Windows 8 loopt af en toe volledig vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 18:01
Ik heb sinds kort Windows 8 echter nu heb ik het probleem dat Windows 8 af en toe volledig vastloopt.
Meestal gebeurd dit als ik in Winamp een nieuw nummer aanklik.

CTRL+ALT+DEL werkt dan niet meer en de task manager kan ik dan ook niet meer openen. De enige optie is dan om de pc met de power button geheel opnieuw op te starten.

Daarnaast is het sinds kort ook zo dat als ik de pc 's nachts aan laat staan en 's ochtends weer aanzet er een zwart scherm te zien is met daarin het volgende bericht:

" PXE-E61 Media Test Failure, Check Cable" :/

Nu heb ik dus pas even een hard-disk check gedaan met het programmaatje HD tune en daarin was te zien dat er sprake was van 1 damaged block op de hard-disk (er was 1 rood blokje te zien en voor de rest was alles groen).

Het vreemde is wel dat ik alle bestanden op de hard-disk gewoon kan benaderen en Windows 8 ook gewoon goed werkt als ik de P.C. na het vastlopen weer opnieuw opstart. Ik heb ook in Windows 8 al een keer een disk-repair uitgevoerd en dan zou Windows 8 de beschadigde block niet meer moeten gebruiken echter heb ik nu het gevoel dat dit toch af en toe gebeurd en dat de pc daardoor vastloopt.

Is het tijd om de hard-disk te vervangen of zouden deze problemen ook veroorzaakt kunnen worden door iets anders? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat zijn je smart-waarden? Die kan je uitlezen met een tooltje als CrystalDiskInfo.
Ik denk dat het sowieso wel een goed idee is om een nieuwe harde schijf te halen, alles wijst erop dat die het niet heel lang meer gaat volhouden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
Mavamaarten schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:10:
Wat zijn je smart-waarden? Die kan je uitlezen met een tooltje als CrystalDiskInfo.
Ik denk dat het sowieso wel een goed idee is om een nieuwe harde schijf te halen, alles wijst erop dat die het niet heel lang meer gaat volhouden.
Ik heb CrystalDiskInfo even gedraaid en het ziet er niet best uit:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2utjc6d.jpg

De algehele conditie wordt als slecht weergegeven. Vooral de waarde: " reallocated sectors counts" is zeer slecht. Wat houdt dit precies in?

Het aantal bedrijfsuren is trouwens ook niet mals. Dat hard-diskje heeft er al 4.5. jaar aan arbeid op zitten.

De hard-disk dient dus vervangen te worden? :/

[ Voor 7% gewijzigd door MasterTweaker op 19-01-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Jup, zo snel mogelijk een backup maken (belangrijkste data eerst) en een nieuwe schijf halen.
Wanneer sectors beschadigd raken, zet je HDD de sector automatisch ergens anders. Dit zijn reallocated sectors. De pending sectors zijn (dacht ik) sectors die 1x fout gelezen/geschreven zijn. Als hij nog een keer merkt dat de sector niet leest/schrijft (kan een eenmalig iets zijn) gaat hij reallocaten.

[ Voor 62% gewijzigd door Mavamaarten op 19-01-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
Mavamaarten schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:41:
Jup, zo snel mogelijk een backup maken (belangrijkste data eerst) en een nieuwe schijf halen.
Dat is wat windows 8 inderdaad ook al een aantal keer aangaf.
Maar kan deze harde schrijf er elk moment geheel mee ophouden? Of zou die best nog een paar maanden door kunnen pruttelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

MasterTweaker schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:45:
[...]

Dat is wat windows 8 inderdaad ook al een aantal keer aangaf.
Maar kan deze harde schrijf er elk moment geheel mee ophouden? Of zou die best nog een paar maanden door kunnen pruttelen?
Tja, het kan zijn dat je schijf het snel begeeft, maar het kan even goed zijn dat hij nog jaren blijft doorwerken.
Ik zou in elk geval wel mijn data veiligstellen en de schijf niet meer vertrouwen om belangrijke data op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
Mavamaarten schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:47:
[...]

Tja, het kan zijn dat je schijf het snel begeeft, maar het kan even goed zijn dat hij nog jaren blijft doorwerken.
Ik zou in elk geval wel mijn data veiligstellen en de schijf niet meer vertrouwen om belangrijke data op te zetten.
De schijf functioneert op zich nog wel. Maar ik krijg de laatste tijd af en toe ' blue screens of death' met de volgende melding: Critical_Process_Died.

Deze meldingen krijg ik pas nadat ik " restart on failure " bij 'system settings' uitgevinkt heb ( Ik bedoel niet dat het uitvinken hiervan 'blue screens' veroorzaakt. De P.C. lijkt op willekeurige momenten vast te lopen).
Eerst startte de pc dus automatisch opnieuw op en zag ik vervolgens na het opstarten deze melding:

" PXE-E61 Media Test Failure, Check Cable"

Maar waar kan de melding: Critical_Process_Died op duiden? Wordt dit door een defecte harde schrijf veroorzaakt of kan dit ook door een defect geheugen, moederbord of processor veroorzaakt worden?

:|

[ Voor 6% gewijzigd door MasterTweaker op 27-01-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk toch dat je harde schijf niet helemaal lekker is. Doe eens een test met HDTune? En post je SMART-waarden even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:49

DarkSide

theres no place like ::1

HDD goed uit laten lezen.
DMP bestand analyseren welk(e) processen fout gaan. Die kan je ook bekijken waardoor je misschien kunt achterhalen waardoor er een Critical Proces Died melding komt.

Als je twijfelt ook je geheugen goed testen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
DarkSide schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:58:
HDD goed uit laten lezen.
DMP bestand analyseren welk(e) processen fout gaan. Die kan je ook bekijken waardoor je misschien kunt achterhalen waardoor er een Critical Proces Died melding komt.

Als je twijfelt ook je geheugen goed testen.
De hardeschrijf is er nu helaas geheel mee opgehouden. Het is nu zo dat als ik de pc aanzet de pc na 5 seconden weer automatisch uitgaat en dan weer aangaat.
Vervolgens knippert de aan-en-uit knop van mijn beeldscherm en verschijnt er geen beeld (er is alleen een geheel zwart scherm te zien).

Heeft iemand enig idee of dit zo hoort als je hard-disk geheel kapot is? Of zou er ook wat met het moederbord aan de hand kunnen zijn?
Weet iemand hoe ik nu in de BIOS kan komen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door MasterTweaker op 31-01-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
nou... normaal gezien zou je gewoon in de bios moeten komen. Ontkoppel de harde schijf is, dan kan je er zekerweten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
xFeverr schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:46:
nou... normaal gezien zou je gewoon in de bios moeten komen. Ontkoppel de harde schijf is, dan kan je er zekerweten in.
Thnx voor de sugestie,maar ik kan nu weer in de BIOS komen. Blijkbaar zat er een RAM module los of iets dergelijks. Nadat ik ze er allemaal even uitgehaald had en er weer in gestopt had startte de PC weer op en kon ik weer in de BIOS komen.

Ik zag trouwens net ook dat de BIOS de harddrive niet detecteerde dus heb ik het kabeltje even in een ander SATA slot gestopt en nu zie ik de harddrive wel weer staan in de BIOS.

Nu krijg ik echter de volgende 'error' melding bij het opstarten:
Unmountable_BOOT_VOLUME

Als ik een 'repair' probeer uit te voeren krijg ik deze melding:
"the drive where windows is installed is locked. Unlock the drive and try again"

Ik heb ook geprobeerd om Windows 8 opnieuw te installeren m.b.v. een bootable USB drive.
Echter tijdens de Windows setup wordt er dan de volgende melding gegeven:
"We couldn't find any drives. To get a storage driver, click load driver"

Deze meldingen duiden toch allemaal op een defecte hard-drive? Of zouden ook de hard-drive kabeltjes of het SATA slot op het moederbord defect kunnen zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door MasterTweaker op 31-01-2015 16:42 ]

Pagina: 1