Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

HELP - vreemde woorden in POST, mix van Engels en abacadabra

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer laptop die ik onder handen moet nemen.

Het volgende probleem doet zich voor, gedurende POST en bij gebruik van bijv. Ultimate Boot CD worden de Engelse woorden "door elkaar gehusseld" en is e.e.a. grotendeels onleesbaar.
Lees bijvoorbeeld de groene tekst van onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OIC6DOSH-D.jpg

Van sommige woorden kan ik nog wel iets maken, maar van andere helemaal niets.

Heeft iemand een idee ?? Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2015 17:17 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

videokaart kapot, waarschijnlijk videogeheugen

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat dan ook het probleem verklaren van het plotseling optredende zwart / wit horizontaal gestreepte scherm onder Windows 7?

Na herinstallatie functioneerde alles een tijd goed en dan ineens was het scherm weer gestreept.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 01:32
Dat zou heel goed kunnen ja. Als de boel niet crashed, maar enkel artifacts als deze heeft dan is dat des te meer aanleiding om de videokaart te verdenken.

En misschien zelfs iets met brakke soldeerverbindingen? Schijnt nogal een ding te zijn bij oudere laptops.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan ook je RAM zijn dat stuk is. Dat is makkelijk te testen met memtest.

• Thralas
De kans dat je wat willekeurige framebufferbitjes in het RAM flipt is ontzettend veel onwaarschijnlijker dan dat er een willekeurige pointer omvalt waardoor de boel fataal crasht. Not buying it.

Ik verwacht dan ook dat TS verder geen crashes onder Windows ervaart.

Alhoewel, videodrivers willen zich wel eens verhangen als de videoadapter niet meewerkt

Verwijderd

Topicstarter
RAM is idd getest met memtest >> OK
Ik kan het eventueel volledig uitwisselen met die van een goed functionerende laptop (heb er meerdere liggen).

Onder Windows waren er geen problemen, behoudens het scherm dat spontaan, geruime tijd nadat Windows was gestart, op zwart / wit striping ging.

Win 7 x64 opnieuw geinstalleerd en werkte prima.
Mij is opgevallen dat het probleem, na de verse installatie, ook bij mij zich voordeed nadat ik de nieuwste VGA drivers had geinstalleerd (nVidia GeForce GO 7600).

Na een systeemherstel, liet ik autoupdate de boel updaten. Ook hier nieuwe VGA drivers met zw/wt scherm tot gevolg.

De laatste BIOS versie had ik een paar maanden geleden geflashed.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
als de laptop artifacts/strepen geeft voordat windows uberhaupt laadt (post bijvoorbeeld) dan is het zeker geen driver probleem.

het zou uiteraad ook de lcd kabel kunnen zijn, als je strepen hebt en je beweegt met het scherm/ drukken op de bezel in de buurt van de scharnieren gaan de strepen dan weg?

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer eerst bij het begin te beginnen, BIOS nog maar eens flashen. Kan wellicht corrupt zijn geraakt.

M.b.v. een bootable USB stick lukt dit niet. Ik kan de stick benaderen, maar krijg dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-A7X88W46-D.jpg

Alle tekst, bestanden en extensies zijn vrijwel onleesbaar en niet benaderbaar / uitvoerbaar.

Als ik een opdracht type, bijv. C:\>SWINFLASH.EXE dan staat dit ook netjes achter de opdrachtprompt.
Na "enter" staat er ineens: Ba' coiian' or bila naia
Kan ik dus geen chocola van maken.
Maar als het even kan wil ik dit eerst oplossen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38

TommieW

Numa numa.

BIOS reflashen lijkt mij niet echt de oplossing. Als ik dit zo zie, lijkt mij de enige goede oplossing een nieuwe videokaart. Echter is dit een laptop. Bij de meeste laptops is de videokaart niet makkelijk te vervangen, en als dit wel het geval is, kost dat aardig wat. Ik heb het idee dat deze laptop gewoon aan het einde van zijn levensduur is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:38:
Ik heb het idee dat deze laptop gewoon aan het einde van zijn levensduur is.
Dat soort dingen willen wij natuurlijk niet horen.

Maar ik ben bang dat het inderdaad wel die kant op gaat.

• Thralas
TommieW schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:38:
BIOS reflashen lijkt mij niet echt de oplossing. Als ik dit zo zie, lijkt mij de enige goede oplossing een nieuwe videokaart. Echter is dit een laptop. Bij de meeste laptops is de videokaart niet makkelijk te vervangen, en als dit wel het geval is, kost dat aardig wat. Ik heb het idee dat deze laptop gewoon aan het einde van zijn levensduur is.
Je leest nog wel eens over het reflowen van die dingen, ivm. slechte soldeerverbindingen. Dat zou ook hier het geval kunnen zijn.

Maar dat was slechts een lapmiddel, en in dit geval waarschijnlijk niet rendabel.
skipe schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:04:
het zou uiteraad ook de lcd kabel kunnen zijn, als je strepen hebt en je beweegt met het scherm/ drukken op de bezel in de buurt van de scharnieren gaan de strepen dan weg?
Behalve dat een deel van de artifacts optreedt in VGA-modus, waardoor er compleet andere karakters staan. Dat is dan dus (helaas?) geen corruptie op weg naar 't scherm, maar al ruim ervoor.
Pagina: 1