Toon posts:

Multipurpose PC (studie en vrije tijd), focus op gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ga een nieuwe build beginnen, ik werk nu met een asus laptop; deze bevalt mij nog steeds goed. Maar heeft moeite met de nieuwere spellen en het renderwerk.
Ik heb al aardig wat ervaring met het bouwen van kasten, ook heb ik al voorbereidingen uitgevoerd. Denk hierbij aan een anti static enkelband een pc werkmat, een geaard stopcontact en research.

Toch post ik hier mijn plannen om nog extra feedback te krijgen op mijn keuzes. Bedankt alvast :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal veel worden gebruikt voor het spelen van spellen, denk aan de nieuwste releases maar ook kickstarters. Daarnaast word hij gebruikt voor studie en hobby, programmas zoals SolidWorks, Keyshot, Photoshop, InDesign, Sketchbook pro en het office pakket.

Aangezien ik drie schermen heb wil ik ook heel graag eyefinity uitproberen, ik heb dit al geprobeerd bij een kameraad van mij; het beviel mij zeer goed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Naast de componenten die ik al heb en heb gekocht van een vriend, heb ik om en nabij 800 euro voor toevoegingen; exclusief licenties en een computer kast.
Ik verwacht lang te doen met een kast, dus dit is niet zo zeer een prijsje, maar een persoonlijke voorkeur van looks en zeker ook airflow aangezien er twee gpus in dit systeem komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de volgende componenten al zelf:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Club3D DisplayPort to HDMI cable€ 14,57€ 14,57
3Dell P2314H€ 160,87€ 482,61
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,18

*Notitie: Ik heb er een random HDD tussen gezet, ik heb meerdere HHDs nog; maar er zit geen sticker meer op om te identificeren. Het zijn 2x 2TB en 1x 1TB.schijven.

Deze componenten neem ik over van een vriend voor een zeek leuke prijs:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 OC Formula€ 174,95€ 174,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 279,-€ 279,-
1Avexir Core AVD3U18660904G-2CI€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,45

Ik heb nog een licentie voor windows 8, advanced system care pro ultimate en cs5. De andere programmas zijn free trials of studentenversies.
Ook heb ik zelf een 5.1 set, een toetsenbord en muis. Tevens een externe HHD en een externe geluidskaart.
Ik heb ook al een anti static enkelbandje, een pc werkmat en een geaard stopcontact en stekkerdoos (3 schermen, 1 computer.)
Naast de PC draait er ook nog een server, waarop er elke avond een backup wordt gemaakt van mijn gebruikersmap.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 279,-€ 279,-
1Avexir Core AVD3U18660904G-2CI€ 87,50€ 87,50
1Super Flower Leadex Gold 850W€ 129,95€ 129,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 912,35

i7 4790K heeft een zeer snelle kloksnelheid, wat handig is bij solidworks (ondersteund geen HT).
HT komt ten pas bij onder andere keyshot, waar er dus met 8 cores gerenderd kan worden. Ook word je PC hierdoor niet zo sloom als je meerdere dingen tegelijkertijd gaat doen, bijvoorbeeld internetten terwijl je aan het renderen bent. Of je wilt photoshop en solidworks niet afsluiten, maar wel minstens 1080p youtube kijken. Met de antivirus scanner aan, spotify draaiende en mijn browser met meerdere tabs open, wil ik gewoon geen langzamen PC.
Futureproof, in de toekomst mogelijk spellen spelen met HT ondersteuning en een hoge standaard kloksnelheid. (denk hierbij aan een systeem leeftijd van 4 tot 6 jaar)
Komt het moederbord ten goede.

Een tweede GPU, waarom? Ik wil graag met eyefinity de nieuwste spellen spelen, elk jaar weer. Deze GPU is nu zeer goed geprijst beschikbaar in de V&A, nu is het misschien overkill. Maar bij de nieuwere spellen kan het zorgen voor een hoge fps met hoge kwaliteit.
CrossFire gaat helpen bij de nieuwe en bekende spellen, omdat hiervoor drivers zijn. Bij kickstarter spellen (indie games en dergelijke) mag ik aannemen dat een enkele R9 290 meer dan genoeg is.
Dit moederbord komt ook tot zijn recht met 2 GPUs, beide in 8x.
Alle monitor kabels kunnen gelukkig in de eerste kaart, wat ook een verieste is voor Eyefinity. Ik heb al 2 DVI-D kabels en een displayport kabel.

Avexir RAM, een onbekend merk; ik weet het. Ze zien er gaaf uit, maar de hoofdreden dat ik deze set kies is omdat ik er al 1 heb. 2x dual channel 8GB resulteert in 16GB.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/273453-30-avexir ; volgens deze gast is het een hernoemd bedrijf, wat al vele jaren geheugen maakt. Dit kon ik echter niet op de site van Avexir bevestigen.

MX100 256GB DDS, gekozen voor zijn goede prijs/GB verhouding en de hoge score en populariteit.

Nu het gedeelte waar ik niet helemaal zeker over ben, de PSU.
Mijn vriend raadde dit merk aan, hij doet nu al 10 jaar met een PSU van dit merk.
Ikzelf ken dit bedrijf niet.
Ik heb uitgerekend met http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp, ongeveer 750 Watt nodig te hebben. Ruwweg 150 (i7) + 600 (CFX, 2x 300 gpu). Dus 850 Watt volstaat, ik ben niet van plan veel te overclocken (of helemaal niet) dus ik denk niet dat 1000 Watt nodig is. Minimaal gold

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU van intel, de rest maakt niet zoveel uit. Heb goede ervaring met corsair, asrock, asus en msi.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet uit, geluid zeker onder de 40db. Future proof, niet kleine dingen constant aanpassen, maar over (hopelijk, een beetje ruim genomen) 6 jaar een nieuw systeem.

Ga je overklokken?
Het is denk ik niet nodig, maar de mogelijkheid is er wel. De i7 K versie heeft al een zeer hoge kloksnelheid. Ik houd het liever koeler (twee GPUs geven al meer dan genoeg warmte) en stabieler.

Overige op en aanmerkingen
Bij de kast die ik zelf nog ga kiezen komen ook nog fans voor in en uit laat van de lucht. (Dit ga ik zelf uitzoeken en mogelijk een topic voor starten in de toekomst.
Niet echt topic gerelateerd; ik ga misschien nog in de toekomst sleeven en/of case modden.

Volledige build, gelukkig kost het mij niet zoveel als dat hier wordt aangegeven :P
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1ASRock Z97 OC Formula€ 174,95€ 174,95
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 279,-€ 558,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Club3D DisplayPort to HDMI cable€ 14,57€ 14,57
3Dell P2314H€ 160,87€ 482,61
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
2Avexir Core AVD3U18660904G-2CI€ 87,50€ 175,-
1Super Flower Leadex Gold 850W€ 129,95€ 129,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.027,98

Ikzelf denk dat dit een gebalanceerd highend systeem is. Graag jullie reacties :)

*Edit: tabel goed neergezet 8)7 * Dankje royenroy

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 20:12 ]

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-03 15:22
Je tabel staat in een [i] [\i] tag. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Royenroy op 21-01-2015 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
En weer naar boven (mag dit...? :S)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Na 24u geen probleem, sowieso was je niet de laatste die reageerde ;).

Afijn, even door alle verschillende lijstjes heen geworsteld. Op zich is wat je nodig hebt prima te verdedigen. Het ligt er een beetje aan wat en hoeveel je Solidworks etc. gebruikt of een i7 zinnig is. Ik trekt zelf de lijn bij amateur vs. pro. Als je er niet je brood mee hoeft te verdienen, is een i5 (eventueel met overklok) net zo prima!

De voeding is zeer goed, kan eventueel wat goedkoper met een Seasonix of CM VS. Dat zijn ook uitstekende dingen voor een slok minder. Zelfde geld voor je RAM, dat kan ook makkelijk 3 tientjes minder. Je hebt een dedicated GPU dus de lagere snelheid van de pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU ga je nooit merken.

Verwijderd

Topicstarter
Over SolidWorks, nu ben ik nog een student. Maar na mijn studie en tijdens mijn stage gebruik ik ook SolidWorks. Ik denk inderdaad dat een i5 wel voldoende is, ik ga dan wel voor de i5 4690K; voor een extra hoge kloksnelheid en een overklokmogelijkheid wat dit moederbord tot zijn recht brengt. Het extra geld wat dat kost heb ik er voor over.

Over de RAM, ik ga liever voor twee reepjes van dezelfde; omdat dit er beter uitziet in een case met window. Ik weet dat dit ook weer net iets duurder is, maar dat heb ik er voor over.

Ik bekijk straks de voeding als ik thuis ben.

Bedankt voor de reactie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Oh je hebt dat RAM al, my bad, overheen gelezen ;).
Pagina: 1