Opstarten duurt lang + Paar minuten zwart scherm...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Sinds een tijdje heb ik al last van het feit dat mijn PC zeer langzaam opstart. Aan mijn hardware ligt het niet.
Allereerst komt het Asus BIOS logo 2x in beeld. Eerst een seconde of 15. Dan wordt het beeld zwart en komt het logo nogmaals in beeld.

Vervolgens komt het Windows logo direct in beeld 'Windows starten'.
Dan wordt het scherm zwart. Er gebeurt dan een paar minuten helemaal niks. Ik hoor ook geen activiteit van de harde schijf bv.
Ineens uit het niks hervat het opstarten zich dan en loopt Windows als een zonnetje.

Wat heb ik al geprobeerd? Registry gecleaned met CC cleaner. Opstartservices verlaagd tot een minimum.Veel applicaties al verwijderd. Ook heb ik al een keer op aanraden van het internet alle USB-drivers verwijderd en Windows alles opnieuw laten installeren. Maakt geen verschil.
Ik heb geen virusscanner of actief beveiligingsprogramma.

Toevallig vandaag van CPU gewisseld maar maakt geen verschil.

Systeem:
- Windows 7 64-bit
- Asus P8P67-M
- i7 3770 (voorheen i5 2500k)
- 12 GB geheugen single channel (hiervoor 8GB dual channel)
- GTX 660
- 1 TB Western Digital HDD @ 7200 RPM

Iemand een idee wat dit in Godsnaam kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 14:32
Heb je geen virus op je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Nee. Doe regelmatig een check met Malwarebyes en Windows security. Dus lijkt me niet waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stab op 20-01-2015 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baminge
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 20:30
Stab schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:33:
Aan mijn hardware licht het niet.
Dit heb je dus getest?
HDD check?
RAM check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
HDD check heb ik ooit gedaan. RAM check niet...

Ik heb inmiddels veel drivers opnieuw geïnstalleerd, waaronder de videokaart. Het zwarte scherm wat lang duurde is nu weg!!

Blijft alleen probleem 1 over. In het begin komt het BIOS scherm dus in beeld, duurt ongeveer een minuut. Ik kan dan niks doen, ook werkt het keyboard nog niet. Dan komt er heel snel in beeld te staan 'device not found' en verschijnt het BIOS scherm opnieuw. Vanaf dat moment is de boot sequence normaal.

Iemand nog een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09-2022

0scar

MacIJver

Bios al eens gereset?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Nee maar dat kan ook niet meer. Want ik heb er nu een Ivy Bridge CPU inzitten en daarvoor heb ik de BIOS moeten flashen naar een nieuwe versie.
Als ik de BIOS reset gaat hij terug naar de originale firmware toch? En dan werkt mijn PC waarschijnlijk niet meer.

Zou dat het kunnen veroorzaken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 20:54
Stab schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:10:
[...]

Nee maar dat kan ook niet meer. Want ik heb er nu een Ivy Bridge CPU inzitten en daarvoor heb ik de BIOS moeten flashen naar een nieuwe versie.
Als ik de BIOS reset gaat hij terug naar de originale firmware toch? En dan werkt mijn PC waarschijnlijk niet meer.

Zou dat het kunnen veroorzaken dan?
Nee gaat terug naar de standaard instellingen van de versie die je er nu op hebt gezet

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Het is wel beter om terug naar de fabrieksinstellingen te gaan na het flashen van je BIOS.
Daarna kan je zelf bepaalde poorten/onboard apparaten uitschakelen als je deze niet gebruikt, ook je boot order goed zetten.

Ook kan je het logo uitzetten zodat je echt BIOS POST ziet, en de duur daarvan is waarschijnlijk ook in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Stab schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:12:

Blijft alleen probleem 1 over. In het begin komt het BIOS scherm dus in beeld, duurt ongeveer een minuut. Ik kan dan niks doen, ook werkt het keyboard nog niet. Dan komt er heel snel in beeld te staan 'device not found' en verschijnt het BIOS scherm opnieuw. Vanaf dat moment is de boot sequence normaal.

Iemand nog een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Lijkt erop dat je boot volgende niet helemaal juist staat. Of iets er tussen dat niet (meer) in je computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 18:15
bios logo ect uitzetten ,hdd als 1ste boot zetten in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Hi Freaky,

Als ik het BIOS logo uitzet, wat gebeurt er dan precies? Komt het BIOS startup logo dan niet meer in beeld? Hoe kan ik dan nog de BIOS in als het ooit nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je het BIOS logo uitzet zie je wat er gebeurt op de achtergrond tijdens het opstarten. Al hebben sommige BIOSsen ook een feature die dit proces kunnen "overslaan" en vrijwel direct naar het OS gaan.

Vind ik persoonlijk erg fijn, hoe meer controle hoe beter.

Maar aan Windows ligt het niet, want de problemen beginnen voordat Windows gestart wordt.
Aangezien je de firmware geüpdatet hebt, is misschien een reset wel uit te proberen.

Als ik de website van Asus mag geloven heeft je moederbord een ingebouwde memtest. Deze zou je ook eens kunnen proberen.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Oke maar kan ik wel nog naar de BIOS als je dat BIOS logo uitzet? Hoe ga je dan nog naar de BIOS als het in de toekomst nog moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Met dezelfde sneltoets als je nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Oke ik heb het BIOS logo uitgezet. Helaas heeft het net het gewenste resultaat.

Het opstarten duur namelijk nog steeds net zo lang, alleen heb ik nu in het begin een minuut lang een zwart scherm i.p.v. het BIOS logo.

Nog andere opties die ik heb? Behalve de BIOS helemaal resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
BIOS resetten toch proberen. Stelt niets voor en gebeurt niets mee. Zoals aangeven springt hij alleen terug naar de standaard instellingen en raak je niet je flash kwijt.

In de BIOS kun je kiezen voor Default Settings of iets wat daar op lijkt. Daarna opslaan en PC herstarten.
Dan eens kijken of het goed gaat.

Hierna kun je in de BIOS weer instellingen maken die nodig zijn. Maak bij twijfel foto's van de huidige instellingen zodat je weet hoe deze weer moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
het lijkt mij of het bios erg lang bezig is om een bepaald component te herkennnen,heb je het systeem al eens bijna kaal opgestart,dus zonder alle broodnodige apparaten.?

En een andere hdd(nog liever ssd :) ) gerpobeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 25-01-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09

MsG

Forumzwerver

Het kan ook zijn dat secure boot en dergelijke nu uitstaat waardoor hij daadwerkelijk het hele bios doorloopt. Geef anders eens wat meer info, zag je voorheen wel iets van het bios? Post anders eens wat plaatjes van je bios opties.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Is de BIOS niet toevallig een GEHEUGEN CONTROLE aan het uitvoeren tijdens het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Staat je boor voorkeur wel goed en/of word er niet eerst gewacht op een device waar je niet vanaf boot?
CD/rom/dvd mag als eerste al is dat niet perse nodig en als er een non-bootable cd/dvd in zit in je dvd-recorder, hij eerst dat gaat inlezen. Als tweede, of liefst eerste eerst de hdd/ssd zetten waar je OS op staat.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Volgorde staat 1: DVD/CD en 2: HDD (met Windows er op)

Zou het wellicht nog te maken kunnen hebben met een ingeplugde externe USB 3.0 HDD? Zal hem er straks eens uithalen en eens rebooten.

En Jovadca, ik heb wel een lampje 'MEM CHECK' op het moederbord wat brandt. Is dat een goed of slecht teken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Opstartvolgorde is goed zo.

Indien er geen O.S. opstaat, zal die USB 3.0 HDD geen problemen veroorzaken.

Ik denk dat de PC bij het opstarten een MEM CHECK doet. Kijk in de BIOS of je dit uit kan zetten.
(Voor alle zekerheid kan je het instuctieboekje even hierop openslaan, maar volgens brand dat ledje als er een mem check gedaan wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
jovadca schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:56:
Opstartvolgorde is goed zo.

Indien er geen O.S. opstaat, zal die USB 3.0 HDD geen problemen veroorzaken.

Ik denk dat de PC bij het opstarten een MEM CHECK doet. Kijk in de BIOS of je dit uit kan zetten.
(Voor alle zekerheid kan je het instuctieboekje even hierop openslaan, maar volgens brand dat ledje als er een mem check gedaan wordt.)
Niet altijd waar. Indien mijn externe HDD nog is aangesloten op een poort heeft dit een effect op de duurtijd van de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
hdd op 1 zetten, cd/dvd op 2 en zeker kan die usb hdd voor vertraging zorgen.Haal die er inderdaad eens uit..
Daarom gaf ik al aan,start de pc een op zonder al andere apparatuur, alleen het broodnodige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
LittleInvitro schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:20:
[...]

Niet altijd waar. Indien mijn externe HDD nog is aangesloten op een poort heeft dit een effect op de duurtijd van de boot.
Bedankt voor de info!

Bij mij was alleen bekent dat een O.S. op een externe HDD voor vertraging zorgt. (Als ik een externe HDD aan de PC heb hangen, dan merk ik nauwelijks- of geen vertraging bij het opstarten. Niet merkbaar voor mij. Met O.S. op externe HDD duurt het wel véél langer.)

Weer wat geleerd! _/-\o_
Pagina: 1