Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 19:50
Ik las laatst een artikel over het zogenaamde roofclix-systeem.

Hierbij leg je witte kunststof tegels boven op je platte dak, met daaronder een luchtlaag. Dit zou opdezelfde manier isoleren als een laag sneeuw.
's Winters zorgt het voor extra isolatie, en 's zomers zorgt het ervoor dat je (meestal zwarte) platte dak niet heel heet wordt. Het klinkt me goed in de horen.

Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.spanhakdakwerken.nl/images/img-spouw.jpg

En eventueel de brochure: http://www.sds-bv.nl/wp-c...14/01/brochure-sds-nl.pdf

Kunnen jullie met al jullie kennis op het gebied van isoleren mij vertellen of alle marketingpraat waar is? :)
En eigenlijk nog een meer tweakers-vraag: zou je zoiets zelf kunnen maken? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:32
ziet er leuk uit, enig idee wat zoiets zou kosten?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:21
Zou het kunnen gaan vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25

Tazzios

..

Windvastheid
Roofclix® bestaat uit harde witte kunststof dakelementen met een dubbel kliksysteem afgevuld met brandvertragende schuimisolatie. Het kliksysteem (schijfwerking, 100 m2 is al 800 kg), de drukvereffening door de uitsparingen en de (gedeeltelijke) elastische verkleving zorgen voor een hoge windvastheid tot aan orkaankracht. Roofclix® is daarbij ook een lichtgewicht ballastelement door haar schijfwerking, weegt circa 8 kilo per m2 en is daarmee ook nog eens bijzonder arbeidsvriendelijk.
bron: http://www.appartementene.../innovatieve-dakbedekking
Was het net aan het lezen :P

edit:
nou vooruit ook voor Miel
70 euro per vierkante meter

[ Voor 25% gewijzigd door Tazzios op 22-01-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Jack

MHz Matters

Klinkt mooi, al blijf ik sceptisch.
Het punt is namelijk dat zolang er lucht onderdoor kan waaien de isolatielaag niet zal werken natuurlijk.
Normaliter wil je een zo luchtdicht mogelijke isolatielaag voor maximaal effect (vandaar ook de strenge kierdichtheid van nieuwbouw woningen). Sneeuw zorgt daarentegen wel voor een goede luchtdichte laag.
En ik zie een en al kier en open zijden :/

Flink duur piepschuim, zo te horen :|

Het enige voordeel wat ik zie, is de witte kleur. Dit zal veel instraling reflecteren en zorgen voor minder opwarming van je platte dak in de zomertijd.

[ Voor 34% gewijzigd door Jack op 22-01-2015 15:36 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik zie het eigenlijk alleen in de zomer goed werken als zonnewering. Dakbedekking gaat langer mee en het dak warmt niet meer op.

Voordeel in de winter lijkt me minimaal. In ieder geval bij mij; appartement 1990 beton dak.

Ik zou zelf eerst zonnepanelen neerzetten en alleen de overige stukken met dit bedekken indien je nog steeds last hebt van de warmte in de zomer.

[ Voor 24% gewijzigd door Tazzios op 22-01-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Het lijkt mij ook meer voordelen hebben in de zomer.
Hoe zou je zoiets voordelig en veilig zelf kunnen maken? Zit nu even snel te denken aan platen multiplex, wit geschilderd op 'pootjes'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 22:44
Zoals hier ook te lezen is helpt het in de winter denk ik niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Goedkoper is gewoon omgekeerd dak isoleren met XPS platen.. En daar wat tegels op leggen.

Indien de dakrand te laag is, een ruimte rondom de XPS platen laten, zodat het water goed afgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat Jack al zegt: het zal niet tot geen warmte vasthouden aangezien de lucht er onderdoor kan stromen. Misschien dat het een klein beetje warmte terugkaatst (zoals in de productinformatie staat), maar dat lijkt mij meer marketingpraat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

In een flyer zag ik wel dat ze als voorbeeld namen in de winter als het erop ging sneeuwen, dan heb je wel weer een betere stille luchtlaag dat helpt met isolatie.
En ze gebruiken het principe dat er vaak een wak in het ijs onder een brug ligt. Omdat het water niet voldoende warmte zou kunnen uitstralen door de brug, en dit systeem past dat ook toe.

Heb dit ook maar van internet, ga mij hier niet op vastpinnen aub.

[ Voor 45% gewijzigd door MB113 op 22-01-2015 16:05 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dan kan je beter pv horizontaal op je plat dak leggen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Bij een groot dak met hoog opstaande dakranden zal dit wel goed werken. De wind kan er dan aan de zijkanten moeilijk onder komen en de lucht die er onderdoor wil stromen heeft heel veel weerstand van het dak, de pootjes en de onderkant van de platen. Dus voor een bedrijfshal is dit wel interessant. Misschien ook wel te gebruiken als vervanging van het dakgrind.
Hoe zit het met de levensduur? Is het beloopbaar? En als er 20 jaar de zon op heeft staan bakken?
Meeste kunststof word broos na een aantal jaar.
En voor 70 euro per m² zijn er volgens mij wel betere oplossingen te vinden (nieuwe, witte, dakbedekking en dikkere isolatie eronder) :(

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Ik denk dat het ook inderdaad meer voor grote oppervlakten bedoeld is.

Toch zit ik voor de zomer wel te denken aan een DHZ-oplossing voor m'n platte zwarte dak boven onze slaapkamers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:47
Wat je ook wel eens ziet is een zedumlaag, dat isoleert ook goed, duurzaam en ziet er mooi uit. Wel een vraag of je constructie het extra gewicht aankan. Ik weet niet hoe de binnenkant qua afwerking zit, maar wat je nog zou kunnen doen is extra spanten plaatsen tegen de bestaande houten constructie aan. Kost weinig, zeer effectief en geen invloed op de hoogte. Maar nogmaals, dit hangt af van hoe het geheel eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik ken ook mensen die hun zwarte dakbedekking gewoon wit hebben geschilderd met een UV bestendige rubberachtige verf. Scheelde in de zomer ook al een hoop.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

zeeg schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:19:
Ik denk dat het ook inderdaad meer voor grote oppervlakten bedoeld is.

Toch zit ik voor de zomer wel te denken aan een DHZ-oplossing voor m'n platte zwarte dak boven onze slaapkamers...
http://aircokiezen.nl/huis-effectief-koelen

tip 6 ga ik eens proberen. Ik heb de pot Temperzon toch al in huis.

Echte dak verf is flink aan de prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 26-01-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NBK schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:55:
Ik ken ook mensen die hun zwarte dakbedekking gewoon wit hebben geschilderd met een UV bestendige rubberachtige verf. Scheelde in de zomer ook al een hoop.
Maar daar heb je in de winter weer nadeel van.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:25
Wit verven met kalk, net als in de glastuinbouw. Regent er in de herfst gewoon af.
Pagina: 1