Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07 21:27
Hallo mede-tweakers,

Ik werk ondertussen al 7 jaar in een supermarkt en heb me sinds kort eens wat meer verdiept in de rechten die ik als werknemer heb. Nu kom ik erachter dat ik veel dingen waar ik volgens de levensmiddelen CAO recht op heb nooit heb gehad. Sinds ongeveer een jaar werk ik niet meer dan 12uur in de week en ben ik dus een hulpkracht maar daarvoor heb ik 6jaar lang meer dan 12uur per week gewerkt en zou ik dus onder parttime medewerker vallen.

Als parttime medewerker heb ik bijvoorbeeld recht op toeslag zaterdag na 6uur (2jaar lang gedaan), toeslag na 8uur (4 jaar lang gedaan), toeslag na 9uur (2 jaar lang gedaan).

Ook kan ik als parttime medewerker doorgroeien naar hogere functiegroepen en mijn werkzaamheden vallen al 4jaar lang onder een hogere functiegroep. Ik heb wel eens navraag gedaan waarom een kassa medewerker meer dan ik verdient terwijl ik ook wel eens kassa draaide maar dat werd afgedaan als toeslagen en dat zou gelijkgetrokken worden.

Daarnaast heb ik 3 jaar lang structureel een dag in de week meer dan 4.5uur gewerkt en tot na 19.00 en heb ik dus recht gehad op een fatsoenlijke warme maaltijd, die heb ik altijd zelf moeten betalen. Mij werd verteld dat ik dit alleen kreeg als ik lunch en avond eten onder werk had en hier heb ik dus nooit beroep op gedaan.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om met terugwerkende kracht als nog beroep te doen op mijn rechten? Ik heb structureel minder geld gekregen dan waar ik recht op heb gehad. Op het moment krijg ik wel wat ik zou moeten krijgen, al vraag ik me af of als ik weer terug ga naar hulpkracht ik ook weer teruggezet kan worden in functiegroep. Is er iemand die mij hier wat meer helderheid over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Dit soort zaken (met betrekking op de CAO) spelen tussen jou en je werkgever. Je zult dus met hen in overleg moeten gaan aangaande de inkomsten die je mis hebt gelopen.

Ik weet niet hoe je bij je huidige werkgever zit maar vaak komen dit soort gesprekken de werknemer-werkgeversrelatie niet ten goede. Probeer het dus tactisch aan te pakken. Mocht je er echt niet uit komen en wel tot je recht willen komen dan kun je een beroep doen op het juridisch loket. Zij kunnen je juridisch advies geven. Een advocaat kan je ook helpen maar die zijn nogal prijzig. Overigens heeft het afsluiten van een verzekering voor het dekken van juridische kosten op dit moment geen zin. die behandelen alleen zaken die nog gaan spelen, niet die hebben gespeeld.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
Ja ik ben ook van plan eens met mijn werkgever te gaan praten en dat zal de relatie waarschijnlijk niet ten goede komen maar daarom ben ik ook benieuwt of er voor mij wel voordeel uit te halen is. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding en zal dan ook ontslag nemen dus zo groot is het probleem niet. Misschien dat ik het gesprek alsnog aan zal gaan voor mijn collega's want die zitten in dezelfde situatie (al weet bijna niemand dat)

Maar wat meer concreet is mijn vraag dus eigenlijk of je recht op basis van CAO met terugwerkende kracht kunt verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik neem aan dat dit bij een van de grotere supermarkten is? Dan betaald jouw chef iig niet je salaris etc, dat scheelt meestal al weer een beetje. Plus dat zoals je het hebt omschreven het mij vrij sterk in de oren klinkt, als je dit goed onder woorden kan brengen bij je chef dan zie ik niet waarom dat de relatie zou moeten verpesten... behalve als de relatie uiteraard al niet zo goed is, maar als er verder geen wrok is dan zou ik geen probleem zien in om proberen je recht te halen zolang je dat met open vizier doet en vriendelijke aanpakt.

Overigens sluit ik mij verder volledig aan bij w4rguy, tis niet echt materiaal wat je op een openbaar te lezen forum zou moeten bespreken, want je zal niet de eerste zijn die wordt ontslagen voor dergelijke uitingen buiten de werksfeer... wat overigens ook in vrijwel ieder Nederlands arbeidscontract staat dat het niet mag ;)

Je bent verder wel netjes gebleven en snap ook wel waarom je de publieke opinie wilt peilen, maar het beste is eerst praten wat je bevindingen zijn met de werkgever, afwachten hoe erop wordt gereageerd en hoe jij besluit daarmee om te gaan. Wat is het je waard/met hoeveel plezier werk je daar? Als ze een nee geven, kan je daarmee dan goed omgaan en nog steeds lekker werken?

Je bent nog minderjarig, je zou bij de rechtsbijstand van je ouders kunnen informeren, vaak zijn kinderen ondanks dat ze zelf werken en verzekerd zijn nog wel voor bepaalde zaken gedekt.

Wat betreft je zorgen over het terugzetten in salaris etc, daar is echt heel lastig wat over te zeggen... bij een normaal arbeidscontract kan dat niet zomaar, maar supermarkten staan er om bekend vele soorten contracten te hebben met extra regels en dat soort zaken... nogmaals -> werkgever. Probeer anders eens in contact te komen met het vertrouwenspersoon van de organisatie of iemand van personeelszaken die er niet persoonlijk bij betrokken is, maar hou de gesprekken echt intern.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 22-01-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
MicGlou schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:24:
wat overigens ook in vrijwel ieder Nederlands arbeidscontract staat dat het niet mag ;)
Oke dat wist ik niet.

Ik ben niet minderjarig maar heb volgens mij wel rechtsbijstandsverzekering onder mijn ouders omdat ik uitwonende student ben. Dat zal ik eens uitzoeken.

Verder is de relatie met mijn werkgever niet slecht maar weet hij zich altijd uit dit soort gesprekken te praten door dingen te verzinnen dus ben ik liever goed ingelicht zodat ik een weerwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 14:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb jaren lang bij een niet nader te noemen duitse supermarkt gewerkt. En daar heb ik ook een deel van het loon met terugwerkende kracht terug gekregen maar dat gebeurde pas nadat ik een kort geding had aangespannen met een advocaat. (bedrag van ongeveer 1000 euro). (3 jaar werk).
Je werkt er al 6 jaar dus waarschijnlijk met een vast contract. Dan sta je gelukkig een stuk steviger anders lig je bij de volgende contract periode eruit.

Wel leuke dingen mogen doen zoals in de directie kamer van nederland worden uitgenodigd om vervolgens bedreigd te worden dat als ik het zou doorzetten nooit meer aan een baan zou komen. :). Wel veel van geleerd :D

Ik heb nooit problemen gehad met de filiaalmanager, maar die kreeg wel van bovenaf te horen om het mij maar moeilijk te maken. (onmogelijke werktijden en een dag van te voren inplannen zodat ik niet wist dat ik moest komen).

Ik was in de verkeerde schaal ingedeeld, Schaal A in plaats van minimaal B en eigenlijk schaal C.
En ze probeerde me onterecht te ontslaan en dat heeft mij wakker gemaakt en ik moest toen toch al naar de rechter, toen heb ik dat meteen meegenomen :D

[ Voor 26% gewijzigd door Smuggler op 22-01-2015 20:22 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Shaverion schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:55:
[...]

Oke dat wist ik niet.

Ik ben niet minderjarig maar heb volgens mij wel rechtsbijstandsverzekering onder mijn ouders omdat ik uitwonende student ben. Dat zal ik eens uitzoeken.

Verder is de relatie met mijn werkgever niet slecht maar weet hij zich altijd uit dit soort gesprekken te praten door dingen te verzinnen dus ben ik liever goed ingelicht zodat ik een weerwoord kan geven.
Excuus, ik moet beter lezen... met zoveel jaren dienst kan je uiteraard niet meer minderjarig zijn 8)7

Je hoort eigenlijk te "weten" wat er in je contract staat, alhoewel meestal alleen de functieomschrijving en het bijbehorende salaris en voorwaarden e.d. de enige echte interessante informatie is omdat doorgaans een arbeidscontract redelijk algemeen is. Wanneer je gewoon je gezond verstand gebruikt en je geld waard bent voor de baas voldoe je eigenlijk al aan de voorwaarden, niet iedereen is zich uiteraard van dat soort zaken bewust zoals het eigenlijk niet mogen bespreken van (mogelijke) conflicten met de baas, dat vinden ze nooit leuk. Maar als een bedrijf echt nadruk op dergelijke regels wil leggen of vanwege bepaalde taken bijzondere zaken opneemt dat maken ze dat meestal wel duidelijk wanneer je tekent. Tuurlijk hoeft het niet altijd zuur te lopen als je zoiets buiten de werksfeer bespreekt, maar het zijn net van die dingen... stokken om mee te slaan etc.
Pagina: 1