Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Audio: kwalitatieve lange termijn oplossing voor nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• jeroenconv
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-11-2020
Ik ben momenteel aan het bouwen, mijn huis zal tevens mijn werkplek zijn en bestaan uit volgende ruimtes:

- Bureau: 2 muziekboxen
- Living: Home Cinemasysteem
- Terras: 2 muziekboxen
- Badkamer: 2 muziekbox

Concreet zou ik graag al deze zaken op een makkelijke manier beheren... Het meest voor de hand liggende systeem is SONOS, maar graag wou ik weten of jullie kwalitatieve alternatieven kennen? Ik kan overal bekabeling voorzien vermits we nog in de ruwbouw zitten.

Een afstandsbediening die eventueel ingebouwd kan worden zou ik ook wel handig vinden.. Uiteraard kan je alles bedienen via smartphone / tablet, maar bv. in badkamer lijkt me dit wel makkelijk.

Belangrijk is dus een gebruiksvriendelijke netwerkconnectiviteit, dat je zo goed als alles kan afspelen (radio, spotify, via NAS) als dat ik de boxen in de living als home cinema voor de televisie kan gebruiken.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mijn eerste gedachte zou zijn om in de woonkamer een goede receiver met fatsoenlijke speaker set. En hang daar een Sonos Connect aan. In de overige ruimtes kun je dan losse Sonos Play speakers gebruiken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:42

JT

VETAK y0

Alternatief als je knutselen ofwel leuk vindt ofwel het de moeite waard vindt om een bak geld te besparen is een Squeeze ecosysteem. Je kunt hiervoor ofwel RPi + HifiBerry DAC gebruiken ofwel RPi + DAC in bijv. je receiver via HDMI ofwel waar kwaliteit iets minder belangrijk is de analoge uitgang van de RPi B+ gebruiken. Op Marktplaats wat leuke speakers uitzoeken en een apparaat voor de serversoftware (is meestal een NAS) en je kunt multiroom spelen, speakers groeperen voor synchroon spelen en nog meer. Voor <120e per kamer bereik je de kwaliteit van nieuwe alternatieven die honderden euro's kosten. Je moet er alleen wel zelf wat moeite in steken en de gebruikersvriendelijkheid, die mij alleszins meevalt, haalt het niet helemaal bij Sonos ;) Maar goed, je steekt wel even een 600-700 euro in je zak.

Ik heb nu bijvoorbeeld voor 25e een dock geregeld die enkele jaren terug 200+ euro kostte en een Pioneer dock/speaker voor 50e die enkele jaren terug 450 euro kostte.

Als je zelf geen moeite wil doen en je wil alles in een speaker dan zou ik Sonos nemen. Als je zelf wat wil of bereid bent aan te sluiten dan is de Pure Jongo A2 wellicht een interessant alternatief qua budget. Ben je niet heel veel duurder uit dan de RPi denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 22-01-2015 00:24 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Als je dan toch aan het bouwen bent, zou ik aanraden om gewoon luidsprekerkabel te leggen naar de verschillende kamers. Je kan zelfs inbouwluidsprekers in het plafond laten verwerken. Er zijn AV-receivers waar je bijvoorbeeld een 5.1/5.2 set op kunt aansluiten (zone 1 = living) + twee aparte stereo sets (zone 2 en 3). Bovendien is het perfect mogelijk dat er in de living iemand naar een film aan het kijken is met surround geluid en er ondertussen iemand in een andere zone naar muziek luistert (via dezelfde AV-receiver). Bovendien kan je veel van deze receivers tegenwoordig van op afstand bedienen met een app op je smartphone of tablet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:42

JT

VETAK y0

Doe dan ook gelijk UTP erbij; als je later met meer dan 2 zones wil werken dan heb je toch een extra systeem nodig en UTP is betrouwbaarder dan wifi :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
In een nieuwbouw is het sowieso aan te raden om UTP en coax aan te leggen naar de meeste kamers. UTP is zelfs zo goedkoop dat je gemakkelijk overal een dubbel RJ45-stopcontact kan plaatsen.

• jeroenconv
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-11-2020
Ik heb in elke kamer een UTP aansluiting uiteraard. Maar jullie zouden voor elke luidspreker positie dan zowel UTP als COAX leggen?

Wat ik had gedacht is om in de living en terras inderdaad met een receiversysteem te werken. Is er voor bureau / badkamer geen oplossing met makkelijke afstandsbediening? Zodat je het echt met één klik kan aanzetten, ook zonder app? In een badkamer heb je nl. niet altijd je smartphone bij de hand?

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 14:44
Ik heb het thuis anders gedaan:

Ik heb naar iedere ruimte in huis speaker kabel gelegd en die allemaal uit laten komen in de meterkast.
In de meterkast heb ik voor ieder speaker paar een aparte versterker gepakt (een TA2024 versterker) en deze allemaal los met mijn server audio uitgangen verbonden. Het is ook mogelijk om meer USB audio apparaten toe te voegen, voor meer zones (in theorie oneindig aantal zones).

Op de server draait JRiver Media Center en deze stuurt alle uitgangen los aan.
Nu kan ik met een app JRiver bedienen en kan ik alle mp3's, internet radio's, etc. op alle speakers los aansturen, zelfs het geluid van films is mogelijk om op een speaker paar te zetten.
Pagina: 1