Een goede image compressie tool voor OSX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Er zijn zo ontzettend veel image compressie tooltjes dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb al meer dan 10 verschillende programma's gebruikt maar ze werken matig tot niet. Soms snoepen ze slechts een paar kb van een plaatje af. De plaatjes zijn bedoeld voor een webwinkel (Magento) en moet ik een stuk lichter maken ten behoeven van de laadtijd en om Google tevreden te houden (ranking).

Ik heb een poosje gebruikt gemaakt van RIOT. Enkel te verkrijgen voor Windows en moest dus steeds booten naar Windows om de plaatjes te kunnen comprimeren. RIOT doet dat echt geweldig en kan een plaatje die al via Photoshop behoorlijk licht is geworden nog eens halveren. Met een slider beïnvloed je de kwaliteit. Helaas had dit tooltje een virus bij zich en moest ik zelfs mn hele Windows eraf knikkeren want het was niet meer te houden.

Voordat ik de ene na de andere betaal app ga proberen uit de App Store gooi ik het hier eerst maar eens op. Wat gebruiken jullie om te comprimeren (met enige controle?)

ps, smush.it lijkt niet meer te werken (is dat gestopt?)

Alle tips zijn welkom.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Deze al geprobeerd? https://imageoptim.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Yes, die tool doet helaas niet veel. Snoept slechts een paar kb eraf terwijl RIOT daar nog gewoon een bestand kan halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhraom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 20:48
Voorheen gebruikte ik altijd https://tinyjpg.com , maar deze werkt voor mij ook prima. http://compressjpeg.com

zonder haat geen liefde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
tinyjpg doet het leuk zeg! Nadeel dat je alleen geen controle heb over de compressie zelf. Het resultaat is waar je het mee moet doen.

compressjpeg deed het iets minder met de hoeveelheid compressie, en je krijgt een zip terug wat weer een extra handeling is.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat is het doel van je compressie?
Wil je puur storage besparen en maakt kwaliteit dus niet uit.
Of wil je het beste van beide werelden? (meeste kwaliteit met zo weinig mogelijk storage)

Ik gebruik eigenlijk gewoon iPhoto/Lightroom om een foto al dan niet te verkleinen/compressen naar jpg met een bepaalde kwaliteit factor. Kan ook nog eens met meerdere files tegelijk en geen extra handelingen plus in eigen beheer en lokaal.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:25:
Wat is het doel van je compressie?
Wil je puur storage besparen en maakt kwaliteit dus niet uit.
Of wil je het beste van beide werelden? (meeste kwaliteit met zo weinig mogelijk storage)

Ik gebruik eigenlijk gewoon iPhoto/Lightroom om een foto al dan niet te verkleinen/compressen naar jpg met een bepaalde kwaliteit factor. Kan ook nog eens met meerdere files tegelijk en geen extra handelingen plus in eigen beheer en lokaal.
Het is een beetje wankelen in twee werelden. De plaatjes zijn voor een webwinkel. Dus ze moeten mooi zijn. Maar je wilt ook dat dat webwinkel snel blijft. Laadtijden zijn heel belangrijk. Ik heb al veel met compressie gespeeld en zelfs een beetje te ver gegaan. gewicht won het van het uiterlijk en dat is ook niet alles.

Ik exporteer het meeste materiaal via illustrator omdat daar ook het artwork wordt gemaakt. Illustrator maakt verbazingwekkende kleine bestanden, soms zelfs beter dan Photoshop. Maar toch nog niet klein genoeg. Een plaatje van 60KB kan door een goede compressor nog naar 35 of 40KB worden getrokken. Dat lijkt niet veel, maar als je 20 plaatjes op een pagina ziet gaat het aantikken. Bovendien is pagespeed ook een stukje van je ranking in google. Al om al, het gewicht van de plaatjes is een focus puntje.

De vele tooltjes voor OSX hebben het nog niet gehaald bij wat RIOT in windows voor elkaar weet te boxen. Tinyjpg komt al aardig in de buurt, alleen heb je geen controle over de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik zie dat RIOT freeware is, dus waarom niet opnieuw downloaden en dan stop je hem een wine package ? Dan werkt het als een app voor osx zonder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
z1rconium schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:16:
Ik zie dat RIOT freeware is, dus waarom niet opnieuw downloaden en dan stop je hem een wine package ? Dan werkt het als een app voor osx zonder windows.
Interessant. Ik wist niet dat dit mogelijk was. Ik ben er even op gaan googlen, en kom hierop uit:

http://winebottler.kronenberg.org

Die maakt het je wat makkelijker. Aangezien ik geen 'gedoe' wil in de terminal etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Probeer het anders met play on mac dat werkt iets makkelijker voor het maken van wineapps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

Ik gebruik xnview MP deze is multiplatform.
-Batch verwerken; foto`s selecteren en kiezen voor "convert to"
-In kwaliteit kun je zelf instellen; ik gebruik zelf 90. wat een 33% kleiner bestand oplevert dan wat het fototoestel produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57
xNconvert, SmallImage, ImageSizer, ImageMiniLite (10 images p/dag, gratis).. denk dat je ze zult moeten proberen om het resultaat te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
De afgelopen dagen steeds meer gebruik gemaakt van de website TinyJPG. En ik moet zeggen dat het ondanks het missen van controle, ik eigenlijk heel erg tevreden ben over de compressie en boven alles, het gemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
Besef wel dat websites die compressie aanbieden ergens toch hun geld mee moeten verdienen. Denk aan zaken als wat gebeurt er met de rechten van die afbeeldingen, nemen zij die van je over of blijf je zelf eigenaar? Wat doen ze vervolgens met die plaatjes? Ga er maar vannuit dat ze die niet weggooien nadat ze die netjes voor je klein gemaakt hebben.

Het hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar je moet je er wel van bewust worden dat er zeer waarschijnlijk meer gebeurt met je file dan alleen compressie en teruggeven aan jou.

Dus ik zou toch nog even verder zoeken naar een tool die je kunt installeren.

Ook zijn er nog andere zaken die je kunt doen om de bestanden kleiner te krijgen. Het komt er op neer dat je je artwork zo in elkaar zet dat ze het programma het zo makkelijk mogelijk maken om hun algoritmes te gebruiken. Dit artikel gaat er redelijk op in, mooi startpunt lijkt me zo.

http://www.smashingmagazine.com/2009/07/01/clever-jpeg-optimization-techniques/

en voor PNG's
http://www.smashingmagazine.com/2009/07/15/clever-png-optimization-techniques/
http://www.smashingmagazine.com/2009/07/25/png-optimization-guide-more-clever-techniques/

[ Voor 48% gewijzigd door MenN op 27-01-2015 09:28 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik werk al een aantal jaar met ImageAlpha. Geeft goede resultaten, heeft een nuttige preview en is open source. Kan samenwerken met ImageOptim om de laatste KBs eruit te persen. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben me er bewust van dat gratis niet bestaat. In dit geval (kleine plaatjes) voor mn webwinkel vind ik het niet zo spannend. Die plaatjes gaan het internet hoe dan ook toch wel over. Ik zat zelf nog te denken dat ze misschien iets van een url naar hun website in kunnen zetten, ergens verstopt in de data.

Ik probeer alles in ieder geval lossness op te slaan zodat een plaatje lowres wordt weergegeven en dan naar high ress (tot zover dat het dan scherp is) wordt opgebouwd, ipv in laagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Installeer ImageMagick op je Mac en ga los met de 'convert' tool. Je kan ImageMagick installeren via HomeBrew.

Launching containers into space

Pagina: 1