Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik krijg binnenkort een vast contract aangeboden na 2 jaar een jaarcontract gehad te hebben.
Toen ik hier kwam werken had ik tijdens de salarisonderhandeling weinig voor elkaar gekregen.
Ik ben eigenlijk hetzelfde gaan verdienen. Toen werd mij verteld door de huidige manager dat ik het jaar erna toch een verhoging krijg.

Helaas ging het met het bedrijf slecht en zijn de lonen tot nu toe nog steeds bevroren.
Ik verdien dus nog hetzelfde als toen ik begon. Sterker nog bij mijn vorige werk verdiende ik dit ook al.
De manager van toen is helaas ontslagen en nu is er een nieuwe manager.
De lonen staan nog steeds vast en volgend jaar komt hier pas verandering in

Binnenkort krijg ik me contract dus voor onbepaalde tijd.
Is het "vreemd" om aan te geven dat ik een kleine verhoging wil wanneer ik in vaste dienst treed?
Mede door het feit dat ik nu 3 jaar stil sta ?

Of is het kansloos omdat het gehele bedrijf stil staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat ligt er ook een beetje aan hoe jij de afgelopen periode gegroeid bent. Heb jij extra skillsets, curcussen, nieuwe werkervaringen of iets dergelijks opgedaan in de afgelopen tijd?

Als dat antwoord nee is, wordt het al een iets lastiger verhaal.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik redeneer eigenlijk anders dan in de praktijk gebruikelijk is, maar ik zou het redelijk vinden dat wanneer je op een tijdelijk contract zit je een hoger salaris moeten krijgen. Gewoon omdat vast meer zekerheid biedt dus die onzekerheid moet financieel gemaakt worden.

Maar meer toegespitst op je vraag. Toegezegde toekomstige verhogingen.... ik heb helaas al vaak gemerkt dat die "vergeten worden". Kortom, lege verkoop lulpraat van managers om je over de streep te trekken, maar eenmaal getekend dan ga je met de normale loonrondes mee (op de eerste na als die te snel komt... want dan ben je nog maar net in dienst en heb je er nog geen recht op)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Als je collega's ook al 3 jaar stilstaan, ja, dan zou ik het wel vreemd vinden als jij wel een salarisverhoging krijgt terwijl zij er weer niks bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Het hangt af van de definitie van "stilstand". Als je bedrijf met salarisschalen werkt, dan betekent stilstand doorgaans dat de schalen zijn bevroren. Een beginnende engineer in 2015 verdient dan bijvoorbeeld net zoveel als een beginnende engineer in 2013.

Om het personeel geen loonsverhoging te geven, gaat eigenlijk een stap verder. Dat komt er namelijk op neer dat een engineer die in 2013 begon, in het jaar 2015 en met 2 jaar werkervaring, nog steeds hetzelfde verdient. Een startende engineer in 2015 zou dus minder verdienen dan in 2013.

Vooral mensen die aan het begin van hun carriere of het begin van een nieuwe functie zitten, worden hard geraakt. Voor mensen die al langer in dienst zijn en bovenaan hun functiegroep zitten, is er niet zoveel verschil tussen het bevriezen van schalen en het bevriezen van lonen.

Hoe eerlijk e.e.a. is, heeft veel te maken met de toestand van het bedrijf. Als het bar slecht gaat, wil je grotere offers brengen dan als het vrij aardig gaat. Maar als het te lang duurt, moet je toch opslag eisen / vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

De vraag is of jij de afgelopen jaren meer waard geworden bent voor je werkgever. Je krijgt geen extra salaris omdat het nou eenmaal tijd is, of omdat het zo hoort, je krijgt extra salaris omdat je baas nu meer aan jou kan verdienen dan twee jaar geleden. Als je dat goed inzichtelijk kunt maken dan heb je een goede kans. Als het economisch zo slecht gaat dat er bij wijze van spreken geld bij moet om jouw loon te kunnen betalen dan is het een ander verhaal.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik hoor tot nu toe niets over hoe ver je wilt gaan. Vragen kan altijd natuurlijk, maar ben je ook bereid om weg te lopen als het antwoord een resoluut "Nee" is?

Edit: Ik zou trouwens ook niet teveel hameren op je salaris bij je vorige werkgever. Blijkbaar was het destijds geen probleem dat je niet omhoog ging....

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 23-01-2015 19:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Is je marktwaarde gestegen door 2 jaar extra ervaring, of gedaald door 2 jaar economische crisis? Je baas gaat je geen opslag geven, tenzij daar een goede reden voor is zoals een reële kans op een baan elders.

Wat het bedrijf doet, maakt niet eens zoveel uit. Ben jij een bijdrage of een kostenpost?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik zou nog even wachten. Wat is je meer waard, een vast contract is immers ook wat waard. Daarna kun je nog zo vaak als je zou willen om een salarisverhoging vragen. Als je het nu al kenbaar maakt dan kunnen ze jou misschien beschouwen als té mondig. Het is misschien ook een beetje geven en nemen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik vind drie jaar achter elkaar geen loonsverhoging krijgen, heel erg raar. Zelfs in branches met niet zulke geweldige CAO's, zou je denk ik niet zo gauw 3 jaar achter elkaar helemaal geen loonsverhoging krijgen.
Persoonlijk ben ik niet zo van het om loonsverhoging vragen. Ik doe mijn werk goed, en ga ervan uit dat mijn werkgever mij daarvoor beloont (en dat doet hij gelukkig). Als ik vind dat hij me te weinig beloont, ga ik wat anders zoeken, zonder daar eerst mee te gaan dreigen. Is bij mij nu gelukkig allemaal niet aan de orde, maar is weleens voorgekomen.

Maar iets wat vaak opgaat: Als je verandert van werkgever, maak je meestal grotere stappen dan wanneer je bij dezelfde werkgever blijft. Dus als je beter kan, moet je beter gaan (zeg ik tegen mijn vriendin ook altijd :) ).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Topicstarter moet zijn BATNA verbeteren oftewel solliciteren :)

3 jaar stilstand in begin van de carriere in een functie waar normaal gesproken een sterke ontwikkeling plaatsvindt kost op termijn een kapitaal.
Ankona schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:17:
Ik redeneer eigenlijk anders dan in de praktijk gebruikelijk is, maar ik zou het redelijk vinden dat wanneer je op een tijdelijk contract zit je een hoger salaris moeten krijgen. Gewoon omdat vast meer zekerheid biedt dus die onzekerheid moet financieel gemaakt worden.
Dat vind ik ook. Voor in de ontslagrij gaan staan mag best een vergoeding tegenover staan.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:18:
Persoonlijk ben ik niet zo van het om loonsverhoging vragen. Ik doe mijn werk goed, en ga ervan uit dat mijn werkgever mij daarvoor beloont (en dat doet hij gelukkig). Als ik vind dat hij me te weinig beloont, ga ik wat anders zoeken, zonder daar eerst mee te gaan dreigen.
Soms moet een werkgever er alleen even aan herinnerd worden. Je visie op salaris naar voren brengen direct of indirect kan ook best werken.

Overigens is een werkgever die zo lang aan geen/lage loonsverhogingen doet (evt. in combinatie met piepsysteem) geen goede plek om lang te blijven want dergelijke schrapers corrigeren niet in goede tijden. Als trouwe blijver doe je er dus (veel) langer over om te bereiken referentiesalaris (schaalmaximum) te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
oohh schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:34:
Ik zou nog even wachten. Wat is je meer waard, een vast contract is immers ook wat waard. Daarna kun je nog zo vaak als je zou willen om een salarisverhoging vragen. Als je het nu al kenbaar maakt dan kunnen ze jou misschien beschouwen als té mondig. Het is misschien ook een beetje geven en nemen, denk ik.
Je hoeft het ook niet in zoveel woorden te vragen. Het zal er ook enorm veel vanaf hangen hoe je zoiets brengt. Een verhoging 'eisen' kan je beter nooit doen. Of je meot wel heel erg zeker zijn dat ze bijna niet zonder je kunnen maar dan verziek je tegelijkertijd ook de relatie.

Bij het bespreken van zon contract kan het echter helemaal geen kwaad om de vraag eens te stellen of daar dan ook andere/betere arbeidsvoorwaarden bij horen.

Verder is vooral de vraag of je zelf vind dat je het verdiend, heb je constant een stapje extra gezet en haal je aantoonbaar betere resultaten waar een stijgende lijn in blijft zitten?

Ik ben van het principe dat je pas om een verhoging moet gaan vragen als je heel zeker van je eigen waarde bent. Verhoging moet je verdienen door prestaties en niet door ergens X jaar te werken.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Pagina: 1