VOIP i.c.m. N300A IP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:37
Ik zit met zeer veel interesse informatie te lezen over voip telefonie.
Momenteel heb ik een UPC abonnement met daarbij 'Bellen onbeperkt' ter waarde van €15,- euro per maand.

Volgens mij kan het allemaal een stuk voordeliger, daarnaast vind ik het ook leuk om eens te experimenteren.

Ik maak gebruik van siemens gigaset-jes en lees dat daar een interessante uitbreiding voor is, namelijk de N300A IP.

Als ik zo'n apparaat aanschaf, kan ik deze dan simpelweg op mijn upc router EPC3925 aansluiten ?

is het aan te raden om over te stappen naar bijv. cheapconnect met nummerbehoud of is het handiger om voorlopig het nummer nog niet over te zetten ?

Heb ik een ingaande en uitgaande voip provider nodig ?

Of kan ik gewoon een account bij freevoipdeal.com aanmaken en deze in de N300A IP te zetten ?

Zijn er voordeligere alternatieven dan freevoipdeal ?

Graag advies hoe ik over kan stappen naar m'n eigen voip aanbieder ipv. die van UPC.

is het echt zo eenvoudig als wordt gezegd of zitten er ook nog haken en ogen aan ?

Blijft mijn antwoordapparaat op m'n huidige basisstation gewoon werken als ik hem verbind met de N300A IP ?

[ Voor 5% gewijzigd door Piet400 op 21-01-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:27

HomeServ

Linux only?

Ik heb zelf een N300A IP en deze kan je middels een RJ45 kabel aansluiten op je modem, router of switch.
Vervolgens kan je via een webinterface accounts toevoegen en toewijzen aan een of meerdere handsets.

Ik heb geen ervaring met VOIP providers maar ben wel geintereseerd in wat anderen hierover te zeggen hebben. Ik ga dit topic volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
ok, als ik het goed begrijp maak jij dus ook nog niet optimaal gebruik van de N300A IP.
Wat heb je dan wel aan het apparaat als je hem niet voor voip gebruikt ?

je hebt alle middelen al in huis, maar nu is inderdaad de vraag, welke voip aanbieders voor in- en uitgaande gesprekken te gebruiken ?
Dat is waar ik ook erg in geinteresseerd in ben.
sta op het punt het apparaat te bestellen, maar weet nog niet hoe ik daarna verder moet qua voip providers. iemand die hier een beetje licht in de duisternis kan geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:30

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb er hier eentje staan en gebruik het vooral voor internationale gesprekken ( woon in de UK, maar bel voornamelijk naar NL en Australie ).

Werkt allemaal prima, ik gebruik sipgate.co.uk en LocalPhone.com. De laatste is helemaal relaxed, ik heb een IOS app waarmee ik een lokaal nummer in de UK bel en dan uit mijn LocalPhone bundel supercheap bellen naar Nederland zonder dat ik 3G dekking nodig heb.

Het lijkt mij dat het ipv je huidige basisstation komt, maar volgens mij is er ook een IP variant met een antwoord apparaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ja, de N300A IP bevat ook een antwoord apparaat.
Werkt dat dan wel met mijn huidige basisstation samen ? heb nu een basisstation met antwoordapparaat.
Ik moet waarschijnlijk de handset gewoon bij de N300A IP aanmelden ?

Tevens heb ik één oude handset nl. een 4010, ik kan nergens terugvinden of deze wel compatible is met de N300A IP. is dat ergens terug te vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Hoe kan ik geleidelijk overgaan op volledige voip via de N300A IP ?

Momenteel gebruik ik telefonie via UPC, m'n gigaset basisstation zit dus direct in de UPC router geplugged.

Als ik een N300A IP aanschaf dan meld ik de handset's bij de N300A aan, maar kan ik dan voorlopig ook nog via UPC bellen ?

m.a.w. kan ik de telefoonaansluiting (RJ11) van m'n UPC router aansluiten op de N300A en zo voorlopig toch via UPC bellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:27

HomeServ

Linux only?

Piet400 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:12:
ok, als ik het goed begrijp maak jij dus ook nog niet optimaal gebruik van de N300A IP.
Wat heb je dan wel aan het apparaat als je hem niet voor voip gebruikt ?
Ik gebruik hem op dit moment niet optimaal.
Ik heb hem ooit aangeschaft omdat ik met VOIP wilde spelen. Ik had een NON-IP basis set. Omdat ik wel dezelfde handsets wilde blijven gebruiken ben ik overgestapt naar de N300A IP.

De enige VOIP connectie die ik sinds kort gebruik is ippi. Hiermee kan ik via m'n vaste telefoons naar skype bellen zonder zelf de hele infrastructuur op te hoeven zetten.

Heb dit in het verleden wel gedaan. Asterisk met skype2sip.

VOIP voor (inter)nationale gesprekken gebruik ik nog niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
Ik heb tot voor kort gebruik gemaakt van een Gigaset A580IP.
Wat de verschillen exact zijn weet ik niet. Het kastje ziet er hetzelfde uit en ook in de specs zie ik zo snel geen verschillen.

Beide ondersteunen 'gewoon' SIP en zouden dus inderdaad direct met je router verbonden moeten werken.
Hier in ieder geval nooit problemen mee gehad. Prima te configureren via de web interface.

Overigens gebruik ik het momenteel niet meer; doe alles met mijn mobiel, dus het ligt in de kast stof te happen.. :)

Mocht iemand interesse hebben, doe even een berichtje. Inclusief doos, boekje, bonnetje en bedenk het allemaal maar.. Hoeft niet weg voor de hoofdprijs, maar een redelijke prijs zou ik er toch wel voor willen krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:28
Ja, de N300A IP bevat ook een antwoord apparaat.
Werkt dat dan wel met mijn huidige basisstation samen ? heb nu een basisstation met antwoordapparaat.
Je huidige basisstation kan in principe helemaal komen te vervallen, de N300A IP kan deze taken overnemen,
inclusief antwoordapparaat.
Ik moet waarschijnlijk de handset gewoon bij de N300A IP aanmelden ?
Je moet wel even controleren of jouw handset geschikt is voor de N300A IP. Niet alle handsets kunnen
hiermee samenwerken. Ik gebruik zelf een paar E49H handsets bij de N300A IP, dat werkt prima. Overigens ook
via een UPC internetverbinding, al gebruik ik geen UPC telefonie. Mijn vrouw en ik hebben verschillende telefoonnummers via Budgetphone accounts, met in totaal 4 handsets, allemaal op één N300A IP. Werkt prima.
Als ik een N300A IP aanschaf dan meld ik de handset's bij de N300A aan, maar kan ik dan voorlopig ook nog via UPC bellen ?

m.a.w. kan ik de telefoonaansluiting (RJ11) van m'n UPC router aansluiten op de N300A en zo voorlopig toch via UPC bellen ?
De N300A IP heeft één aansluiting voor een analoge lijn, die zou ik in eerste instantie aansluiten op de RJ11 poort van ja UPC router. Als het goed is, emuleert de UPC router hier een volwaardige analoge lijn. Je oude basisstation kan dan komen te vervallen.

Mochten de N300A IP en de UPC router niet volledig compatible zijn mbt. analoge emulatie, dan zou je ook je oude basisstation kunnen blijven gebruiken, en je handsets aanmelden op zowel de N300A IP als het oude basisstation. Mijn persoonlijke voorkeur zou er echter naar uitgaan alles via de N300A IP te regelen. Dat ding biedt erg veel vrijheid in het toewijzen van in- en uitgaande gesprekken aan handsets en telefoonnummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Tevens heb ik één oude handset nl. een 4010, ik kan nergens terugvinden of deze wel compatible is met de N300A IP. is dat ergens terug te vinden ?
Je kunt hier de compatibiliteit testen:

http://www.gigaset.com/en_US/support/compatibility.html

Zo te zien is de 4010 niet compatible met de N300A IP. In de handleiding van de N300A IP worden een aantal
toestellen genoemd die geschikt zijn en die ook alle functionaliteit van de N300A IP ondersteunen. Je hebt kans dat
het met een oudere handset toch werkt, maar dat je bv. niet alle instellingen van de N300A IP via het toestel kunt
aanpassen. Hoeft ook niet, daar is de webinterface van de N300A IP veel praktischer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Duidelijk verhaal. thnx.

Wat ik hier en daar lees is dat de UPC router/modem (Cisco EPC 3925) voor verstoringen kan zorgen. het advies is dan om te upgraden en UPC de router alleen als modem te laten fungeren.
Hierbij moet er dus wel een extra router achter de EPC3925 worden geplaatst.

Iemand ervaring met de EPC3925 en Eigen voip providers al dan niet i.c.m. de N300A IP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Piet400 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:29:
Wat ik hier en daar lees is dat de UPC router/modem (Cisco EPC 3925) voor verstoringen kan zorgen. het advies is dan om te upgraden en UPC de router alleen als modem te laten fungeren.
Hierbij moet er dus wel een extra router achter de EPC3925 worden geplaatst.
Ik gebruik zelf geen EPC 3925. Mijn oudere Cisco modem is door UPC vervangen door een
Technicolor modem, en dat ding heb ik in bridge mode gezet met een NetGear WNDR3700 er achter.
Daar hangt de NP300A IP aan. Dat werkt prima.

De meeste UPC gebruikers geven er trouwens de voorkeur aan om een eigen router achter het modem
te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-05 05:48
Voglens mij kan je geen dialplan in de N300A zetten toch? Of wel?

Grapje kan wel, bij kiesregels :)

[ Voor 25% gewijzigd door supayoshi op 23-01-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:13
Ha, leuk dit. Een jaar geleden wist ik niks van voip. Inmiddels wel, en draai ik een stabiele setup van een FritzBox 7170 Annex-A achter een Cisco EPC3925 van UPC, i.c.m. een zakelijk abonnement met televisie en internet.

De FritzBox heb ik voor een prikkie tweedehands gekocht, is een router die jaren terug door XS4ALL werd uitgegeven aan klanten. In de EPC3925 heb ik mijn eigen router Cisco Linksys E3200 ingesteld als DMZ, omdat mijn modem geen bridge-functie heeft. De FritzBox heeft een vast IP-adres en krijgt via QoS een hoge prioriteit in de router. Op de router staan de benodigde poorten open en zo werkt alles prima. Ik bel via verschillende Betamax-providers m.b.v. dialling rules in de FritzBox. (Powervoip voor uitgaand mobiel, Voipbuster voor uitgaand vast en via Cheapconnect komen telefoontjes op mijn vaste nummer binnen.) Ik betaal nog geen E5,35 per maand voor alles, excl. tv-/internetaansluiting.

Ik zou denken dat als het bij mij werkt met de FritzBox, het toch ook zou moeten werken met jouw N300A. Overigens kun je op de Fritzbox ook prima jouw Gigaset aansluiten. Je sluit dan het basisstation aan via de normale telefoonaansluiting. Bovendien kun je op de FritzBox maximaal 3 lijnen aansluiten. Makkelijk als je tegelijkertijd cheapass wilt bellen of een eigen bedrijfje begint.

Waarom een zakelijk abonnement van UPC? Ik heb genoeg aan het standaard tv-pakket (NPO 1,2,3 in HD) en het zakelijk abonnement heeft een vast ip en een hogere upload/download (6/60) in vergelijking tot een particulier pakket met hetzelfde budget. Bovendien is de service beter bij storing, en je krijgt geen student aan de lijn als je de klantenservice belt. Je hoeft overigens geen bedrijf te hebben om het pakket te kunnen afnemen. Ik krijg een factuur t.a.v. BEDRIJF [achternaam] :P

[ Voor 19% gewijzigd door henkjanvdkolk op 31-01-2015 17:12 ]

• henkie50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 15:53
I

[ Voor 98% gewijzigd door henkie50 op 21-08-2015 19:36 ]

Pagina: 1