Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo omdat ik in een verkeerd draadje iets poste en beschuldigd werd :'( van hijacking hier even een draadje. Was niet mijn intentie in ieder geval. Hieronder meer info.

Ik zoek een?
Ik twijfel, CPU upgrade of niet?

Wat is je budget?
€120 heb een mooie aanbieding

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel Xeon X5670 -> 6 core CPU

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Processor: Intel Core i7 920
Moederbord: Gigabyte EX58-UD4P
Geheugenmodule: Patriot Viper 6GB DDR3-1600 CL8 triple kit
CPU-koeler: Scythe Mugen 2

[b]Waarom wil ik de upgrade?[b]
Ik wil gaan streamen, dat gaat na juni flink toenemen. Ik heb geconstateerd dat mijn CPU nu erg warm wordt en ik heb hem teruggeclocked. Ik denk dat hij nog prima in orde is maar dat de koelpasta verouderd is. Dus ik dacht, als ik die er af ga halen kan ik net zo goed de CPU vervangen, want in het streamtopic wordt geschreven over hoe meer cores hoe beter. Ik ben van plan deze X5670 stabiel naar de 4ghZ te clocken.

Ik heb nog geen zin in een X99 2011-3 upgrade want dat is budgettechnisch op het moment niet zo interessant. Het kan wel, maar wat je ervoor krijgt vind ik het niet waard.

Waarom is die Xeon X5670 trouwens nieuw 1800 euro en 2de hands 100 euro? Moet ik ze direct allemaal opkopen? xD

Ik game trouwens met een enkele XFX HD7950. Heeft die overclock nog meer potentie voor de graka of is dit echt minimaal?

Games die ik wil streamen voor nu:
* LOL
* Diablo 3

Toekomst (misschien):
* Dota 2
* Heroes of the Storm
* Far Cry 4
* Alles...

Ik geef zoveel mogelijk info, dus aub niet verwijzen naar het stream topic main question blijft: Past de X5670 goed op de UD4P, socketwise zegt mij van wel. Past het met dit geheugen is de tweede vraag. Derde vraag dus de overclockpotentie en het nut voor zowel streamen als de graka.

Sorry ik ben nooit zo kort en bondig daarom in het laatste alineatje mijn vragen samengevat. _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door BastiaanNL op 20-01-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Servercpus zijn geen consumentenprocessors! Ze zijn bijv cherrypicked en extra energiezuinig.

Persoonlijk zou ik geen geld meer investeren in je platform. De performance op sommige taken is vergelijkbaar met een fx 6300.(singlecore perfornance)

Aangezien een hoop taken ( inc games) nog steeds niet lekker schalen met multicore, is meer cores toevoegen in dit geval niet een goede oplossing ( imho)

Beter kan je je oude setverkopen en met dat geld plys je 120 euro voor een current gen i5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Ah ok, dankjewel. Ik wacht dan toch nog een paar maandjes voor ik upgrade kunnen de prijzen nog een beetje dalen.

Wat is de verwachting m.b.t. geheugen. Dat is nu relatief RAMmend duur, maar blijft dat het komende half jaar ook zo?

[ Voor 62% gewijzigd door BastiaanNL op 20-01-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je de belasting/temp etc wel eens gemonitord? Ook van je RAM/GPU? Dan weet je waar het spaak loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Ik zal vanavond weer even kijken. CPU wordt als ik OBS (open broadcaster software) gebruik opeens 100-101 graden met de software gemeten van CPUID en coretemp (coretemp ietsje lager). Er gebeurt niets geks op mijn scherm en alles blijft stabiel. CPU load is dan 60-70%.

Let op, dit is op de baseclock van 2,66 ghz. Ik ga effe niet naar de 4ghz met deze temps.

Ik kwam in het verleden niet boven de 60 graden met coretemp gemeten op 4 Ghz. Voltage weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Mem temp en Graka temp nog niet bekeken. Zal ik vanavond even doen. Thanks!

(eerder in het streamdraadje werd vermeld dat het ook een kapotte sensor kan zijn, maar dat sluit ik liever even uit door de koelpasta opnieuw aan te brengen)

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanNL op 20-01-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat lijken me verstandige stappen. Eventueel met het populaire HWinfo.

Zoals je het nu beschrijft lijkt de koeler de boosdoener. Eerder leek het immers wel te werken. Nieuwe koelpasta, uitstoffen en kijken wat er gebeurt.

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 20-01-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
ik denk koelpasta vervangen dan wel oplossen. en dan wachten op een upgrae die wel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Hier, wat leesvoer voor de TS; http://hardforum.com/showthread.php?t=1783399&page=50

50 pagina's aan Xeon-mania op X58 boards. Met overclocks tot 4.3GHz. Alleen, jouw specifieke board pakt kennelijk de Xeon's wel, maar laat geen overlocks toe... zoals hier te lezen valt; http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=15350.0 (en ook op de laatste pagina van Hardforum).

En die 'aanbieding' is dit; http://www.ebay.nl/itm/In...e-Processor-/181566527302

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 20-01-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Dankjewel Arthur,

Ik ga vanavond eens lezen wat voor fun je uit zo'n CPUtje kan halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
br00ky schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:20:
Heb je de belasting/temp etc wel eens gemonitord? Ook van je RAM/GPU? Dan weet je waar het spaak loopt.
Zo, testje gedaan Diablo 3 met OBS en HWMonitor.

Core 0 - MAX 99 C
Core 1 - MAX 100 C
Core 2 - Max 98 C
Core 3 - Max 99 C

Hangt continu zo rond de 95C

Je hebt met HWMonitor ook nog Via Mobo temperatures en CPU daar zegtie max 88 C

Graka 1 HD7950 : Max 70 C Hing heel de tijd rond 62.
Graka 2 9500 GT: Nax 55 C doet ook niets

RAM, waar kan ik die temps zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Qua ram ging het meer om belasting.

De >90 graden zou ik trouwens niet geloven. Dan was er allang beveiliging ingetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
1.520 volt. Dat is alles wat ik hier kan zien :) Maar de sensor zal dan niet helemaal fris meer zijn. Ik ga zaterdag alles uit elkaar halen schoonmaken en nieuwe koelpasta erop doen. Ik laat het weten wat het resultaat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12

InFamous

excommunicado

1,52Vcore?!? Dat is veel te hoog, download eens CPU-Z en kijk wat je Vcore werkelijk doet.

[ Voor 5% gewijzigd door InFamous op 20-01-2015 21:11 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Nee, die is 1.2V. Maar bij DDR staat 1.520

[ Voor 71% gewijzigd door BastiaanNL op 20-01-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12

InFamous

excommunicado

Oke, dat klinkt een stuk beter.

De temperatuur sensor gaat niet heel snel defect bij een 1366 CPU, daarnaast heb je 2 verschillende sensors, één voor de CPU en één voor de cores. Aangezien je CPU temperatuur in de bios ook 88 graden is zou ik inderdaad de koeler nakijken en schoonmaken en monteren met nieuwe pasta.

Ik heb zelf ook gestreamed via OBS, ook met een 920 en daar had ik nooit problemen mee.
Zoek ook op internet naar OBS tweaks en een handleiding om deze goed in te stellen, daar gaat je performance gigantisch van omhoog.

[ Voor 89% gewijzigd door InFamous op 20-01-2015 21:21 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Top ga Ik doen Bedankt voor de tips guys!

Ik hoop Hem toch weer naar de 4 ghz te clocken maar eerst Dus de koeler eraf, schoonmaken en dan de koelpasta er weer op. Ben voor arctic silver gegaan!
(Let niet op de gekke hoofdletters ivm mobile post)
Pagina: 1