AMD R9 290, welke??

Pagina: 1
Acties:

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Beste (mede) tweakers,

Ik wil over een (paar) dag(en) een nieuwe videokaart aanschaffen. Ik heb nu een grote interesse in de AMD R9 290, deze is nu goedkoop en nog steeds heel krachtig.

Welke games speel ik dan??
Ik speel op dit moment BF3 en 4 (voornamelijk 4). Later komt daar nog GTA 5 bij en waarschijnlijk nog wel een aantal games.

Welke instellingen??
Ik speel nu op low met een 9600gt 1gb van 5 jaar oud. Ik wil graag alle games het komende jaar sowieso op ultra willen spelen. Ik heb 2 beeldschermen, beide 720p (ik weet het, niet veel bijzonders).

Waarom twijfel je??
Ik zou graag de ASUS r9 290 willen omdat ik hem mooi vind, maar ik heb mn twijfels omdat ik heb gehoord dat de koeling niet goed is. ( :| )

Maar wat is je budget??
Ik wil samen met een ssd (de samsung 850 evo 250gb) alles bij Alternate bestellen, dit omdat ik bij Alternate 10 Euro korting krijg op de ssd en liever alles bij één winkel bestel. Mijn budget is daarom tussen de 350 en 400 euro, 400 is ook echt de max. (dit is incl. ssd)

Welk systeem heb je nu??
Ik heb nu een Nvidia Geforce 9600gt 1gb van 5 jaar oud. Verder heb ik een Intel Core I5 4690k @stock, een Asus ROG VII Ranger. Dit alles zit in een Corsair Vengeance C70, dus aan koeling en ruimte waarschijnlijk geen gebrek.

Wat zijn je eisen??
Ik zou graag alle spellen op ultra willen spelen, ik verwacht dat het op deze resolutie zeker mogelijk is. Verder liever niet eentje die teveel lawaai maakt in idle, onder load maakt het niet zo heel veel uit.

Welke AMD R9 290 raden jullie aan?? En waarom??

Alvast bedankt! :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Zucht, Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :X .

Move naar CAA.

Verder maakt het vrij weinig uit. Ze hebben allemaal zo hun plus en minpunten. Qua power zijn ze vrijwel gelijk, dus komt het aan op andere wensen als stilte (idle vs. load), overklokbaarheid, prijs etc.

Imo is de beste koop momenteel V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW. Met garantie nota bene.

[ Voor 68% gewijzigd door br00ky op 20-01-2015 14:25 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
de reden dat asus koeling regelmatig terug komt is omdat ze geen koeling voor het geheugen hebben. alle andere wel. maar waarom neem je dan niet de msi versie? even duur. en heeft ook zwart/rood kleuren.

http://www.alternate.nl/M...duct/1121403?event=search
http://www.alternate.nl/html/product/1142839

meer gb voor minder:P

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
In het vervolg dan graag gewoon vermelden wat de kosten van de SSD zijn en welk bedrag je dus te besteden hebt voor de grafische kaart. Ik heb het opgezocht bij alternate. 120 euro. Dus 280 voor de grafische kaart houd je over als je tot de 400 wilt gaan.

Onder load maakt je het lawaai niet uit. Een refurbished 290 van de VA? 180euro +- houd je geld over. De refference kaarten van AMD zijn vrijwel allemaal het zelfde.

Als je gewoon je budget wilt opmaken kan je kijken naar bv de kaart van MSI. MSI R9 290 GAMING 4G. Die is rond de 260euro te verkrijgen.

bang for buck denk ik dat je met de 290 meer dan goed zit. Heb zelf ook een 290, refference. En ben er zeer tevreden mee. Achteraf gezien was ik liever voor een non refference kaart gegaan maar de prestaties blijven ongeveer gelijk met dezelfde snelheden.

Ik speel bf4 met mantle op ultra 32-48 man servers met alles behalve dat MSAA op max (2x ofzo?) met 80-100fps, veel lager dan 70 komt hij nooit. En dat komt alleen voor op shanghai, dat level is een fps killer. De meeste levels draai ik gemiddeld 90 fps op 1080.

Op 720 zit je daar dik boven, en je hebt ook nog eens een sterkere processor dan dat ik heb (i2500k).

Je zou ook je processor kunnen overclocken. Je hebt er een leuke processor voor en een beest van een moederbord, zou eigenlijk bijna zonde zijn zelfs als je dat niet doet! BF3/4 zijn CPU gebonden, ik ging van 3.3 ghz naar 4.3 ghz en mn gemiddelde fps steeg ook behoorlijk in battlefield. BV wat te besparen en een 2e hands te nemen en een leuke cpu koeler, tenzij je dat al hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door legendareN op 20-01-2015 14:38 ]

• pwillemske
  • Niet online
legendareN schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:31:
In het vervolg dan graag gewoon vermelden wat de kosten van de SSD zijn en welk bedrag je dus te besteden hebt voor de grafische kaart. Ik heb het opgezocht bij alternate. 120 euro. Dus 280 voor de grafische kaart houd je over als je tot de 400 wilt gaan.

Onder load maakt je het lawaai niet uit. Een refurbished 290 van de VA? 180euro +- houd je geld over. De refference kaarten van AMD zijn vrijwel allemaal het zelfde.

Als je gewoon je budget wilt opmaken kan je kijken naar bv de kaart van MSI. MSI R9 290 GAMING 4G. Die is rond de 260euro te verkrijgen.

bang for buck denk ik dat je met de 290 meer dan goed zit. Heb zelf ook een 290, refference. En ben er zeer tevreden mee. Achteraf gezien was ik liever voor een non refference kaart gegaan maar de prestaties blijven ongeveer gelijk met dezelfde snelheden.

Ik speel bf4 met mantle op ultra 32-48 man servers met alles behalve dat MSAA op max (2x ofzo?) met 80-100fps, veel lager dan 70 komt hij nooit. En dat komt alleen voor op shanghai, dat level is een fps killer. De meeste levels draai ik gemiddeld 90 fps op 1080.

Op 720 zit je daar dik boven, en je hebt ook nog eens een sterkere processor dan dat ik heb (i2500k).

Je zou ook je processor kunnen overclocken. BF3/4 zijn CPU gebonden, ik ging van 3.3 ghz naar 4.3 ghz en mn gemiddelde fps steeg ook behoorlijk in battlefield. BV wat te besparen en een 2e hands te nemen en een leuke cpu koeler, tenzij je dat al hebt.
Oja sorry, met de korting kom ik uit op 110 voor de ssd (folder korting).
Ik weet niet of de geheugen koeling nootzakelijk is, want dan ga ik liever voor de Asus, dan is mijn ROG build compleet. Een koeling heb ik al maar dat is een intel koelertje. Ik ga nog niet overklokken dus een andere koeler stel ik nog even uit.

@brooky: Ik heb die inderdaad gezien, maar ik koop liever nieuw, dit is puur voor mn gevoel. Daarnaast vind ik de kaart ook niet zo mooi.

@loki504: Met het verschil (5 euro) neem ik liever de 850 evo, 5 jaar garantie en sneller, hoewel ik daar niet zo heel veel van ga merken zoals overal beschreven word. De MSI versie ga ik nog over nadenken...

-EDIT-
Weet iemand hoe het zit met de AMD game actie?? (je kan 3 games erbij krijgen).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• legendareN
Ja die koeling heb je zeker wel nodig. Die asus kaartjes die zijn regelmatig terug gegaan naar de fabriek, overleden.

Maar het lijkt er op dat je zelf de keuze al gemaakt hebt, dus dan is verdere discussie ook niet nodig denk ik?

Ik snap niet precies waarom je zulke dure componenten in je computer hebt zitten en er geen gebruik van maakt. Heb je dat moederbord ook alleen voor de looks gekocht? haha :P ieder zn ding!

Je computer vraagt bijna om overgeclocked te worden!

Als je dan toch voor een kaart zou willen gaan dan zou ik voor de MSI kaart gaan, het matched ook wel het kleur schema van je moederbord. Rood/zwart.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ho, stop, ben je nou werkelijk een reference Asus aan het overwegen? Holy crap.

• pwillemske
  • Niet online
legendareN schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:43:
Ja die koeling heb je zeker wel nodig. Die asus kaartjes die zijn regelmatig terug gegaan naar de fabriek, overleden.

Maar het lijkt er op dat je zelf de keuze al gemaakt hebt, dus dan is verdere discussie ook niet nodig denk ik?

Ik snap niet precies waarom je zulke dure componenten in je computer hebt zitten en er geen gebruik van maakt. Heb je dat moederbord ook alleen voor de looks gekocht? haha :P ieder zn ding!

Je computer vraagt bijna om overgeclocked te worden!

Als je dan toch voor een kaart zou willen gaan dan zou ik voor de MSI kaart gaan, het matched ook wel het kleur schema van je moederbord. Rood/zwart.
Ja, ik heb inderdaad dat mobo gekocht om zn looks, maar ook voor de functies, al zag ik later dat er goedkopere mobo's zijn met dezelde futures.
Ik heb de keuze nog niet gemaakt, maar ik vind de ASUS mooi, wel raar dat ze geen rev. 2 hebben uitgebracht eigenlijk...
br00ky schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:44:
Ho, stop, ben je nou werkelijk een reference Asus aan het overwegen? Holy crap.
Nee, ik hoef geen stofzuiger in mn pc....lol xD

[ Voor 10% gewijzigd door pwillemske op 20-01-2015 14:46 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Even voor de duidelijkheid, hebben we het over pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 of pricewatch: Asus R9290-4GD5?

• legendareN
Maar bedoel je de reference asus kaart of de direct cu kaart?

Want een reference kaart nieuw kopen is dus echt not-done. Die refurbished kaarten op de VA komen met garantie, en ze komen letterlijk nagekeken vanaf de fabriek af.

Voor dat geld een mooie koeler kopen voor je processor voor in de toekomst bv? Ik zou dat wel doen, want die features waar jij het over hebt zijn erg makkelijk te gebruiken!

• pwillemske
  • Niet online
De eerste, dus de non-reference
de direct cu2

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• legendareN
Die kaart is geen goede keuze zoals br00ky al eerder zei, dat geheugen is niet gekoelt en dus erg vatbaar om te komen te overlijden door oververhitting. Dat koeler design is van de 7000 series afgehaald geloof ik en gewoon zonder er over na te denken op de r9 serie gegooid.

die MSI kaart die eerder gelinkt is, dat is een uitstekende kaart met een goede koeler. En kleuren schema blijft het zelfde

[ Voor 18% gewijzigd door legendareN op 20-01-2015 14:50 ]

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Dit gaat misschien enorm stom klinken, maar ik ben er al een tijdje uit...

Wat wordt er bedoelt met een reference kaart?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Ubahnub schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:01:
Dit gaat misschien enorm stom klinken, maar ik ben er al een tijdje uit...

Wat wordt er bedoelt met een reference kaart?
Dat er een koeler op zit die AMD zelf heeft ontworpen, doorgaans beperkt doordat het een waaier fan is en maar 1 stuks.
De kaarten met 2-3 fans (die ontworpen worden door msi/asus/gigabyte/sapphire/evga/etc) zijn stiller en koeler.

• legendareN
het is niet alleen de koeler maar ook de pcb.

De reference koelers kunnen er overigens wel lichtelijk anders uitzien bij andere merken, de sapphire en asus reference koeler van de r9 290 ziet er qua design iets anders uit. De werking er van is hetzelfde.

[ Voor 70% gewijzigd door legendareN op 20-01-2015 17:20 ]

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
legendareN schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:20:
het is niet alleen de koeler maar ook de pcb.

De reference koelers kunnen er overigens wel lichtelijk anders uitzien bij andere merken, de sapphire en asus reference koeler van de r9 290 ziet er qua design iets anders uit. De werking er van is hetzelfde.
mitsumark schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:12:
[...]

Dat er een koeler op zit die AMD zelf heeft ontworpen, doorgaans beperkt doordat het een waaier fan is en maar 1 stuks.
De kaarten met 2-3 fans (die ontworpen worden door msi/asus/gigabyte/sapphire/evga/etc) zijn stiller en koeler.
Enorm bedankt voor de duidelijke uitleg! Weer wat bijgeleerd. :)
Pagina: 1