• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb dus twee verschillende RAM sticks van verschillende merken (omdat ik de ene gratis kon krijgen), na wat snel Google research leek het erop dat deze wel samen zouden kunnen werken. Maar, wat RAM betreft snap ik er toch vrij weinig van. Nu zag ik dus net dat ze in single channel zitten ipv dual. Iemand enig idee of ik daar iets aan kan doen?

Hieronder een screenshot van de specs.
http://i.imgur.com/ogUq9Pa.png

• Juggels
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 16:02
Afhankelijk van je moederbord kan het zijn dat je de geheugenmodules in slot #1 en #3 moet plaatsen om ze in dual channel te laten werken. Dit is uiteraard terug te vinden in de manual van je moederbord.

• JackDaniel
Juggels schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:31:
Afhankelijk van je moederbord kan het zijn dat je de geheugenmodules in slot #1 en #3 moet plaatsen om ze in dual channel te laten werken. Dit is uiteraard terug te vinden in de manual van je moederbord.
Zou het echt daaraan liggen? Ik pak even de handleiding erbij :9
Het gaat overigens om een Gigabyte 970A-UD3

Edit: woa, het blijkt dus inderdaad zo te zijn. Bedankt! _/-\o_
Even off-topic, wat voor verschil maakt dual channel t.o.v. single channel in de praktijk eigenlijk?

[ Voor 16% gewijzigd door JackDaniel op 21-01-2015 09:39 ]

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:26

eagle00789

Est. November 2005

Juggels schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:31:
Dualchannel werkt normaal alleen met geheugenstrips van zelfde merk en type, omdat je met timings zit die dus voor elke reep geheugen gelijk moeten zijn.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40
eagle00789 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:42:
[...]

Dualchannel werkt normaal alleen met geheugenstrips van zelfde merk en type, omdat je met timings zit die dus voor elke reep geheugen gelijk moeten zijn.
Nee hoor, snelheid (MHz) en timings gaan bijna altijd gewoon naar die van de langzaamste module. Sommige modules zijn echt niet compatible maar dan start het sowieso al niet op.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• JackDaniel
chaoscontrol schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:46:
[...]

Nee hoor, snelheid (MHz) en timings gaan bijna altijd gewoon naar die van de langzaamste module. Sommige modules zijn echt niet compatible maar dan start het sowieso al niet op.
Yeah, dit is wat ik ook dacht (en bevestigd werd door Google). Overigens is dit dus ook waarom het niet handig is oom een hele langzame module erbij in te stoppen dacht ik, omdat je dan eigenlijk nog verder van huis bent.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40
JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:49:
[...]

Yeah, dit is wat ik ook dacht (en bevestigd werd door Google). Overigens is dit dus ook waarom het niet handig is oom een hele langzame module erbij in te stoppen dacht ik, omdat je dan eigenlijk nog verder van huis bent.
Ach, Single of dual channel, 1333 of 1600, 9-9-9 of 11-11-11 timings, in de realiteit is het procenten werk en merk je het nauwelijks. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• JackDaniel
chaoscontrol schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:58:
[...]

Ach, Single of dual channel, 1333 of 1600, 9-9-9 of 11-11-11 timings, in de realiteit is het procenten werk en merk je het nauwelijks. ;)
Helpt dat ik geen idee heb waar je het over hebt haha. 1333 en 1600 zijn de verschillende kloksnelheden denk ik (in dual channel)? 9-9-9 en 11-11-11 timings zegt mij helemaal niks :X
Stiekem zat ik te hopen dat dual channel een gigantisch verschil maakt in framerate ofzo (ookal heeft RAM hier nauwelijks wat mee te maken) aangezien ik al zeer tevreden was, maar beter mag altijd.

Hoe dan ook, heb de een van de sticks dus even in het goede slotje gedaan, en bam, het werkt.
http://i.imgur.com/k7mxU9p.png

Of ik hier nou verschil in ga merken weet ik niet, maar in ieder geval sta ik niet voor shut met single channel RAM terwijl ik twee modules heb. 8)7
Pagina: 1