Waarom is RAM zo duur geworden :c

Pagina: 1
Acties:

• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Precies als ik eindelijk wel wat extra RAM kan gebruiken zijn de prijzen natuurlijk allang weer de lucht in geschoten. Weet iemand eigenlijk hoe dat zo komt opeens? Maar belangrijker, nu toch maar RAM kopen en de traantjes wegpinken of wachten en hopen dat de prijzen dalen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gestegen?
De prijzen van RAM zijn al een hele tijd redelijk constant (als je uitgaat van mainstream spul, niet antiek of zeldzaam spul natuurlijk).

Als je het nodig hebt zou ik het nu kopen, de kans dat het op redelijke termijn goedkoper wordt lijkt me onwaarschijnlijk. DDR4 zal waarschijnlijk nog wel wat gaan dalen, gezien dat pas net op de markt is en de introductieprijzen altijd wat hoger liggen, maar DDR3 verwacht ik niet dat dat nog goedkoper wordt. Eerder weer duurder omdat de productie wordt teruggeschroefd en het vervolgens lastiger te krijgen is.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:27
Precies, wat TerwDan zegt. Gewoon kopen als je nodig hebt. Prijzen schommelen wel, maar niet gigantisch meer heb ik het idee.

Hier heb je nog zo'n nieuwsartikel van Tweakers zelf over de prijsstijgingen van DDR3 in 2013. Sinds december 2013 zijn de prijzen weer gestabiliseerd, maar inderdaad op een hoger niveau.

• JackDaniel
Naja, oke ik overdreef toen ik zei dat de prijzen nu opeens zijn gestegen. Waar ik dus op doelde is die dip rond 2012/2013 toen RAM om een of andere red bijna half zo duur was als nu.

Maar lijkt er dus op dat die daling een vrij unieke situatie was die niet zo snel nog een keer zal plaatsvinden.

[ Voor 24% gewijzigd door JackDaniel op 21-01-2015 00:22 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:44
Zou de opkomst van de SSD daar ook niet iets mee te maken hebben? Productielijnen die overschakelen op chips om te gebruiken in SSD's zorgen ervoor dat er geen overschot aan productiecapaciteit voor DDR3 chips is.

Ergo; minder/geen overschot, geen dumpprijzen meer.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:36
JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:19:
Naja, oke ik overdreef toen ik zei dat de prijzen nu opeens zijn gestegen. Waar ik dus op doelde is die dip rond 2012/2013 toen RAM om een of andere red bijna half zo duur was als nu.

Maar lijkt er dus op dat die daling een vrij unieke situatie was die niet zo snel nog een keer zal plaatsvinden.
2e hit op de zoekterm "geheugenprijzen 2012"

http://nl.hardware.info/n...n-opnieuw-naar-dieptepunt

Overproductie was toen de reden dus.

https://wren.co/join/Devian

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
Verder zijn de hardwareprijzen gewoon wat hoger omdat de euro laag staat t.o.v. de dollar.

PVO

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Volgens mij had Fukushima er ook mee te maken dat de prijzen weer zijn gaan stijgen. Ik herinner mij nog een beste periode dat geheugen nauwelijks leverbaar was hierna. De prijzen daarvoor waren inderdaad prettig laag, ik heb er nog spijt van dat ik maar 8 GB had aangeschaft, het is nog steeds bijna 2x zo duur :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• jer123c
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:31
Ik weet nog wel zo rond 2010

2x4 GB voor 20 eurotjes, zalige prijzen.
Hetzelfde kost nu 65 eurotjes.....

En dan te bedenken dat 4GB toen nog zat was voor gaming, nu is dat 8GB.

[ Voor 25% gewijzigd door jer123c op 21-01-2015 09:47 ]

• JackDaniel
jer123c schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:46:
Ik weet nog wel zo rond 2010

2x4 GB voor 20 eurotjes, zalige prijzen.
Hetzelfde kost nu 65 eurotjes.....

En dan te bedenken dat 4GB toen nog zat was voor gaming, nu is dat 8GB.
Dit is waarom ik toch nog maar even een oud "setje" gebruik uit mijn vorige kast (8gb). Het is een setje in dat het toevallig beide DDR3 met de zelfde kloksnelheid zijn :9

• jer123c
  • Laatst online: 14:31
JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:10:
[...]

Dit is waarom ik toch nog maar even een oud "setje" gebruik uit mijn vorige kast (8gb). Het is een setje in dat het toevallig beide DDR3 met de zelfde kloksnelheid zijn :9
Heb ik ook zeker gedaan, eerdat zon setje vervangen gaat worden zal het toch DDR4 worden :9

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 11:07
S0epkip schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:53:
Verder zijn de hardwareprijzen gewoon wat hoger omdat de euro laag staat t.o.v. de dollar.
Dit is mijn inziens het grootste probleem. Het is niet enkel RAM maar veel meer parts dat +/- 10% omhoog is gegaan door de lage euro..

Oftewel, gewoon lekker kopen, ik gok niet dat er meer aanbod gaat komen waardoor de prijzen wat zullen dalen.

• JackDaniel
lennartb schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:15:
[...]

Dit is mijn inziens het grootste probleem. Het is niet enkel RAM maar veel meer parts dat +/- 10% omhoog is gegaan door de lage euro..

Oftewel, gewoon lekker kopen, ik gok niet dat er meer aanbod gaat komen waardoor de prijzen wat zullen dalen.
Hier mag ik dan weer niet echt om klagen aangezien ik een redelijk deel van mijn inkomen in USD ontvang. De zwakke Euro vond ik wel fijn wanneer ik toch van USD naar Euro moest.

• lennartb
:-) goeie regeling (voor nu) naja.

Om even off topic te gaan. 95% van mijn modelbouwspullen haal ik altijd uit hong kong..... wordt met de dag minder interessant. Van wisselkoers van 1.40 vorig jaar, 1.12 nu... maja.

Ik zou je dollar rekening nog even aanhouden :p

Verwijderd

lennartb schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:21:
:-) goeie regeling (voor nu) naja.

Om even off topic te gaan. 95% van mijn modelbouwspullen haal ik altijd uit hong kong..... wordt met de dag minder interessant. Van wisselkoers van 1.40 vorig jaar, 1.12 nu... maja.

Ik zou je dollar rekening nog even aanhouden :p
Gokje.....hobbyking? :9~

• lennartb
Jep :-)

Verwijderd

Daar heb ik wat spullen vandaan gehaald vroeguh! Man man man , complete HK450's voor een appel en een ei. Heerlijk.
Wel 2 x gepakt op invoerkosten helaas haha.

Maar even ontopic ,

Gewoon kopen dat RAM!

• JackDaniel
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:25:
[...]

Daar heb ik wat spullen vandaan gehaald vroeguh! Man man man , complete HK450's voor een appel en een ei. Heerlijk.
Wel 2 x gepakt op invoerkosten helaas haha.

Maar even ontopic ,

Gewoon kopen dat RAM!
Mijn spaarvarkentje is al flink uitgemagerd door mijn upgrade, nieuwe RAM zit er even nog niet in al zou ik ht willen. Eerst moet ik toch maar even tweedehands goedkope RAM vinden voor mijn oude kast zodat ik die tenminste een beetje kan verkopen :/

By the way: van een amd athlon II X3 450 en GTS 450 naar een fx-6300 en gtx 760. Het is alsof opeens de toekomst instap. Oja, en een goeie PSU dus mijn PC valt ook niet meer zomaar uit als de GPU wat harder moet werken :P

[ Voor 15% gewijzigd door JackDaniel op 21-01-2015 10:31 ]

Verwijderd

JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:29:
[...]

Mijn spaarvarkentje is al flink uitgemagerd door mijn upgrade, nieuwe RAM zit er even nog niet in al zou ik ht willen. Eerst moet ik toch maar even tweedehands goedkope RAM vinden voor mijn oude kast zodat ik die tenminste een beetje kan verkopen :/
volgens mij staat er genoeg in v&a. Dus snuffel daar even rond.

• JackDaniel
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:30:
[...]

volgens mij staat er genoeg in v&a. Dus snuffel daar even rond.
Klopt inderdaad! Zat gisteravond al te kijken, toch weer zo'n €40-50 voor 8gb. Als ik bedank dat ik in een best-case scenario misschien €150-200 voor die oude PC krijg ontmoedigd het wel enigszins.

Denk je dat mensen op marktplaats het wat kan schelen of er 4gb of 8gb in zit? hahaha

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:29
Hier nog een grafiekje:
http://pcpartpicker.com/blog/23/ram-price-increasing
Afbeeldingslocatie: http://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/blog/trend.ram.700.png

http://mosaic.cnfolio.com/ENG400Coursework2013CW1PART2CFNYKB
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FCqTqMd.jpg
JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:33:
Denk je dat mensen op marktplaats het wat kan schelen of er 4gb of 8gb in zit? hahaha
Dan verkoop je het RAM zelf toch ook weer los? Doorverkopen van tweedehands onderdelen kan je soms bijna winst op maken als je een beetje goed onderhandelt.

Gelukkig is mijn PC zo oud dat die nog op DDR2 loopt, als het goed is krijg ik vandaag 2GB voor €10 binnen van V&A. :)

[ Voor 8% gewijzigd door HallonRubus op 21-01-2015 10:38 ]

• JackDaniel
sdk16420 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:35:
Hier nog een grafiekje:
http://pcpartpicker.com/blog/23/ram-price-increasing
[afbeelding]

http://mosaic.cnfolio.com/ENG400Coursework2013CW1PART2CFNYKB
[afbeelding]

[...]

Dan verkoop je het RAM zelf toch ook weer los? Doorverkopen van tweedehands onderdelen kan je soms bijna winst op maken als je een beetje goed onderhandelt.

Gelukkig is mijn PC zo oud dat die nog op DDR2 loopt, als het goed is krijg ik vandaag 2GB voor €10 binnen van V&A. :)
Heb de RAM uit mijn oude PC gestolen en in mijn nieuwe geplaats. Dus om mijn oude PC te verkopen zou ik toch echt even wat RAM moeten kopen, aangezien de waarde anders nog verder zakt denk ik.

Maarja, zit te twijfelen of het, het waard is aangezien ik niet écht weet wat mijn oude PC waard is. Dit zijn overigens de specs van mijn oude pc:

Gainward GeForce GTS 450 1024MB
AMD Athlon II X3 450 Rana Triple-Core 3.2GHz Socket
Geuheugen: niks op 't moment
Hardeschijf: 1 Terabyte HDD
Case: Lanbox Lite
Bar slechte PSU, 400-ish watt dacht it.

• yoshiwa
  • Laatst online: 22:15
even een nuttige bijdrage:

nieuws: Grote brand in Hynix-geheugenfabrieken kan dram duurder maken

Kan er dus zeker wat mee te maken hebbn :)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:29
JackDaniel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:42:
[...]

Heb de RAM uit mijn oude PC gestolen en in mijn nieuwe geplaats. Dus om mijn oude PC te verkopen zou ik toch echt even wat RAM moeten kopen, aangezien de waarde anders nog verder zakt denk ik.

Maarja, zit te twijfelen of het, het waard is aangezien ik niet écht weet wat mijn oude PC waard is. Dit zijn overigens de specs van mijn oude pc:

Gainward GeForce GTS 450 1024MB
AMD Athlon II X3 450 Rana Triple-Core 3.2GHz Socket
Geuheugen: niks op 't moment
Hardeschijf: 1 Terabyte HDD
Case: Lanbox Lite
Bar slechte PSU, 400-ish watt dacht it.
Ik heb hier dus totaal geen verstand van, maar met wat Googlen zou ik dit schatten voor de losse onderdelen, valt mee toch?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aMWWkJm.png

Maar als ik zie dat je voor €20 als 4GB ram kunt kopen op V&A dan zou ik dat idd wel gewoon doen ;)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:52
Dit kon er ook nog wel eens wat mee te maken hebben.

De Amerikaanse Dollar (USD) heeft ten opzichte van de Euro (EUR) lang niet zo laag gestaan. Op dit moment doet hij $ 1.16 / EUR, waar deze een jaar geleden nog $ 1,35 - $ 1,40 deed. USD is vaak toch wel de standaarvaluta voor internationale handel. De fabrikanten krijgen gewoon minder Dollars voor hun producten. Dat betekent dat de prijzen voor ons stijgen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:00
sdk16420 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:35:

Dit heb ik het verleden gehad met goede DDR2 ram van ik geloof Crucial.

2 reepjes pakweg 2 jaar in gebruik gehad en uiteindelijk voor een paar tientjes meer verkocht dan dat ik er zelf voor betaald heb. En ik stopte de rekening er uiteraard bij :>

De laatste maanden vind ik geheugen vrij stabiel qua prijs maar het ligt er ook deels aan naar wat voor geheugen je kijkt. Er zijn altijd wel reepjes die opeens ergens vanwege een aanbieding flink goedkoper zijn en als de voorraad op is gaat het weer naar de normale prijs.

Of reepjes die een tijdje een opgeblazen prijs hebben omdat ze niet op voorraad zijn.

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb in 2012 dit setje aangeschaft voor €79,95.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=284496&deliveryCountry=NL

Overproductie in 2012 oké, maar ik vind het vreemd dat we nu weer op het prijsniveau van november 2011 (zelfs iets daarboven, dat stuk zal wellicht inflatie zijn) zitten. Je zou toch verwachten dat naarmate de jaren verstrijken het produceren van RAM efficiënter gaat en dat daardoor de prijs daalt. :/

Gevalletje prijsafspraken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eerder productie die flink is teruggeschroefd. En in geheugenfabrikantenland is ook niet alles even stabiel geweeest de afgelopen jaren, genoeg die over de kop zijn gegaan. Dat heeft ook invloed op het prijspeil.

Maar als je kijkt naar de gemiddelde prijs van zo'n anderhalf jaar geleden dan scheelt het niet zo heel erg veel.

• Kimbo72
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10-2025
Hoe dan ook het blijft een berg geld in verglijking met andere hardware.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Ik was bezig met een PC'tje samenstellen voor mijn neef, ik schrok er gewoon van hoe duur RAM was t.o.v. toen ik 16GB Corsair Dominators kocht.

Maar nu blijkt dat ik het net op het absolute laagste punt heb gekocht in 2012/2013, heb ik even geluk :+ .

Ik denk dus dat het wel mee valt met "hoe duur het is geworden" als ik naar de grafieken kijk dan ik dat ik het net in een dalletje gekocht heb :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Annihilism op 05-02-2015 08:27 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53
Ik heb deze Corsair 2x8GB DDR3 SODIMMs gekocht voor iets van ~€62,- en die zijn nu €139,-.
Dat was in september 2012. Het is dat ik dat setje nog steeds gebruik, maar als ik er meerdere had gekocht was er een leuk handeltje ontstaan ;)
Pagina: 1