Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ-Dutch
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-07 09:41
Graag jullie Tweakers advies :-)

Goed om vooraf te weten, deze computer gebruik ik sinds 2013 zonder enig probleem (Klik hier voor de specs).
Ik heb géén OC en een v/d laatste bios versies voor de Z87. Vorige week een vastloper gehad, daarna begonnen de problemen.
Het probleem: ik zet de pc aan, fans gaan draaien, lampjes op mobo + gpu gaan gewoon aan + HD's hoor je draaien maar het beeld blijf volledig zwart! Monitoren komen ook niet uit standby. Je ziet bij het op starten ook vrij direct het rode CPU ledje aan gaan, blijft continue branden. Ik kan dus ook niet in de BIOS komen.

Ik hoop deze week er wat dieper in te duiken. Dan ga ik alle kabels nalopen, cpu koeler opnieuw aanbrengen etc. Als dat niet werkt weet ik even niet wat ik verder moet doen (cpu of mobo RMA?). Wellicht heeft iemand dit eerder meegemaakt. Hoor graag jullie input ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Volgens je moederbord beschrijving:

"Q-LED
Easy PC diagnostics
When there's a problem with your PC, quickly being able to diagnose and remedy the issue can eliminate a great deal of frustration. ASUS Q-LED immediately indicates when there's a problem with the CPU, memory, graphics card or boot device by lighting up in the vicinity of that component."

Het probleem ligt dus bij je CPU.

Ik zou je voeding vervangen met 1 die je kunt lenen en waarvan je weet dat hij werkt.

Toevallig niet de 8 pins power cable uit het mobo getrild of zo?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 22:24
Ik zou eerst alle aansluitingen binnen- en buiten de PC nalopen of deze allemaal nog goed vast zitten.

Daarna zou ik kijken naar alles dat ingestoken is op het mobo of deze nog goed zitten, zoals Oscar al suggereerde. (Kijk dan extra goed naar GPU en die aansluitingen.)

Dan zou ik de PC opstarten met zo min mogelijk apparatuur aangesloten op het mobo. Als dat wel werkt, telkens er 1 ding bij steken om te zien wat het probleem veroorzaakt.
Hier valt ook kabels vervangen onder!

Persoonlijk verwacht ik niet dat de PSU het probleem is, maar eerder de GPU.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Zou dan niet het lampje van de VGA led bij de PCI lane moeten branden? :?

[ Voor 3% gewijzigd door 0scar op 21-01-2015 10:12 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Dat gebeurt (dacht ik) niet altijd, maar zeker weten doe ik dat niet.

[ Voor 32% gewijzigd door jovadca op 26-01-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ-Dutch
Alle kabels nagelopen, hielp niks. Hele pc uit elkaar gehaald, mobo even op een doosje gezet. Cpu schoongemaakt en opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens deed de pc het gewoon. Kan best dat er ergens een beetje kortsluiting zat ofzo. Ik ga een nieuw cpu koeler kopen (stond nog op m'n wensen lijstje, niks met dit probleem te maken), daarna alles weer in m'n kast zetten. Kijken wattie dan doen.

Ben er nog niet helemaal uit wat het had kunnen zijn maar licht vermoeden dat het toch de cpu was.

Wat betreft de gpu, lijkt onwaarschijnlijk maar kan het ook nog niet uitsluiten. heb de test gedraaid op de onboard gpu (gebruik ik die ook nog eens :-)

PS, bedankt voor de reacties! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door CJ-Dutch op 21-01-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Bouw hetgeen dat je buiten de kast had eens op IN de kast. Als dat het doet, dan telkens 1 component erbij plaatsen om te zien welk component de problemen veroorzaakt. Wel telkens de PC uitzetten en even wachten met onderdelen plaatsen. Of na het uitzetten een paar keerde aan/uit knop indrukken. Dan is de aanwezige stroom zo goed als weggevloeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ-Dutch
PC weer in elkaar, lijkt nu goed te gaan... -klop klop-
Pagina: 1