Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 651138

Topicstarter
Ik heb deze week te horen gekregen dat ik ontslagen ben. Omdat ik een vast contract heb willen ze dit doen door middel van een vaststellingsovereenkomst. Daarbij krijg ik een ontslagvergoeding van 2 mnd salarissen.
Nu weet ik niet of de ontslagvergoeding van ongeveer 4.000 euro mee wordt genomen in mijn ww uitkering. Dus of ik hierdoor gekort ga worden of dat mijn ww hierdoor pas later ingaat.
Tevens ben ik benieuw of mijn vaststellingsovereenkomst goed is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 16:27
Je wordt sowieso niet gekort op je WW uitkering. WW is een verzekering op basis van jouw gemiddelde maandsalaris over de afgelopen 12 maanden.

Of die vergoeding wordt meegeteld in het gemiddelde maandsalaris betwijfel ik, maar zou zomaar kunnen omdat daar toch ook gewoon sociale premies n loonheffing over worden ingehouden.. Telefoontje naar het UWV en je weet het.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:47
Daarnaast zou ik even nadenken wat je van 2 mandsalarissen vindt. Het klinkt namelijk vrij weinig. Zeker omdat je gewoon een vast contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
2 maanden is erg weinig, ik denk dat een half jaar meestal het begin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:17
Ligt een beetje aan hoe lang hij in dienst is geweest.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:55

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben vorig jaar ontslagen na 4 jaren vaste dienst (ben nu 29) en dan is 4 maandsalarissen al heel royaal. Normaliter kijkt men dus naar het aantal dienstjaren X de leeftijdsfactor X maandsalaris = vergoeding bruto.

zie ook hier: http://www.ontslag.nl/wer...agvergoeding-berekend%3f-

Mijn advies: ga met dat document naar het juridische loket en laat het gratis nalopen. Ze geven daar goede tips. Daarna alle zaken op papier uitwerken en terug geven aan je leidinggevende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Als je een vast contract hebt en twee jaar in dienst bent, wat verwacht je dan? Ligt dus helemaal aan de situatie.

Ook mooi dat ts benieuwd is of z'n overeenkomst goed is opgesteld....geef wat meer info en zoek sowieso wat hulp. Bij ons krijgen mensen standaard 500 euro voor een advocaat. Wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-04 18:10
Bereken de te verwachten ontslagvergoeding volgens de kantonrechtersformule om te bepalen of je goed zit met die 2 maandsalarissen.

http://www.kantonrechters...uw-ontslagvergoeding.html

Verder zorg ervoor dat de overeenkomst goed opgesteld is. Het laatste waar je tegenaan wilt lopen is, dat een slecht opgezette overeenkomst ervoor zorgt dat je ineens helemaal geen WW krijgt. Op dezelfde website staat ook voorbeelden van vaststellingsovereenkomsten.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

timowouters schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:15:
Daarnaast zou ik even nadenken wat je van 2 mandsalarissen vindt. Het klinkt namelijk vrij weinig. Zeker omdat je gewoon een vast contract hebt.
Afhankelijk hoe lang TS er al werkt, nieuwe 'regels' zit je op halve maand per jaar, dit geval dus 4 jaar.

Plus dat je de voorgeschiedenis niet kent, waarschuwingen, problemen, slechte beoordeling, genoeg punten waardoor 2 maanden niet zo raar is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Zorg dat de opzegtermijn in je vaststellingsovereenkomst tenminste even lang is als de "fictieve opzegtermijn" van de WW.

Dan kan je WW direct ingaan op de datum dat je contract eindigt, en heb je de ontslagvergoeding alleen nodig om het verschil tussen je WW-uitkering en je loon aan te vullen.

Als je opzegtermijn korter is dan je fictieve opzegtermijn, valt er een gat waarin je helemaal geen inkomen hebt. Je gaat bijvoorbeeld op 25-1 uit dienst, maar je WW kan door een fictieve opzegtermijn van 1 maand pas ingaan op 1-3 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Moeten jullie de uitbetalingstermijn niet afwachten?

Ik (belg) ben ontslagen op 31/3/2014, kreeg wettelijk 12 maand uitbetaald (8 jaar dienst) en dus 12 maand geen uitkering.
Het bedrijf heeft goed voor ons gezorgd en heeft het nog verdubbeld, maar dat deel telde niet mee voor de wachtperiode.

Had 28/3/2014 mijn nieuw contract getekend en heb dus geen gat, maar als ik nu ontslagen wordt (kan oo 7 dagen) mag ik pas vanaf 1/4/2015 uitkering verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:55

DjVe

Hatsaflats!

Nee dat is in NL niet zo. Je kan een uitkering krijgen vanaf het moment dat je werkeloos bent, maar deze is natuurlijk wel een stuk lager dan je normale loon. Die ontslagvergoeding van per jaar X maandsalaris X leeftijdsfactor is volgens mij bedoeld om dat gat een beetje te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
We hebben wel een fictieve opzegtermijn voor ingang van de WW, maar die is niet zo lang als het aantal maandlonen dat je meekrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:44
Belangrijkste tip is al gegeven laat de overeenkomst checken door een deskundige! Gaat met name om de bewoording in de overeenkomst er moet blijken dat het iniatief tot ontslag bij de werkgever lag en dat de werknemer zich verzet heeft tegen het ontslag en uiteindelijk geen andere weg zag als instemmen met het voorstel. Als de reden bedrijfseconomisch van aard is of een verstoorde arbeidsrelatie zou ik dit ook laten opnemen. Daarmaast goed de opzegtermijnen in de gaten houden die wetttelijke en volgens de cao gelden anders kunnen ze je ook je ww korten.

Succes dat nieuws is geen pretje, laatst hetzelfde nieuws gekregen. Gelukkig maar 1 maand thuis gezeten. Positieve kant het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee en kansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Een begrijpelijke opmerking over de kantonsrechtsformule, maar helaas klopt hij niet meer. Sinds 1 januari 2015 bestaat de kantonsrechtersformule namelijk niet meer. De kantonsrechtersformule is vervangen door de (over het algemeen) veel lagere transitievergoeding

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 21-01-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 14-05 12:26

Speedmaster

Make my day...

Anoniem: 455473 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:14:
Een begrijpelijke opmerking over de kantonsrechtsformule, maar helaas klopt hij niet meer. Sinds 1 januari 2015 juli 2015 bestaat de kantonsrechtersformule namelijk niet meer. De kantonsrechtersformule is vervangen door de (over het algemeen) veel lagere transitievergoeding
Even aangepast voor je, dus tot die tijd is de oude regeling nog gewoon van toepassing

[ Voor 6% gewijzigd door Speedmaster op 21-01-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 455473 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:14:
Een begrijpelijke opmerking over de kantonsrechtsformule, maar helaas klopt hij niet meer. Sinds 1 januari 2015 bestaat de kantonsrechtersformule namelijk niet meer. De kantonsrechtersformule is vervangen door de (over het algemeen) veel lagere transitievergoeding
Volgens mij staat er in jouw link:
De grote hervorming gaat plaatsvinden op 1 juli 2015.

Dus dat moet nog komen.

Edit, speedy was eerder :P

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2015 12:19 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Oeps, my bad. de Wet werk en zekerheid is ingegaan op 1 januari, maar dit onderdeel hebben ze uitgesteld blijkbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 651368

Indien de tekst van de vaststellingsovereenkomst ww-veilig is opgesteld, je niet ziek bent en de opzegtermijn die geldt voor werkgever in acht wordt genomen is een vaststellingsovereenkomst ww-veilig. Lees hierover meer op:vaststellingsovereenkomst aangaan.

De ontslagvergoeding heeft geen enkele invloed op je recht op een ww-uitkering.

Of de ontslagvergoeding redelijk is hangt van veel factoren af. Naast de lengte van je dienstverband, je leeftijd en je salaris is vooral de ontslagreden van belang. Indien de door werkgever aangegeven reden juridisch aanvechtbaar is, kan onderhandeld worden over een (stuk) hogere ontslagvergoeding.

Per 1 juli 2015 is inderdaad de kantonrechttersformule niet meer de leidraad bij het berekenen van de ontslagvergoeding, maar de transitievergoeding.

Edo Bakema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

En die transitievergoeding is echt heel, heel karig... 1/3 maansalaris per dienstjaar ;(

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ATS schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:29:
En die transitievergoeding is echt heel, heel karig... 1/3 maansalaris per dienstjaar ;(
Het dekt de inhoud van het woord, karig of niet. Daarnaast hangt het nog steeds af van de reden van ontslag en de omstandigheden. Andere kant, werkgever kan zich ook nog aardig schuilen achter de diverse uitzonderingen. Maargoed, ontslag is nooit er geweest om er rijker van te worden :P

Daarnaast is dit de minimale basis, WG en WN kunnen nog steeds hun eigen bedragen afspreken.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Je bent niet ontslagen, je werkgever heeft het plan je eruit te knikkeren. Die twee maanden moet je zien als een startbod. Neem de kantonrechtersformule en tel daar ca 8 weken looptijd bij op. Dan weet je ongeveer wat de kosten voor de werkgever kunnen zijn als jij maximaal dwars gaat liggen. Dat is dus het bedrag dat je eruit moet kunnen slepen.

Wat betreft de ww, het kan zijn dat het uwv een fictieve opzeggingstermijn hanteert die je met je ontslagvergoeding moet overbruggen. Hoe dat tegenwoordig precies zit weet ik niet, dus ik ga niet in op de details.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Vraag een budget aan je wg om de overeenkomst juridisch te laten toetsen (dat is heel gebruikelijk). Zoek dan een arbeidsrechtadvocaat en laat hem of haar jou adviseren of de overeenkomst door de beugel kan of niet.

Niemand kan hier zeggen of 2 maanden reëel is of niet. Ook niet of je recht hebt op WW of niet. Dat hangt van een aantal zaken af namelijk.

Mijn advies: zoek kundig advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In ieder geval niet gelijk akkoord gaan. Ieder maandje extra is er een. Let inderdaad op de fictieve opzegtermijn en dat het ontslag het initiatief is van de werkgever.

Veel succes met het vinden van een andere baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:00
Ik mis een vraag: waarom word je ontslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 23:00
Dit traject doorlopen voor mijn vrouw, als je rechtsbijstand hebt, maak er gebruik van!!!! Deze mensen doorlopen dit scenario vaker en weten precies waarop ze moeten letten.

Punten om op te letten:
- ontslag moet duidelijk vanuit de werkgever komen
- jullie moeten er (zogenaamd) Alles aan hebben gedaan om eruit te komen, maar dat is niet gelukt
- zorg voor minimaal de wettelijke opzegtermijn die je krijgt, anders kan ww weleens niet aansluiten.
- reken op zo'n 1 maand vergoeding per gewerkt dienstjaar

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Daarbij komt dat omdat de onderneming je wil ontslaan en wil dat je een vaststellingsovereenkomst wil anbieden, je niet verplicht bent om dat te doen. Zij willen deze route omdat die relatief goedkoop en snel is. Dat geeft jou de positie om te accepteren of niet. In ieder geval om te onderhandelenen. Als zij een andere route zouden moeten behandelen zou die waarschijnlijk duurder en langer zijn met meer imagoschade voor het bedrijf.

Je zou kunnen voorstellen dat ipv geld, je een aantal maanden in dienst blijft op papier. Je solliciteerd dan vanuit een baan terwijl je niet meer hoeft te werken. Met een beetje geluk krijg je een paar maanden dubbel salaris.

Wat je ook doet, probeer er meer uit te slepen dan hun eerste bod. Het is eigenlijk een omgekeerde sollicitatie en daarbij onderhandel je ook over je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je het aanbod weigert zal het waarschijnlijkvi het UWV gaan. Verdiep je eerst maar eens wat je ontslagvergoeding volgens het UWV zou zijn. Mogelijk is je werkgever meer dan redelijk.

Dat was ten minste vorig jaar mij zo overkomen. Heb er nog wel 3 maanden gebruik van de lease auto (zonder tankpas) bij kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 14-05 12:26

Speedmaster

Make my day...

Deveon schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:03:
Als je het aanbod weigert zal het waarschijnlijkvi het UWV gaan. Verdiep je eerst maar eens wat je ontslagvergoeding volgens het UWV zou zijn. Mogelijk is je werkgever meer dan redelijk.

Dat was ten minste vorig jaar mij zo overkomen. Heb er nog wel 3 maanden gebruik van de lease auto (zonder tankpas) bij kunnen krijgen.
Tja, dat kan per bedrijf schelen, ik kreeg met 13 dienstjaren en 40+ leeftijd 1,5 maand per jaar mee + outplacement vergoeding, vergoeding juridische kosten en behoud van 1 maand oude laptop. Dus ja...wat is redelijk en hoe (a)sociaal is je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:03:

Hoeft niet. De onderneming moet of echte redenen hebben of met geld over de brug komen. Daartussenin zit een onderhandeling. Niet geschoten is altijd mis. En anders stappen ze mar naar het UWV. Dan be je sowieso die twee maanden al kwijt.

Optie is misschien om uit te gaan van opzegtermijn en huidige maand en daarbovenop drie maanden. Kun je altijd nog terug naar twee.
Speedmaster schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:06:
[...]

Tja, dat kan per bedrijf schelen, ik kreeg met 13 dienstjaren en 40+ leeftijd 1,5 maand per jaar mee + outplacement vergoeding, vergoeding juridische kosten en behoud van 1 maand oude laptop. Dus ja...wat is redelijk en hoe (a)sociaal is je werkgever.
Ik ken een bedrijf waar je tot voor kort ruim vier maanden per jaar kreeg boven de 40. Dus het kan inderdaad verschillen en als je niet onderhandelt krijg je zeker niets meer dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Kan iemand mij uitleggen waarom het aantal dienstjaren relevant is? Als ik ontslagen wordt moet ik een bepaalde periode met een lager inkomen overbruggen, hoelang die periode is is toch onafhankelijk van het aantal dienstjaren? Ik zie niet helemaal waarom ik meer geld mee zou krijgen als ik 20 jaar in dienst ben dan wanneer ik 5 jaar ergens in dienst ben geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 15:28
Een WW-uitkering duurt minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden (3 jaar en 2 maanden). Hoelang u een WW-uitkering krijgt, hangt af van uw arbeidsverleden. Op Mijn UWV ziet u hoeveel arbeidsverleden u heeft opgebouwd. U ziet dan ook hoelang uw eventuele uitkering ongeveer duurt. Houd er rekening mee dat uw uitkering kan aflopen voordat u een nieuwe baan vindt.
en ontslagvergoeding is het potje geld wat je nog van je werkgever mee krijgt. In dit topic gaat het erom hoe hoog deze is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Mania-92: als je heel lang bij 1 bedrijf werkt, stijgt je waarde voor dat bedrijf veel langer (domeinkennis) dan je waarde voor een andere werkgever (actuele en brede skillset). Dat kan ertoe leiden dat je wat meer tijd nodig hebt om nieuw werk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:00
mensen: het blijft allemaal gegis zolang we niet weten wat de reden van ontslag is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 725335

*knip linkspam*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2016 15:21 ]

Pagina: 1