• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Beste mensen,

Ik ben een paar dagen bezig met het bewerken van een paar grote fotobestanden ( A1 formaat ) in Paint Shop Pro X2 en zo nu en dan krijg ik de melding dat er te weinig geheugen is:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.e30fansite.nl/1.jpg

Maar ik heb 16GB RAM geheugen, het wisselbestand staat op een schijf met 500GB vrije ruimte ( geen limiet ingesteld ) en in PSP heb ik voor zover ik kan zien ook geen restricties ingesteld.
De Cache map en tijdelijke bestanden/ongedaan bestanden staan ook op de 500GB vrije schijf.

Dit is op het moment van de melding de situatie van mijn systeem:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.e30fansite.nl/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fotos.e30fansite.nl/3.jpg

Iemand misschien een idee waar het probleem cq. de bottleneck zit?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

[ Voor 6% gewijzigd door metallicattim op 19-01-2015 15:56 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Maak de kolom eens breder -- is je PSP 32- of 64-bit? En hoe staat je scratch space ingesteld? Op het moment dat de fout gebeurt is overigens interresanter dan ná de fout (de tijd oplopend naar de fout, gaat het proces een 32-bit barriëre door?)

[ Voor 44% gewijzigd door Umbrah op 19-01-2015 15:59 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zit er een scratch/cachedisk vol?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• metallicattim
Umbrah schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:58:
Maak de kolom eens breder -- is je PSP 32- of 64-bit? En hoe staat je scratch space ingesteld? Op het moment dat de fout gebeurt is overigens interresanter dan ná de fout (de tijd oplopend naar de fout, gaat het proces een 32-bit barriëre door?)
PSP is 32bit. Ik heb een W7 64bit draaien.
Ik heb de screenshots direct NA de foutmelding gemaakt, dus dat is de situatie na de melding.

Heb je iets aan deze screenshot, dit is ook weer DIRECT nadat ik de melding kreeg zojuist:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.e30fansite.nl/4.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door metallicattim op 19-01-2015 16:20 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

32bit, A1, hoog-DPI... yup ik snap waar je probleem vandaan kan komen :) die 900 zal misschien niet z'n enige werkset zijn, maar 3gig is ongeveer de limiet. Wees blij dat hij een keurige fout geeft. Mijn software (ArcScene... een 32-bit nachtmerrie) corrupt je files gewoon als hij geen vage unhandled exceptions geeft.

• metallicattim
Hmmm raar dat er zo'n limiet op zit dan... :(

Soms gebeurt het ook als ik het pspimage bestand wat ik het bewerken ben wil opslaan naar JPG, zelfs dan krijg ik deze melding...

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, bewerkingen die naar geheugen worden geschreven. Overigens is dit puur een 32-bit probleem... je kan gewoon niet meer adresseren! Klaar! Met vectoren zal het beter moeten gaan maar dat kan weer niet met PSP. Photoshop gaat er beter mee om door steeds een stuk te verwerken, naar scratch te schrijven, geheugen te clearen, en het volgende stuk te verwerken. 64bit is echter de échte oplossing.

Reken maar na: 2^32... en dan eigenlijk wat minder puur omdat het een applicatie is.

Alleen al het openen/bewerken zet je aan een limiet, een bewerking/conversie tilt je er overheen. X7 is inmiddels uit overigens -- dit is 64bit en voorkomt een hoop drama bij grote afbeeldingen (zoals... hoog DPI groot resultaat; 300DPI A4 is al erg veel).

• metallicattim
Ja ik ben wat PSP betreft een beetje een gewoontebeestje, want ik heb jaaaaaarenlang nog de 7.04 versie gebruikt, dat toen nog van Jasc was.
Uiteindelijk toch maar eens de X2 van Corel geïnstalleerd en nu moet ik toch maar weer eens gaan upgraden naar de 64bit versie haha, zeker als ik zo beperkt word! Heb niet voor niks zoveel geheugen gekocht.

Of ik moet me toch eens de moeite nemen om Photoshop aan te leren... zoals gezegd, ik ben een gewoontebeestje die het ooit met PSP geleerd heeft en nooit meer iets anders gedaan heeft :P

Thx voor de info in ieder geval!
Pagina: 1