Ik vind het een beetje vreemd dat webshops nog altijd niet geheel op de hoogte zijn van de geldende regels, ondanks hun inmiddels ruime ervaring. Maar goed, laat ik voor deze keer eens aan mezelf twijfelen en toetsen of ik gelijk heb. Ik ben vast de honderdduizendste die het probeert, maar herhaling is de moeder der wijsheid.
Ik heb 6 maanden en 4 dagen geleden (schijf was al eerder kapot, maar goed, te laat dus ik trek wat dat betreft aan het korste eind) een harde schijf gekocht bij Azerty. Deze valt nog binnen de 2 jaar garantie, dus nog steeds geen man overboord. Maar ik krijg na het regelen van een RMA toch de volgende mail terug:
Ik heb 6 maanden en 4 dagen geleden (schijf was al eerder kapot, maar goed, te laat dus ik trek wat dat betreft aan het korste eind) een harde schijf gekocht bij Azerty. Deze valt nog binnen de 2 jaar garantie, dus nog steeds geen man overboord. Maar ik krijg na het regelen van een RMA toch de volgende mail terug:
Maar na een heel kort zoekrondje kom ik onderstaande tegen:Het betreurt ons dat u problemen ondervind met uw aankoop.
[...]
Aangezien het niet om een DOA (defect binnen 8 dagen) product gaat zijn de door u gemaakte verzendkosten voor eigen rekening.
Dit aangezien wij werken met Carry-in garantie. Een antwoordnummer hebben we niet beschikbaar gesteld.
Echter zijn de verzendkosten voor de eventuele retourzending voor onze rekening.
Heeft Azerty gelijk of heb ik gelijk?De verkoper geeft aan dat de koper er voor moet zorgen dat het product bij de verkoper komt.
Voor dit standpunt is geen onderbouwing te vinden in het wetboek. De verplichting om het product te vervangen rust op de schouders van de verkoper. De verkoper moet alles doen wat hiervoor nodig is. Dat betekent dus ook het ophalen van het product. De kosten hiervan mogen niet bij de koper in rekening gebracht worden. Ook niet door hem het product te laten versturen.
Zie hiervoor: Rb HaarlemDatum, 01-05-2012, LJN: BW6479 r.o. 5.7 en Rb Midden-Nederland, 09-01-2013, LJN: BY8341 r.o. 4.8 en 4.9.
Voor het begrip kosteloos kan verwezen worden naar de Europese Richtlijn consumptiegoederen 99/44/EG. In art. 3 lid 4 daarvan is de volgende definitie terug te vinden:
De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.