Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:49
Beste mede-tweakers,

Zoals bekent is er inmiddels ingestemd met het leenstelsel door de eerste kamer. Dit betekent dat per 1 september 2015 het leenstelsel van start gaat. Ik ben hier zelf gelukkig geen slachtoffer van, maar heb wel mijn twijfels bij één punt van dit wetsvoorstel en of dit niet in strijd is met de wet.

Het gaat hier om het punt dat een WO-student die begint aan zijn vierde jaar studeren op 1 september 2015 ook valt onder de nieuwe regeling. Naar mijn inziens is dit in strijd met het legaliteitsbeginsel (Wikipedia: Legaliteitsbeginsel), maar kan mij ook voorstellen dat mensen hier anders over oordelen.

Een voorbeeldsituatie: Een student heeft besloten in haar tweede jaar extra werkzaamheden te doen naast haar studie in de vorm van een vol-tijdsbestuur. Op dat moment is verandering van studiefinanciering nog niet bekent. Door dit bestuursjaar heeft zij vertraging opgelopen en moet daardoor straks op 1 september 2015 beginnen aan haar vierde jaar van haar bachelor en valt daarmee onder het nieuwe leenstelsel.

Naar aanleiding van de voorbeeld situatie kan men oordelen dat op het moment van keuze voor een bestuursjaar zij nog niet heeft kunnen weten dat deze regelgeving aangepast zou gaan worden en dus 'regels van het spel tijdens het spelen veranderen', zij was immers al bezig met het 'spel' toen zijn koos voor het bestuursjaar en zit volgend jaar nog steeds in datzelfde 'spel'.

Aan de andere kant kan men van mening zijn dat dit niet zo is, daar waar de eerste drie jaar studiefinanciering gewoon een gift blijft (mits in 10 jaar afgestudeerd) en dat alleen het aankomende jaar onder de nieuwe regeling valt. In deze redenatie is er geen sprake van terugwerkende kracht echter neemt men dan aan dat er elk jaar een nieuw 'spel' gestart wordt.

Ik ben zelf van mening dat de studie als één geheel moet worden gezien en dat de jaren niet op zichzelf staan. De persoon maakt een keuze om er vier jaar over te doen met de kennis van toen dat er vier jaar studiefinanciering zou zijn voor haar.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening in hoeverre jullie denken dat het in strijd is met het legaliteitsbeginsel? Dusniet ingaan op bestuursjaar (is namelijk maar een voorbeeld) of iets dergelijks, maar puur in hoeverre deze invoering van het leenstelsel op terugwerkende kracht berust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

metaalverf schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:43:
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening in hoeverre jullie denken dat het in strijd is met het legaliteitsbeginsel?
Allereerst: Het legaliteitsbeginsel slaat voornamelijk op strafrecht. Je kunt niet veroordeeld worden voor iets wat niet verboden was toen je het deed. Het leenstelsel heeft natuurlijk niks met strafrecht te maken.

Afgezien daarvan: Wetgeving staat wel vaker op gespannen voet met het legaliteitsbeginsel als je dat heel strikt interpreteert. Het feit dat wetgeving wordt gewijzigd na mijn geboorte kan al gezien worden als een inbreuk op het legaliteitsbeginsel. Toen ik geboren werd wisten ik noch mijn ouders immers met welke gewijzigde spelregels we "tijdens het spel" te maken zouden krijgen. Misschien hadden mijn ouders dan wel andere keuzes gemaakt. Dat is dan ook een belangrijke reden om het legaliteitsbeginsel niet in gelijke mate in alle delen van het recht te hanteren. Dat zou een onwerkbare situatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:24
Terugwerkende kracht is m.i. Te scharen onder het nulla poena(strafrecht)

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 15:12
Het leenstelsel gaat toch alleen in voor nieuwe studies die je vanaf 1 sept 2015 start? je bestaande traject mag je toch lekker afmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
rik11 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:55:
Het leenstelsel gaat toch alleen in voor nieuwe studies die je vanaf 1 sept 2015 start? je bestaande traject mag je toch lekker afmaken?
Helaas moeten student aan de universiteit na hun derde jaar ook al gaan lenen ipv vier jaar voorheen. HBOers houden wel het recht op vier jaar studiefinanciering. Dus het heeft ook effect op huidige studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Ps3gamer91 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:54:
Terugwerkende kracht is m.i. Te scharen onder het nulla poena(strafrecht)
Hiermee bedoel jij dat het leenstelsel wel of niet tegen de wet in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
metaalverf schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:07:
[...]

Hiermee bedoel jij dat het leenstelsel wel of niet tegen de wet in gaat?
Kort gezegd: nee het gaat niet tegen de wet in.

[ Voor 3% gewijzigd door Ps3gamer91 op 21-01-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die 4 jaar voor de bachelor was al afgeschaft. Vind dat zelf ook een slechte ontwikkeling want er is nu geen ruimte meer voor zelfontplooiing op de universiteit. Daarmee is de universiteit gedegradeerd tot het niveau van het HBO, een leerfabriek.
Nu veel HBO instellingen zich ineens ook: University of Applied Sciences gaan noemen is het verschil al helemaal zoek.

Wat nog wel een grappige side note is, de hogescholen gebruiken voor bijna alle studies Engelse termen als benaming, dit terwijl het programma volledige in het Nederlands is inclusief de boeken. De universiteit doet dit precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Brilsmurfffje schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:26:
Die 4 jaar voor de bachelor was al afgeschaft. Vind dat zelf ook een slechte ontwikkeling want er is nu geen ruimte meer voor zelfontplooiing op de universiteit. Daarmee is de universiteit gedegradeerd tot het niveau van het HBO, een leerfabriek.
Nu veel HBO instellingen zich ineens ook: University of Applied Sciences gaan noemen is het verschil al helemaal zoek.

Wat nog wel een grappige side note is, de hogescholen gebruiken voor bijna alle studies Engelse termen als benaming, dit terwijl het programma volledige in het Nederlands is inclusief de boeken. De universiteit doet dit precies andersom.
Ik ben via hbo naar de uni gegaan en kan dit deels herkennen. " ik heb het idee dat hbo het mbo van vroeger is" hoor ik wel eens. De Engelse taal is idd erg 'hot' op het hbo. Op de uni valt dit erg mee, behalve als ik internationale vakken volg uiteraard.

Het Engels op het hbo is trouwens niet van bijster hoog niveau vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ps3gamer91 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:42:
[...]

Ik ben via hbo naar de uni gegaan en kan dit deels herkennen. " ik heb het idee dat hbo het mbo van vroeger is" hoor ik wel eens. De Engelse taal is idd erg 'hot' op het hbo. Op de uni valt dit erg mee, behalve als ik internationale vakken volg uiteraard.

Ik heb een half jaartje HBO gedaan en het niveau daar van het Engels was echt bedroevend, dat je een studie doet met de zeer fancy naam: Engineering Design and Inovation
Vervolgens al je boeken, de colleges etc allemaal in het Nederlands is.
De 2de periode krijg je dan Engels en dat begint gewoon bij de present simple :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[quote]Ps3gamer91 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:42:
[...]
[/quote]
De Nederlandsche taal ook niet, zo te lezen. Tjonge, een paar flinke flaters in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
sypie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:47:
[quote]Ps3gamer91 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:42:
[...]
[/quote]
De Nederlandsche taal ook niet, zo te lezen. Tjonge, een paar flinke flaters in de OP.
Jammer genoeg heb ik zelf ook last van flaters. Het gaan dan vooral om stijlfouten. Erg vervelend natuurlijk. Als ik mijn stuk dan doorlees denk ik: man man man....... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Brilsmurfffje schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:47:
[...]

Ik heb een half jaartje HBO gedaan en het niveau daar van het Engels was echt bedroevend, dat je een studie doet met de zeer fancy naam: Engineering Design and Inovation
Vervolgens al je boeken, de colleges etc allemaal in het Nederlands is.
De 2de periode krijg je dan Engels en dat begint gewoon bij de present simple :')
Ik denk dat de hogescholen zich de laatste tijd zich meer focussen op globalisering. Al lijkt me globalisering voor veel hbo scholen niet héél relevant.

Ik ben het wel zeer met je eens dat veel hbo instellingen zichzelf 'university of applied sciences' noemen en daardoor verwarring kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

De langstudeerboete is door een rechter als rechtmatig bevonden dus het zou mij verbazen als het leenstelsel dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Die 4 jaar voor de bachelor was al afgeschaft.
Wel grappig dat ik dan nu als bachelor student aan het genieten ben van mijn vierde jaar studiefinanciering (ben na 1,5 jaar geswitched van opleiding). Echter studiegenoten van mijn huidige studie (2,5 jaar geleden dus begonnen) moeten hun vierde jaar ineens gaan lenen vanwege dit leenstelsel. Tenzij wat jij zegt is afgeschaft in het jaar dat ik aan mijn tweede opleiding ben begonnen (maar dat lijkt me sterk). Of ik maak nu al gebruik van mijn masterstudiefinanciering, wat mij ook enig zins vreemd lijkt dat je dat kan aanvragen als bachelor student bent, plus dat dat ook nergens aangegeven staat op de duo site of dat daar melding van gemaakt wordt door DUO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jij gebruikt dan waarschijnlijk je master financiering, want ansich ook niet erg is want deze is voor mij als 3de jaar bachelor student ook al niet meer van toepassing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

metaalverf schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:43:
Ik ben zelf van mening dat de studie als één geheel moet worden gezien en dat de jaren niet op zichzelf staan. De persoon maakt een keuze om er vier jaar over te doen met de kennis van toen dat er vier jaar studiefinanciering zou zijn voor haar.
Ik ben zelf van mening dat mijn loopbaan als één geheel moet worden gezien en dat de jaren niet op zichzelf staan. Ik maak de keuze om er ongeveer 45 jaar over te doen met de kennis van toen dat ik daarna met pensioen zou kunnen. ;)

De "regels" van het spel veranderen nu eenmaal soms als een situatie niet houdbaar is. En in tegenstelling tot de wijzigingen in het pensioenstelsel zijn de gevolgen hier aardig te overzien: iemand die één jaar bijleent zal afhankelijk van of hij of zij nog bij de ouders woont of niet hooguit ~9k schuld opbouwen in een jaar tijd. Een schuld die over een periode van 30 jaar afgelost kan worden met zeer lage rentes. Dat komt neer op nog geen 30 euro per maand.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Echte bedenk ik mij daar wel bij dat dat master jaar oorspronkelijk er is gekomen om het gelijk te houden tussen HBO en Uni studenten, daar waar nu dus wel een onderscheid gemaakt wordt. De huidige (niet toekomstige) HBOer houd wel 4 jaar en de huidige (niet toekomstige) universitaire gaat terug naar drie jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door metaalverf op 21-01-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
NMe schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:24:
[...]

Ik ben zelf van mening dat mijn loopbaan als één geheel moet worden gezien en dat de jaren niet op zichzelf staan. Ik maak de keuze om er ongeveer 45 jaar over te doen met de kennis van toen dat ik daarna met pensioen zou kunnen. ;)
Studie vindt ik wel wat anders dan je loopbaan :P
NMe schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:24:
[...]

De "regels" van het spel veranderen nu eenmaal soms als een situatie niet houdbaar is. En in tegenstelling tot de wijzigingen in het pensioenstelsel zijn de gevolgen hier aardig te overzien: iemand die één jaar bijleent zal afhankelijk van of hij of zij nog bij de ouders woont of niet hooguit ~9k schuld opbouwen in een jaar tijd. Een schuld die over een periode van 30 jaar afgelost kan worden met zeer lage rentes. Dat komt neer op nog geen 30 euro per maand.
Dat er wat moet veranderen heb ik ook geen bezwaar tegen hoor, echter is het verschil wel enorm. Ik ben ook niet voor de verandering in pensioenregeling echter gebeurt dat nog in zekere zin trapsgewijs. Dit is nu niet het geval met het leenstelsel. Het gaat van niks lenen, naar een studieschuld van duizenden euro's.

Daarnaast is het sowieso vreemd dat ze willen dat je sneller afstudeert én dat studenten meer gaan bijverdienen (zie wijzigingen omtrent bijverdienen). Dan is mijn vraag wat ze nu uiteindelijk willen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Ik stap op 1 februari over van het MBO naar het HBO. Dus als het goed is val ik nog net buiten het leenstelsel.

@NME, Je rekent nu maar over 1 jaar, doe dezelfde berekening eens over 4 jaar voor een uitwonende student, zonder inkomen. En ouders die weinig verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

metaalverf schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:32:
[...]

Studie vindt ik wel wat anders dan je loopbaan :P
Omdat? Ik vond de vergelijking die ik maakte redelijk treffend waarbij de gevolgen voor studenten in hun laatste jaar zelfs véél minder ver gaan. Elk jaar dat ik later met pensioen ga "kost" mij 15k aan pensioen die ik niet krijg. ;)
Dat er wat moet veranderen heb ik ook geen bezwaar tegen hoor, echter is het verschil wel enorm. Ik ben ook niet voor de verandering in pensioenregeling echter gebeurt dat nog trapsgewijs. Dit is nu niet het geval met het leenstelsel. Het gaat van niks lenen, naar een studieschuld van duizenden euro's.
Voor nieuwe studenten, ja. Voor mensen die al studeren wordt er niks met terugwerkende kracht veranderd en is het ergste wat ze kan gebeuren dat ze nog geen 30 euro (per studiejaar) per maand moeten terugbetalen.
harmz schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:36:
@NME, Je rekent nu maar over 1 jaar, doe dezelfde berekening eens over 4 jaar voor een uitwonende student, zonder inkomen. En ouders die weinig verdienen.
Die berekening wás voor een uitwonende student. Per jaar. Dus over 4 jaar studie zit je aan ongeveer 120 euro per maand terugbetalen. Als dat er na een HBO-studie of hoger niet vanaf kan heb je iets verkeerd gedaan... Ik heb een vergelijkbare studieschuld en ik moet hem in 15 jaar terugbetalen (want oude regels ;)) en dat gaat prima.

[ Voor 24% gewijzigd door NMe op 21-01-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Ik heb het nog eens verder uitgezocht en het blijkt niet onder terugwerkende kracht te zijn inderdaad. Het is inderdaad het geval dat ik zelf geluk heb gehad met het nu al nuttigen van mijn master studiefinanciering tijdens mijn bachelor. (Wel moet ik nog even uitzoeken hoe het bij mijn huisgenoot is gegaan daar waar hij al 4 jaar stufi tijdens bachelor heeft gehad en nog 2 jaar masterstufi voor zijn master :o.

Voor de huidige bachelor studenten is het dus dat de masterstufi wegvalt. Wel vindt ik dat nog steeds onredelijk om het toe te passen op studenten, die met het vooruitzicht op een masterstufi, studievertraging opgelopen hebben. Plus dat er meer ongelijkheid wordt ontwikkeld tussen HBO en Universiteit, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Wel grappig dat dit van een best goede opening post, gelijk naar een "Bash het HBO! Uni is beter" niveau is gegaan. Erg jammer. Misschien moeten mensen zich wat meer beseffen dat een zeer theoretische aanpak van een Universiteit niet voor iedereen is, en dat HBO dan misschien beter past ipv gewoon gaan bashen zoals het nu nogal overkomt.

En over engels op HBO, op Inholland was het altijd nog beter dan Universiteit Leiden, studie japans. Engels daar was echt belabberd en hilarisch te noemen.

Over de OP; daar zal vast wel over nagedacht zijn. Anders wordt dat wel opgelost.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

metaalverf schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:27:
Wel vindt ik dat nog steeds onredelijk om het toe te passen op studenten, die met het vooruitzicht op een masterstufi, studievertraging opgelopen hebben.
Maar waarom is dat nou onredelijk dan? Dat iets vervelend is maakt het nog niet onredelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die 4 jaar voor de bachelor was al afgeschaft. Vind dat zelf ook een slechte ontwikkeling want er is nu geen ruimte meer voor zelfontplooiing op de universiteit.
Waarom is er geen ruimte daar meer voor? Er is geen ruimte om het fulltime met behoud van stufi te doen. Dat is heel wat anders. Als je vindt dat die optie er moet zijn, dan moet die voor alle jongeren er zijn, of ze nu niet verder dan de basisschool zijn gekomen of aan de universiteit studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Sissors schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:24:
[...]

Waarom is er geen ruimte daar meer voor? Er is geen ruimte om het fulltime met behoud van stufi te doen. Dat is heel wat anders. Als je vindt dat die optie er moet zijn, dan moet die voor alle jongeren er zijn, of ze nu niet verder dan de basisschool zijn gekomen of aan de universiteit studeren.
Degene die niet doorstudeert zou dat kunnen doen in overleg met zijn baas. Vaak zijn er vanuit werkplekken ontplooiing mogelijkheden. Denk hierbij aan bonden of commissies. Echter voor mensen die wel doorstuderen is dit vaak al een vereiste als zij solliciteren op een werkplek van eigen niveau (lang niet in alle gevallen, maar wel veel vaker dan op lager niveau). Dit is vaak ook die manier waarop lager opgeleiden om binnen een bedrijf door te stromen.

Daarnaast is het zo dat er van laag naar hoog niveau minder aandacht geschonken wordt op het inpassen van de studie op een maatschappelijke werkplek en sociale ontplooiing. Dat moet de student op hoger niveau dus naast zijn studie zelf ontdekken en ontplooien, wat dus meer risico op vertraging oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
NMe schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:50:
[...]

Maar waarom is dat nou onredelijk fan? Dat iets vervelend is maakt het nog niet onredelijk...
Precies zoals ik zeg. Het gaat om een korte (tov pensioenwijziging) tijds planning van vier jaar voor een student hoe hij zijn studie behaalt en financiert. Hier wordt toch een behoorlijk drastische wijziging doorgevoerd die consequenties hebben voor huidige studenten. Sommige studenten worden 'afgestraft' voor keuzes, bijvoorbeeld zelf ontplooiing, die zij in de afgelopen 1 à 2 jaar hebben gemaakt. Dat vind ik onredelijk, iemand 'afstraffen' voor een keuze in het verleden. Dat is inderdaad ook gelijk vervelend ;)

Daarnaast is het zo, t.o.v. wijziging omtrent het pensioen, dat deze wetswijziging meer impact heeft op keuzes in het verleden. Zeker kan je omtrent het pensioen ook andere keuzes hebben gemaakt in het verleden, maar de meeste keuzes liggen in de toekomst zoals toch er voor kiezen eerder dan 66/67 met pensioen te gaan en daarmee salaris/pensioen in te leveren etc. Je kan mij niet wijs maken dat je bijvoorbeeld een andere baan had genomen vanwege pensioenwijziging (daar waar ze volgens mij uitzonderingen hebben gemaakt voor zwaardere beroepen), of de hoeveelheid werkuren (daar waar je toch maar een bepaald aantal vakantie uren per jaar opbouwt). Tenzij je gaat kijken naar het moment van contracttekenen, wat voor veel mensen ver ver ver ver in het verleden ligt (waar je dus echt niet volledig meer rekening meer mee kan houden, hoe vervelend dit ook is), dat je anders misschien een contract voor 4 werkdagen per week zou tekenen ipv 5 werkdagen, wat ik mij ook niet kan voorstellen omdat je dan ook veel salaris moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

metaalverf schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:16:
[...]

Precies zoals ik zeg. Het gaat om een korte (tov pensioenwijziging) tijds planning van vier jaar voor een student hoe hij zijn studie behaalt en financiert. Hier wordt toch een behoorlijk drastische wijziging doorgevoerd die consequenties hebben voor huidige studenten. Sommige studenten worden 'afgestraft' voor keuzes, bijvoorbeeld zelf ontplooiing, die zij in de afgelopen 1 à 2 jaar hebben gemaakt. Dat vind ik onredelijk, iemand 'afstraffen' voor een keuze in het verleden. Dat is inderdaad ook gelijk vervelend ;)
Het is helemaal geen kortetermijnplanning die hier het probleem is. Je krijgt even lang om die schuld af te betalen als de gemiddelde hypotheek tegen een rente die vele malen lager ligt.
Je kan mij niet wijs maken dat je bijvoorbeeld een andere baan had genomen vanwege pensioenwijziging (daar waar ze volgens mij uitzonderingen hebben gemaakt voor zwaardere beroepen), of de hoeveelheid werkuren (daar waar je toch maar een bepaald aantal vakantie uren per jaar opbouwt).
Meer of minder uren per week werken, een baanaanbod voor een baan die je eigenlijk niet zo leuk lijkt als je huidige maar die meer verdient al dan niet aannemen, wel of niet die riskante belegging doen... Er zijn nogal wat dingen die ik totaal anders zou doen als ik zeker kon zijn dat mijn pensioenleeftijd (bijvoorbeeld) 67 gaat zijn. Het is in principe precies hetzelfde verhaal als je problemen met deze kwestie en dan vind ik nog steeds dat dit leenstelsel een stuk minder impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
metaalverf schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:16:
[...]
In andere woorden je zegt dat de 1 á 2 jaar waarin ze zelfontplooiing hebben gedaan moeten zij een uitzonderingssituatie krijgen op álle andere studenten die vanaf nu sowiso er geen recht meer op hebben?

Uitzonderingssituaties creëren van studenten die over de net in de nieuwe regels vallen... vanuit dat oogpunt is het ook zuur voor de studenten die net 1 of 2 jaar te laat starten. En als we dan toch bezig zijnen als we dan toch bezig zijn kunnen we het dan niet oprekken naar 5 0f 10 jaar? Dan hebben we een goede overgangsperiode... (lees niet over het sarcasme element in deze post heen graag).

Het is heel vervelend voor deze studenten, los van of je het eens bent met deze regeling zal dit meer gaan voorkomen.

Kinderbijslag die vervallen is, bijtelling die omhoog gaat / veranderd, hypotheekrente aftrek die vervalt/verminderd (had je ook niet van te voren geweten!) en zo kunnen we nog wel even doorgaan...

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Ikke_Niels schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:27:
[...]

In andere woorden je zegt dat de 1 á 2 jaar waarin ze zelfontplooiing hebben gedaan moeten zij een uitzonderingssituatie krijgen op álle andere studenten die vanaf nu sowiso er geen recht meer op hebben?

Uitzonderingssituaties creëren van studenten die over de net in de nieuwe regels vallen... vanuit dat oogpunt is het ook zuur voor de studenten die net 1 of 2 jaar te laat starten. En als we dan toch bezig zijnen als we dan toch bezig zijn kunnen we het dan niet oprekken naar 5 0f 10 jaar? Dan hebben we een goede overgangsperiode... (lees niet over het sarcasme element in deze post heen graag).

Het is heel vervelend voor deze studenten, los van of je het eens bent met deze regeling zal dit meer gaan voorkomen.

Kinderbijslag die vervallen is, bijtelling die omhoog gaat / veranderd, hypotheekrente aftrek die vervalt/verminderd (had je ook niet van te voren geweten!) en zo kunnen we nog wel even doorgaan...
In dit topic heb ik het alleen over de studenten die 'afgestraft' worden voor een keuze in het verleden. Een wet wordt gewijzigd terwijl ze 'spelen'.

De groep die jij er bij haalt is een groep die moet nog gaan beginnen aan het 'spel'. (Zeker is het wel zo dat je vooropleiding belangrijk is voor je opleiding immers met een VWO-diploma een MBO-opleiding beginnen en omgekeerd ligt niet voor de hand. Ik denk echter dat als je er onderzoek naar zal doen dat op een paar uitzondering na er geen correlatie zal zijn tussen de keuze van het niveau en de financiële kosten van de vervolgopleiding, m.a.w. huidige scholieren zullen echt niet een ander niveau hebben gekozen vanwege deze wetswijziging.) Verder, ik heb over deze groep ook geen mening gegeven. Ook voor hun is het vervelend. Zij zullen ook meer moeten lenen en dus hogere kosten hebben. Dus misschien wel vervelender.

In dit topic heb ik het echter over het principe van de regels veranderen tijdens het 'spel' wat ik oneerlijk vind. Zelf vind ik de stap van middelbare school naar een vervolgopleiding het begin van een nieuw 'spel'. Je maakt een nieuwe beslissing op grond van je financiën en het niveau van je diploma. Je weet vooraf wat deze kosten (ongeveer) zullen gaan zijn. De huidige student heeft die afweging ook vooraf gemaakt, echter wordt hun plan nu in de war gegooid door een wijziging in de wet tijdens de opleiding. (Reactie van Bussemaker was lachwekkend hierop: Een student maakt geen (studie-)plan 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
NMe schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:13:

Het is helemaal geen kortetermijnplanning die hier het probleem is. Je krijgt even lang om die schuld af te betalen als de gemiddelde hypotheek tegen een rente die vele malen lager ligt.
Met kortetermijnplanning heb ik het over het invullen van de studiejaren, net als dat ik het bij pensioen heb over de werkjaren. Dus niet het terugbetaal termijn en niet het uitkeringstermijn. Deze invulling van termijnplanning is ook meer van toepassing in dit topic. Er wordt namelijk in het studietermijn van 4 jaar een wijziging aangebracht, waardoor student, die 0,5 tot 2,5 jaar geleden begonnen zijn, gedupeerd worden. Bij pensioen opbouwen e.d. gaat het over een termijn van 10 jaren of zelfs meer als je pas net begonnen bent. Relatief gezien zou je kunnen zeggen dat 10 jaar kort is op een werktijd van 40-50 jaar en dat is ook zeker wel zo, echter kan een overheid daar simpelweg niet op anticiperen. Dan had de verandering van pensioen plaats moeten vinden over 50 jaar? Dat gaat de begroting van nu (en de komende tijd) niet helpen. Dan zou onze generatie echt aan het betalen zijn voor de schuld gecreëerd door de mensen van een generatie voor ons.
Om terug te komen op dit leenstelsel, als ik de Bussemaker was geweest had ik een overgangsregeling gemaakt voor studenten die dit jaar begonnen zijn. Dan lever je iets (met nadruk op iets, want zoveel zal het niet zijn) van bezuinigingen in en levert het een stuk minder drama en gezeur op.
[...]
Meer of minder uren per week werken, een baanaanbod voor een baan die je eigenlijk niet zo leuk lijkt als je huidige maar die meer verdient al dan niet aannemen.
[...]
Om heel eerlijk te zijn, 99% van de mensen maakt hier echt geen andere keuzes in vanwege de pensioenwijzigingen.
[...]
wel of niet die riskante belegging doen... Er zijn nogal wat dingen die ik totaal anders zou doen als ik zeker kon zijn dat mijn pensioenleeftijd (bijvoorbeeld) 67 gaat zijn. Het is in principe precies hetzelfde verhaal als je problemen met deze kwestie en dan vind ik nog steeds dat dit leenstelsel een stuk minder impact heeft.
Nogmaals, een overheid kan simpelweg niet 50 jaar wachten op een wijziging, aangezien zij de begroting nu en de komende tijd op orde willen (en moeten) hebben. De overgangsregeling bied in ieder geval mogelijkheden om nu nog bepaalde andere keuzes te maken, dat is anders dan wanneer je 64 was geweest en in eens hadden gezegd dat je tot 67 door moet. In plaats daarvan hebben ze in ieder geval gezegd dat de groep van 55+ (dacht ik) een uitzondering krijgt. De groep van onder de 55 kan hierdoor nog enigszins op de wijziging inspelen (al kan iemand van 25 dit meer dan iemand van 55).
De impact in absolute waarde zal zeker groter zijn omtrent de pensioenen, de relatieve impact vind ik echter groter voor een student. Zij zijn nog zonder enige vorm van eigen vermogen (schulden zullen namelijk groter zijn dan zij aan geld/goederen hebben) en moeten op jonge leeftijd een keuze maken over een lening van behoorlijke grote waar ze lang aan vast zitten. De huidige student heeft hier niet eens een keus in kunnen maken omdat de overheid ze nu in 1x al een schuld toeschuift (je gaat namelijk niet na het 2de jaar (in 3 jaar tijd) te hebben voltooid in 1x stoppen met je opleiding vanwege dit leenstelsel). Dit is ook wat mij het meest frustreert aan deze wijziging. De toekomstige student heeft tenminste nog een keus al vind ik, zoals hiervoor genoemd, dit onverantwoordelijk.
Pagina: 1