Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIC defect of zijn er gremlins aan het werk?

Pagina: 1
Acties:

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 09:34
ik heb momenteel problemen met waarschijnlijk mijn NIC. Ik kan geen andere oorzaken bedenken of verzinnen meer.

Heb sinds de zomer een nieuwe PC met een pricewatch: ASRock B85M-ITX moederbord. En eigenlijk vanaf dag één problemen met het internet/netwerk gehad. In den beginne denk je nog dat het 'nieuwigheid' is, boel moet zich ff inregelen.

Ruim twee maanden geleden heb ik de boel opnieuw geinstalleerd, drivers maar ook BIOS. Dat heeft tot vandaag prima geholpen. Nu heb ik vandaag al minstens tien keer gehad dat de verbinding wegvalt en dan 10-15 seconden later weer terug is... het was al vervelend, nu is het echt gloeiend irritant aan het worden. :(

specifiek vandaag was met gaming (wow). alleen maakt het geen fluit uit wat ik aan het doen ben, ook met beetje youtuben of facebooken kan het gebeuren dat verbinding weg is en 10-15 sec later weer terug.

op mijn oude PC heb ik hier géén last van, dus ik sluit uit dat mijn modem/router of switch hiervan een oorzaak is.

ook maakte het geen fluit uit of ik de PC nou direct ( met één meter UTP) op de modem/router zet. vroeger of laat had ik weer hetzelfde gedoe.

ik weet niet meer wat de oorzaak kan zijn, anders dan een defect NIC.

dus ik vraag jullie, hebben jullie ideeën?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Heb je al in de eventlog gekeken?
Treden de problemen ook op als je gebruik maakt van een liveCd?
Welk OS gebruik je?
Welke drivers heb je gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Lednov
OS is win7
Drivers zijn van ASRock site voor het genoemde Mobo.
liveCD, er is geen optisch station, dus niet mogelijk.
Eventlog zegt dat er met DHCP server geen verbinding mogelijk is, alleen de ander PC heeft hier géén last van!
Deze computer kan het netwerkadres (van de DHCP-server) niet vernieuwen voor de netwerkkaart met netwerkadres <adres>. De volgende fout is opgetreden: 0x79. De computer zal blijven proberen om zelf een adres van de server met netwerkadressen (DHCP-server) te verkrijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lednov op 20-01-2015 23:23 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Als ik het goed heb vermeldt dat eventid ook een MAC adres. Vergelijk dit eens met de output van

code:
1
ipconfig /all

Indien het genoemde MAC adres niet het MAC adres van de gebruikte netwerkkaart is zou ik de kaart waar het adres bij hoort eens uitschakelen. Dit is een veel genoemde oplossing wanneer je het eventid googled.

Een livecd kun je ook via een USB stick gebruiken.

Een andere optie is dat je een DHCP reservation hebt ingesteld die bij een ander MAC adres hoort. Bij elke poging om het DHCP adres te verlengen zal de computer dan een "nee" krijgen te horen.

Wat gebeurt er wanneer je een vast IP adres instelt (buiten de range van jouw DHCP pool)?

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 20-01-2015 16:19 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Lednov
in de event log staat, zover ik kan zien geen MACadres vermeld.

wel zag ik in Ipconfig dat de lease zou verlopen op 16:40 en op de seconde af had ik dus weer het probleem als voorheen...

ik heb echt geen flauw idee wat of waardoor dit veroorzaakt wordt.

[ Voor 60% gewijzigd door Lednov op 20-01-2015 16:41 ]

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:17
Heb je niet toevallig je firewall te strak afgesteld staan? Heb ik in het verleden wel eens gehad, de DHCP renew kwam er niet doorheen.

• Bor

Bor

Bor de Wollef schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:17:

Wat gebeurt er wanneer je een vast IP adres instelt (buiten de range van jouw DHCP pool)?
Heb je verder alle netwerk connecties gedisabled die je niet gebruikt?

• Lednov
- MAC adres is gelijk, in de event log staat inderdaad het MAC adres, alleen noemen ze het dit keer netwerkadres.
- te strakke firewall zou ik op de andere PC óók last van moeten hebben, echter daar werkt alles zonder problemen. firewall staat op modem op hoogst ingesteld, al jaren.
- als MAC niet gelijk zou zijn, dan zou ik nooit verbindingen moeten krijgen, nu is het zo dat lease afloopt. vernieuwd wordt, en dat dan met een korte onderbreking gepaard gaat.

- heb een fysiek ip adres ingesteld, binnen de pool gewoon adres aangehouden wat ie al had. sinds dat ik dat gedaan heb zijn er geen storingen meer geweest.

als laatste, eerder vergeten te melden, als ik een speedtest uitvoer, haalt ie maar de helft van de maximale snelheid down, en up een tiende. en weer, op de oude PC gaat ie wel voluit.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Lednov schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:26:
- MAC adres is gelijk, in de event log staat inderdaad het MAC adres, alleen noemen ze het dit keer netwerkadres.
- te strakke firewall zou ik op de andere PC óók last van moeten hebben, echter daar werkt alles zonder problemen. firewall staat op modem op hoogst ingesteld, al jaren.
- als MAC niet gelijk zou zijn, dan zou ik nooit verbindingen moeten krijgen, nu is het zo dat lease afloopt. vernieuwd wordt, en dat dan met een korte onderbreking gepaard gaat.

- heb een fysiek ip adres ingesteld, binnen de pool gewoon adres aangehouden wat ie al had. sinds dat ik dat gedaan heb zijn er geen storingen meer geweest.

als laatste, eerder vergeten te melden, als ik een speedtest uitvoer, haalt ie maar de helft van de maximale snelheid down, en up een tiende. en weer, op de oude PC gaat ie wel voluit.
Daar bedoelt hij natuurlijk de firewall van je pc mee, de firewall van je modem is gericht op het internet, die heeft verder niks te doen met je interne netwerk ;)
Is in ieder geval een probleem met DHCP, dus firewall uitschakelen, drivers updaten, eventuele malware verwijderen en zo stapje voor stapje proberen of dat het probleem oplost.

Fixing things to the breaking point...

• Bor

Bor

Levert het modem of de router ook informatie in de logfile? En wat als je een vast IP adres instelt? Je geeft niet elke keer antwoord op de vragen die worden gesteld wat het helpen lastiger maakt.

Heb je de laatste drivers geïnstalleerd als ook die intel chipset geupdate etc?

• Lednov
Bor, in mijn vorige post heb ik álle vragen stapsgewijs beantwoord.
daarin staat dat ik al een vast IP adres heb ingesteld, binnen de pool.

- in de logfile van Win7 niet, mogelijk in een logfile op de modem/router weer wel.
- zoals in eerste post staat beschreven heb ik een ruime twee maanden terug alles vers geinstalleerd, Win7, drivers en zelfs bios had ik geupdate.

ah, firewall op PC zelf, :) nou dat is gewoon de standaard versie van Win7, daar heb ik sinds installatie verder niets meegedaan.

even gekeken in modem enige log die ik kan vinden is van een portscan.

• Bor

Bor

Ik had er blijkbaar overheen gelezen, excuus. Met een vast IP adres is het probleem verholpen dus? Dan zit er echt iets niet goed in de DHCP inrichting zoals al verwacht. Wat gebeurt er wanneer je de modem / router herstart, hierna een reservation voor jouw MAC adres aanmaakt met hieraan een ander IP adres uit de pool en de PC daarna een ipconfig /release gevolgd door een ipconfig /renew laat uitvoeren. Als het goed is krijg je dan het gereserveerde adres en heb je in ieder geval geen last van een eventuele mismatch met een andere client die het adres probeert te claimen. Treed het probleem ook op wanneer je alle andere DHCP clients uit hebt staan?

• Lednov
Modem herstarten is een van de eerste dingen die ik geprobeerd heb. Ik heb het ding zelfs weer naar standaard waarden gezet, ook al stond ie in feite al op standaard waarden |(behalve dan dat de firewall omhoog geschroeft was).

ja, ook wanneer de ander PC uitstaat of mijn mobiel. dan heb ik ook het probleem. en die twee, inclusief de nieuwe PC zijn de enige die gebruik maken van mijn netwerk. (zover ik weet...)
E2A vergat een Mediaspeler, die hoort er ook nog bij! en of die aan of uit staat, maakt geen fluit uit.

het betreft trouwens een Ubee modem van Ziggo.

als ik jou goed begrijp, in modem de een andere IP adres als static maken (is nu 192.168.178.11) naar bijvoorbeeld .25? ik ga het eens proberen en kijken wat er gebeurt :)

EDIT;
In modem ingesteld .25 in win7 zelfde gelaten. ipconfig /release én /renew geeft zelfde foutmelding:
De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich een staat
bevindt die voor deze bewerking is toegestaan.
ga nu eens proberen door in Win7 de boel dynamisch te laten worden.

EDIT 2;
boel is in Win7 dynamisch en krijgt van de modem .25 aangeleverd. /release en /renew geven eerst een foutmelding en dan gaan ze verder zo als het hoort.

[ Voor 32% gewijzigd door Lednov op 21-01-2015 09:39 ]

• Bor

Bor

IPconfig /release en /renew kan alleen wanneer je de netwerkadapter weer op dhcp hebt ingesteld inderdaad.

• Lednov
goed, NIC is dus niet defect, dat scheelt weer... en nu met static IP geenproblemen gehad tot dusver

alleen de oorzaak is dan nog niet opgelost... ook niet waarom ik maar 75Mbps down en 2 Mbps up ga, terwijl dat ruim 150Mbps down moet zijn en iets van 18-20Mbps up...

• Lednov
*zucht* is het ene probleem opgelost dient het volgende zich weer aan.

wilk net een serie opzetten met mijn mediaspeler en de boel is niet vooruit te branden! constant haperingen in het beeld. eerst dacht ik nog dat het misschien aan de file lag, echter andere files hebben het ook. ook diegene waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn....

de modem/rputer van stroom gehaald en ruim 5 min laten staan. boel weer opnieuw aangesloten en opgestart. leek beter te gaan tot dat ik 5 min in de serie zat en het gelazer weer van vooraf aan begon...

Gisteren géén problemen, nu met static IP in de modem heb ik gelazer.
als test heb ik het bestand eens op de nieuwe PC bekeken (staat op de oude opgeslagen, (die ook eens herstart had dus geen resultaat)) en kan het zonder problemen bekijken....

EDIT;

voor de grap eens in de router gekeken, zegt dat mijn static IP adres de lease afloopt om het uur, heb verhoogt naar een jaar, zodat iig geen gezeur geeft. snap alleen niet wanneer ik het static zet in de router dat ie er een lease tijd aangeeft....

[ Voor 14% gewijzigd door Lednov op 21-01-2015 19:26 ]

• Bor

Bor

Een static IP heb je alleen wanneer je helemaal geen gebruik maakt van DHCP. Een reservation is geen static IP maar een "vast" dynamisch IP. Wanneer je echt een statisch IP adres wilt hebben moet je dat met de hand instellen op de netwerkverbinding (en hierbij een IP adres pakken die buiten de scopes van de dhcp server valt).

• Lednov
aha! dat verklaart dus waarom er weer een lease eraan gegeven wordt.

het verklaart alleen niet de problemen die zich voordoen
- een verbinding op de nieuwe PC die niet maximaal is
- een verbinding tussen mediaspeler en oude PC die volledig vol lijkt te lopen.

want via een USB stick de serie bekijken was zonder enkel probleem. op de oude PC ook niet. over netwerk naar nieuwe PC evenmin.

ik snap niet waarom er opeens problemen opkomen zetten, het is niet de eerste keer dat ik er een ander PC aanhang, ook met LANparties waren er geen problemen.

en nu, met een nieuwe PC is het opeens heibel...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Staat de klok van de pc ook goed? Dat kan soms ook rare dhcp issues geven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Lednov
die loopt een minuut of twee vóór op de DHCP, bij beide PCs is dit het geval.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 17:14
Speed/Duplex settings?

[ Voor 15% gewijzigd door Dr Pro op 21-01-2015 21:14 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Staat de nic in automatisch terugschakelen van de link-speed als energiebesparing?
Dit gaf bij mij ook problemen, met name na een slaapstand.

Dit staat bij de instellingen waar je bij komt via apparaatbeheer. Netwerkkaart drivers hebben hier vaak een rijtje opties. Het tabje Energiebeheer van Windows zelf kan alleen het hele ding uitzetten, en wake-up events toelaten.

• Lednov
say what now?

@Jeroen3, ja klopt beide staat ingeschakeld!

[ Voor 13% gewijzigd door Lednov op 21-01-2015 21:55 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Wat jij zoekt staat mogelijk in dit lijstje:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/-IeyapPxGGWI/UWfSddTDTEI/AAAAAAAAGps/zJ7rOnCQO-w/4-12-2013%25252011-28-11%252520AM_thumb%25255B1%25255D.png?imgmax=800
Stock photo, niet gegarandeerd het juiste veldje.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 17:14
Lednov schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:52:
[...]

say what now?

@Jeroen3, ja klopt beide staat ingeschakeld!
Dit ff checken: http://www.home-network-help.com/speed-and-duplex.html

Ik weet niet wat de rest van je componenten doen, dus ik zou voor 'Auto' kiezen

• Lednov
dit staat op auto ingesteld al

• Lednov
goed we zijn ruim 24 uur verder en issue met Mediaspeler lijken verdwijnen te zijn.
gremlins is steeds meer een serieuze optie aan het worden, want een logisch verklaring kan ik niet bedenken.....

ooh ja, vandaag een code gewonnen ( nou ja gekregen ) voor Heroes of the Storm, met het installern ervan kwam de download snelheid niet onder de 10MB, dus wua snelheid zit he goed, waarom dan speedtest de helft halen is me nog steeds een raadsel!

[ Voor 38% gewijzigd door Lednov op 22-01-2015 20:49 ]

Pagina: 1