Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:30
Goedemorgen,

Sinds kort hebben wij een huis gekocht. Dit betekend dat er het nodige getweaked kan worden. Zodoende ben ik begonnen met een aantal isolatie maatregelen, dak (glaswol), vloer (EPS), muur (inblaaswol) maar ook tochtstrips en dergelijke.

Ik kwam dus op dit forum en zag diverse maatregelen als waterzijdig inregelen. Omdat het boven altijd warm werd, maar beneden smorgens altijd achterbleef,dit ook maar uitgevoerd. Dit resulteerde in een retour van 37 in plaats van 44, zonder de aanvoer van 55 graden aan te passen. Een kleine doch leuke efficiëntie slag.

Nu was er voor het waterzijdig inregelen altijd al 1 kamer die niet warm te krijgen was. Laat dit nu net de kamer van mijn 3 maanden oude tweeling zijn. Ik had verwacht dat na het regelen dit probleem verbeterd zou zijn. De kamer werd gewoon goed warm tijdens continue stoken. Hij koelt echter ook erg snel af. Er is dus niets verbeterd.

Onze CV (Remeha Calenta) ketel wordt zoals de meeste huizen vanuit de woonkamer ruimte geregeld. In de woonkamer hangen 3 grote radiatoren en is er een riante vloerverwarming aangebracht. Er is dus een grote overcapaciteit, ~200% voor de isolatie. Dit samen met de isolatie maatregelen zorgen ervoor dat de temperatuur tijdens 8 uur durende nachtverlaging ongeveer 2 a 3 graden zakt. Dit betekend dus ook dat de CV overdag nauwelijks aan staat. De thermostaat (modulerende i-Sense) ziet immers geen nood tot verwarming.

Het minimale doel is dus om te zorgen dat de kinderkamer boven een aangename temperatuur is en snachts constant blijft. Daarnaast zou een stuk comfort verhoging welkom zijn, maar moeten de stookkosten wel rendabel blijven.

Zelf ben ik op zoek gegaan en kwam de stooklijn tegen. Dit zou aan de warmte vraag kunnen voldoen, maar zorgt er ook voor dat alle kamers altijd op temperatuur zijn. De slaapkamers hoeven overdag echter niet verwarmt te worden. Zodoende de gedachte van zone regelingen. Elke kamer een eigen klok programma zodat de stookkosten iets beperkter blijven. Het nadeel hiervan vind ik toch wel de continue temperatuur, ook wanneer er totaal geen vraag is omdat we er simpelweg niet zijn.

Een andere optie die ik tegenkwam was een zone regeling in combinatie met de standaard ruimte regeling. De CV ketel regelt in de basis de temperatuur in de woonkamer. Op de digitale ingang van de i-Sense zal dan een arduino worden aangesloten welke de warmtevraag van de overige kamers in de gaten houdt. Zodra er warmtevraag is zal de i-Sense dan worden overgeschakeld naar een dagtemperatuur (vb 24 graden). de CV probeert de woonkamer op te warmen, maar dit zal niet lukken door het klokprogramma in de thermostaatkranen.

Voor de zone regeling zit ik te denken aan het Elv Max! systeem.

Ik zie echter twee issue's:

- Wat is het effect op de modulerende regeling van de i-Sense als deze wel zal gaan stoken, maar geen temperatuur verandering ziet. Ik neem aan dat deze harder zal blijven stoken tot hij het stooklimiet (60 graden) heeft bereikt?

- Overdag zijn wij onregelmatig thuis. In dit geval zou een zogenaamde eco-switch uitkomst bieden. Na bediening zullen alle Max! thermostaatknoppen dicht gaan. De i-Sense blijft echter in het standaard klok programma staan. De digitale input is al gebruikt voor bovenstaande. Zorgt dit er dan niet voor dat de CV gaat pendelen? Hij kan zijn warmte niet kwijt en zal via de bypass terugkomen...

Nog iets meer context: het is de bedoeling in de toekomst een Domoticz arduino server op te zetten die de temp, Rh en C02 van diverse ruimtes bijhoud, en hierop zal gaan notificeren.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Moet ik dan toch gaan denken aan een Open therm gateway? deze heb ik juist proberen te vermijden omdat ik niet zelf de ketel wil gaan sturen. De i-Sense kan dit beter en met minder bugs :P Of zijn er nog andere manieren die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nilvo

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Heb je aan EvoHome gedacht?

De standaard setup met een OpenTherm Gateway (OTGW) is dat je die tussen je thermostaat en je ketel hangt, zodat de OTGW dingen kan overriden.

Dat Max! verhaal gaat er volgens mij vanuit dat er een ringleiding continu wordt warmgehouden door je ketel, iets wat je nu juist probeert te vermijden.

Als ik je vraag goed interpreteer wil je eigenlijk verschillende ruimtes afzonderlijk kunnen bedienen zonder dat de ketel 24x7 door de bypass gaat. Maw: ketel pas aan bij vraag van één of meer zones.

Thuis heb ik 4 zones en 4 aan/uit thermostaten. Het aan/uit signaal kan je heel gemakkelijk oppikken met je arduino. Als er warmtevraag van één zone is zet je de ketel aan, als er geen warmtevraag is zet je de ketel uit. Eigenlijk heel simpel. Bij mij is het voordeel dat de zonekleppen zich dicht bij de centrale besturing bevinden, dus ik hoef alleen maar een relais naar de regelkast te schakelen.

Als je dan toch voor het Max! systeem wilt gaan is de uitdaging om het signaal van een Max! thermostaat af te vangen en middels een aan/uit contact je ketel aan te sturen óf tussen je iSense en je ketel een OTGW te zetten en die een setpointverhoging/verlaging te laten doorgeven aan je ketel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Nilvo
Beste hansdegit,

Het EvoHome systeem heb ik zeker aan gedacht. Het grote voordeel hiervan is dat het direct doet wat ik wil, dat inderdaad elke zone de CV kan laten starten. Je hebt de vraag dan ook goed begrepen.
Het grote nadeel van het EvoHome systeem is de prijs. Een totaal oplossing met Max! icm OTGW kost net aan €300,-. Het gewenste EvoHome systeem zou minimaal €1350,- kosten. Qua comfort verhoging misschien rendabel, maar de terugverdientijd zal dermate hoog zijn dat mijn vriendin dat niet zal pikken...

Het oppikken van het signaal van de thermostaat kranen zal geen probleem mogen zijn.
Hier is een groot deel van het Max! protocol te vinden. In een zogenaamde L response is de valve stand te vinden in % (Hex)

Het werkelijke regelen lijkt mij in de basis redelijk eenvoudig, kleppen verder open dan een x waarde is warmtevraag, daaronder dus niet. Eigenlijk zou je de regelstap van de kraan zelf willen weten, maar deze zal zeer waarschijnlijk niet te lezen zijn.
Na het inschakelen lijkt mij dat aan de hand van de Rico van het klep stand in de tijd af te leiden wanneer de ketel voor deze ruimte uit mag.

Het mooie van het triggeren van de i-Sense lijkt mij juist het kunnen behouden van het modulerende ketel gedrag. Ik begrijp echter nog niet hoe dit gaan samenhangen. De i-Sense krijgt namelijk geen terugkoppeling en zal dus altijd een standaard stap maken. Het ketelvermogen zal dan afhangen van de dagtemperatuur en de ruimtetemperatuur?

Weet iemand misschien meer over de technische kant van de modulerende regeling van EvoHome? Of is dit een Aan/Uit schakeling?

[ Voor 11% gewijzigd door Nilvo op 22-01-2015 09:39 ]

• hansdegit
Bij EvoHome sturen de afzonderlijke thermostaten hun warmtevraag naar een centraal kastje. Dat centrale deel zorgt vervolgens voor de OpenTherm communicatie met je ketel.

Heeft de iSense een soort extern contact zoals het tele-contact bij een Honeywell thermostaat?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Nilvo
De i-Sense heeft inderdaad een digitale ingang. Deze kan gebruikt worden voor diverse doeleinden. Enkele voorbeelden:
- Bewegings melder
- Deurschakelaar
- Overwerktimer
- Etc

Uit de handleiding de in te schakelen programma's:
- Niet gebruikt: de digitale input is uitgeschakeld.
- Dagtemperatuur: het continu dagprogramma wordt
ingeschakeld.
- Nachttemp.: het continu nachtprogramma wordt
ingeschakeld.
- Service: er wordt een servicemelding gegeven.
- Waterdruk: bij een te lage waterdruk wordt een
waarschuwing weergegeven op het scherm

Geven de honeywell thermostaat kranen de gewenste temperatuur(setpoint) en actuele temperatuur door? Of geeft die alleen (digitaal) aan, ik heb warmte nodig, stuur maar wat.

Hoe ik het nu zie:
Een PI regelaar in de arduino op basis van de IST temperatuur (actuele) en het setpoint van de thermostaatkranen. de grootste regelafwijking geeft de input voor de PI regelaar.
De OTGW overruled alleen als er:
- of geen sturing is terwijl de arduino zegt dat er warmte nodig is
- of wel cv sturing is terwijl de arduino aangeeft dat iedereen dicht zit
In alle andere gevallen is de CV leidend?

Waarom een PI regelaar en geen aan-uit? Aan-uit zou betekenen dat de ketel altijd op een ingesteld vermogen overruled zou worden. Doordat er meerdere ruimtes zijn die tegelijkertijd vraag zouden kunnen hebben, kan er geen laag vermogen ingesteld worden. Aan de andere kant wil je ook niet dat er voor 1 graden offset 25 kW gestookt gaat worden.

Of zie ik dat verkeerd?

Andere optie zou een vermogen gedefinieerd per kamer zijn, maar dit is buitentemperatuur afhankelijk en lijkt mij ingewikkelder als een simpele PI.

Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe de IST temperatuur periodiek kan worden uitgelezen. Staat nog niet in het protocol, maar de Max! interface doet het wel.

Edit:
Onder andere hier staat een script hoe je de lokale temperatuur van een Max! thermostaatkraan kan uitlezen. De Max! interface doet dit normaal alleen met de wand thermostaten. In Max buddy kunnen javascripts worden gebruikt om de diverse statussen van alle componenten op te vragen.
Eventueel kunnen de waardes naar een Domoticz server oid weggeschreven worden.

Op diverse plaatsen op het internet wordt geschreven dat de gemeten temperatuur van de kranen alleen wordt geschreven als er een klep stand wijziging plaats vind en afwijkt van de werkelijke temperatuur. De wand thermostaat is hier beter geschikt voor en daar is de temperatuur wel op te vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door Nilvo op 22-01-2015 12:31 ]

• hansdegit
Je weet toch wélke ruimte vraagt (of beter: welke thermostaat). Dan kan je middels OTGW CS commando's de gevraagde aanvoertemp beinvloeden, zeker als je setpoint en ruimtetemp met elkaar vergelijkt. Desnoods neem je de buitentemp ook mee.

Als ik mijn ketel aanzet, poogt -ie zsm de gevraagde aanvoertemp te bereiken. Dat gaat bij mij niet zo snel, omdat ik het ketelvermogen beperkt heb. Maar we gaan off-topic.

Ik zou het simpel houden:
- warmtevraag van een thermostaat => kranen in desbetreffende ruimte openzetten.
- bij warmtevraag even kijken welke ruimte en dan met de OTGW een modulatiegraad instellen.

- Geen warmtevraag? Middels de OTGW het setpoint beneden de room temperature instellen=> ketel uit.

of iets dergelijks. Er zijn in deze situatie heel veel oplossingen denkbaar.

• Nilvo
Dat is opzich ook een logische gedachte ja! Ik zal me wat meer gaan verdiepen in de OTGW commando's die gegeven kunnen worden.

Dank voor de input
Pagina: 1