Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC rig wordt sloom/ geluid kraakt

Pagina: 1
Acties:

• hamoudi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-02-2015
Hallo,

Eerst wil ik zeggen dat ik niet zeker wist of ik dit hier moest posten, dus als dit het verkeerde forum is spijt het me.
Ok, nu het probleem.
Sinds kort begint mijn pc nadat het wat "langdurig"aanstaat slomer te worden en het geluid kraakt erg/ hapert. Langdurig staat er tussen aanhalingstekens want met langdurig bedoel ik misschien 4-8. Ik ga nu soms naar werk en kom terug en dan begint die weer te haperen en slomer te doen.
Dit in vergelijking met toen voor het probleem kon ik het makkelijk een dag aanlaten en dan de dag erna verder erop zitten zonder problemen.
Het probleem is nu dan ook tijdelijk verhoplen zodra ik de PC opnieuw start, maar nadat ik het systeem weer een paar uurtjes aan laat dan krijg ik het zelfde probleem.

Dit zijn de specificaties van mijn rig

Intel core i5-4670k
8gb RAM
NVIDIA GeForce GTX 760 van ASUS
1 SSD 120gb
1 HDD 1TB

Hopelijk dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

*edit de pc is aan mijn tv aangesloten via hdmi en als ik op consoles speel/ tv kijk doet het geluid het perfect, dus daar zal het niet aan liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door hamoudi op 21-01-2015 22:35 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je al eens een verse installatie van Windows geprobeerd? Dat zou het langzaam worden al moeten oplossen. Eventueel een SSD aanschaffen, dan doe je helemaal goede zaken.

Dat je geluid kraakt kan van allerlei oorzaken hebben. Van boxen die niet goed zijn aangesloten tot dat ze kapot zijn etc.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:32
Zoals ik wel vaker roep, gebruik de Resource Monitor van Windows eens om vast te stellen of er iets op 100% staat danwel 'op' is.

• hamoudi
br00ky schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:05:
Heb je al eens een verse installatie van Windows geprobeerd? Dat zou het langzaam worden al moeten oplossen. Eventueel een SSD aanschaffen, dan doe je helemaal goede zaken.

Dat je geluid kraakt kan van allerlei oorzaken hebben. Van boxen die niet goed zijn aangesloten tot dat ze kapot zijn etc.
Wat ik er misschien bij had moeten zetten is dat de PC verbonden is aan mijn tv en is hooked up via hdmi aan een splitter samen met mijn tv decoder en Nintendo Wii U, Het ligt ook niet aan de tv want als ik tv kijk of op de Wii U speel is er niks aan de hand het ligt dus aan de pc.
Thralas schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:15:
Zoals ik wel vaker roep, gebruik de Resource Monitor van Windows eens om vast te stellen of er iets op 100% staat danwel 'op' is.
Dit is een goede tip die ik zeker zal proberen, ik wist namelijk niet dat dit er was :P Bedankt en nu hopen dat ik daardoor meer te weten kom

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:58

TommieW

Numa numa.

Nogmaals de vraag: Heb je Windows al een keertje opnieuw geïnstalleerd? Mijn ervaring is dat dat wonderen doet.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• hamoudi
TommieW schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:39:
Nogmaals de vraag: Heb je Windows al een keertje opnieuw geïnstalleerd? Mijn ervaring is dat dat wonderen doet.
Oh, excuses.
Dit heb ik al eens eerder gedaan vanwege hetzelfde probleem en alhoewel dit net als het opnieuw opstarten een tijdelijke oplossing is dit niet helpt op de lange termijn.

• hamoudi
Ok, ik heb nu even gewacht tot het systeem weer slomer is geworden en het blijkt dat de cpu richting de 90-99% zit
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GzMfHYB.png

Nu vraag ik me wel af waarom.... Want het enige wat er aan stond was Utorrent (zonder torrents), skype en spotify die niets deed verder de standaard programmas die runnen op de achtergrond.

Verwijderd

Klinkt als verouderde drivers en dat je je PC eens moet opschonen.
Daar zijn een paar goede populaire en gratis programma's voor. Als je die bijvoorbeeld 1 x per maand laat draaien blijft je PC ook snel werken.

Advanced Systemcare
http://download.cnet.com/...3000-2086_4-10407614.html

CC Cleaner
http://download.cnet.com/CCleaner/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2015 11:48 ]

• Thralas
hamoudi schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:36:
Ok, ik heb nu even gewacht tot het systeem weer slomer is geworden en het blijkt dat de cpu richting de 90-
Mooi, nu weten we in ieder geval in welke richting het probleem zit. Blijkbaar verzuipt je system in de interrupts/DPCs, dat verklaart goed waarom de boel traag wordt en zelfs het geluid gaat kraken.

De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een driver of stukje hardware dat zich misdraagt. Een handige volgende stap is om te achterhalen welke driver al die CPU time verbruikt, dan kun je daarna specifiek zoeken naar driverupdates of hardwaresettings aanpassen/hardware verwijderen.

Met LatencyMon kun je als het goed is precies zien welke driver de oorzaak is. Screenshotje van het hoofdscherm en het tabblad 'Drivers' is handig, denk ik.

• hamoudi
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GxEGqJE.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ELiUPw4.png

• hamoudi
Ik heb wat opgezocht en zag op een ander forum staan dat het kon komen doordat de cpu koeling stuk was, zou dit het zijn of de bios updaten?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Software die loopt, kijken wat je hebt lopen,
dan 1 voor 1 verwijderen, dan weer kijken of het weg is.(ook even rebooten en dan testen).
Ook kijken wat voor programma's lopen op de achtergrond en wat niet nodig is, zet deze uit, zodat ze niet starten met booten.

Ook op virussen en spyware zoeken.

Kan bijv al je browser zijn die lang open staat, bij mij vertraagt firefox bijv als deze lang open staat.
Dus veel testen.

• Thralas
Thanks!

Uit de trace blijkt duidelijk dat een aantal netwerkgerelateerde drivers (ndis, tcpip, netbt, netio) soms meerdere miliseconden nodig hebben om DPCs af te handelen. Die delays veroorzaken je audio hiccups.

Nu is het duidelijk dat het iets met netwerkdrivers te maken heeft, maar het feit dat er meerdere betrokkenen zijn is enigzins vreemd. Ik ben dus even aan het Googlen geslagen, en kwam hierop:

[SOLVED] And another high DPC/sound issue thread

De trace aldaar lijkt enigzins op de jouwe, en daar blijkt een driver van AVG uiteindelijk de boosdoener te zijn. Nu zie ik dat jij wat Avast-drivers geladen hebt; je zou kunnen proberen om Avast even te deinstalleren en te kijken of dat helpt.

Mocht het dat niet zijn, doe dan even wat deze post zegt; maak een trace file met xperf en upload 'm ergens, dan gaan we nog wat dieper zoeken.

Technische sidenote: klaarblijkelijk hoeft de DPC owner niet verantwoordelijk te zijn voor veroorzaakte delays bij het afhandelen van een DPC. Ik vermoed dat dit verklaarbaar is doordat AV-producten wat hooks hebben geinstalleerd in het pad van een DPC-handler, maar dat is slechts een aanname. Als iemand de NT kernel wel kent, do tell
Pagina: 1