoir:
Alphacool Reservoir fabricagefout

En zo zou hij er in moeten zitten
Alphacool Reservoir fabricagefout

Sorry voor de geroteerde afbeeldingen, had rotatielock nog aan staan op mijn telefoon :/

Ik krijg nu condens op de leidingen en helaas ook op het koelblok. Dat was al voorzien, en het levert een mooi plaatje op. De hardware is gewoon wat rommel wat ik nog had liggen. AMD A6-6400 dacht ik, op een MSI A78 E45. Het geheugen is wat Corsair DDR3 op 1600MHz wat ik uit een andere pc geplukt heb.

Water: 5 graden celcius

Speedfan snapt er helaas niets meer van... Dit is onder volledige belasting (AKA 60w hooguit)
Speedfan Temperatuur readout TCT

Goed, nu begint de echte fun pas, alles moet gestuurd worden. Ik heb al wat ideeën om alles te schakelen, maar helaas nog geen idee hoe ik dat ga programmeren op de ATMega controller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice! ik ga je volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Misschien moet ik de setup gaan veranderen...

Ik heb namelijk twee 290x op de kop kunnen tikken voor een schijntje. de TCT gaat dit nooit trekken, dus nu wil ik op de hot loop deze twee gpu's gaan koelen. Dit betekent dat er bijna 1kW aan vermogen moet worden afgevoerd via een 140*280 en een 140*140 radiator. Dit is iets meer dan een 120*480 rad.

Ik betwijfel of dit te doen is... Want daarnaast moet ik ook nog een tweede PSU bij plakken, of voor een 1200W psu gaan. Ik heb hier nu thuis drie PSU's liggen:

Corsair RM1000
Corsair HX850
Corsair RM650

Eigenlijk wil ik niet nog meer geld gaan uitgeven, dus waarschijnlijk ga ik de RM1000 en RM650 bruggen, waarbij ik de RM650 aansluit op alle hardware (deze is niet modulair namelijk) terwijl de RM1000 wel modulair is en dus de overige harware aan gaat sturen. Misschien moet ik maar gewoon alle koeling in een tweede behuizing onderbrengen...

De voedingen en de radiatoren zou ik dan kunnen onderbrengen in een secundaire behuizing. Dit lijkt me eigenlijk nog best een awesome idee! Maar, welke behuizing kan de meeste radiatoren bevatten, zonder al teveel geld uit te geven?

Ik wil namelijk mijn 550D simpelweg niet dumpen. Ik vind het de mooiste behuizing ever :P

UPDATE

Nou, ik denk dat ik de TEC weer ga verkopen. Hij heeft niet genoeg oppervlak om mijn CPU + mosfets te koelen. Als ik hem op 4 ghz (stock) draai blijft hij lekker koel, 16 graden onder full load!

Maar, zodra ik hem naar 4.8GHz gooi (wat mijn H110 nog net kon afvoeren) kan de TEC het niet meer afvoeren en loopt de temperatuur vrij snel naar 61 graden, waar mijn H110 'm op 55 hield. Boven de 61 graden begint de cpu te throttlen.

Ik zou nog een extra radiator kunnen plaatsen, om eerst het water af te koelen en dan pas door de tec te leiden, maar, tjsa, wat is dan het doel?

Daarnaast, als ik nu die twee 290's er ook nog aan ga hangen, moet ik 1100 watt gaan afvoeren inclusief de TECs 210w. Het was een leuk projectje, maar de TEC gaat er uit.

De arduino blijft, en daar ga ik ook gewoon lekker mee door. Die mag mooi al mijn ventilatoren gaan aansturen en de pomp hang ik er denk ik ook nog wel aan.

UPDATE 2
Mocht iemand interesse hebben om de TEC over te nemen, doe gerust. Tot ~160W blijft hij effectief.

Ik ben nu met de custom loop achter nog een narigheid gekomen: de Gigabyte GA990FXA-UD3 wil volgens mij niet verder dan 190W aan geleverd vermogen. Hij BLIJFT na een paar minuten throttlen, ongeacht de temperaturen. Vervelend allemaal, en helaas blijft de geldkraan niet eeuwig open staan. Er is al veel te veel geld in dit project gestoken.

Tot nu toe het eindresultaat: 8350 @5.2 stable (maar blijft throttlen/dippen)

Zo langzamerhand wil ik ook wel weer eens achter mijn pc zitten in plaats van een laptop.

[ Voor 45% gewijzigd door Rickkamminga op 19-03-2015 17:59 ]

Pagina: 1