Hackintosh-check voor ontwerp werk en gamen

Pagina: 1
Acties:

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-03 08:25
Hoi!

Omdat de nieuwe iMacs uitblijven en ik toch graag een nieuwe(re) PC/Mac wil hebben mét OSX, ben ik 'n beetje aan het rondkijken naar het maken van een hackintosh. Ik heb via Lifehacker.com en Customac.com al het één en ander uitgezocht, maar vroeg me af of de kenners hier hun oog er eens overheen kunnen laten gaan en misschien wat tips voor optimalisatie voor me hadden. Voetnootje vooraf: ik heb wel 'n beetje ervaring met PC's bouwen, maar eigenlijk geen ervaring met hackintosh'jes! :)

Dit is wat ik heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 225,70€ 225,70
1ASRock H97M Pro4€ 81,19€ 81,19
1EVGA GeForce GTX 760 2GB Superclocked ACX Cooling€ 193,-€ 193,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 65,91€ 65,91
1Cooler Master BLizzard T2€ 15,67€ 15,67
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Corsair CS550M€ 74,95€ 74,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,27

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk "gewoon" werken: Photoshop, Illustrator, Indesign e.d.
Maar ik zou er ook graag een beetje op kunnen gamen. De games die ik bijvoorbeeld graag speel zijn Dragon Age, The Witcher 2-3, Assasin's Creed, e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten van de setup die ik zelf heb samengesteld is grofweg €1000. Als het goedkoper kan, graag! Maar niet met langzamere hardware in dat geval. Meer dan dat bedrag zou ik in ieder geval niet willen uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope… dit wordt een nagelnieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk heb ik alle hardware zoals in het lijstje aangegeven nodig. Liefst ook met een zo'n klein mogelijke behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkgebonden, zolang het als Hackintosh maar zo vlekkenloos werkt (voor zover mogelijk) :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst dus zo'n klein mogelijke behuizing, mét ruimte voor één full-size GPU. Als het even kan ook relatief stil. Zoals bijvoorbeeld een Bitfenix Prodigy M, een Fractal Design Node 304, of een Silverstone Fortress FT03.

Ga je overklokken?
Neuh, geen kaas van gegeten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:39

Croga

The Unreasonable Man

ur?! De huidige serie is nog geen half jaar geleden geïntroduceerd. Hoezo "uitblijven"?

Realiseer je goed dat "hackintosh" echt heel diep in de hobbysfeer zit. Het überhaupt aan de gang krijgen is een stevige uitdaging en echt stabiel gaat het nooit worden.
Daarnaast is alles wat je aangeeft te willen gaan doen zonder meer mogelijk (en beter te doen) in Windows.
Als laatste moet je er rekening mee houden dat je niet legaal bezig bent. Je hebt geen licentie voor OSX en mag dus OSX niet installeren.

Als je toch vastberaden bent om hier mee door te gaan dan zou ik je sterk adviseren te kijken welke "hackintosh" optie je wilt gebruiken en je te houden aan de hardware die ze daar adviseren. Enige afwijking van de hardware gaat je vooral extra hoofdpijn opleveren.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Voeding vervangen door de Seasonic S12II-Bronze 520W of als je modulair wil de Seasonic M12II Evo 520W.

Je wil niet gaan overklokken maar hebt wel een overklokprocessor, dat is nergens voor nodig ;) --> Intel Core i5-4460 Boxed.

16GB RAM heb je niet nodig --> Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

SSD is zonde van het geld (te weinig prestaties, te duur, niet eens stroomverliesbeveiliging), vervangen door Samsung 840 EVO 500GB voor prestaties of Crucial MX100 512GB voor klein (niet bewezen) stukje extra veiligheid en iets goedkoper.

Koeler ken ik niet, ik zou zelf de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen.

¯\_(ツ)_/¯

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Check deze site voor compatible hardware: http://www.tonymacx86.com...s-guide-january-2015.html

Vooral met het moederbord moet je oppassen dat je de goede koopt, anders heb je kans dat je OS X niet opgestart krijgt of dat bepaalde functies niet werken.

Voor de installatie van OS X is deze site handig: http://www.tonymacx86.com...orted-intel-based-pc.html

[ Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 20-01-2015 15:59 ]

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• c.schrijver
  • Laatst online: 15-04-2025
Kijk inderdaad eens op tonymacx86.
Het moederbord dat je gekozen hebt zal lastig zijn om aan werk te krijgen. Als je een moeiteloze installatie wil kun je het best een gigabyte moederbord kiezen

• PerlinNoise
  • Niet online
c.schrijver schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:01:
Kijk inderdaad eens op tonymacx86.
Het moederbord dat je gekozen hebt zal lastig zijn om aan werk te krijgen. Als je een moeiteloze installatie wil kun je het best een gigabyte moederbord kiezen
Die Asrock die in de TP staat werkt wel met OS X, zie TonyMacx86. Maar Gigabyte is inderdaad beter voor een Hackintosh.

• Kapotlood
Daarnaast is alles wat je aangeeft te willen gaan doen zonder meer mogelijk (en beter te doen) in Windows.
Dat is nogal subjectief… ik werk m'n hele leven met de Mac, en vind dit zelf prettiger werken. :)

@Masterprutser:
Oh, bedankt voor de tips! Is die Seasonic Modulaire voeding zoveel beter? Ik had er nog nooit van gehoord. En waarom zou je de Samsung 840 i.p.v. 850 nemen? Zoveel scheelt dat niet qua geld toch?

@Pixarr;
Thanks! Die site ken ik inderdaad, alleen vond ik 'm op Customac.com wat overzichtelijker. Daar komt ook de hardware vandaan die ik heb uitgezocht namelijk :)

@c.schrijver;
Oh, Gigabyte? Die hou ik even in de gaten… 't viel me trouwens op dat een hoop van die moederborden allemaal andere netwerkchips gebruiken, varierend van "Intel i217V" tot "Atheros 8161B"… zit daar nog verschil in qua ondersteuning bij OSX eigenlijk? Ik kom er eigenlijk niet zoveel over tegen namelijk.

• PerlinNoise
  • Niet online
De Atheros chips worden goed ondersteund, weet ik.

• Pwuts

Pwuts

joramoudenaarde schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:07:
[...]

@Masterprutser:
Oh, bedankt voor de tips! Is die Seasonic Modulaire voeding zoveel beter? Ik had er nog nooit van gehoord.
Seasonic is hier eigenlijk een beetje de standaard. Die Corsair die je had gekozen kost gewoon te veel voor wat 'ie biedt. Bovendien zitten er CapXon caps in, en die zijn van iets mindere kwaliteit. Trouwens, voor als je iets zuinigers (of beter gezegd: efficiënters) wil is er ook nog de Seasonic S12G 450W of de modulaire Seasonic G-Serie 450W.
En waarom zou je de Samsung 840 i.p.v. 850 nemen? Zoveel scheelt dat niet qua geld toch?
Misschien niet, maar de 840 EVO presteert beter dan de 850 EVO dus waarom extra betalen voor minder?

[ Voor 5% gewijzigd door Pwuts op 20-01-2015 16:15 ]

¯\_(ツ)_/¯

• c.schrijver
  • Laatst online: 15-04-2025
Allebei de netwerkchips worden ondersteund. Mochten ze niet out of the box werken kun je deze kun je installeren via easybeast.
Het beste kun je kijken naar de build guide. Daar staan alleen maar moederborden in die volledig werken en makkelijk te installeren zijn.
@pixar
Ik heb niet gezegt dat het niet werkt. Alleen dat het meer problemen zijn met installatie wat ook te lezen is op tonymacx86

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:11
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je dit beter kan plaatsen op het Hackintosh forum of Tonymacx forum.
Hun hebben er meer kijk op en zullen je het beste aanbevelen!

Tijdje geleden ook op een Sony SVS13 geinstalleert en dan de iatkos distributie.
Dit was toen gewoon installeren en klaar alles ging vloeiend!
Dus het kan weldegelijk.

• Kapotlood
Ik zal eens gaan kijken op Tonymac86 :)
De eerste toon is gezet qua hardware nu, en de kosten zijn gedaald van ±€1000 naar ±€840 met dezelfde soort hardware, dus dat is alvast mooi meegenomen! Nu even kijken bij Tonymac86 of het lijstje ook voor een stabiele setup gaat zorgen.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Silverstone Fortress FT03 eigenlijk? Ik vond 't een erg mooie toren die én klein is, én een 14cm fan onderin waardoor hij relatief stil is :) Als die niet optimaal is neem ik waarschijnlijk toch de Bitfenix Prodigy M of Fractal Design Node 304.

p.s.:
@MasterPrutser;
De CPU die ik in m'n lijstje had staan, de "Intel Core i5-4690K Boxed", had ik uit de lijst van Tonymac86.com. De CPU die jij aanbeveelt is de i54460… is deze net zo snel als die i5-4690 of zijn ze eigenlijk gewoon hetzelfde?

[ Voor 52% gewijzigd door Kapotlood op 20-01-2015 16:44 ]

• PerlinNoise
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:40:
p.s.:
@MasterPrutser;
De CPU die ik in m'n lijstje had staan, de "Intel Core i5-4690K Boxed", had ik uit de lijst van Tonymac86.com. De CPU die jij aanbeveelt is de i54460… is deze net zo snel als die i5-4690 of zijn ze eigenlijk gewoon hetzelfde?
Verschil tussen de 4460 en 4690 zul je in praktijk niet merken en scheelt toch weer wat centjes.

• Kapotlood
Thanks! Ik zal op Tonymac86 eens vragen of er met die CPU's ook verschil zit in ondersteuning/stabiliteit bij een Hackintosh… mocht ook dat niet uit maken, dan koop ik de goedkoopste ;)

• Mr.Tweaks
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-02 01:38
Croga schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:53:
[...]

ur?! De huidige serie is nog geen half jaar geleden geïntroduceerd. Hoezo "uitblijven"?

Realiseer je goed dat "hackintosh" echt heel diep in de hobbysfeer zit. Het überhaupt aan de gang krijgen is een stevige uitdaging en echt stabiel gaat het nooit worden.
Als laatste moet je er rekening mee houden dat je niet legaal bezig bent. Je hebt geen licentie voor OSX en mag dus OSX niet installeren.

Als je toch vastberaden bent om hier mee door te gaan dan zou ik je sterk adviseren te kijken welke "hackintosh" optie je wilt gebruiken en je te houden aan de hardware die ze daar adviseren. Enige afwijking van de hardware gaat je vooral extra hoofdpijn opleveren.
Nou, nou.... >:)
Qua hobbysfeeer. Dat is zonder meer waar. Qua stabiliteit hangt het er sterk vanaf.
Als jij voor 'Vanilla' gaat, en bereid bent zeer diep te gaan, kan je wel degelijk voor zeer stabiel gaan!
Of je dit met een Tonymac bereikt, laat ik in het midden. Het is een 'gemakkelijke oplossing voor de massa'. Om stabiliteit hoef je het niet te laten, maar als jij je geld ermee gaat verdienen.... Koop dan gewoon een Mac.

Qua 'beter in Windows'. Ik draai sinds Leopard stabiel Hacks, en kijk er zeer neutraal tegenaan.
Beter = 'wat voor je werkt'. Dat hoeft niet per se Windows te zijn, maar niet per se OSX.
Persoonlijk kies ik op basis van specifieke doeleinden.

Qua aanpak;
Ga voor de componenten waarvan bevestigd is dat ze goed werken.
Doe hierin wel goed je huiswerk en geloof niet zomaar alles.

Afhankelijk van je wensen is dit misschien nog een optie; http://quocomputer.com/projectq/

Succes!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:32
Mr.Tweaks schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:11:
[...]

Nou, nou.... >:)
Qua hobbysfeeer. Dat is zonder meer waar. Qua stabiliteit hangt het er sterk vanaf.
Als jij voor 'Vanilla' gaat, en bereid bent zeer diep te gaan, kan je wel degelijk voor zeer stabiel gaan!
Of je dit met een Tonymac bereikt, laat ik in het midden. Het is een 'gemakkelijke oplossing voor de massa'. Om stabiliteit hoef je het niet te laten, maar als jij je geld ermee gaat verdienen.... Koop dan gewoon een Mac.

Qua 'beter in Windows'. Ik draai sinds Leopard stabiel Hacks, en kijk er zeer neutraal tegenaan.
Beter = 'wat voor je werkt'. Dat hoeft niet per se Windows te zijn, maar niet per se OSX.
Persoonlijk kies ik op basis van specifieke doeleinden.

Qua aanpak;
Ga voor de componenten waarvan bevestigd is dat ze goed werken.
Doe hierin wel goed je huiswerk en geloof niet zomaar alles.

Afhankelijk van je wensen is dit misschien nog een optie; http://quocomputer.com/projectq/

Succes!
Dat is raar, zelf ook een hackingtosh, alles werkt via tonymacx86 perfect en zeer stabiel? Wat tips: een 'k' processor heeft een andere gpu die ootb werkt met hackingtosh, daarom wordt deze vaak aangeraden. Pak een mobo die ze bij tonymacx86 aanraden, scheelt veel werk. Een gigabye ds3h is volgens mij het beste. Zelf heb ik een build met i5-3450, r9 280x en een h77-ds3h, ik dualboot windows/osx op 2 ssd's en ben nog nooit een probleem tegengekomen met mijn dual monitor setup

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 11:31
IK weet niet of je iemand het al opgemerkt had maar je moedebord
pricewatch: ASRock H97M Pro4
gaat echt niet passen in je kast.
pricewatch: Fractal Design Node 304 Wit
Ik heb die kast en er past echt geen micro atx in.
Wel perfect voor een zelfbouw nas. :P

1913

• Kapotlood
@MeneerJoep;
Oh, bedankt! Ik heb inderdaad de 'K' CPU en de Gigabyte GA-Z97M-D3H nu op 't lijstje staan :)

@Bi00;
Oh! Ik meen gelezen te hebben dat de Fractal Design Node ook Micro-ATX aan kon! Goed dat je 't zegt, want dan moet ik óf voor die Silverstone Fortress of Bitfenix Prodigy M gaan.

Het nieuwe lijstje voor de geïnteresseerden, met alleen de Fractal Design Node er nog in:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 87,95€ 87,95
1EVGA GeForce GTX 760 2GB Superclocked ACX Cooling€ 193,-€ 193,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 65,91€ 65,91
1Cooler Master BLizzard T2€ 15,67€ 15,67
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU€ 44,90€ 44,90
1Corsair CS550M€ 74,95€ 74,95
1Samsung 840 EVO 500GB€ 193,83€ 193,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,21

• Pwuts

Pwuts

Vanwaar deze EVGA GeForce GTX 760 2GB Superclocked ACX Cooling? Voor dit geld is er meer te koop, bij AMD dan.

¯\_(ツ)_/¯

• Kapotlood
Omdat het om een Hackintosh gaat, en deze stond in de lijst van Tonymac86 omdat hij volledig ondersteund wordt :)

• Mr.Tweaks
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-02 01:38
MeneerJoep schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:24:
[...]

Dat is raar, zelf ook een hackingtosh, alles werkt via tonymacx86 perfect en zeer stabiel? Wat tips: een 'k' processor heeft een andere gpu die ootb werkt met hackingtosh, daarom wordt deze vaak aangeraden. Pak een mobo die ze bij tonymacx86 aanraden, scheelt veel werk. Een gigabye ds3h is volgens mij het beste. Zelf heb ik een build met i5-3450, r9 280x en een h77-ds3h, ik dualboot windows/osx op 2 ssd's en ben nog nooit een probleem tegengekomen met mijn dual monitor setup
Ik zie niets raars. ik zeg nl. niet dat Tonymac voor instabiliteiten oid zorgt.
Maar, het is wel gebaseerd de 'generieke' aanpak en bijbehorende kexts/drivers en fixes. Mijns inziens verschilt dit wezenlijk van de 'vanilla' (zo min mogelijk aanpassen) aanpak + bijbehorend inzicht.

Wat ik wel stel is dat ik persoonlijk toch een dubbel gevoel bij Tonymac heb. Dit is gebaseerd op de niet nette wijze waarop men wel zelf de community (bij; insanelymac) uitbuit, maar er nieteens de minimale credits aan teruggeeft. (Heb er zelf overigens gewoon ook een account, hoor...)

Je specs zijn leuk, maar niet extreem/bizar of afwijkend van de standaard.
Ik draai 3x 30" dual-link monitoren. In dergelijke situatie ga je zien dat wat voor de gemene deler werkt, niet per se voor de veeleisende gebruiker werkt. Nu geen probleem (meer), maar tijdens (Snow) Leopard / Lion, voordat de 6xxx serie van AMD op de markt was het een zeer exotisch probleem, waar al de 'geijkte oplossingen' niet op berekend waren.

Zo heb ik ook vele vormen van RAID als dan wel of niet met hardware gedraaid en ook daar hele aparte ' ervaringen' in opgedaan. Zelfs al 'lijkt' iets te werken op OSX, moet je soms net wat verder ' dan gemiddeld' gaan om erachter te komen of het ECHT goed werkt.

"Het Beste' vind ik vaag/lastig. Het beste is 'wat native werkt'. Los van het feit dat het bord wat ouder is, is dat in mijn optiek het Project Quo bord. Gigabyte borden zijn altijd wel redelijk goed compatible gebleken. Asus ook. Overigens is dat Project Quo initiatief geloof ik op een of andere wijze ook aan Gigabyte gelinkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Tweaks op 20-01-2015 18:54 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Croga schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:53:
[...]

....... knip
Dat ben ik niet met je eens. Draai al div. systemen met OSX. Vanaf 10.6.3. En die zijn met de nodige kext aanpassingen heel stabiel. Als je zegt dat hackintosh nooit stabiel gaat worden, spreek je dan uit ervaring?
Het is zeker meer "werk" als je direkt audio, netwerk en sleep goed wil krijgen, maar dat vind je een uitdaging of niet. Dat is aan een ieder om zelf te bepalen.
Vind OSX een heel goed os en als dat op hardware kan draaien zonder Mac prijzen, dan is dat prima.

[ Voor 11% gewijzigd door OgWok op 20-01-2015 19:12 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:16
Even een vraagje, kan je eigenlijk ook hackintosh met een gtx780?

• Kapotlood
Geen idee eerlijk gezegd, dan zou je ook even op Tonwww.tonymac86.com moeten kijken of deze er tussen staat :)
Pagina: 1