Game + video/ foto bewerking PC

Pagina: 1
Acties:

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 15:59
Na heel wat jaren zeer tevreden te zijn geweest met mijn E8600 PC is het dan toch eindelijk tijd geworden voor vernieuwing. Mede door een gezamenlijke interesse van zowel mij als mijn vriendin in video en foto bewerking is het tijd om te investeren in een krachtige PC die 'multi-purpose' is. Denk hierbij tevens aan grote hoeveelheden RAW foto's omzetten, GoPro video's renderen en het geheel bewerken.
Gamen doe ik met enige regelmaat en als ik dan toch investeer, dan maar in een systeem dat de games op max. settings kan spelen.

Dit zou mijn eerste zelfbouw PC worden sinds jaren! De laatste was misschien nog wel in de single core tijd (Pentium 120 oid. O-) ).
Mijn overklokervaringen zijn ook uit die tijd... maw. weinig tot geen! Wel wil ik de optie aanhouden, tenzij dit echt honderden euro's scheelt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC dient geschikt te zijn voor:
- games (FIFA, Battlefield, ANNO XXXX, Assassin's Creed etc.)
- Fotobewerking middels een nog aan te schaffen pakket (waarschijnlijk Lightroom en Adobe photoshop elements);
- Videobewerking middels een nog aan te schaffen pakket (waarschijnlijk Adobe premiere elements)

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs is EUR. 1.500,= Het liefste blijf ik daar iets onder +- EUR. 1.250,=

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis zijn reeds aanwezig.
Ook heb ik al een monitor (Samsung Syncmaster 2253BW) die op zich niet aan vervanging toe is tenzij er echt een verbeterslag te maken is....

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb voor een i7 gekozen voor de 'multi threading.' De hoofdreden is foto- en videobewerking (multi thread) en voor mij gevoel is het systeem dan meer 'klaar' voor de toekomst. Het zou fijn zijn als dit systeem toch wel 5 jaar meegaat. Eventueel middels overclocken. Dit ben ik niet direct van plan, maar wellicht over enkele jaren wel (bijv. overklokken en een videokaart in SLI toevoegen om het laatste eruit te persen).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, behalve de Intel processoren. Heb je een mooie toevoeging? Verras me :D

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is het meest belangrijk. Een normaal geruis is prima, maar het moet geen stofzuiger worden. :+

Ga je overklokken?
Overklokken is in eerste instantie niet de bedoeling. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil de optie open houden. Als ik over een aantal jaren middels een paar simpele handelingen het laatste uit het systeem kan persen dan wil ik dit proberen (weet overigens niet exact hoeveel prijsverschil er zit tussen een overklok of geen overklok systeem... even uitzoeken)

En dan nu mijn eigen samengestelde pc op basis van diverse andere systemen, BBG's en 'deskresearch':

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 350,95€ 350,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 73,95€ 73,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,97€ 11,97
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.340,07

Uw feedback en originele ideeën worden op prijs gesteld!!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima openingspost! Goed onderbouwen. Het enige dat je eventueel zou kunnen laten vallen is het overklokken. Heel interessant is het niet, behalve als je echt veel gaat renderen. Dat zal versneld worden.

Een tussenweg die je zo maar 50 euro kan schelen is een H97 bord (maar wel met die K-processor gezien de hogere stock snelheid). Dan kom je ook wat dichter bij je ideale budget.

Je monitor is overigens geen hoogvlieger. TN paneel dus magere kleuren, contrast en kijkhoeken. Hoe belangrijk en kleur-echt moet dat fotobewerken zijn? Ook is het geen FHD scherm, dus is je videokaart rijkelijk overkill.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Eventueel een veel betere koeler voor hetzelfde geld:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
offtopic:
Waarom is alles in prijs aan het stijgen de laatste tijd?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die TS140 is helaas zeer slecht verkrijgbaar momenteel.
MK1998NL schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:22:

offtopic:
Waarom is alles in prijs aan het stijgen de laatste tijd?
offtopic:
Omdat al de Zwitsers onze Euro's kopen

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

br00ky schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:25:
Ja, ik zag het later |:(
[...]
offtopic:
Omdat al de Zwitsers onze Euro's kopen
offtopic:
Is dat serieus?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:02

Dutchredgaming

ICT Beheerder

MK1998NL schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:56:
[...]

[...]

offtopic:
Is dat serieus?
offtopic:
ja, het is stuk duurder! 1 biertje in Zwitserland kost nu ongeveer €5

Review QNAP TS-230 NAS

• spacecrap
Prima openingspost! Goed onderbouwen. Het enige dat je eventueel zou kunnen laten vallen is het overklokken. Heel interessant is het niet, behalve als je echt veel gaat renderen. Dat zal versneld worden.
Dank! Ik had verwacht dat het verschil groter zou zijn.... als het inderdaad minimaal is laat ik het overklokken maar voor wat het is.
Een tussenweg die je zo maar 50 euro kan schelen is een H97 bord (maar wel met die K-processor gezien de hogere stock snelheid). Dan kom je ook wat dichter bij je ideale budget.
Ik zal hier vanavond even induiken...zou zo niet weten wat de H97 borden verschillen etc.
Je monitor is overigens geen hoogvlieger. TN paneel dus magere kleuren, contrast en kijkhoeken. Hoe belangrijk en kleur-echt moet dat fotobewerken zijn? Ook is het geen FHD scherm, dus is je videokaart rijkelijk overkill.
OK, dan moet ik gaan kijken naar een nieuw scherm. Uiteraard wil ik kleur-echte foto's, maar zeker FHD gamen. Suggesties? :D
Eventueel een veel betere koeler voor hetzelfde geld:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
Dank voor de suggestie. Helaas inderdaad slecht verkrijgbaar. Ik verwacht ergens deze maand een beslissing te nemen, wellicht dat hij dan wel beter leverbaar is :)
offtopic:
ja, het is stuk duurder! 1 biertje in Zwitserland kost nu ongeveer €5
offtopic:
Zwitserland verpest het weer voor de normale mens :F ;)

[edit; 11:05]
Heb me beetje ingelezen over H97/Z97, maar heb ik niet een aanzienlijk beter moederbord voor die paar tientjes extra? De meeste H97 moederborden die ik zie zitten toch nog over de EUR. 100,= (... ook hier geld: Suggesties zijn welkom :P )

[ Voor 7% gewijzigd door spacecrap op 20-01-2015 11:06 ]

• spacecrap
Na wat inlezen en zoeken, oa. hier op dit forum, kwam ik het volgende moederbord tegen:
Gigabyte G1.Sniper B5

Dit is toch een mooi moederbord dat aan mijn wensen voldoet en inderdaad EUR. 50,= bespaart!

Oh ja... heb overigens ook een seperate geluidskaart ( Creative sound blaster audigy 2 zs). Een geintegreerde op het moederbord is dus niet per see nodig.

Nu nog op zoek naar een mooi scherm :)

[ Voor 27% gewijzigd door spacecrap op 21-01-2015 10:50 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De Sniper is inderdaad een prima bord. Houd er wel rekening mee dat je een bord toegestuurd krijg met de laatste BIOS versie, anders werkt de processor niet. Hoewel je processor al sinds juni op de markt is, zal je niet de eerste zijn die zelfs nu nog een "oud" bord toegestuurd krijgt. Een kort mailtje vóór bestellen kan dit bevestigen, niks aan de hand dus.

Voor iets meer geld dan de Sniper heb je ook de pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H. Dat is een heel compleet bord waar die BIOS update trouwens geen rol speelt. Dit bord ondersteunt ook de nieuwste SSD standaarden M.2 en SATAexpress. Op dit moment nog niet heel interessant door de hoge prijzen, maar wellicht een toevoeging over een jaar of 2.

Wat zijn je wensen voor wat betreft een scherm? Grootte? Resolutie? Verhouding? Prijs?

• JoepD
  • Laatst online: 20-03 18:09
br00ky schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:25:
Dit heeft denk ik te maken met de aankondiging van de TS140 Rev. A in november 2014. Die zal binnenkort wel verkrijgbaar zijn overal.

Verwijderd

JoepD schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:16:
[...]

Dit heeft denk ik te maken met de aankondiging van de TS140 Rev. A in november 2014. Die zal binnenkort wel verkrijgbaar zijn overal.
De True Spirit 140 Rev.A is de opvolger van de normale True Spirit. De True Spirit 140 Power is een aparte productlijn. Als de TS er 1 nodig heeft, kan die hem bij Afuture bestellen, aangezien ze er nog een paar hebben, maar dan moet hij snel zijn. En bij niet overclocken voldoet een Tranquillo al.

• spacecrap
br00ky schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:11:
De Sniper is inderdaad een prima bord. Houd er wel rekening mee dat je een bord toegestuurd krijg met de laatste BIOS versie, anders werkt de processor niet. Hoewel je processor al sinds juni op de markt is, zal je niet de eerste zijn die zelfs nu nog een "oud" bord toegestuurd krijgt. Een kort mailtje vóór bestellen kan dit bevestigen, niks aan de hand dus.

Voor iets meer geld dan de Sniper heb je ook de pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H. Dat is een heel compleet bord waar die BIOS update trouwens geen rol speelt. Dit bord ondersteunt ook de nieuwste SSD standaarden M.2 en SATAexpress. Op dit moment nog niet heel interessant door de hoge prijzen, maar wellicht een toevoeging over een jaar of 2.

Wat zijn je wensen voor wat betreft een scherm? Grootte? Resolutie? Verhouding? Prijs?
Als ik daar voor ga, dan is het verschil nog maar 2 tientjes... dan is mijn eerste keuze wellicht iets 'overload' maar dan hou ik wel de optie over om ooit te overklokken als ik wil.

Qua scherm zit ik te denken aan +- 23 inch, IPS panel en qua prijs EUR. 150,=.
Verhouding? Erm... wat is beetje gangbaar voor gamen? 16:9 Is hetgeen ik nu heb geloof ik en dat bevalt wel.
Met name kleurechtheid, contrast en snelheid zijn van belang (aangezien ik hem voor zowel foto/videobewerking alswel gaming wil gebruiken).

@JoepD en SP97; als ik het dus goed begrijp is mijn huidige keuze voldoende voor normaal gebruik, beschikbaar en evt. overklokken?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij jouw wensen past mijns inziens het beste een AMVA of IPS scherm. AMVA geeft over het algemeen wat beter contrast, IPS wat betere kleuren. Dit is vrij kort door de bocht en het betekent niet dat AMVA schermen belabberde kleuren of alle IPS schermen belabberd contrast, afijn, je snapt wat ik bedoel.

Je zou eens kunnen kijken in de PW naar schermen met een AMVA of IPS paneel die binnen je overige wensen passen!

Verwijderd

spacecrap schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:28:
@JoepD en SP97; als ik het dus goed begrijp is mijn huidige keuze voldoende voor normaal gebruik, beschikbaar en evt. overklokken?
Overklokken kan niet als je een B85/H97 bord neemt, dus ik zou gewoon pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen.

• spacecrap
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:24:
[...]

Overklokken kan niet als je een B85/H97 bord neemt, dus ik zou gewoon pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen.
Tja, of ik wil overklokken is dus nog maar de vraag...... de mugen 4 is ook behoorlijk stil, dus dat is ook een voordeel natuurlijk. Zal vanavond wel weer even wat gaan vergelijken en wellicht hier nog even een vraagje posten O-)

Twee potentiële schermen gevonden:
Iiyama XU2390HS Zwart
Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

... het ironische is dat de ene AMVA is en de andere IPS :F
Zou het verstandig zijn die ene ms verschil doorslaggevend te laten zijn? (4 ms vs. 5 ms.)

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 14:50
Mooi systeem hoor! Ik weet dat hij een stuk duurder is dan je huidige keuze, maar ik ben zo ontzettend blij met mijn SeaSonic X-650 80+ Gold. Alleen al het feit dat hij passief wordt als je even een beetje aan het surfen bent. Zo'n stille PC heb ik nog nooit gehad :*)

Gaan we je dan eindelijk weer in Battlefield zien!? Leuk leuk!! _/-\o_

• spacecrap
Ha die HuJuh!
Goede tip, bedankt :) was al op zoek naar een iets zwaardere voeding.

Ga vanavond mijn build even compleet maken en posten en ik zal ook even een tweede 'low budget' build maken voor mezelf om eens te kijken hoeveel concessies ik zou moeten doen met een minder systeem en wat een evt. prijsconsequentie daarvan zou zijn.

Ja! Denk er inderdaad weer aan om mijn rentree te maken in Battlefield! Jullie kunnen toch wel wat kanonnenvoer gebruiken toch? :+

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
spacecrap schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:48:
Ha die HuJuh!
Goede tip, bedankt :) was al op zoek naar een iets zwaardere voeding.
Waarom? Stock trekt dit systeem 250W. Met wat overklok kom je nowhere near 650W...

• spacecrap
Ik zal wel even de vermogens opzoeken en de boel opsommen... had een inschatting gemaakt en kwam hoger uit, maar zeker in mijn geval kan het nogal eens zijn: "gissen is missen :D "

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 14:50
br00ky schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:50:
[...]

Waarom? Stock trekt dit systeem 250W. Met wat overklok kom je nowhere near 650W...
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is meer het systeem van fan uitschakelen bij minimale belasting wat ik wilde "promoten". Er zijn vast ook andere voedingen die dat ook doen.

Deze calculator gebruik ik meestal

[ Voor 12% gewijzigd door HuJuh op 26-01-2015 08:26 ]

• spacecrap
Even een kleine update..... het is hier immers al eventjes stil geweest ;)

Jullie hulp is absoluut niet voor niets geweest, maar ben deze maand nogal veel op pad waardoor eea. vertraagt.
Ik verwacht begin maart eea. aan te kunnen schaffen. .

Mijn huidige overwegingen zijn, onder andere, om te kijken naar een andere videokaart (bijv. 960, 280X oid.) en wellicht een goedkoper moederbord.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigelijk minder tijd voor gamen heb als ik zou willen en als ik dan game moet het mooi zijn, maar niet tegen elke prijs ;)

70% van mijn tijd besteed ik aan FIFA, 20% aan Battlefield (... dit kan meer worden)... en 10% aan 'de rest.'

Foto-/videobewerken zal wel echt de hoofdmoot worden, vandaar dat ik de i7 erin wil houden.
Pagina: 1