Upgrade Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 13:07
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn desktop systeem

Wat is je budget?
max 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk, vooral interesse in de beste componenten voor het geld

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem draait in een woonkamer en gaat vooral gebruikt worden voor wat gamen (o.a. space engineers, assetto corsa maar ook simpele games zoals age of empires 2/3, gnomoria etc. )

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Fusion A6-3500 Boxed€ 29,48€ 29,48
1ASRock AMD A75 A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 6670 1GB GDDR5, VGA€ 0,-€ 0,-
1WD Caviar Green WD10EARX, 1TB€ 51,91€ 51,91
1Cooler Master Elite 361€ 28,48€ 28,48
1Coolink SWiF2-120P, 120mm€ 10,45€ 10,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 66,55€ 66,55
1Samsung 840 EVO 120GB€ 73,95€ 73,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,77

De 1e harde schijf zit in een nexus doubletwin HDD anti vibration bracket (en daarmee in het slot voor de optische drive). De SSD zit nu in de HDD tray maar die wil ik in de Anti vibration bracket plaatsen zodat de HDD tray verwijdert kan worden. Op deze manier heb ik meer ruimte in de kast.

Mijn idee voor de upgrade is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 103,-€ 103,-
1Asus B85M-G (C2)€ 68,99€ 68,99
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,04

Hierbij zit ik te denken om een refurb R9 280x toe te voegen aan mijn desktop (deze is voor +/- 140 euro bij de V&A te krijgen.

Nu heb ik hier al even over nagedacht maar ik vraag me af of jullie misschien betere voorstellen hebben mbt deze upgrade. Ik betwijfel of de R9 280x niet te veel hitte genereert voor mijn mini tower en of de 520 watt PSU deze setup aankan (de meeste PSU calculators geven aan dat dit net moet lukken).

Ik hoor graag of jullie nog tips hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Teknoviking op 22-01-2015 20:25 . Reden: Tower is een mini model, per ongeluk midi getypt ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Deze voeding kan dat zeker aan.

Misschien zou je beter kunnen kijken naar een i5 processor. Deze i3 is en blijft een dual core. Zien of je dat nog binnen je budget krijgt gepast.
Deze i3 is een hele upgrade, dat is zo. Maar een i5 gaat je iets langer plezier opleveren denk ik. Maar dat is maar net wat je zelf in gedachte hebt. Op een gegeven moment ben je gewoon klaar met steeds je budget te vergroten dat begrijp ik.

Ik denk ook dat je moet gaan kijken naar de games die je speelt if die cpu intensive zijn. En of ze gebruik maken van meerdere cores. Zo ja dan is een i5 zeker niet verkeerd, en vaak zelfs een betere upgrade boven een snellere videokaart tov een iets langzamere. Ik ken assetto corsa dan ook zelf niet.

En je moet natuurlijk in gedachte houden of je van plan bent in de nabije toekomst (1-2 jaar?) wat zwaardere/nieuwere games gaat spelen. Wat met een 280x erg leuk kan. Games die uitkomen zijn steeds beter geoptimaliseerd voor meerdere cores. En als dat het geval is dan kan deze i3 toch net een duur koop zijn geweest, omdat je dan weer moet upgraden.

[ Voor 22% gewijzigd door legendareN op 22-01-2015 18:44 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Je zou ook een Athlon II X4 860K setje kunnen overwegen. Presteerd ook al stukken beter dan die A6.

En dan als videokaart V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• legendareN
Mjah ik denk dat je er meer baat bij hebt een i5 te kopen met een 'mindere' videokaart dan een Athlon en een sterkere videokaart.

Het effect van de sterkere videokaart cancelt zich ook wel weer uit tov het prestatie verlies van de athlon. En al is dat nog niet altijd het geval, op andere vlakken dan waar het draait om alleen maar een zo hoog mogelijke FPS te outputten. Zoals multi tasking, snellere desktop performance, kleinschalig video editting/rendering etc is de i5 toch altijd wel een betere keuze met een langzamere videokaart.

overigens is een processor al heel gauw sneller dan de a6 3500, dat betekend nog niet dat het een goede aanschaf dan is :P

edit: Je legde de athlon natuurlijk naast de genoemde i3.

[ Voor 96% gewijzigd door legendareN op 22-01-2015 20:24 ]

• Teknoviking
Bedankt voor de reacties.

@LegendareN
Ik heb ook zitten kijken naar een i5 4460 maar ik vond deze toch wel prijzig om erbij te nemen. Gnomoria weet ik dat deze erg single core intensief is. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat space engineers wel multi core ondersteund. Daarnaast start ik ook nog wel eens No Limits coaster op waarvan ik weet dat deze multi core ondersteund.

@NitroX Infinity,
Goede tip die Athlon X4 860k. Kwa preformance is het een prima CPU (stuk beter dan de a6 3500) en een stukje goedkoper.

Op CPUBenchmark.net ontlopen de scores van de cpu's elkaar niet achterlijk veel, ik denk alleen dat de i3 wel een betere upgrade path heeft dan de Athlon X4 860k. Desalnietemin heb ik een lijstje gemaakt met componenten die ik als alternatief zie.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 68,95€ 68,95
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 54,-€ 54,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,-

Met hierbij dan nog de R9 280X (deze is prima voor mijn wensen en de 400 euro hoeft natuurlijk niet perse op ;) .)

Wat denken jullie, eerder voor de Core i3 of de Athlon x4 860k? Of is brengt de i5 4460 een dermate prestatie winst met zich mee dat dit de meerprijs rechtvaardigd?

Alvast bedankt voor de antwoorden

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De R9 280 is qua prijs heel wat beter dan een R9 280x.

Een i5 met een Athlon vergelijken is appels met, eh, zelfs peren lijken nog teveel op appels, vergelijken. Een i5 is 2x zo duur, en zeker een stuk sneller dan een Athlon 860k.

De games die jij gaat spelen lijken overigens games die een hoge singlecore snelheid belangrijker vinden, dan is een i3/i5 een betere keuze, maar ook een pentium kan dan leuk zijn, al moet je bij die in de gaten houden of moderne games wel geschikt zijn voor duals.

People as things, that’s where it starts.

• legendareN
De keuze ligt vooral bij jezelf in dit geval. Voor de huidige games is de i3/athlon een flinke upgrade met een 280. Maar een i5 icm de 280 kan high end games, en toekomstige games een stuk makkelijker aan.

En daarnaast ook andere pc taken natuurlijk. Dus het ligt er maar net aan wat je denkt te gaan doen in de toekomst.

In sommige gevallen is geld besparen niet altijd letterlijk besparen. Met een Athlon processor zit je nu toch al aardig aan zijn capaciteiten. Als je er over een jaartje anders tegen aan kijkt had je met een i5 misschien nog upgrade mogelijkheden zat gehad. Overclocken en gaan. Een i5 processor die blijft voorlopig nog wel voldoende. Zelf al een tijdje een i2500k. Toen ik dacht dat ik met cpu intensive games (bf4) wat kracht te kort kwam (En nog niet echt te kort, ik ben gewoon een fps elitist die alles vergelijkt met andere mensen en diens systemen), heb ik het beestje een aardige overclock gegeven van 3.3 naar 4.3Ghz. Door enkel de multiplier te verhogen. Aftermarket koeler er op en klaar. Geen gezeur met voltages e.d. want zo extreem is deze overclock nog niet. En mn game ervaring is weer een stukje beter met cpu intensive games.

Het wordt volgend jaar wel tijd dat ik een keer overstap op een nieuwe generatie. Maar ik heb er toch een paar jaar uit kunnen halen, en nog steeds is het meer dan voldoende.

Met deze athlon of i3 zit je toch al gauw aan zn limieten aan.

[ Voor 69% gewijzigd door legendareN op 22-01-2015 23:25 ]

• Teknoviking
Allemaal goede punten, misschien is het handig om wat meer uitleg te geven want volgensmij was mijn openingspost nogal karig.

Ik zit nu vooral op de R9 280x te azen omdat deze bij vraag & aanbod (refurbished wel) tegen de aantrekkelijke prijs van 130 euro aangeboden wordt, daar bouw ik dus een beetje mijn systeem omheen. Ik gebruik voor zakelijke doeleinden een iMac met een Quad core i5 en dat loopt als een zonnetje dus ik ben wel bekend met de kracht van de i5. Daarnaast heb ik hier ook een Ps4 staan dus twijfel ik aan de toegevoegde waarde van de i5 upgrade aangezien ik (zoals VasZaitsev terecht opmerkt) waarschijnlijk veelal games met single/dual core ondersteuning zal spelen. De echte top games zal ik waarschijnlijk halen voor de Ps4.

Nu is het zo dat mijn huidige setup toch echt te langzaam wordt (naar mijn mening) voor een aantal games die ik wil spelen en ik wil hier graag tegen een redelijke prijs een upgrade voor.

Als ik de situatie een beetje kan samenvatting zoals de status nu is
i3 4160 / X4 860k: Leuk voor nu en mogelijk de komende 2 jaar (als je geen top games speel) maar daarna zijn deze wel aan vervanging toe (hierbij biedt de i3 4160 wel een betere upgrade path denk ik).
i5 - Meer op de toekomst gericht, nu mogelijk een overkill maar met 3 a 4 jaar nog goed bruikbaar.

Uiteindelijk schelen de i3 en de X4 setup ongeveer 50 euro met elkaar. Ik denk dat de upgrade path mogelijk toch die 50 euro waard is.

• legendareN
Ik heb je nog nergens horen praten over andere computer werkzaamheden, dus ik ga er van uit dat je geen taken uitvoera die echt veel processor kracht nodig hebben (naast het gamen).

In dat geval zou ik zelf persoonlijk de i3 kopen. Maar daar zit je ook weer met het verhaal, wanneer jij misschien over 2 jaar processor kracht te kort komt de andere processoren op dat socket het ook niet meer waard zijn om aan te schaffen. Niemand weet wat de toekomst brengt met processors/moederborden en games die worden uitgebracht. Maar goed zoals ik nu berederneer kan je nooit onderdelen aanschaffen.

Maar goed tussen een i3 en i5 is het het misschien nog wel waard om door te sparen. Soms moet je genoegen ergens mee nemen, omdat je anders continue naar een stapje hoger aan het kijken bent. maar in dit geval is een i5 natuurlijk gewoon een sterke quad core waarbij deze i3 nog steeds een dual core is. En wie weet wat de applicaties binnen 2 jaar doen met processor kernen.

Een i5 zoals de 4460 zit net op de sweet spot om goed gepraat te worden om meer voor te betalen. Alles daar boven is in dit geval al helemaal niet van belang.

Je hebt single core performance nodig nu. Dus ik zou nogmaals gewoon voor de i3 gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door legendareN op 23-01-2015 00:42 ]

• Teknoviking
Ik ga er geen andere veeleisende taken op uitvoeren, vooral wat internetten en af en toe een filmpje op streamen naar mijn (1080p) tv. Geen veeleisende taken dus.

Je bent volhardend in je keuze voor de i5 en dat werkt aanstekelijk, ik ben nu toch erg aan het twijfelen om voor de i5 te gaan. Dit vooral omdat ik met mijn a6 3500 een inschattingsfout gemaakt heb en ik bang ben dat nu weer te doen (voor die 50 euro meer).

Nu heb ik nog twee andere vragen, ik zit op dit moment te twijfelen tussen de Seasonic M12II en de Seasonic S12II. De geringe afmetingen van mijn kast zorgen ervoor dat ik meer neig richting de modulaire voeding. Het kleine prijsverschil is ook nog wel te overkomen.

Nu kijk ik voor mijn case ook nog voor een nieuwe set ventilatoren, waarschijnlijk 2x 80mm (ik heb al een 120mm fan waarvan ik de naam even vergeten ben, zal ik toevoegen zodra ik het herinner.) Dit om de hitte af te kunnen voeren. Is de Fractal design silent R2 een prima keus? Ik lees dat deze meer gefocused is op geluid dan op luchtverplaatsing. Kennen jullie toevallig nog alternatieven?

Alvast bedankt voor de hulp.
Pagina: 1