GPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• BlackTian
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik zoek een?
Een nieuwe videokaart. Ik heb zelf zitten kijken voor de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G en de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5.

Wat is je budget?
De GTX970 is rond de €380, dus dat ben ik er bereid voor uit te geven. Als de prestaties er erg op vooruit gaan ben ik bereid iets meer uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia, al kan ik daar best van afwijken als er iets beter wordt geadviseerd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige pc, de HD7770 gaat er vanzelfsprekend uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8120 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 53,49€ 53,49
1Asus HD7770-2GD5€ 217,74€ 217,74
1WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF 912 Advanced€ 73,10€ 73,10
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8€ 91,95€ 91,95
1Cooler Master B700€ 59,95€ 59,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,36

Op het moment speel ik veel The Crew, nu trekt mijn pc dat nog aardig met mijn huidige GPU. Ik wil vooral een nieuwe videokaart voor wanneer GTAV uit komt, die zal ik volop gaan spelen en het liefst op de hoogste settings.

De vraag is, zit er naast de verschillende kloksnelheden een groot verschil in de verschillende GTX970's? De Specificaties zijn veder aan elkaar gelijk, op de afmetingen en grootte na. Welke kaart zouden jullie mij aanraden? Het stroomgebruik is voor mij geen probleem, mijn voeding moet het geloof ik makkelijk aan kunnen. Qua grootte passen ze geloof ik ook.

(hoop dat het topic zo volledig is? Eerste post hier)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
De 970 is een fantastische kaart. Niks mis mee!

Je zou ook wat geld kunnen besparen en een 290 kunnen aanschaffen. Op hogere resoluties dan 1080 presteert de kaart wat beter dan de 970. 1080p om het even, maar dan wint de 970 het gemiddeld wel. (Allemaal maar procenten werk).

De 290 kan je met aftermarket koelers nieuw vinden voor rond de 240-260, en 2e hands refurbished op de VA voor 180.

Mocht je echt je geld willen uitgeven dan is de 970 natuurlijk geen mis koop. Er zijn een paar uitvoeringen waarbij coilwhine minder vaak voor komt. De strix versie van asus is een mooie in ieder geval.

Edit: Je moederbord ondersteund 1 videokaart. Mocht je dat in de toekomst willen uitbreiden zou je daar rekening mee kunnen houden. Ik zelf ben geen voorstander van crossfire/sli dus mij maakt het niks uit. Mocht het je wel wat uitmaken, dan zou je idd voor een 2e handse kaart bv kunnen gaan met een ander moederbord bv. Een tweede kaart zit er zo in :)

[ Voor 22% gewijzigd door legendareN op 21-01-2015 14:17 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Je gaat wel tegen een ander probleem aanlopen. namelijk je mobo
Dit moederbord heeft geen gekoelde vrm's en maar 4-1 fase, deze zullen gaan koken als je er een high end gpu instopt aangezien je cpu dan ook vol moet gaan staan rammen.
resultaat onstabiel en daarna gekookt moederbord

• BlackTian
Dus als ik het goed begrijp is mijn mobo niet ideaal voor deze videokaart. Maar stel ik zet er een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X in, zoals legendareN voorsteld, heb ik dan ook last van die vrm's en 4-1? Weet niet precies wat dat in houd, dus geen idee waar ik op moet letten bij een videokaart om dit te voorkomen.

Stel ik zou een pricewatch: MSI 970 Gaming met een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G kopen, dan heb ik geen last van die vrm's? Aangezien ik een AM3+ CPU heb, ben ik best wel gebonden qua verschillende mobo's. Alleen de pricewatch: ASRock 970 Extreme4 is duurder dan het mobo dat ik nu heb. Nogmaals geen idee wat die vrm's inhouden, maar neem aan dat het niet bij een goedkoper mobo zit dan die ik nu al heb?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
VRM's zijn onderdelen die ervoor zorgen dat je cpu van prik kan worden voorzien. Bij te weinig van die dingen of als ze ongekoeld zijn gaat dat geheid de prestaties van je hete octocore in de weg zitten.

Je huidige bordje is niet geweldig, maar ook weer niet heel slecht, sterker, het is eigenlijk het enige microATX bord dat nog enigszins fatsoenlijk een octocore aankan, maar overklokken zou ik niet aan beginnen. Je hebt echter plek voor een ATX bord, dus dat was nooit nodig geweest. Een mooie pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P heeft 8+2 fasen en kan dan ook moeiteloos je processor aan. Je kan hem daarop ook nog eens zorgeloos overklokken. Prijs heeft er dus niks mee te maken ;).

Prioriteit is nu echter je gpu.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 21-01-2015 15:32 ]

• sjaakwortel
  • Laatst online: 24-02 10:59
Elmo_b schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:43:
Je gaat wel tegen een ander probleem aanlopen. namelijk je mobo
Dit moederbord heeft geen gekoelde vrm's en maar 4-1 fase, deze zullen gaan koken als je er een high end gpu instopt aangezien je cpu dan ook vol moet gaan staan rammen.
resultaat onstabiel en daarna gekookt moederbord
Hoewel het waar is dat ongekoelde vrm's sneller oververhitten lijkt het me heel sterkt dat dit een probleem is als je niet aan het overclocken bent(max tdp volgens de specs 140watt, terwijl je cpu een tdp van 125W heeft), een nieuw moederbord heb je waarschijnlijk niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakwortel op 21-01-2015 15:31 ]

Verwijderd

140W Phenom II quadcore idd, maar een octocore AMD FX verbruikt wel wat meer, maar zijn moederbord is beveiligd tegen overbelasting dus de VRM's zouden niet mogen doorbranden. Zolang die de CPU niet laat throttlen zit je dus goed.

Maar als BlackTian graag onderdelen wil vervangen vergeet de voeding dan ook niet te vervangen door een beetje goede voeding. De pricewatch: Seasonic S12G 450W is bijvoorbeeld een veel betere voeding, beter geschikt voor de PC en een veel betere koop dan de B700 ooit is geweest.

• Derck0509
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik had eeb HD7990 wat een herrie ding.

Voeding stond vaak op max te draaien 850W nog meer herrie.

Deze verkocht en de gtx970 geplaast wat een rust is dat.

En nog steeds qua prestaties doet hij niet onder voor de HD799 die toch 2 GCPU had.

Mijn advies over gtx970 is gewoon doen!

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:31:
140W Phenom II quadcore idd, maar een octocore AMD FX verbruikt wel wat meer, maar zijn moederbord is beveiligd tegen overbelasting dus de VRM's zouden niet mogen doorbranden. Zolang die de CPU niet laat throttlen zit je dus goed.

Maar als BlackTian graag onderdelen wil vervangen vergeet de voeding dan ook niet te vervangen door een beetje goede voeding. De pricewatch: Seasonic S12G 450W is bijvoorbeeld een veel betere voeding, beter geschikt voor de PC en een veel betere koop dan de B700 ooit is geweest.
Amd rekent zijn tdp als het maximale stroomverbruik tov intel die het gemiddelde stroomverbruik rekent. Eigenlijk zijn intel's niet eens zo heel zuinig als iedereen zou denken, want het is gemiddeld...
Daarnaast...een tdp van 140w is en blijft gewoon een tdp van 140w. Dan maakt het niet uit wat voor cpu je hebt zolang ie maar niet meer verbruikt dan 140w.

Voeding is inderdaad matig, maar ook niet helemaal slecht. Oke, met een r9 290 zou ie misschien tijdens full load moeite kunnen hebben. Een gtx 970 word zeker geen probleem. Maar ben wel met je eens, als TS het geld ervoor over heeft, neem dan een andere voeding.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Derck0509 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:40:
Ik had eeb HD7990 wat een herrie ding.

Voeding stond vaak op max te draaien 850W nog meer herrie.

Deze verkocht en de gtx970 geplaast wat een rust is dat.

En nog steeds qua prestaties doet hij niet onder voor de HD799 die toch 2 GCPU had.

Mijn advies over gtx970 is gewoon doen!
Een 7990 is natuurlijk een volledig andere klasse (en inmiddels bijna 3 generaties oud) en was met reference koeler inderdaad niet stil.
Echter het lijkt me sterk dat je 850W verbruikte, zelfs met een 9590OC en 7990OC is dat erg lastig.

Een R9 290 kost pakweg 100 euro minder dan een 970 en is ongeveer 10% langzamer.
http://tpucdn.com/reviews...mages/perfdollar_1920.gif

Voor The Crew maakt het overigens niet uit, die gaat toch prima draaien met beide kaarten.
http://www.techspot.com/r...rew-benchmarks/page3.html
http://www.techspot.com/r...rew-benchmarks/page4.html

Wat GTA5 gaat doen weet nog niemand.

@bovenstaande discussie, de 8120 verbruikt tijdens load makkelijk 140W, ga je overklokken kan dat zomaar het dubbele worden.
Ik draai nu overigens een 9370 op een gigabyte 4+1 bordje, maar wel met wat extra VRM koeling.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 21-01-2015 21:57 ]

Verwijderd

pwillemske schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:29:
[...]

Amd rekent zijn tdp als het maximale stroomverbruik tov intel die het gemiddelde stroomverbruik rekent. Eigenlijk zijn intel's niet eens zo heel zuinig als iedereen zou denken, want het is gemiddeld...
Daarnaast...een tdp van 140w is en blijft gewoon een tdp van 140w. Dan maakt het niet uit wat voor cpu je hebt zolang ie maar niet meer verbruikt dan 140w.
Is leuk dat je anderen wat na praat. Maar het verbruik is bij AMD gewoon veel hoger en AMD gaat nogal losjes om met de TDP. Vandaar dat een 125W AMD FX octocore heel wat meer kan verbruiken als een 140W AMD Phenom II X4.

• BlackTian
br00ky schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:29:
VRM's zijn onderdelen die ervoor zorgen dat je cpu van prik kan worden voorzien. Bij te weinig van die dingen of als ze ongekoeld zijn gaat dat geheid de prestaties van je hete octocore in de weg zitten.

Je huidige bordje is niet geweldig, maar ook weer niet heel slecht, sterker, het is eigenlijk het enige microATX bord dat nog enigszins fatsoenlijk een octocore aankan, maar overklokken zou ik niet aan beginnen. Je hebt echter plek voor een ATX bord, dus dat was nooit nodig geweest. Een mooie pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P heeft 8+2 fasen en kan dan ook moeiteloos je processor aan. Je kan hem daarop ook nog eens zorgeloos overklokken. Prijs heeft er dus niks mee te maken ;).

Prioriteit is nu echter je gpu.
Oké, bedankt voor de uitleg over de VRM's! Overklokken had ik nog niet in gedachte, ook omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Ga toch overwegen om ook gelijk een nieuw moederbord aan te schaven.
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:31:

De voeding heb ik toen der tijd puur gekocht op het feit dat ie veel watt had, zonder enige achterliggende kennis. De voeding die je nu hebt gelinkt is niet modulair zag ik, als ik een nieuwe ga kopen zal ik het dan ook maar gelijk goed doen. Al zou een nieuwe voeding wel wat worden voor langere termijn.
mitsumark schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:49:
[...]

Een 7990 is natuurlijk een volledig andere klasse (en inmiddels bijna 3 generaties oud) en was met reference koeler inderdaad niet stil.
Echter het lijkt me sterk dat je 850W verbruikte, zelfs met een 9590OC en 7990OC is dat erg lastig.

Een R9 290 kost pakweg 100 euro minder dan een 970 en is ongeveer 10% langzamer.
http://tpucdn.com/reviews...mages/perfdollar_1920.gif

Voor The Crew maakt het overigens niet uit, die gaat toch prima draaien met beide kaarten.
http://www.techspot.com/r...rew-benchmarks/page3.html
http://www.techspot.com/r...rew-benchmarks/page4.html

Wat GTA5 gaat doen weet nog niemand.

@bovenstaande discussie, de 8120 verbruikt tijdens load makkelijk 140W, ga je overklokken kan dat zomaar het dubbele worden.
Ik draai nu overigens een 9370 op een gigabyte 4+1 bordje, maar wel met wat extra VRM koeling.
Bedankt voor de benchmarks, zelf nog niet aan gedacht

In iedergeval allemaal bedankt! Mijn vragen zijn beantwoord. Nu komende dagen maar bedenken wat ik er aan uit wil gaan geven en dan maar bestellen.

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Refurbrished hier op Tweakers is op dit moment gewoon een hele goed deal. Qua prijs / prestatie wordt het niet beter. (in het high end segment). Ik heb de kaart ook en ben er zeer blij mee!

Succes!

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Derck0509
Mijn persoonlijk mening is dat AMD vooral duurkoop is.

Prijs misschien beter maar drivers en alles erom hen is na mijn ervaring met 2 AMD kaarten toch echt dat Nvidia in algemeen beter werkt.

Maar dit maar een persoonlijk mening

• legendareN
Derck0509 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:01:
Mijn persoonlijk mening is dat AMD vooral duurkoop is.

Prijs misschien beter maar drivers en alles erom hen is na mijn ervaring met 2 AMD kaarten toch echt dat Nvidia in algemeen beter werkt.

Maar dit maar een persoonlijk mening
De driver problemen zijn best wel 2009 nieuws. Of langer geleden.. duurkoop??

Wat werkt er in het algemeen beter? en wat alles er om heen?

• Derck0509
Nivdia werkt in mijn ogen beter met minder warmte en herrie

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar wát werkt er dan beter? Daar naast heeft herrie met de koeler te maken, niet met de GPU bakker. Er zijn met zo goed luide nVidia kaarten als dat er stille AMD's zijn. Ja de huidige serie nVidia's zijn soms passief onder de 65 graden, maar een 290 met goede koeler kan ook stil zijn.

• legendareN
Derck0509 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:22:
Nivdia werkt in mijn ogen beter met minder warmte en herrie
Nvidia werkt beter met minder warmte en herrie? Hoezo draagt minder warmte bij aan beter werken? Want wat werkt er beter dan?

AMD werkt even goed met meer warmte, want dat kunnen de kaarten gewoon aan. En herrie dat is onzin. Want de aftermarket AMD kaarten die hebben dezelfde fans als aftermarket nvidia kaarten. Zolang je ze op dezelfde snelheden laat lopen dan klinkt een nvidia 970 van MSI bv hetzelfde als een AMD 290 van MSI. Als je het zelfde koeler design pakt althans.

Ja de AMD kaart draait onder stress warmer dan een Nvidia kaart als je ze op dezelfde fan speeds laat lopen. Maar je hoeft de kaart toch niet op je schoot te houden, dus dat maakt toch ook helemaal niet uit.
En de chip kan het gewoon aan, zolang je de kaart niet boven de 90 graden laat komen is er niks aan de hand en gaat de prestatie niet achteruit.

Nvidia en AMD produceren totaal andere chips, je kunt ze onmogelijk hetzelfde laten verbruiken en exact hetzelfde van elkaar te laten presteren.

En daarmee bedoel ik niet dat een AMD kaart minder presteert dan een Nvidia kaart, maar als je het verbruik van de verschillende chips precies hetzelfde zou zijn dan presteren ze nooit gelijk aan elkaar.

[ Voor 35% gewijzigd door legendareN op 23-01-2015 17:36 ]

Pagina: 1