Toon posts:

Linux en high resolution screens - stand van zaken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige laptop is aan vervanging toe, mijn volgende zou moeten beschikken over een high-resolution screen (de nieuwe xps 13 heeft een QHD). Nu heb ik in het verleden al gehoord dat ubuntu niet zo goed overweg kan met die hoge resolutie en dpi-scaling.

Kan er iemand een huidige stand van zaken geven over hoe linux/distro omgaat met hoge resoluties? Mijn voorkeur zou gaan naar ubuntu met gnome of linux mint als besturingssysteem...

En hoe zit dat nu met windows en uefi en secure boot? Is het ondertussen al terug gemakkelijk om dual-boot windows - linux te installeren of is dat nog altijd een puinhoop?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Volgens mij zou de recente gnome/gtk relatief goed met een dergelijke resolutie om moeten kunnen gaan, al ben ik benieuwd of het er nog een beetje uitziet als je apps gebruikt met een widgetset die niet schaalt.

In de archlinux wiki staat ook nog wel wat handig info:

https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
In mijn Mint installatie heb ik gewoon een optie om 'hidpi' aan te zetten. Ik heb zelf ook een 4k scherm en alhoewel ik hem niet op dubble dpi heb ingesteld (het is een 40") heb ik hem wel op ~125% gezet waardoor alles net even iets beter leesbaar is.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

klopt; vruuger :+ was dat nogal hinderlijk, en metname de unity bar en venster-fonts schaalde niet lekker mee. (overigens geen ubuntu issue, maar dat terzijde)

dpi:
- http://askubuntu.com/ques...igh-dpi-resolution-screen
- http://askubuntu.com/ques...-high-dpi-on-ubuntu-14-10

dualboot / puinhoop??? dat werkt al jaaaaaren, ook icm UEFI. je bent echt niet de eerste, en zijn vele instructies en handleidingen te vinden.
zoek eens in /23

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 22-01-2015 10:18 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blouweKip, Kees en himlims_,
hartelijk dank voor jullie antwoorden en info ;)
Ik kan nu met een gerust gemoed een nieuwe laptop aanschaffen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

houdt er wel rekening mee dat de aangeschafte laptop 'compatible' is; sommige (nieuwe) hardware wil nog wel eens problemen geven. zo duurde het half jaar voordat support van mijn touchscreen laptop mogelijk was. http://www.linux-drivers.org/ is een mooi startpunt

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:29
Van de nieuwe XPS komt ook weer een Sputnik/Developer editie uit, dus qua Linuxsupport komt dat wel goed (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kees schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:08:
In mijn Mint installatie heb ik gewoon een optie om 'hidpi' aan te zetten. Ik heb zelf ook een 4k scherm en alhoewel ik hem niet op dubble dpi heb ingesteld (het is een 40") heb ik hem wel op ~125% gezet waardoor alles net even iets beter leesbaar is.
Dat wil ik ook gaan doen. Draai je op 60 Hz? Mst / displayport? Verder nog problemen?

Het nadeel van zoeken op internet is dat je alleen over de problemen leest....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik draai (deze monitor gekocht voor 699; de prijs en levertijd fluctueren nogal) inderdaad 'gewoon' op 4k/60Hz. Moest wel even op de monitor de displayport naar versie 1.2 zetten vanaf 1.1, maar dat had ik op het internet al gelezen. Verder was het een kwestie van aansluiten en de computer aanzetten; alles werkte daarna zoals het hoorde.

Zelfs eenvoudige spellen (WoW) draaien keurig op 4k met dik 50-60fps. En dat op mijn Geforce 760; niet de snelste en nieuwste kaart die er is, maar hij heeft een 1.2 displayportuitgang en dat werkt dus prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 23-01-2015 13:38 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Betreft UEFI: dat gaat inmiddels al beter. Er is ondersteuning bijgekomen voor de meeste apparaten (lees fabrikanten passen eindelijk de standaard meer toe), maar het kan nog weleens voor probleem zorgen bij andere modellen (lees even het verhaal van bricked notebooks, omdat UEFI-table vol zat).

Het brengt voordelen met zich mee:
- GPT
- Sneller booten (duidelijk zichtbaar)
- Makkelijker dual-booten

Lees je even in op de Arch wiki. O.a. bij GRUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat raden jullie dan aan qua werkwijze?
Toestel uit de doos halen, voorgeinstalleerde windows installeren (indien mogelijk al partitie maken daarvoor van 50GB anders na installatie partitie windows verkleinen).
opstarten vanaf een linux-live stick, partitie voor grub en primaire os maken.
Linux distro installeren en dan grub installeren op aparte partitie

Of zouden jullie het anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub hoeft niet op een aparte partitie. Dat is nooit nodig geweest, tenzij je speciale dingen als LVM gaat doen. Gewoon na de hele pre-install riedel, als je dat wilt, ruimte maken voor Linux en installeren maar. Dual boot heb je dan direct geregeld. Je moet alleen wel opletten dat Windows al in UEFI modus draait en de installatie van Linux dat ook doet. Dat eerste is vast al geregeld, dan blijft 't tweede over.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Wat betreft de setup van de monitor in Linux viel het me uiteindelijk 100% mee.

Ik draai Debian Unstable, dus ik heb de laatste stabiele kernel geïnstalleerd (3.18.3), toen de glx-drivers uit experimental gedownload en na een startx verscheen er in 1x een 3840x2160@60Hz resolutie voor mijn neus. Ik had me voorbereid op een hele dag instellen, maar dat valt dus 100% mee..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
:xrandr
Screen 0: minimum 8 x 8, current 3840 x 2160, maximum 16384 x 16384
DVI-I-0 disconnected primary (normal left inverted right x axis y axis)
DVI-I-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
HDMI-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DP-0 connected 3840x2160+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 878mm x 485mm
   3840x2160     60.00*+  30.00  
   1920x1080     60.00    60.00    59.94    50.00    50.00    60.00    50.04  
   1680x1050     59.95  
   1440x900      74.98    59.89  
   1280x1024     75.02    60.02  
   1280x960      60.00  
   1280x720      60.00    59.94    50.00  
   1024x768      75.03    60.00  
   800x600       75.00    60.32  
   720x576       50.00  
   720x480       59.94  
   640x480       75.00    72.81    59.94    59.93  
DP-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DP-2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DP-3 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DP-4 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DP-5 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
Unknown-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt.
Zou dus normaal allemaal geen problemen mogen geven, eens kijken hoe dat uitspeelt in de realiteit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Ik moet daar wellicht nog aan toevoegen dat ik de non-free Nvidia glx drivers bedoel, en een gtx980 met een display-port kabel aangesloten heb. Voor het starten van x.org heb ik de monitor op DP 1.2 gezet. Ik heb trouwens in een review gelezen dat dit scherm (Philips bdm4065uc 40" 4k) zich als 3840x2160 SST scherm meldt, dus geen MST scherm met 2 helften van 1920x2160. Dat zou veel uit kunnen maken en is dan een belangrijk voordeel van dit scherm.

[ Voor 37% gewijzigd door thunder7 op 29-01-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 15:40
Je moet wel even in de gaten houden welke distro en daarmee welke versie van Linux je wilt gebruiken. Voor een laptop valt het wellicht mee, maar als het bijv. over DisplayPort gaat dan lees ik dat er in de 3.17 kernel wat verbeteringen zijn doorgevoerd. Ubuntu 14.04 is uitgebracht met 3.13 en draait daar nog steeds op. Dus als je afhankelijk bent van bepaalde relatief nieuwe kernel features, dan moet je dat even checken bij je beoogde distro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is voor Ubuntu 14.04 een kernel PPA beschikbaar waarmee je alsnog een nieuwere kernel kan draaien dan die standaard in de release wordt gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1