Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze maand heb mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen. Alleen snap ik de inkomen uit sparen en beleggen box 3 niet. Bij grondslag sparen en beleggen en bij voordeel uit sparen en beleggen staan bedragen vernoemd die ik niet kan plaatsen.

Op de website van de belastingdienst heb ik gekeken naar het rekenvoorbeeld. Het te betale bedrag klopt wel, maar in de berekening kan ik de twee bedragen van mijn voorlopige aanslag niet terug vinden.

Kan iemand aan de hand van een rekenvoorbeeld vertellen hoe de bedragen op mijn aanslag tot stand komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:52

Don Quijote

El Magnifico

Ik snap je vraag niet? Je link geeft precies aan hoe het werkt. Box 3 bezittingen - Heffingsvrije bedrag (€ 21.139) per partner en wat er dan overblijft betaal je 1,2% belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@peterbr1980:
Je raakt in de war door de terminologie die gebruikt wordt. In Jip-en-Janneke taal uitgelegd uitgaande van een alleenstaande:

Stel spaargeld / vermogen is € 121.000 Vrijstelling is € 21.000 Belast in Box 3 is € 100.000 (grondslag sparen en beleggen) Er wordt uitgegaan van 4% rente. Dit percentage is in 2001 bij de invoering van de IB-2001 vastgelegd. Dus je 'inkomen' uit spaargeld is 4% van € 100.000 is € 4000. (voordeel uit sparen en beleggen c.q. belastbaar inkomen uit sparen en beleggen)
Over dit 'inkomen' moet 30% belasting worden betaald, dat is € 1200.

Je kan het ook simpel samenvatten:
Je betaalt 1,2% over je spaargeld / vermogen (na aftrek van de vrijstelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
En ja, die belasting is waarschijnlijk hoger dan de rente die je van de bank krijgt.

Gevolg van de Euro-crisis: de ECB drukt bakken met geld bij om de rente op 1% te houden. Tegelijkertijd heeft de Nederlandse overheid ook bakken met geld nodig dus blijft de fictieve Box-3 rente gewoon op 4%.

Het feitelijke belastingtarief in Box 3 is dus geen 30% maar 120%. Als je Samsom op TV dus hoort zeggen dat de belasting op vermogen omhoog moet, dan gaat het dus over dat tarief. Volgens de PvdA is 120% een te laag belastingpercentage !

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein