Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Voormalige Game Designer die een switch wil maken naar programmeur en om advies komt vragen. Een bekend topic, maar de details zijn toch net weer anders dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt :)

Achtergrond: Programmeren begon als hobby, leidde tot twee jaar Hogere Informatica, maar is volledig uit beeld gevallen toen ik Game Design ging doen. Nu zijn we bijna tien jaar verder.

De vraag: Ik twijfel nu tussen Java en C#, en ben vooral benieuwd welke taal mij de grootste kans geeft op gepast/leuk werk. Ik werk het liefst in een klein(er) bedrijf en ik heb geen rijbewijs (dit leek me relevant vanwege eventueel detacheringswerk). Ik hoop op een junior functie met een gepast certificaat.
  • Java leek mij de bredere taal, eventueel ook voor android apps enzo bruikbaar. Kleine(re) applicaties ontwikkelen spreekt me wel aan.
  • C# is daarentegen wat 'jonger', en heeft daardoor misschien wat minder concurrentie op mijn niveau? Mogelijk ook meer gebruikt in de kleinere bedrijven die ik op het oog heb?
Mogelijk ook relevant: ik vind bijna alles aan een baan belangrijker dan het salaris :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik denk dat het weinig uitmaakt. Java is wat breder toepasbaar dan C# omdat het niet alleen op MS gericht is (ja, ik ken mono). Maar ken je de een, dan is de ander niet moeilijk om op te pakken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zowel Java als C# zijn Object oriented programming languages en hebben veel raakvlakken met elkaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wil je je echt beperken tot die twee en PC's of sta je ook open voor andere talen en computers (AS/400, mainframe)?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn eerste idee, los van met welke taal welk type applicaties je zou willen is..... Waarom haal je niet als de bliksem je rijbewijs? Best handig, ook buiten de detachering komt klantbezoek voor.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de talen veel op elkaar lijken. Het is voor mij dan ook niet zozeer de vraag welke taal leuker of makkelijker is, maar puur welke rol ze hebben op de arbeidsmarkt. Vind je Java meer/minder bij kleinere bedrijven, is het makkelijker werk te vinden als beginner met C#? Dat soort vragen.
Freee!! schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:37:
Wil je je echt beperken tot die twee en PC's of sta je ook open voor andere talen en computers (AS/400, mainframe)?
Dat zou volledig nieuw gebied voor mij zijn, dus daar neig ik niet naar tenzij er erg goede redenen voor zijn.
Ankona schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:40:
Mijn eerste idee, los van met welke taal welk type applicaties je zou willen is..... Waarom haal je niet als de bliksem je rijbewijs? Best handig, ook buiten de detachering komt klantbezoek voor.
Hoop tijd/geld, richt die energie liever op het programmeren. Er kan een hoop met het OV, vooral als eventueel klantbezoek niet té frequent is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:42:
[...]
Dat zou volledig nieuw gebied voor mij zijn, dus daar neig ik niet naar tenzij er erg goede redenen voor zijn.
Minder concurrentie om de banen plus dat er in dat soort omgevingen de komende jaren vrij veel mensen met pensioen gaan, dus (vooropgesteld dat je het kunt) heb je een redelijke mate van werkzekerheid.

EDIT:
En maak je geen zorgen om het leren van programmeertalen op die omgevingen, vrij veel bedrijven zorgen wel voor een interne opleiding, zolang je maar al kan programmeren (en dat hoeft nog niet eens heel goed te zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door Freee!! op 21-01-2015 13:53 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 16:26
Naar mijn gevoel is Java meer in trek dan C# bij grote projecten/grote bedrijven. Volgens datzelfde gevoel ga je rapper bij een kleiner bedrijf een job vinden als je de C# weg in slaat.

Er staat je overigens niets in de weg om beide te leren. Je hebt in beide nog geen beroepservaring (gok ik vanwege de startpost), dus je zou beide talen kunnen leren en kijken waar je de best passende job vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Die talen hebben dezelfde toepassingsgebieden en beide worden goed gevraagd op de arbeidsmarkt.
Ik schat zelf in dat het makkelijker is om met C# te starten. Niet dat ik wil beweren dat deze taal makkelijker of beter is, maar omdat het de taal van Microsoft is. En Microsoft heeft diverse applicatie platformen die door programmeurs middels klein maatwerk op maat gemaakt en geïntegreerd moeten worden. Alles uit een doos dus, als je eenmaal de weg weet in de documentatie en ervaring hebt met het ene platform snap je vrij snel waar je het ergens anders moet zoeken. Bij Java is die diversiteit groter en zul je meer basis moeten hebben om zaken te herkennen.
Maar nogmaals, de verschillen zijn klein. Overstappen van C# naar Java of andersom is ook niet moeilijk. Belangrijker is denk ik om een keuze te maken wat voor een soort programmeerwerk je wil gaan doen. Front ends, databases, integratie, complexe algoritmes etc

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou iedereen op de arbeidsmarkt aanraden om een rijbewijs te halen als dat mogelijk is. Het opent alleen maar extra deuren en kansen: klantbezoek, flexibelere werktijden want niet afhankelijk van OV, locatie die toevallig niet optimaal met het OV te bereiken is, ...

Daar zou ik me dan ook eerst op richten. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ankona schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:51:
Belangrijker is denk ik om een keuze te maken wat voor een soort programmeerwerk je wil gaan doen. Front ends, databases, integratie, complexe algoritmes etc
Ah ja, zeker wel "Front end". Gezien m'n Game Design achtergrond zit ik veel dichter tegen zaken zoals usability enzo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dan kan je je ook nog richten op dingen als mobile en/of embedded toepassingen. Dan denk ik aan ObjectiveC en Swift voor iOS, Java voor Android, maar ook aan C++ & QML (BlackBerry, Sailfish, maar ook redelijk wat embedded toepassingen).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:23

Stoney3K

Flatsehats!

ATS schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:26:
Dan kan je je ook nog richten op dingen als mobile en/of embedded toepassingen. Dan denk ik aan ObjectiveC en Swift voor iOS, Java voor Android, maar ook aan C++ & QML (BlackBerry, Sailfish, maar ook redelijk wat embedded toepassingen).
C++ is toch wel even een andere tak van sport, vooral als je niet goed weet wat er 'onder de kap' in de compiler gebeurt. Je hebt geen fancy trukjes zoals garbage collection of bijhouden van types, als je (per ongeluk) vuile dingen in het geheugen wil doen, dan kan dat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ah, dat valt allemaal best mee. Ok, je hebt geen garbage collection, maar een beetje ontwikkelaar is toch erg voorzichtig met raw pointers en gebruikt liever direct het type smart pointer dat beter uitdrukt van wie het object is en wat je er mee kan.

C++ levert je inderdaad alle tools die je nodig hebt om je op te hangen. Maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet doen natuurlijk. En met C++11 en 14 is het alleen maar beter geworden.

* ATS is C++ software engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

JaQ

Junior front-end programmeur in een kleiner bedrijf kan zo ongeveer in iedere taal zijn, je ontlokt met je huidige vraag enkel een C# versus Java discussie.

Misschien is het handiger om de vacatures binnen de door jou gewenste reistijd te analyseren en op basis van de criteria die je wel belangrijk vindt voor een baan een taal te kiezen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DrivinUCrazy schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:01:
Ik zou iedereen op de arbeidsmarkt aanraden om een rijbewijs te halen als dat mogelijk is. Het opent alleen maar extra deuren en kansen: klantbezoek, flexibelere werktijden want niet afhankelijk van OV, locatie die toevallig niet optimaal met het OV te bereiken is, ...

Daar moet je wel het geld voor hebben. Tevens zijn er plaatsen waar het hebben van een auto nou juist niet handig en zeker niet betaalbaar is. An sich wel mee eens dus, maar wel met kanttekening. Grappige is dat ik wel alles op alles gezet heb om in mijn laatste jaar m'n rijbewijs te halen, vervolgens ging werken bij een detacheerder - en vervolgens nog 3 jaar met het OV mocht :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb nu 16 jaar mijn rijbewijs, maar ik ga al 10 jaar (sinds ik van school kom) met de fiets naar m'n werk :+. Maar goed, centrum Utrecht, daar wíl je ook niet met de auto naartoe, en ik gok dat andere grote steden daar niet anders in zijn. Of je moet 'm bij een P&R willen parkeren oid.

C++ game development trouwens, ligt een beetje in je straatje ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ardana schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:48:
[...]

Daar moet je wel het geld voor hebben. Tevens zijn er plaatsen waar het hebben van een auto nou juist niet handig en zeker niet betaalbaar is. An sich wel mee eens dus, maar wel met kanttekening. Grappige is dat ik wel alles op alles gezet heb om in mijn laatste jaar m'n rijbewijs te halen, vervolgens ging werken bij een detacheerder - en vervolgens nog 3 jaar met het OV mocht :)
Dat je daar het geld voor moet hebben, tja, daar is nou eenmaal niets aan te doen. Ik ken wel meer mensen die op latere leeftijd pas hun rijbewijs hebben gehaald omdat ze toen pas het geld ervoor hadden. Niets vreemds aan. :)

Maar ik had het wel bewust over het hebben van een rijbewijs. en niet direct over het hebben van een auto. Subtiel verschil. Het gaat er ook om dat je bijvoorbeeld met de fiets of OV op het werk kunt komen, maar wat als je dan eens verder moet? Niet onwaarschijnlijk dat je dan de beschikking hebt over een auto van het werk. Maar ja, dan moet je wel achter het stuur mogen kruipen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het ligt er erg aan bij wat voor soort bedrijf je zit, op wat voor soort functie. Ik ben in de drie jaar dat ik nu bij mijn bedrijf werk slechts een handje vol keren buiten de deur geweest voor het werk, en dat was allemaal prima te bereiken per OV (meestal beter dan per auto zelfs). Ook het bedrijf zelf zit in het centrum van een grote stad, dus ik kom per trein + vouwfietsje (lopen kan ook, maar ja...) naar het werk.

Maar we hebben hier ook mensen die veel meer buiten de deur zijn dan binnen.

Ik heb overigens wel een rijbewijs, en dat is soms heel praktisch. Meestal komen we prima waar we zijn willen per fiets of OV. En als dat niet het geval is, dan leen of huur ik een auto (greenwheels, snappcar, of gewone verhuur).

[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 22-01-2015 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Klein beetje offtopic, maar de C# garbage collector kan je ook flink tegenwerken als je om wat voor reden dan ook iets in de finalizer moet doen. Je object is dan in een ongedefinieerde toestand en managed members kunnen al gefinalized zijn zonder dat je dat kan controleren. Op zo'n moment zijn de deterministische destructoren van C++ heerlijk. Ik ga zelfs zo ver om te stellen dat voor geavanceerd gebruik C++ in redelijk wat situaties makkelijker is. En als je echt leuke kronkels wilt tegenkomen ga je naar managed C++ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 22:54
Waar woon je? ik werk nu bij een bedrijf waar we Java programmeren op hoog niveau. Wij bieden de mogelijkheid om laag in te stappen en zo samen te kijken of je het complexere werk aan kan. Wij hebben hier ook al een gamedesigner zitten die is overgestapt en werkt nu als frontend developer aan ons crm systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:30
Bedrijven zoeken zich suf naar programmeurs voor mobile/webapplicaties. Je moet dan dus meerdere talen (java, C++ etc) en ook nog scripting goed onder de knie hebben.
Verder zie ik heel vaak advertenties voor asp .net programmeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 07:52:
Maar ik had het wel bewust over het hebben van een rijbewijs. en niet direct over het hebben van een auto. Subtiel verschil.
Alsof het halen van een rijbewijs nou zo betaalbaar is voor een gemiddelde student :)
.edit: oh wacht volgens mij is hij geen student meer.
pirke schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:30:
En als je echt leuke kronkels wilt tegenkomen ga je naar managed C++ :)
offtopic:
Je bedoelt C++/CLI, Managed C++ is al 10 jaar deprecated ;)

[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 22-01-2015 11:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mesa57 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:43:
Verder zie ik heel vaak advertenties voor asp .net programmeurs.
En waar zie je die dan? :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:23

Stoney3K

Flatsehats!

Ardana schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:48:
[...]

Maar was je daar, ten tijde van je sollicitatie, wel aangenomen zonder rijbewijs?

Dan ben je voor een potentiële werkgever toch minder aantrekkelijk omdat je niet zo maar ingezet kan worden voor buitendienstfuncties.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
DrivinUCrazy schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:01:

En een auto zou ook handig zijn, niet elk bedrijf doet aan Lease :+

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

weszz schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:46:
[...]

En een auto zou ook handig zijn, niet elk bedrijf doet aan Lease :+
Wel nee. Als je op een plek terecht komt waar een eigen auto een vereiste is, dan is het vroeg genoeg om die aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad. Mocht je onverhoopt een vervoersprobleem hebben kun je ook een auto lenen, huren, of wat dan ook. Maar iemands rijbewijs lenen wordt een stuk lastiger.
Een auto heb je eventueel snel aangeschaft (mits je het geld hebt natuurlijk). Een rijbewijs kun je nu eenmaal niet zo even gaan afhalen. Al zou je dat met het weggedrag van sommigen niet zeggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
.oisyn schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:20:
offtopic:
Je bedoelt C++/CLI, Managed C++ is al 10 jaar deprecated ;)
offtopic:
Klopt, maar in de volksmond noemen de meeste mensen het nog steeds managed C++ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:42:
Hoop tijd/geld, richt die energie liever op het programmeren. Er kan een hoop met het OV, vooral als eventueel klantbezoek niet té frequent is.
Als dat klantbezoek daarentegen drie keer zo lang duurt vanwege ov kan in me voorstellen dat een baas daar wat van vindt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 21:16
Wat is je leeftijd ? Lijkt me ook redelijk relevant. Een bedrijf investeerd liever in een jong iemand omdat die nog makkelijker te vormen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SBTweaker schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:32:
Wat is je leeftijd ? Lijkt me ook redelijk relevant. Een bedrijf investeerd liever in een jong iemand omdat die nog makkelijker te vormen is.
Dat is wellicht nog een groter obstakel dan m'n gebrek aan een rijbewijs: ben net 33 geworden. Knap frustrerend om op deze leeftijd opnieuw te moeten beginnen. HBO + werk ervaring in een sector waar ik niet ga solliciteren. Maar goed, je moet er maar in geloven dat het kan ;)

Zit er nu over te denken een LOI-cursus Java te doen, alleen al om wat richting/structuur voor m'n studie te hebben. Alleen het niveau lijkt me nogal laag* en het resulteert in een Oracle Associate Programmer I certificaat, wat volgens mij ook niet veel voorstelt. Heeft iemand hier ervaring mee, of gewoon een mening over?

* Het hele basis-principe van OOP snap ik wel na twee jaar Informatica, ook al is het 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:39:
[...]

Dat is wellicht nog een groter obstakel dan m'n gebrek aan een rijbewijs: ben net 33 geworden. Knap frustrerend om op deze leeftijd opnieuw te moeten beginnen. HBO + werk ervaring in een sector waar ik niet ga solliciteren. Maar goed, je moet er maar in geloven dat het kan ;)

Zit er nu over te denken een LOI-cursus Java te doen, alleen al om wat richting/structuur voor m'n studie te hebben. Alleen het niveau lijkt me nogal laag* en het resulteert in een Oracle Associate Programmer I certificaat, wat volgens mij ook niet veel voorstelt. Heeft iemand hier ervaringen mee, of gewoon een mening over?

[small]* Het hele basis-principe van OOP snap ik wel na twee jaar Informatica, ook al is het 10 jaar geleden.[/small
Ik in die situatie zou deeltijd gaan doen. Head first Java is een aanrader btw om een goede basis op te bouwen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SBTweaker schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:42:
[...]

Ik in die situatie zou deeltijd gaan doen. Head first Java is een aanrader btw om een goede basis op te bouwen .
Van wat ik zo lees is Head First Java primair op beginners gericht, en ik zou het juist een stapje verder willen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:47:
[...]

Van wat ik zo lees is Head First Java primair op beginners gericht, en ik zou het juist een stapje verder willen zoeken.
Wij hebben dit boek op het HBO software ontwikkeling gebruikt. zonder het boek volledig afgerond te hebben kun je al een complete applicatie met een database bv wordfeud leren maken. Erg goed boek imho . Als je dit al kunt zou ik boeken over design patterns gaan leren. Tevens een goed portfolio met gerealiseerde applicaties is vaak ook een meerwaarde bij een solicitatiegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 09:44
Waarom perse Java / C#, terwijl talen zoals JavaScript, PHP, Ruby, Perl, etc net zo groot zijn? Het gros van de mobiele apps die tegenwoordig gereleased worden, incl een groot deel van een partij zoals Cisco, zijn tegenwoordig niet veel meer dan een HTML5 applicatie in een Cordova wrapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Zit er nu over te denken een LOI-cursus Java te doen, alleen al om wat richting/structuur voor m'n studie te hebben. Alleen het niveau lijkt me nogal laag* en het resulteert in een Oracle Associate Programmer I certificaat, wat volgens mij ook niet veel voorstelt. Heeft iemand hier ervaring mee, of gewoon een mening over?
[/small]
Dit specifieke certificaat stelt misschien niet bijster veel voor, maar als je deze hebt behaald kun je nog twee stapjes verder gaan. Mijns inziens stelt dat wel degelijk wat voor. Daarnaast heb je het hier over een "Standard Edition" certificering, maar Java is veel breder dan dat. Je hebt ook nog de "Enterprise Edition" wereld, en dat is nou juist het Java wereldje waarin veel werk te vinden is. En ook hiervoor heb je natuurlijk weer de nodige certificeringen die je kunt behalen.

Overigens zou je ook eens kunnen kijken naar de Open Universiteit. Daar bieden ze een aantal CPP (Certified Professional Program) studies op het gebied van programmeren en aanverwante zaken. Wel aan de prijzige kant helaas, maar je kunt de bijbehorende modules ook los volgen. Ik zou persoonlijk liever Open Universiteit dan LOI op m'n CV willen hebben staan.

Daarnaast, zoals merauder ook aangeeft, zou je ook eens kunnen kijken naar andere talen. Ruby en Python, om maar even twee mooie voorbeelden te noemen, zijn momenteel erg hot. Ik heb ongeveer 8 jaar lang (hobbymatig) geprogrammeerd in Java en dat probeer ik nu weer een beetje op te pakken, maar tegelijkertijd wil ik me ook bekwaam maken in de wereld van Python (omdat deze 2 talen in de netwerkwereld momenteel erg veel voorkomen, met name door het hele SDN gebeuren). Hoewel beide talen erg van elkaar verschillen, vooral qua syntax, moet ik eerlijk toegeven dat Python een prachtige taal is. En er is genoeg werk te vinden voor een goede Python programmeur. Wat je dan ook weer veel tegenkomt is Python i.c.m. Django (logisch, Django is Python), dus daar zou je dan ook weer naar kunnen kijken.

Keuzes, keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
[...]

Dat is wellicht nog een groter obstakel dan m'n gebrek aan een rijbewijs: ben net 33 geworden. Knap frustrerend om op deze leeftijd opnieuw te moeten beginnen. HBO + werk ervaring in een sector waar ik niet ga solliciteren. Maar goed, je moet er maar in geloven dat het kan ;).[/small]
Ik ben op 35 jarige leeftijd (opnieuw) in de IT ingestapt als junior software engineer bij een detacheringsbedrijf. Eigenlijk is het enige dat jou tegenhoud je eigen instelling.

Je zou kunnen proberen om bij wat bedrijven te kijken of je er niet als junior programmeur aan de slag kunt. Vaak is de instelling die jij hebt belangrijker dan of je (veel) ervaring hebt.

Je zou, in ieder geval, een Github account kunnen opzetten met wat hobby projecten om zo doende je kennis en kunde ten toon te stellen. Het laten zien van hobby projecten wordt eigenlijk op dit moment steeds belangrijker bij het zoeken naar een nieuwe baan/uitdaging. Zeker als je op termijn plannen hebt om in het buitenland te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor alle reacties, hoop om over na te denken! :D
merauder schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 00:35:
Waarom perse Java / C#, terwijl talen zoals JavaScript, PHP, Ruby, Perl, etc net zo groot zijn? Het gros van de mobiele apps die tegenwoordig gereleased worden, incl een groot deel van een partij zoals Cisco, zijn tegenwoordig niet veel meer dan een HTML5 applicatie in een Cordova wrapper.
De reden dat ik uiteindelijk voor Java ben gegaan, is o.a. voor android apps. Ik denk dat ik sowieso liever apps zou programmeren. Kleinere projecten waar je dichter bij het resultaat zit spreken mij wel aan (er vanuit gaande dat dat voor apps geldt, ik kan me zo voorstellen dat het in praktijk anders is). Maar goed, da's dus ook vooral HTML5 in een "Cordova wrapper"? Dat laatste zegt me nog niks, ik zal het eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 09:44
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:33:
De reden dat ik uiteindelijk voor Java ben gegaan, is o.a. voor android apps. Ik denk dat ik sowieso liever apps zou programmeren. Kleinere projecten waar je dichter bij het resultaat zit spreken mij wel aan (er vanuit gaande dat dat voor apps geldt, ik kan me zo voorstellen dat het in praktijk anders is). Maar goed, da's dus ook vooral HTML5 in een "Cordova wrapper"? Dat laatste zegt me nog niks, ik zal het eens opzoeken.
Duidelijk! Houd je er wel rekening mee dat Google ineens kan besluiten om niet langer Java maar bijvoorbeeld een taal zoals Google Basic, G++ of Gwift als hoofdtaal voor Android kan voeren?

Java blijft nog interessant met enorm veel vraag overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 23-01-2015 21:49 ]

Pagina: 1