Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 08:54
Hopelijk kunnen de mede-tweakers wat helderheid verschaffen over welke soort NAS voor mijn toepassing het meest geschikt is. Ik heb intussen vele uren op dit en andere fora zitten lezen en telkens als ik denk eruit te zijn, lees ik weer iets waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat ik wil, is eigenlijk heel simpel. Ik wil films afspelen op mijn TV (waarbij het geluid naar de av-receiver gaat). Mijn TV (Samsung UE7500) kan alles wat ik aan films heb netjes afspelen en doet dat ook perfect, inclusief taalkeuze en ondertitels. Nu heb ik de films op een portable USB harde schijf staan die ik aan de TV koppel. Downloaden doe ik op mijn eigen pc. Daar bewerk ik soms ook de film (bijv. NL ondertiteling toevoegen met mkvmerge). Dan zet ik de film (via usb 3.0) op de schijf. Als ik films wil kijken, hang ik die schijf aan de tv. Selecteren van films gaat heel makkelijk via tv zelf (afstandsbediening). Tot zo ver werkt alles perfect. Alleen moet ik telkens de schijf van de tv afkoppelen om een nieuwe film toe te voegen vanaf mijn pc. Dat is lastig en telkens aan/afkoppelen is wellicht niet zo goed voor de connectoren.

Wat ik graag zou willen is een NAS die ik aan het netwerk hang met wat meer opslag capaciteit dan de usb schijf (2TB). Op die NAS moet ik vanaf mijn pc films (en wat muziek) kunnen zetten. Vervolgens moet de TV die films af kunnen spelen. De TV heeft DLNA en wifi en kan zowat alle video formaten aan. De receiver heeft ook DLNA en wifi en zou zo eventueel muziek kunnen spelen. Uitkiezen van de film doe ik via de afstandsbediening van de TV. Werkt heel mooi.

Ik wil dus eigenlijk geen NAS met alle mogelijke extra functies. Ik wil geen software op de NAS installeren. Ik wil helemaal geen bediening via apps op de telefoon of zo. Ik hoef ook geen torrents te downloaden op de NAS (doe ik liever op pc). De NAS hoeft ook niet van buiten het netwerk bereikbaar te zijn etc. En de NAS moet zeker niet de opgeslagen films gaan hercoderen. In feite moet de NAS gewoon een schijf aan het netwerk zijn, als de films erop maar te vinden zijn door de TV en afgespeeld kunnen worden (via DLNA). Het zou mooi zijn als de NAS uit te breiden is met een tweede schijf (of meer) als ik over een tijdje meer ruimte nodig heb. Een backup van de NAS maak ik liefst op een losse usb disk.

In eerste instantie had ik gekeken naar Zyxel (325v2 of zelfs 540) omdat die relatief goedkoop zijn en je daar zelf naar wens je schijven in kunt plaatsen. Maar volgens mij kunnen die veel meer dan ik wil. Nou is dat op zich niet erg, als je maar niet gedwongen wordt het allemaal te gebruiken. Is dan iets als een WD My Cloud misschien niet handiger? Of mis ik dan juist weer iets?

P.s. Films zijn nu gemiddeld 8-15GB per stuk maar in de toekomst wellicht groter. NAS moet dus wel overweg kunnen met films van zulke omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Dus je NAS moet naast het bieden van pure storage ook een DNLA server zijn.
Zodat je tv en reciever er ook mee kunnen communiceren.
Hoewel dat ook puur via shares kan maar dat zul je in de rtfm van je tv en reciever moeten bekijken.

Mijn ervaring met diverse nassen : koop liever wat fatsoenlijks dan een halfbakken oplossing.
QNap, Thecus en Synology zijn over het algemeen prima.
Hebben ook meer dan voldoende keuze aan modellen passend bij je budget.

Ik gebruik mijn Thecus N7700 pro vooral voor opslag.
Maar NZBget is toch wel heel erg handig.

Afspelen muziek doe ik met een tweetal Squeezeboxen (en LMS).
Films/series gaan via een foxconn barebone doosje met Openelec.tv er op.
En dat werkt voor mij helemaal top.

Vond de functies van de "Smart" tv veel te traag en beperkend. Vandaar het Openelec doosje.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 08:54
Helaas erg weinig reactie op mijn vraag.

Gisteren dus uiteindelijk toch maar een WD MyCloud besteld (2x3TB) die vandaag afgeleverd werd. Uitpakken, aan de netwerkswitch hangen, setup draaien. Ongeveer 2 minuten werk. Vlug een paar filmpjes en wat muziek erop en vol verwachting de TV aanzetten. En ja hoor. De schijf was direct zichtbaar en ik kon zonder probleem films of muziek met de afstandsbediening (Samsung Smart Touch) gewoon aanwijzen en afspelen. De TV is via wifi verbonden en ik was bang dat het stotterende beelden op zou leveren. Tot nu toe nog niet. Even een 1080p film van bijna 20GB uitgeprobeerd en die liep probleemloos. De Wifi snelheid op de TV was met speedtest overigens ruim 30Mb/s.

Hopelijk blijft het allemaal zo mooi werken. Nu de komende dagen de schijf vullen met alle films en wat uitproberen. Voorlopig ben ik heel tevreden.