Mordaunt Short tweeters...

Pagina: 1
Acties:

• Hoofd83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-03-2023
Goedemiddag allen,

De puntjes in de titel zeggen wellicht al genoeg: Ik heb het voor elkaar gekregen mijn tweeters op te blazen van mijn Mordaunt Short MS Avant 902 set. Het gaat om 5 stuks (dus 4 speakers en de center (905C)).

Wat nu??

Ondernomen acties:
1. Afspeuren Tweakers forum, met als resultaat contact op te nemen met audioservice.nl
2. Prijs aangevraagd bij audioservice.nl. Het blijkt om een oud type te gaan, die ze wel 'na kunnen maken', maar niet meer kunnen leveren. Kosten: € 80,- per tweeter...
3. Ebay afgespeurd: ergens in Honk Kong 1 besteld voor ca. € 30,- (ex verzendkosten). Maar begonnen met eentje: voor dat bedrag wil ik dan dit risico wel nemen om eens te proberen.
4. Marktplaats afgespeurd.

Het volgende: Ik kom op marktplaats vaak de MS 302 (Premiere) set tegen. Ik vraag me dus af of hier dezelfde tweeters in zitten? In dat geval koop ik namelijk de - wat goedkopere - 302 speakers en plaats de tweeters over.

Ik ben benieuwd of ik op de juiste weg ben, of dat er iemand nog andere oplossingen weet voor mijn probleem.

Groeten,
Rob

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb zowel de 302 als de 908 gehad en volgens mij zijn de tweeters exact hetzelfde. Ik denk dat je ze probleemloos kunt overzetten.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om alle vier de tweeters op te blazen...?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie op MP welgeteld 1 setje MS 302 speakers staan, en die gast vraagt er 75 euro voor. Da's niet genoeg en bovendien een duur grapje. Ik zie dat de importeur in NL, Marantz zelf is, en die idd richting audioservice verwijzen als service agent. Dus via het officiele kanaal wordt idd lastig.

Als jij 150 euro (ex verzendkosten) uit moet geven aan 5 tweeters, zou ik me serieus afvragen of ik niet wat anders zou kopen. 5.1 Setje Jamo's is via iBood onderhand net zo duur. En de Klipsch Synergy lijn (die die MS'en redelijk wegspelen) heb je in 5.0 voor 455 of 505 euro (afhankelijk van de gekozen center). Dan heb je F10 fronts en B3 rears, en een C10 of C20 rear. Aangenomen dat je sub het nog wel doet ;)

True, flinke uitgave, maar wtf doe je dan ook dat je 5 tweeters tegelijk opblaast :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op zich vind ik 3 tientjes voor een tweeter een heel schappelijk bedrag..

Dat het er 5 tegelijk zijn maakt het idd wat prijziger....

Wise enough to play the fool

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:39

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

^ Dat inderdaad. Een tweeter voor een 804 Diamond-serie kost ook meer dan een Klipsch surroundset, alleen hoeft dat niet te betekenen dat ik de 804's de deur uitgooi en daarvoor een set van Klipsch neerzet.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je al een tweeter eruit gehaald? Vaak staat achterop het type van de tweeter, daar vind je denk ik gemakkelijker een vervanging op.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:12:
Als jij 150 euro (ex verzendkosten) uit moet geven aan 5 tweeters, zou ik me serieus afvragen of ik niet wat anders zou kopen. 5.1 Setje Jamo's is via iBood onderhand net zo duur. En de Klipsch Synergy lijn (die die MS'en redelijk wegspelen) heb je in 5.0 voor 455 of 505 euro (afhankelijk van de gekozen center)
Voor 150 euro heb je net de Jamo S426 5.0 set. Er zal een reden zijn dat TS voor boekenplankspeakers rondom heeft gekozen plus dat je ook zit met dingen als smaak en klankvoorkeur. Komt bij dat 150 euro voor een stel nieuwe tweeters, en daarmee je speakers weer werkend hebben, geheel in lijn is met minimaal 450 euro en een nieuwe set die je aanraadt 8)7

Ik vind het een beetje kortzichtig meteen een nieuwe set speakers aan te raden omdat er een onderdeel kapot is (welke tegen een bescheiden prijs gekocht kan worden). Of koop jij ook een nieuwe auto zodra je aan nieuwe banden toe bent?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De laatste keer wel ja. Maar toen was er wel meer mis met die auto :+ Kettingbotsingen zijn nooit fijn.
Mijn punt was ook meer dat je wel 150 euro in een set kunt stoppen, maar dat je als je dat bedrag toch uit moet gaan geven je ook naar iets kunt kijken wat stukken beter, maar marginaal (want die 150 gaf je toch al uit) duurder is.

Om in de auto-analogie te blijven: als jij een auto van 3000 euro hebt en er komen voor zeg 1000 euro kosten aan, dan overweeg je toch ook of dat het nog waard is en of je het er uberhaupt uit haalt? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:29:
Om in de auto-analogie te blijven: als jij een auto van 3000 euro hebt en er komen voor zeg 1000 euro kosten aan, dan overweeg je toch ook of dat het nog waard is en of je het er uberhaupt uit haalt? :)
Als die auto me dierbaar is en me die de 1000 euro waard is wel. Om terug naar de speakers te gaan: wellicht vind ik die Klipsch set die ik voor 455 - 505 euro "moet" kopen wel voor geen meter klinken en ben ik voor een set die me aan staat een veelvoud kwijt, laten we zeggen 1000 euro. Dan wordt het een heel ander verhaal. Ergo, Klipsch is niet altijd voor iedereen weggelegd en daarom ook zeker niet altijd om op blind te staren dan wel aan te raden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hoofd83
Hallo allen!

Dank voor jullie reacties!
Hoe ik het voor elkaar heb gekregen de tweeters kapot te krijgen is ook voor mij inderdaad een groot raadsel!! :-S

Ik heb me laten vertellen dat ik mogelijk een verkeerd signaal vanuit de PC heb gestuurd en dat dit met een DAC te voorkomen is. Al kan dat ook een verkooppraatje geweest zijn uiteraard...

Die Klipsch set zal ik eens een keer gaan beluisteren, al was ik al zeer te spreken over de MS set.

Eerst maar eens de eerder aangedragen oplossingen proberen, het laatste nieuws is dat mijn post uit Hong Kong zich al ergens in Nederland vertoeft. :-D

Daarnaast tevens MP in de gaten houden!

Groet,
Rob

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 23:29
De kans dat door een hoog volume alle Tweeters opgeblazen worden is nihil. Het kan zijn dat door het aansluiten van een niet geaarde PC de input boards van de versterker doorbranden, maar dat die ook meteen alle Tweeters meeneemt.....Zou kunnen maar dan moet er wel geluid/power zijn doorgestuurd naar de tweeters en dat had je natuurlijk wel kunnen horen. Wat in de winkel gezegd word zou eventueel wel kunnen kloppen.

Of een defect in de versterker uiteraard, Dit is wel iets om op te letten want dan kan het met de nieuwe Tweeters gewoon weer gebeuren, en dan blijf je bezig. Volume lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, zeker gezien ook de surround en center tweeters het begeven hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 26-01-2015 16:39 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-12 21:50

Jag

Hoe heb je vastgesteld dat het de tweeters zijn? Doorgemeten? In theorie kan het ook nog het wisselfilter zijn.

HF oscillatie lijkt mij het meest waarschijnljk als oorzaak van alle tweeters gesneuveld. Dat komt bij je tweeters terecht en hoeft niet eens hoorbaar te zijn. Ik heb het 1 keer live zien gebeuren bij een actieve speaker en toen kwam vrij snel de "mysterious blue smoke" uit de tweeters :+. Sommige versterkers schijnen hier gevoelig voor te zijn. Maar onder welke omstandigheden het kan optreden moet je aan iemand vragen met meer verstand dan electronica dan ik.

• Hoofd83
Update:

Nu 2x MS 302 tweeters via MP gekocht en deze direct geinstalleerd. De tweeters van de 302 wijken enigszins af van de 902, maar het is alleen de vorm van het model waar het verschil in zit.

Resultaat: Speakers zijn weer als vanouds! :-)

Feit blijft wel dat de oorzaak nog steeds niet bekend is, dus nu inderdaad opletten met wat er allemaal gebeurt!

Nogmaals, dank voor alle tips!!

gr.
Rob
Pagina: 1