Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop traag en warm (gerelateerd?)

Pagina: 1
Acties:

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-11 15:37
Mijn laptop, inmiddels ruim 6 jaar oud, begint de laatste tijd wat problemen te vertonen. Nieuw was het best een bakbeest, op zich werkt het nu nog prima, maar het systeem blijft frequenter hangen. Heel irritant. De laptop moet nog mee tot eind van de zomer om mijn studie af te ronden, geld voor een nieuwe is er helaas niet.

Twee voornaamste problemen, waarvan ik niet weet of ze met elkaar te maken hebben.

1] Traagheid
Op willekeurige momenten is de laptop enorm traag. Een map openen, als het explorer venster al open is, duurt dan +/- 30 seconden Wisselen tussen vensters, met name iets zwaardere applicaties als Mendeley, Mediamonkey, Postbox en Chrome, kan lang duren. Alleen het kader wordt dan geopend, de inhoud van het venster doet er dan 2 minuten over om te laden. Chrome kan erdoor vastlopen, Adobe Reader reageert niet etc. Op dat moment piekt het CPU verbruik ook vaak tot 50-100% (Taakbeheer kan dan ook rustig pas 4 minuten na crtl+shift+esc gedrukt te hebben, daadwerkelijk openen).
Bestandsbewerkingen (bijlagen opslaan, bestanden verwijderen) gaat meestal prima, soms duurt het 2 minuten om een bestandje van 2 mB weg te schrijven, met pieken in CPU verbruik naar 50-80%.
Zware taken zoals SolidWorks renders doet-ie nog prima. Sterker nog, ik heb vaak het gevoel dat-ie soepeler werkt als-ie harder moet werken.

Ik verdenk hier de HDD. Elders op internet las ik al dat dit vaak traagheid veroorzaakt in oudere laptops, want de hdd is onderhevig aan slijtage door bewegende onderdelen en veel lees-/schrijfbewerkingen. Als dat inderdaad het probleem is, zou ik nog €100 willen investeren in een SSD-schijf, die kan ik later ook meenemen naar een ander systeem.

Wat ik heb geprobeerd:
- Klassiek Windows thema (zou minder belastend zijn)
- Zo min mogelijk achtergrondprocessen
- Regelmatige virus/spyware scans
- Regelmatige schijfdefragmentatie
- Drivers up-to-date naar mijn weten

Met HD Tune Pro 5.50 heb ik de harde schijf gescand. Error scan komt er goed uit, 0 defecte clusters. Health komt uit op 'Failed', volgens de tool zou de temperatuur rond 55 *C zijn, terwijl die volgens HWMonitor tussen 35 en 45 *C schommelt (maximum van 55).
Ik kan nog meer tests doen op verzoek, maar ik kan de resultaten daarvan niet interpreteren. Hier in ieder geval resultaten van de leestest. Schrijftest kan niet volgens de tool omdat de schrijf gepartitioneerd is.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33725423/20-januari-2015_11-15-readtest.png

2] Temperatuur
De fan van de laptop staat meestal flink te draaien en aan de onderkant bij het touchpad wordt het ook best warm. Dit is al langere tijd zo. Meestal is het CPU verbruik 5-20%, soms schiet het omhoog naar 60-80%. CPU temperatuur is, volgens HWMonitor, normaal zo'n 28-35 *C, niets geks. Tijdens de pieken in het CPU verbruik kan de temperatuur tot ruim 55 *C stijgen, wat gepaard gaat met flink lawaai van de fan.
GPU temperatuur is meestal rond 60-65*C bij normaal gebruik, pieken tot 70 *C.

Tijdens film kijken of videobellen (Skype/Hangouts) is het CPU verbruik hoog, 50-70% met pieken tot 95%, en wordt alles heel warm. Vreemd genoeg blijft het GPU verbruik laag, <20%, en wordt het daar ook niet echt warm. Het lijkt me dat met zoiets juist de videokaart moet werken, toch?

Met HWMonitor krijg ik helaas geen fan speed te zien, vind ik vreemd.

Bij dit model zit de fan aan de onderkant. Op mijn werkplek staat de laptop op een standaard met 20 cm. vrije ruimte voor de fan, thuis heb ik er meestal een dik boek onder om de fan +/- 5 cm. van het tafelblad te krijgen. Ik heb niet echt het idee dat het helpt, de fan blijft continu hard draaien.

Wat heb ik al gedaan?
- Ventilatoren/koelkanalen worden om de paar maanden schoongemaakt, zo grondig mogelijk. Alles open om te zorgen dat stof op alle plekken weg is en de luchtstromen ongehinderd zijn. Dat helpt eigenlijk nooit iets.

Nog te doen
Memtest86, als het goed is heb ik die nog op een usb-stick staan. Wil ik vannacht draaien, resultaten volgen.

Voor de rest hoop ik dat jullie nog goede suggesties hebben om dit beestje weer een beetje op te lappen zodat-ie nog een jaar mee kan.

Specs:
Model: HP Compaq 8510w
CPU: T9300 dual-core @ 2.5 GHz
RAM: 2x2 gB DDR-2
HDD: 200 gB @ 7200 rpm, gepartitioneerd (50 gB C voor OS, programma's, 136 gB D voor data)

Verbruik:
CPU, normaal gebruik: <20%
RAM, normaal gebruik: 2.5-3.0 gB
HDD: 4 van 50 gB vrij op C, 4 van 136 vrij op D.
Laptop draait altijd op 'High Performace' modus.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt er dus een 570M videokaart in zitten en dat zal dan wel een losse kaart zijn (zitten dus niet vast op het moederbord). Bij mijn oude laptop was na een aantal jaar met een vergelijkbare kaart de koelpasta echt op. Maak die kaart eens los en plaats eens wat nieuwe koelpasta. Dat zal al een hoop schelen.

• Paul M.
Excuus, videokaart vergeten te vermelden. Inderdaad een NVidia Quadro FX 570M.
Da's een handige tip, dankje! Cooler Master IC Essential E1 is 5 euro bij de Paradigit om de hoek, dat zal wel werken?
GPU temperatuur lijkt me echter niet excessief hoog? Zal het voor de zekerheid toch vervangen. Gelijk de CPU van een nieuw laagje voorzien, als ik erbij kan?

[ Voor 12% gewijzigd door Paul M. op 20-01-2015 12:13 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:32
Paul M. schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:42:
Ik verdenk hier de HDD. Elders op internet las ik al dat dit vaak traagheid veroorzaakt in oudere laptops, want de hdd is onderhevig aan slijtage door bewegende onderdelen en veel lees-/schrijfbewerkingen. Als dat inderdaad het probleem is, zou ik nog €100 willen investeren in een SSD-schijf, die kan ik later ook meenemen naar een ander systeem.
Dat zou echter geen 100% CPU moeten veroorzaken. Als je die 4 GB ram echter weet te vullen en de boel eindloos begint te swappen dan krijg je wel de problematiek die je beschrijft.

Met andere woorden: zou dus ook even kritisch naar je geheugengebruik kijken. Maar die SSD is sowieso een goede investering.

• Paul M.
Volgens de Performance Monitor gebruik ik normaal rond de 2.5 gB.
Op dit moment gebruik ik 2.5 gB. Actieve vensters: Mediamonkey, Mendeley, PostBox, Chrome (3 tabs) en HWMonitor. Achtergrond: DropBox, Symantec Endpoint, Hangouts, Logitech muis software. OS is Windows 7 64-bit (ook toegevoegd aan startpost).

RAM komt eigenlijk nooit boven 3.5 gB. Het vertragen en pieken van de CPU gebeurt altijd bij normaal gebruik, < 3 gB RAM.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul M. op 20-01-2015 12:45 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Thralas schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:31:
[...]

Dat zou echter geen 100% CPU moeten veroorzaken. Als je die 4 GB ram echter weet te vullen en de boel eindloos begint te swappen dan krijg je wel de problematiek die je beschrijft.

Met andere woorden: zou dus ook even kritisch naar je geheugengebruik kijken. Maar die SSD is sowieso een goede investering.
Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.

• Paul M.
DjVe schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:21:
[...]

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.
Ben ik nu in de war? Je eerdere reactie ging over vervangen van de koelpasta.
Naar mijn idee staat het hitteprobleem los van het willekeurig traag worden.

Gisteravond geen Memtest kunnen doen, kon de usb-stick niet vinden. Straks een nieuwe image branden en vannacht hopelijk testen. Lees hier dat ik beide RAM-sticks apart moet doen, dus kan twee nachten duren.

In de tussentijd, als er nog suggesties zijn hoor ik het graag!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Als je ook recent ook al hebt schoongemaakt kun je wellicht nog proberen om opnieuw koelpasta aan te brengen

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Paul M. schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:11:
[...]

Ben ik nu in de war? Je eerdere reactie ging over vervangen van de koelpasta.
Naar mijn idee staat het hitteprobleem los van het willekeurig traag worden.

Gisteravond geen Memtest kunnen doen, kon de usb-stick niet vinden. Straks een nieuwe image branden en vannacht hopelijk testen. Lees hier dat ik beide RAM-sticks apart moet doen, dus kan twee nachten duren.

In de tussentijd, als er nog suggesties zijn hoor ik het graag!
Die pieken tot 70 graden GPU zijn best normaal. Mijn GPU uit die tijd (geloof een 9600GT-Mobile) kon onder zware belasting wel 90 graden worden. Als je hem eens uit elkaar gaat halen, vervang dan eens de pasta. Het zal niet veel doen, maar het kan toekomstige problemen wel voorkomen.

• Paul M.
En dan gelijk de koelpasta van de CPU vervangen? Als ik 'm dan toch open heb.

Nog ideeën dan wat betreft de traagheid? In ieder geval Memtest draaien om het geheugen te controleren. Zijn er nog tests die ik kan doen met de harde schijf? Zoals ik zei, ik kan de resultaten zelf niet goed interpreteren, maar als jullie suggesties hebben voor tests kan ik ze doen en z.s.m. de resultaten posten.

Op het moment is het ondraaglijk om te werken. Postbox venster actief maakte lukt vaak niet, enige oplossing is het proces beëindigen en Postbox opnieuw opstarten. Mendeley crashte toen ik het af probeerde te sluiten, wisselen van tabbladen in Chrome duurt 30+ seconden, een actief explorer venster openen duurt 30 seconden.
Na afsluiten van Chrome opnieuw opstarten duurt 2 minuten. Op het moment dat het venster verschijnt stottert alles, het Startmenu blijft bijvoorbeeld in beeld hangen als ik ergens anders klik.
Wanneer geminimaliseerde vensters weer naar de voorgrond worden gebracht worden ze echt stapsgewijs opgebouwd in +/- 30 seconden, alvorens het weer soepel werkt. In die tijd stottert bijvoorbeeld RocketDock ook. Muis beweegt wel soepel. Dat alles met +/- 2.5 gB RAM in gebruik en ventilator houdt zich rustig.
Normaal gesproken duurt het maar even, is het na een paar minuten weg, vandaag blijft het de hele dag al ongeveer zo gaan. Opnieuw opstarten helpt niet helaas.
Hopelijk geeft deze informatie nog iets meer duidelijkheid.

[ Voor 57% gewijzigd door Paul M. op 21-01-2015 14:49 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik heb zelf toevallig net een pc staan waarvan een van de RAM modules het heeft opgegeven en waar nu maar 1GB RAM inzit en dat werkt ongeveer vergelijkbaar als wat je hierboven beschrijft (op Windows 7 64 bit).

Dus probeer eens met een de RAM modules eruit.

Wat je tenslotte nog kan proberen is een Linux live usb of cd. (altijd handig als je een onverklaarbaar probleem hebt ;) )

• Thralas
Paul M. schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:40:
Nog ideeën dan wat betreft de traagheid?
Gebruik de Resource Monitor eens om CPU/IO/memory in de gaten te houden. Een van die drie zou zich daar toch duidelijk als bottleneck moeten manifesteren bij de traagheid die je beschrijft.

• Paul M.
@sdk16420
Zonder RAM lijkt me lastig opstarten? :P
Ga vanavond in ieder geval Memtest86 draaien (met één stick tegelijk), en vrijdag krijg ik de oude laptop van een vriend van me voor onderdelen (zelfde laptop). Mogelijk kan ik zijn RAM gebruiken ter vervanging.

Resource Monitor draait. Hoe moet ik interpreteren wat ik zie?
CPU piekt uiteraard af en toe. Netwerk piekt veel, bijna 50% v/d tijd op vol (<1 Mbps). TCP stabiel op 40 connections. Wireless piekt af en toe naar 20% ongeveer.
Disk I/O zit rond de 10-18 mbp/s, queue length minimaal 2 constant. Bij wisselen van venster piekt de queue. RAM heeft regelmatig maximaal Hard faults per second, used memory en commit charge blijven op respectievelijk 60% en 30%.
Data exporteren is blijkbaar lastig, dus twee screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33725423/disk.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33725423/memory.PNG

[ Voor 16% gewijzigd door Paul M. op 21-01-2015 16:17 ]

• Thralas
Paul M. schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:14:
Ga vanavond in ieder geval Memtest86 draaien (met één stick tegelijk), en vrijdag krijg ik de oude laptop van een vriend van me voor onderdelen (zelfde laptop). Mogelijk kan ik zijn RAM gebruiken ter vervanging.
Dat kun je achterwege laten. Geheugen gaat niet 'stuk' in de zin dat het traag wordt, het kan enkel onbetrouwbaar worden. Memtest is zodoende nuttig als je systeem instabiel is (crashes), maar het haalt niets uit als je systeem enkel traag is.
Resource Monitor draait. Hoe moet ik interpreteren wat ik zie?
Je CPU usage ontbreekt, ondanks het feit dat je aangeeft dat het 'af en toe' piekt, was het overview tab wel handig geweest.

Eerder zei je dat je geheugen niet volledig gebruikt wordt. Klopt helemaal, ongeveer de helft in gebruik. Dat is dan ook niet het probleem.

Je disk acitivty staat op 100%, dat is nog duidelijker zichtbaar in het grafiekje, waaruit blijkt dat de disk queue al zo'n minuut pegged op 5.00 is. Dat is overduidelijk je probleem. Microsoft hanteert de vuistregel dat je I/O resources te kort komt als je queue length groter is dan twee keer het aantal onderliggende disks. Dat is dus 2.00 in jouw geval.

Een derde manier waarop je dit kunt zien is de 'response time' kolom onder Disk Acitivity (daar lijkt de lijst momenteel op gesorteerd). Als System 130 ms op z'n data moet wachten dan is het niet vreemd dat de boel als stroop aanvoelt (volgens mij is System de kernel zelf, services/drivers vallen onder svchost).

Overigens is het ook belangrijk om je te realiseren dat ondanks het feit dat je disk totaal nog geen 5 MB/s aan I/O doet, hij toch helemaal verzuipt. Trap er dus nooit in om te concluderen dat je disk het probleem niet is omdat er geen noemenswaardige throughput plaatsvindt ;)

Nu zijn er twee opties: of er is een proces dat (al dan niet onbedoeld) continu teveel I/O veroorzaakt, of je disk heeft er geen zin meer in. Heb je misschien iets draaien dat een reden heeft om je schijf te indexeren of te scannen?

Voor die eerste mogelijkheid is het handig om te achterhalen waar die I/O requests vandaan komen, maar om eerlijk te zijn weet ik niet hoe je dat het handigste zou kunnen doen. ProcMon kan alle I/O requests loggen, maar idealiter heb je een overzicht van het aantal I/O requests per proces over time. Misschien heeft iemand anders een goed idee?

Wat je in ieder geval zou kunnen proberen is alle kolommen sorteren op 'total B/s' (hoewel dit niets zegt over het aantal requests), en kijken of er dan iets anders verdacht hoog staat, behalve 'System'. Hetzelfde geldt voor de file access logging feature van ProcMon, hoewel je daar waarschijnlijk snel verzuipt in het aantal entries, kun je misschien wel wat 'druktemakers' opsporen en tijdelijk uitschakelen/killen.

En als het dat niet is, dan is je disk brak. Maar de HD-Tune benchmark ziet er opzich niet heel gek uit. Even je SMART data posten kan desalniettemin geen kwaad, al betwijfel ik of het veel helpt.

Als laatste, een SSD zou je 'probleem' waarschijnlijk ook een heel eind oplossen, maar dat is in mijn ogen meer symptoombestrijding dan een oplossing. Het is handiger om eerst te achterhalen of er een softwarematige oorzaak is, kun je daarna alsnog een SSD kopen (want dat werkt veeeel fijner).

• Paul M.
Bedankt voor de heldere en uitgebreide reactie!

Onbetrouwbaar RAM zou dus (mede) een oorzaak kunnen zijn, maar dat is niet te testen?

Als het softwarematig zou zijn, is het interessant om het op te sporen en op te lossen.
Wat mij betreft komt er, als ik niet in RAM hoef te investeren, sowieso een Crucial MX100 256 Gb SSD in, met een verse Windows installatie. Dat is nog wel betaalbaar en dat helpt hoe dan ook.

Sorteren op Total B/sec in de resource monitor levert weinig op. System scoort altijd hoog, gevolgd door afwisselend PostBox, Chrome en svchost.exe (netsvcs en LocalServiceNetwork).
Aangezien PostBox vooral vaak bleef hangen, en ik vanmiddag toch Office opnieuw erop moest zetten, ben ik maar gelijk overgestapt op Outlook 2013 (64-bit). Op dit moment staan ze naast elkaar aan, en gedraagt Outlook zich een stuk rustiger dan PostBox.
Waardes zijn echter een factor 50-100 lager dan wat HDTune gebruikt tijdens een benchmark (60 Mb/s voor HDTune, 0.4-1 Mb/s voor de andere processen).
Zal ProcMon ook installeren en morgen tijdens het werken in de gaten houden.

Met SMART-data bedoel je de Health-tab? Zie screenshot, alleen Airflow temperature is te hoog. Volgens HWMonitor is de Airflow temperature echter altijd gelijk aan de disk temperature, en is de enige temperatuur boven de 60 *C die van de videokaart. TZ1 t/m TZ5 zijn tussen 30 en 55 *C in HWMonitor.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33725423/Health-21-januari-2015_17-45.png

Tevens Benchmark test gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33725423/Benchmark-21-januari-2015_17-51.png

[ Voor 14% gewijzigd door Paul M. op 21-01-2015 17:57 ]

• Thralas
Paul M. schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:52:
Onbetrouwbaar RAM zou dus (mede) een oorzaak kunnen zijn, maar dat is niet te testen?
Nee, dat is juist uitgesloten. Als je geen crashes hebt werkt je geheugen prima. Met crashes moet je denken aan bluescreens en applicaties die crashen met een access violation.
Als het softwarematig zou zijn, is het interessant om het op te sporen en op te lossen.
Wat mij betreft komt er, als ik niet in RAM hoef te investeren, sowieso een Crucial MX100 256 Gb SSD in, met een verse Windows installatie. Dat is nog wel betaalbaar en dat helpt hoe dan ook.
Die reinstall lost een (mogelijk) softwareprobleem natuurlijk ook meteen op. In die zin zou je ervoor kunnen kiezen om gewoon zsm. die SSD erin te gooien, en hopen dat je er dan geen last meer van hebt.
Sorteren op Total B/sec in de resource monitor levert weinig op. System scoort altijd hoog, gevolgd door afwisselend PostBox, Chrome en svchost.exe (netsvcs en LocalServiceNetwork).
Hmf, dat helpt dan ook niet veel. Ik zag overigens wel net dan Process Explorer wel degelijk standaard een kolommetje met disk read/writes per proces. Misschien kun je die nog even bekijken?

Diezelfde kolommetjes updaten hier niet echt 'live', terwijl me dat wel de bedoeling leek. YMMV.
Met SMART-data bedoel je de Health-tab? Zie screenshot, alleen Airflow temperature is te hoog. Volgens HWMonitor is de Airflow temperature echter altijd gelijk aan de disk temperature
Tja, die waarde lijkt nogal 'van slag'. Of dat komt doordat de disk een keertje buiten de marges is getreden, of het simpelweg een andere/foutieve uitlezing is, is moeilijk vast te stellen. Merkwaardig, maar ik kan er geen conclusies aan verbinden (noch aan de andere waardes).
Tevens Benchmark test gedaan:
[afbeelding]
Daar is wel degelijk een groot dal te zien dat echt niet hoort, maar dat zou goed verklaarbaar kunnen zijn als een ander proces op het systeem op dat moment een boel pending I/O requests heeft uitstaan.

Misschien biedt meerdere keren benchmarken uitsluitsel. Voor wat betreft die benchmark lijkt me een softwareorzaak eigenlijk het meest waarschijnlijk.

• Paul M.
Bedankt Thralas, dat is wederom helder. Oftewel, ik kan investeren in een SSD.
Voor de zekerheid, de eerder genoemde Crucial MX100 256 Gb past zonder meer in mijn laptop?

Een verse installatie zal het probleem misschien oplossen, of de SSD zal het onmerkbaar maken. Desalniettemin vind ik het wel interessant om te proberen te achterhalen of er (ook) een, en zo ja welke, softwarematig probleem is.

Process Explorer draait, en alle programma's staan open zoals op een normale werkdag (met PostBox). System gaat aan kop, met ~450,000 I/O reads en ~250,000 writes, gevolgd door Chrome (175,000 en 160,000 resp.), ver daaronder MediaMonkey met 60,000 reads en 500 writes, en de rest blijft onder de 20,000. Niets geks te zien vooralsnog dus, maar ik zal het gedurende de dag in de gaten houden, met name als het systeem hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul M. op 22-01-2015 10:52 ]

• Thralas
Paul M. schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:51:
Bedankt Thralas, dat is wederom helder. Oftewel, ik kan investeren in een SSD.
Voor de zekerheid, de eerder genoemde Crucial MX100 256 Gb past zonder meer in mijn laptop?
Ik zie geen reden waarom 'ie niet zou passen. Volgens mij is dat alleen (fysiek) een issue met ultrabooks (en de Crucial is 7mm, geen 9mm).

• Paul M.
Top, zo direct de SSD en koelpasta bestellen dan.
Crucial SSD en een tube Coolermaster Essential E2 zijn onderweg. :) Even kijken wanneer ik tijd heb om in te bouwen.

Meer resultaten met Process Explorer:
"System Idle Process" is het proces dat steeds de CPU omhoog gooit, ook in "rust".
Het totale System blijft contant qua reads/writes, maar is inmiddels zwaar gepasseerd door Chrome met 1,425,000 reads en 1,250,000 writes. Lijkt haast cumulatief, maar volgens mij is het dat niet?

Edit: System Idle met "hoog" cpu verbruik is juist goed, dat is de cpu ruimte die nog is. 8)7
Denk dat Chrome i.c.m. de huidige hdd de boosdoener is. Veel disk operaties en (bijgevolg) pieken van 30-35% in cpu verbruik.

[ Voor 32% gewijzigd door Paul M. op 22-01-2015 16:56 ]

• Paul M.
Zojuist verse koelpasta op de CPU en GPU geplaatst, en de SSD geïnstalleerd. Inmiddels is Windows en het gros van de software weer geïnstalleerd.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de SSD een fijne vooruitgang is! :D De meeste dingen gaan een stuk sneller ineens.

De verse lagen koelpasta hebben ook hun effect: CPU komt amper in de buurt van 40 *C, GPU blijft rond 52 *C hangen. Dat is een behoorlijk verschil met eerst.
Echter wordt het nog steeds warm op één plek: recht onder het touchpad. En dat is vlak naast de nieuwe ssd. Ik heb niet uit kunnen vinden welke component er recht onder het touchpad zit die zo heet kan worden? CPU en GPU zitten onder het toetsenbord (CPU bij de 'x' ongeveer, GPU onder de 'u'). Het lijkt ook niet alsof het de bedoeling is dat er een luchstroom voor koeling onder het touchpad door gaat.
Het lawaai van de ventilator is al flink afgenomen in ieder geval. Alleen deze laatste 'boosdoener' nog vinden. Enig idee hoe ik dat nog aan kan pakken?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Dat zal de Northbridge van je chipset zijn. Omdat je nu een SSD hebt, heeft deze het opeens een stuk drukker :) Zoek maar eens op mainboard 8510w, dan zie je dat daar een vrij grote IC zit.
Ik heb een kleiner broertje als NAS ingezet en zag hetzelfde gebeuren; een hetere Northbridge. Omdat deze bij mij open staat (geen cover, toetsenbord, trackpad etc) heb ik er een koelblokje opgeplakt.
Het enige wat jij kan doen is I/O beperken. Indexen van SSD uitzetten (als dat nog aanstaat), virusscanner alleen op "scan on create and modify" zetten, dat soort dingen. Ook torrents zijn vrij disk i/o intensief, dus uitzetten als het niet nodig is. Omdat je veel geheugen gebruikt, zal er ook e.e.a. geswapt worden, wat wel sneller gaat, maar dus ook meer hitte produceert.
Zet anders ook eens hardware uit in de bios die je niet gebruikt; com poorten, firewire, esata enzovoorts. Wellicht dat dat ook melpt.

• Paul M.
@xAn52
Voor de SSD werd het daar ook al goed warm, dat is nu niet toe- of afgenomen.
Dat het aan disk I/O's kan liggen is wel een goede.
Indexen van de schijf staat al uit. Virusscanner controleerd alleen nieuwe/gewijzigde bestanden. Voorheen had ik altijd enige torrents actief, nu heb ik dat nog niet opnieuw geïnstalleerd en wordt het alsnog warm.
De enige dingen die ik uit kan zetten in de BIOS zijn de dvd-drive en Firewire. SmarcartReader kan volgens mij niet uit zonder de SD-kaartlezer ook uit te schakelen.

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
nieuwe koelpasta en de ven schoon maken wil ook wel is helpen bij laptops.
al moet zeggen dat veel duo-core echte heet hoofde zijn.

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

Pagina: 1