Hoe Quad boot maken op corp. laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik mag van mijn werk een speeltuin maken in mijn werklaptop met 2 ssd. SSD1 moet corp. beveiligd zijn met encrypting Safeguard. Hier werk ik dus dagelijk mee.

Nu heb ik een droom :) om Quad boot te gaan werken. Als volgt:

SSD 1:
Main boot
Windows 7 volgens policy['s bedrijf = 99% van de tijd in gebruik. 2 partities encrypted\

SSD 2:
Andere Triple boots:

- Win 8 (Ben microsoft consultant)
- Hackintosh Xosemite (heb ervaring met hackintosh dual boot installeren, maar dit is pittig)
- Linux, distrubition nog onbekend zal wel grub lader worden

Nu heb ik weinig verstand hiervan. Hoe pakken jullie dit aan? Ieder OS wil dominant Boot gedeelte gaan slopen.

Het is een Thinkpad T520

Ben benieuwd hoe jullie deze challenge aan zouden pakken!

Lastige is dus dat ik een HDD2 krijg waar op 1 schijf 3 OS-sen geinstalleerd moeten worden met de juiste bootloader. De volgorde is denk erg van belanrgijk. En die nare HDD1 encrypty zit erop (laden moet via encryptie ivm security, leuke challenge :D

Hartelijk dank vast!

[ Voor 13% gewijzigd door Tennisbal op 20-01-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1e schijf eruit als je de tripple boot maakt. Daarna heb je gewoon een volgorde in welke je de OS'en installeert. Windows hoe dan ook eerst. Daarna is 't uitzoeken hoe OSX en Linux met elkaar omgaan. Zo heel moeilijk is 't nou ook weer niet. Je komt nu hier, dumpt een vraag met je situatie, maar geeft geen enkel vorm van onderzoek en wat je al gevonden hebt. Dat is wel heel erg van je, ik had beter verwacht.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:29:
1e schijf eruit als je de tripple boot maakt. Daarna heb je gewoon een volgorde in welke je de OS'en installeert. Windows hoe dan ook eerst. Daarna is 't uitzoeken hoe OSX en Linux met elkaar omgaan. Zo heel moeilijk is 't nou ook weer niet. Je komt nu hier, dumpt een vraag met je situatie, maar geeft geen enkel vorm van onderzoek en wat je al gevonden hebt. Dat is wel heel erg van je, ik had beter verwacht.
sorry, ik heb ervaring met dual boot maar nu ben ik wat onzeker omdat ik werk ding niet wil slopen. Gewoon maar proberen anders? Ik zoek strategieen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:29:
[..] Zo heel moeilijk is 't nou ook weer niet. Je komt nu hier, dumpt een vraag met je situatie, maar geeft geen enkel vorm van onderzoek en wat je al gevonden hebt. Dat is wel heel erg van je, ik had beter verwacht.
Vriendelijkheid ten top weer. :|
Hij vraagt om tips en maakt een prima startpost ik zie echt niet in waarom je zo moet bitchen zeg.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DonJunior schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:34:
[...]

Vriendelijkheid ten top weer. :|
Hij vraagt om tips en maakt een prima startpost ik zie echt niet in waarom je zo moet bitchen zeg.
Speciaal voor jou dan:
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.

Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.
Dus, dat is hier nergens te zien. Ga jij ook altijd naar de dokter met de instelling dat hij maar moet raden dat je schouder zeer doet of je knie aan gort door 't sporten?
Bij computerprobleem oplossen is vele malen simpeler om even in te lezen in wat je zou kunnen doen. Dat je dan hier om bevestiging vraagt is geen probleem, maar kom niet hier waar we alles moeten gaan voorkauwen.
Tennisbal schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:31:
[...]

sorry, ik heb ervaring met dual boot maar nu ben ik wat onzeker omdat ik werk ding niet wil slopen. Gewoon maar proberen anders? Ik zoek strategieen hier
Zoals ik zei, even je encrypted schijf eruit voor de veiligheid. Ben je klaar met de tripple boot, dan zet je 'm terug en kies je 'm via 't systeem boot menu of voeg je 'm handmatig toe aan de OSX of Grub bootloader (zou zomaar eens automatisch kunnen gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:40:
[...]

Speciaal voor jou dan:

[...]

Dus, dat is hier nergens te zien. Ga jij ook altijd naar de dokter met de instelling dat hij maar moet raden dat je schouder zeer doet of je knie aan gort door 't sporten?
Bij computerprobleem oplossen is vele malen simpeler om even in te lezen in wat je zou kunnen doen. Dat je dan hier om bevestiging vraagt is geen probleem, maar kom niet hier waar we alles moeten gaan voorkauwen.

[...]

Zoals ik zei, even je encrypted schijf eruit voor de veiligheid. Ben je klaar met de tripple boot, dan zet je 'm terug en kies je 'm via 't systeem boot menu of voeg je 'm handmatig toe aan de OSX of Grub bootloader (zou zomaar eens automatisch kunnen gebeuren).
Ik ben soms wat lui... Excuus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:38
Zou het mogen om Win8 als 'hoofd" OS ipv WIn7 te gebruiken? Je zou de rest eventueel virtuaal kunnen gebruiken. Win8 heeft Hyper-V en deze zou je voor de overige OSen kunnen gebruiken. Dit lijkt mij wat makkelijker en is de kans ook niet dat de boot corrupt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
albert04 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:44:
Zou het mogen om Win8 als 'hoofd" OS ipv WIn7 te gebruiken? Je zou de rest eventueel virtuaal kunnen gebruiken. Win8 heeft Hyper-V en deze zou je voor de overige OSen kunnen gebruiken. Dit lijkt mij wat makkelijker en is de kans ook niet dat de boot corrupt raakt.
Win 8 is niet 100% secure dus kan niet corp. HDD 2 is speeltuin zeg maar en liever niet bare level virtueel maar native. Performance vind ik belangrijk.

Zaak is nu uit te zoeken welke volgorde ik moet doen. Tip van de moderator god klopt. Hdd moet er ff uit voor security.

Maar eerst windows 8 -> linux Kali -> Hackintosh Yosemite die met de chameleon alles netjes boot

dat is de theorie :D het heeft me alleen zoveel tijd gekocht in het verleden, daarom het wiel niet opnieuw uitvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:40:
[..] Ga jij ook altijd naar de dokter met de instelling dat hij maar moet raden dat je schouder zeer doet of je knie aan gort door 't sporten?
[..]
Wat een non argument zeg. Hij legt toch zijn situatie uit.. precies zoals je bij de dokter ook zou doen?!
Ik begrijp dat men wat meer zelf initiatief kan tonen, maar de arrogantie druipt van je bericht af. Het valt me sowieso steeds vaker op dat de moderators op Tweakers niet iets fatsoenlijk kunnen vragen maar gelijk zo achterlijk arrogant moeten reageren en opmerkingen maken als "Dat valt me van je tegen.."

Hoe moeilijk is het om een reactie te schrijven in de zin van: "Om je vraag wat completer te maken wil ik je adviseren om even de 'how-to' te lezen.. Op deze manier kunnen wij je beter van dienst zijn"

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DonJunior schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:00:
[...]

Wat een non argument zeg. Hij legt toch zijn situatie uit.. precies zoals je bij de dokter ook zou doen?!
Ik begrijp dat men wat meer zelf initiatief kan tonen, maar de arrogantie druipt van je bericht af. Het valt me sowieso steeds vaker op dat de moderators op Tweakers niet iets fatsoenlijk kunnen vragen maar gelijk zo achterlijk arrogant moeten reageren en opmerkingen maken als "Dat valt me van je tegen.."

Hoe moeilijk is het om een reactie te schrijven in de zin van: "Om je vraag wat completer te maken wil ik je adviseren om even de 'how-to' te lezen.. Op deze manier kunnen wij je beter van dienst zijn"
Wil je verder discussiëren, dan doe je dat in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier. Ga geen topic hijacken en vervuilen omdat je het ergens niet mee eens bent wat niet aan jou persoonlijk is gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
https://www.youtube.com/channel/UC2sS8twQ1m6WpAEq6uiUYrA

antwoord gevonden. moet goed gaan, wordt vervolgd. dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tennisbal schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:44:
Ik mag van mijn werk een speeltuin maken in mijn werklaptop met 2 ssd. SSD1 moet corp. beveiligd zijn met encrypting Safeguard. Hier werk ik dus dagelijk mee.

Nu heb ik een droom :) om Quad boot te gaan werken. Als volgt:

SSD 1:
Main boot
Windows 7 volgens policy['s bedrijf = 99% van de tijd in gebruik. 2 partities encrypted\

SSD 2:
Andere Triple boots:

- Win 8 (Ben microsoft consultant)
- Hackintosh Xosemite (heb ervaring met hackintosh dual boot installeren, maar dit is pittig)
- Linux, distrubition nog onbekend zal wel grub lader worden

Nu heb ik weinig verstand hiervan. Hoe pakken jullie dit aan? Ieder OS wil dominant Boot gedeelte gaan slopen.

Het is een Thinkpad T520

Ben benieuwd hoe jullie deze challenge aan zouden pakken!

Lastige is dus dat ik een HDD2 krijg waar op 1 schijf 3 OS-sen geinstalleerd moeten worden met de juiste bootloader. De volgorde is denk erg van belanrgijk. En die nare HDD1 encrypty zit erop (laden moet via encryptie ivm security, leuke challenge :D

Hartelijk dank vast!
Tering!!!

Wat ga je ermee doen dan?? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Maak je niet teveel zorgen over dat een installatie dominant je boot sloopt. Je kan altijd nog een live-usb booten en GRUB opnieuw installeren.

Edit: Ok, dat ligt een beetje aan hoe die encryptie van windows werkt tegenwoordig. Als die nou altijd een soort kickstart vanuit MBR nodig heeft ga je het wel heel lastig krijgen, maar dat ligt dus aan hoe MS dat geïmplementeerd heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door afraca op 21-01-2015 10:38 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Maakt UEFI dit niet eenvoudig? Triple boot installeren op SSD2, windows eerst, linux met grub als laatste zodat grub alle 3 de OS-en kan starten. Vanuit UEFI menu voor SSD 1 of SSD2 kiezen en vervolgens met grub Win8/OSX/Linux starten:

code:
1
2
3
4
UEFI  --> Win7
      |-> grub --> Win8
               |-> OSX
               |-> Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sir Isaac schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:44:
Maakt UEFI dit niet eenvoudig? Triple boot installeren op SSD2, windows eerst, linux met grub als laatste zodat grub alle 3 de OS-en kan starten. Vanuit UEFI menu voor SSD 1 of SSD2 kiezen en vervolgens met grub Win8/OSX/Linux starten:

code:
1
2
3
4
UEFI  --> Win7
      |-> grub --> Win8
               |-> OSX
               |-> Linux
Met UEFI maakt de installatievolgorde niet eens meer uit, ze registreren zichzelf in UEFI en that's it. Grub kan dan toevallig nog wat meer, maar als je os-prober hebt (wordt standaard geïnstalleerd) krijg je de rest automagisch via update-grub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:37

Greveldinges

Thank you, thank you very much

De bootloader die veel in hackintoshes gebruikt wordt (Chimera) kan de windowsbootloader starten, en ook GRUB. Ik zou daar dus op inzetten. Ik draai zelf op m'n pc OSX, Windows 8.1 en Linux Mint. Elk hebben ze een eigen partitie met bootloader, en de dominante partitie is die van OSX. Deze kan vervolgens de andere bootloaders starten.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:45:
[...]
Tering!!!

Wat ga je ermee doen dan?? :D
hehe zelfstudie verschillende os-sen en security

probleem is nu dat ik hdd SSD niet kan uitschakelen in de bios. Ik vind het risico nu te groot dat win 7 straks niet meer boot als ik alles op hdd1 ga installeren.

wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik al zei, schroef 'm eruit. Echt fysiek verwijderen. Probeer wel je bedrijfsimage op de UEFI methode te krijgen, dat maakt het totaal wat makkelijker. Elk OS registreert zich apart waardoor je er via het boot menu een OS kan kiezen. Stel dat je Grub gebruikt als bootloader en je systeem staat in BIOS/Legacy modus, en je verliest je grub config, dan kan je niet even makkelijk naar een ander OS (behalve dan je bedrijfsimage, die heeft een eigen MBR met bijbehorende bootloader).

Pagina: 1