[CAD] Alternatieven voor Solidworks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
Goedemiddag medetweakers,

Ondertussen zit mijn afstuderen van de TU Delft eraan te komen, en ben ik naar de toekomst aan het kijken. Ik heb tijdens mijn studie veel met Solidworks gewerkt en vind het over het algemeen een fijne manier om van concept tot bouwtekening te komen.

Nu is de planning dat ik een plaatsje ga vinden in 'ons' familiebedrijf, en ik ben daarvoor ook al naar CAD software aan het kijken. Uiteraard zou ik het liefst Solidworks gaan gebruiken (want daar ben ik mee getraind), maar dat is me veel te prijzig: ik zal er maar af en toe mee werken, hoogstens 10% van mijn werkzaamheden. Ze doen een beetje vaag over de prijs, maar het lijkt erop dat de simpelste versie $4000 op moet brengen, en de versie die ik hier op de TU gebruik gaat niet voor minder dan $12.000 weg.

Ik zoek dus betaalbare alternatieven. Ik heb heel even PTC Creo Elements/Direct Modelling (een deel gesplitsts van het oude Pro/Engineer) geprobeerd, maar de prijs van de volledige versie is nog meer in nevelen gehuld dan die van Solidworks, en de interface is enigszins spartaans.

Zijn er hier mensen die me alternatieven aan kunnen bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Geen suggesties? :?

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 02-02-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wat ben je van plan er mee te gaan tekenen?

Inventor een optie? Geen idee trouwens wat een simpele licentie daarvan kost, onze product design suite kost volgens mij ook iets van 10K €

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou even kijken wat je sector het meest gebruikt. Stel bv dat je in de automotive werkt, en iedereen zit met Siemens NX (Was Unigraphics) te werken. Dan zou ik, voor de flexibiliteit, ook Siemens kiezen.

Dit is misschien nu niet van belang. Maar je bent wel een lange tijd gebonden aan een CAD systeem. Als je groeit, waarvan ik aanneem dat dat kan gebeuren, groeit je aantal bestanden met een CAD systeem ook. Dat betekend dat als je later een overstap wilt maken erg lastig is.

Ons bedrijf heeft 15 jaar met Pro Engineer / Creo gewerkt. En we gaan dit jaar over naar Siemens NX omdat dat de standaard is in onze sector. Vroeger hadden wij Pro-E gekozen omdat dat toen het meest geadvanceerd systeem was.

Daarnaast, als je voor SW kiest. Daar zijn vele scholen mee getraind. Als je een alternatief kies, bv Creo of Siemens / inventor etc. Grote kans dat je moet investeren in dure cursussen om nieuw personeel te trainen.

[ Voor 67% gewijzigd door ReseT op 02-02-2015 08:19 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
blitzkrieg schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:09:
Wat ben je van plan er mee te gaan tekenen?
Hoofdzakelijk machinerie, ik wil delen van ons proces gaan automatiseren. We houden de mogelijkheid open om producten (geïsoleerde laadbakken voor vrachtwagens) te gaan detailleren, maar 2D is daar meest meer dan voldoende voor, het zijn immers toch vlakke panelen.
ReseT schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:13:
Ik zou even kijken wat je sector het meest gebruikt. Stel bv dat je in de automotive werkt, en iedereen zit met Siemens NX (Was Unigraphics) te werken. Dan zou ik, voor de flexibiliteit, ook Siemens kiezen.
Siemens NX is qua kosten sowieso off-the-scale.
Grote kans dat je moet investeren in dure cursussen om nieuw personeel te trainen.
Het gaat enkel om mijn eigen werkstation. We hebben momenteel drie mensen die tekenen, twee met verschillende 2D programma's en één hoofdzakelijk nog met de hand (met potlood, papier en een tekentafel dus). Ze doen dat hoogstens 10% van hun werktijd. In onze business hoeft niet veel getekend te worden, daarom heb ik geen zin om 10.000 euro aan een programma uit te laten geven, dat is buitenproportioneel.

Daarom zoek ik een goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Begrijp ik het dan goed dat je alleen 2D wilt gaan tekenen? Dan zou ik direct op Autocad 2D komen, die is ongeveer 1000 per jaar? Kan je met Google Sketchup niet ver komen voor jouw doel?

Begrijp wel goed dat bij de meeste verdienmodellen een jaarlijkse onderhoudscontract bij zit. Kost je ook weer een paar honderd euro's per jaar.

Misschien zijn er mogelijkheden van SW/Creo/etc.. om een licentie te huren.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Momenteel wordt veel 2D getekend, maar voor de machinerie zal ik wel alles in 3D doen, want daar ben je heel makkelijk het overzicht kwijt.

Ik heb begrepen dat Creo wel veel beter werkt met STEP bestanden dan Solidworks, dat is alvast een pré :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTSTF
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 12:47
*spam*

[ Voor 94% gewijzigd door Rupie op 06-06-2015 20:32 ]

Pagina: 1