Mini-itx gamesysteem, BBG Jan 2015 maar dan net iets anders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-07 10:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Belangrijkste functie is gamen. GTA5 staat hoog op de lijst, naast oa DA:A en AC:U. Los van dit soort spellen speel ik ook veel strategy, denk aan HoI4 en Galciv3 maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn (mits dat gaat lukken op de bank...) Het apparaat zal ook een media player functie krijgen, maar dat is ondergeschikt. Videobewerking zal ik niet doen. Ik heb voor zakelijk/boekhouding een laptop.

Ik heb nu een oud systeem op basis van een CPU i5 750 en een 5870 GPU, die gaat weg. Eigenlijk is deze aankoop een compromis met mijn vrouw: Ik geef mijn game kamer op en er komt een mooie PC in de woonkamer, eigenlijk als een soort console. Het moet dus een mooi klein kastje zijn (mijn vrouw wil een PS4 maar ik zou niet weten wat ik als PC/Nintendo gamer daarmee moet). Ik zal hem aansluiten op een 60 inch full HD Samsung TV. 4K zit er voorlopig niet in, hoeft ook niet, frames per seconden vind ik belangrijker.

Wat mag het systeem gaan kosten?

1000 euro, assemblage doe ik wel zelf. Minder mag altijd natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

In mijn oude PC zitten een paar componenten die wellicht herbruikbaar zijn:
- Kingston 8GB PC3-12800 HyperX Genesis DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9) Wellicht 8GB erbij?
- (Zwarte) DVD brander, toch wel makkelijk zeker zolang ik in mijn auto nog even met een cd speler moet doen.
- Wifi netwerk adapter want hij gaat niet aan de draad.
- Vrij nieuwe Seasonic 520w modulaire voeding.
- Wellicht wil ik ook nog een 80GB Samsung SSDtje en een 2GB Samsung HD, je kan nooit genoeg storage hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 207,95€ 207,95
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 332,50€ 332,50
1Cooler Master Elite 130€ 38,95€ 38,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 20,95€ 20,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,30

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Lichte voorkeur voor AMD GPU’s, maar die passen niet in het hogere segment geloof ik. Nvidia is ook goed.
Ik heb een voorkeur voor Intel CPU’s. Ik heb de i5-4690 gekozen over een 4460 omdat hij een kleine meerprijs voor net wat extra kracht heeft, dat heb ik er denk ik wel voor over. Geen K want ik ga toch niet overklokken. Net even een iets betere koeler, maar niets fancy want ik ga toch niet overclocken. Hij zal op een tv meubeltje staan.

Ik heb iets samengesteld op basis van de BBG van 2014.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Hoe kleiner hoe beter, zeg maar console maatje zou mooi zijn. Energieverbruik is geen issue, want hij staat niet de hele dag aan en de zon levert ons meer dan genoeg energie. Niet te luidruchtig is wel fijn, maar doodstil hoeft ook weer niet, ik speel toch vaak met een headset op of met het geluid hard.

Ga je overklokken?

Nee, geen tijd/zin in.

Welke vragen heb je hier nog over?

Belangrijkste is: gaat het allemaal passen? Zijn er misschien ideeën hoe ik het nog kleiner kan maken? Zijn mijn oude componenten nog bruikbaar?

PS. Ik heb er geen probleem mee om tweedehands onderdelen aan te schaffen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Je zou wat kunnen besparen om de i5 en een i5 4460 nemen en dan zou je twee 970's nemen, of wat meer wachten en dan kan je de 390's van amd kopen. Ik zou zelf voor de 970's gaan, ze verbruiken weinig en zijn zo goed als de 780's. En ik zou nog een hdd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

SLI heb je toch niks aan op 1080p, fijn achterwege laten.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
De 4690 zou je kunnen vervangen door een 4460: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Ik vind de kast niet mooi, en zou liever doorsparen voor een BitFenix Prodigy, dat is echt een hele mooie kast.

Maar voorderest, prima lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 11:50
Naast het feit dat dat toch niet op een mITX bordje gaat passen 8)7

Verder kan je in de CM130 gewoon een lange videokaart kwijt zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970, die is bij idle gebruik/films kijken passief, wat resulteert in een stiller systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 12:21
SLI heb je sowieso weinig aan in een m-itx build. :P

Als je extra geheugen wilt zal je 2x8 moeten kopen want vrijwel alle m-itx bordjes hebben maar twee ram slots, voorlopig heb je aan 8 gb wel zat met gamen, en dit kan je altijd nog makkelijk upgraden mocht het nodig zijn.

In de case die je hebt gekozen is het niet nodig om een speciale m-itx kaart te pakken, dit is voor de kleinere m-itx cases. De elite 130 ondersteun full pcb kaarten en ik denk dat dit ook aan te raden is aangezien hij dan van een groter oppervlak buiten de kast lucht kan trekken (mesh in het zijpaneel). Bijvoorbeeld een strix kaart van asus, die is ook lekker stil van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Bedankt voor de tips allemaal. :)
Voor die 40 euro heb ik graag wat extra performance, of zit dat puur tussen de oren en ga ik er niets van merken?
3L3ktr1k schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:04:
Ik vind de kast niet mooi, en zou liever doorsparen voor een BitFenix Prodigy, dat is echt een hele mooie kast.

Maar voorderest, prima lijstje!
Weet je, ik heb er helemaal niet aan gedacht dat deze PC ook mooi moet zijn, al mn vorige PC's stonden onder een bureau in een kantoor/game kamer dus dan maakte het niet zo uit. Aangezien het in de huiskamer staat kan ik een mooie kast ook wel verkopen aan mevrouw, dus ik dacht dan aan deze: In Win 901. Duur, maar wel mooi, en past prachtig ons interieur met veel rvs en glas. Los van de prijs, wat is jullie mening over een kast als deze? Zouden jullie extra case fans aanbevelen, en zo ja welke?
svenvv2 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:04:
Naast het feit dat dat toch niet op een mITX bordje gaat passen 8)7

Verder kan je in de CM130 gewoon een lange videokaart kwijt zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970, die is bij idle gebruik/films kijken passief, wat resulteert in een stiller systeem.
Gaat dit ook op voor de andere kast die ik heb voorgesteld?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
ph4ge schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:13:
Bedankt voor de tips allemaal. :)

[...]
Voor die 40 euro heb ik graag wat extra performance, of zit dat puur tussen de oren en ga ik er niets van merken?
Geen idee (waar het zit ;) ), maar benchmarks gaan je hierbij natuurlijk het beste helpen. Slinger eens een zoekopdracht in google en kijk wat daar uit rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Hoe je de kast eruit vind zien is uiteraard een kwestie van smaak. Met een zwaardere grafische kaart moet je er wel fans bij gaan zetten, maar verder een prima kast.

Een hele goede user review die alle ins en outs van de kast belicht:
http://nl.hardware.info/p...uctervaring-door-foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
br00ky schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:15:
Geen idee (waar het zit ;) ), maar benchmarks gaan je hierbij natuurlijk het beste helpen. Slinger eens een zoekopdracht in google en kijk wat daar uit rolt.
Aangezien ik niet voor benchmarks ga en geen ervaring heb met beide versies en ik voornamelijk spellen ga spelen die überhaupt nog niet uit zijn kan ik moeilijk inschatten of het slechts een iets hogere stat in een benchmark oplevert of werkelijk zorgt voor betere prestaties in games. Zelfs als dat laatste het geval is kan ik niet inschatten of die 40 euro extra niet elders meer oplevert, bijv. een betere SSD, sneller/meer geheugen, betere mobo etc. Ik ga niet alleen grafisch zware spellen spelen maar ook diepe strategie spellen die in de regel meer van de CPU vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik doel eigenlijk op gamebenchmarks. Daar kan je prima aan zien of er een verschil is. Voor games die nog moeten uitkomen blijft het gissen, maar dat is nooit een goede incentive voor het kopen van een pc. Immers, als die games daadwerkelijk uit zijn is je huidige setup of (wat) verouderd of goedkoper te krijgen.

Je moet imo iets kopen dat nu goed is en het hangt dan van je budget af hóe goed. Een game als R:TW, wat bekend staat als cpu-heavydoet het wel wat beter op snellere processoren, dus zou dat interessant kunnen zijn, maar daar staat dan een prijs tegenover.

Ik probeer je niet per se te overtuigen een bepaalde cpu te nemen, meer om zelf op zoek te gaan naar het antwoord :).
Pagina: 1