Toon posts:

2e hands Macbook Pro (2011): waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben van plan een macbook pro te gaan halen. Zou ik die nieuw halen dan wordt het de 2012 versie en zet ik er zelf meteen extra geheugen er in een SSD drive.

Nu zie ik een 2e hands pro (2011) met een vraagprijs van 650. Op basis van de advertentie weet ik alleen dit: Processor: 2,4 ghz intel core i5 geheugen: 4 gb software: os x 10.9.5

Kan dit een goede optie zijn vergeleken met een nieuwe 2012 model? Buiten de fysieke staat waar moet ik nog meer opletten?

Alvast bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Let vooral even goed op welke videokaart de 2e hands Macbooks hebben. Er is een serie waarbij zo'n beetje alle videokaarten kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
Ik zou een stukje test software meenemen om dat ding even goed warm te laten worden en kijken of de fans goed aanslaan etc, verder gewoon een tijdje mee werken mocht dat kunnen op locatie of iets kijken of je zelf wat merkt met haperingen etc.

Scherm checken op dode pixels en natuurlijk de staat van de behuizing.

Eventueel kan je nog het serie nummer kijken op de apple site en op gestolen spullen sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Neem gewoon geen Macbook pro 2011.
Vooral de early gaat gegarandeerd stuk. Dit probleem komt ook bij de late voor, maar in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook een 2011 pro gehad, na ongeveer 2 jaar was de trackpad kapot. Zou eerder je budget wet ophogen en voor een 2012/2013 model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:36:
Heb zelf ook een 2011 pro gehad, na ongeveer 2 jaar was de trackpad kapot. Zou eerder je budget wet ophogen en voor een 2012/2013 model gaan.
2013 is dan volgens mij Retina... wat is aan te raden? 2012 non-retina model en zelf upgraden (met ssd/geheugen) of 2013 retina model (8gb en 128 SSD?) zonder upgrade mogelijkheden (en optische drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteLabrador
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05 23:48
Het is me niet duidelijk of je een 13 of 15 inch Macbook zoekt ?
Als je een 13 inch Macbook zoekt is er niks mis met de 2011 modellen (zolang je deze uitrust met een ssd en 8gb geheugen).

De 15 inch modellen uit 2011 zijn inderdaad wel af te raden ivm. de grafische kaart die vaak stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
ZwarteLabrador schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:44:
De 15 inch modellen uit 2011 zijn inderdaad wel af te raden ivm. de grafische kaart die vaak stuk gaat.
Klopt, dan kost het je nog rustig €200-€250 om de GPU te laten vervangen wil je van het probleem af zijn, dus om deze 2e hands te kopen kan ik je niet aanraden.
Let wel: dat is de 15 inch 2011MBP, de 13 inch heeft dit probleem niet, want die heeft enkel een integrated GPU.

De 15 Inch 2011 heeft zowel een integrated GPU als een losse GPU, en deze losse GPU is de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
thaan schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Klopt, dan kost het je nog rustig €200-€250 om de GPU te laten vervangen wil je van het probleem af zijn, dus om deze 2e hands te kopen kan ik je niet aanraden.
Let wel: dat is de 15 inch 2011MBP, de 13 inch heeft dit probleem niet, want die heeft enkel een integrated GPU.

De 15 Inch 2011 heeft zowel een integrated GPU als een losse GPU, en deze losse GPU is de boosdoener.
Het probleem in de 15" kan helemaal niet verholpen worden. Want er is geen beter chip op de markt. Als je een 13" neemt is er niks mis mee.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
icter-tje schreef op maandag 19 januari 2015 @ 17:25:
[...]

Het probleem in de 15" kan helemaal niet verholpen worden. Want er is geen beter chip op de markt. Als je een 13" neemt is er niks mis mee.
Wel als je de chip vervangt door een nieuwe chip & deze met loodhoudend soldeer vastzet. Het probleem zit namelijk in het loodvrije soldeer dat gebruikt is, aldus de bedrijven die dit aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind een 4 jaar oude laptop voor €650 best veel geld eerlijk gezegd. Heb je al naar alternatieven gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Een 2011 macbook pro met i5 is volgens mij altijd 13 inch. De problematische 15 inch van dat dat jaar is alleen i7. Je kunt ze nog wel iets goedkoper vinden. Tussen de 500 en 550 is best te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZwarteLabrador schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:44:
Het is me niet duidelijk of je een 13 of 15 inch Macbook zoekt ?
Als je een 13 inch Macbook zoekt is er niks mis met de 2011 modellen (zolang je deze uitrust met een ssd en 8gb geheugen).

Ja sorry... Het gaat om een 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 17:30:
Ik vind een 4 jaar oude laptop voor €650 best veel geld eerlijk gezegd. Heb je al naar alternatieven gekeken?
Ja alleen je wordt letterlijk gek van alle opties asks me windows meetelt, ik heb naar Windows gekeken maar heb nu wel besloten bij Apple te blijven.

Ik heb nog niet met de verkoper gesproken dus de prijs kan nog omlaag.

Mijn grootste probleem is eigenlijk of ik voor de pro versie van 2012 ga zodat ik hem goedkoper kan uitbreiden of voor de retina versie ga.

Als de 2012 versie afvalt is mijn vraagstuk: Uitgebreide Air (8gb, 256ssd) of instap pro (8gb, 128ssd).

Wat is meer future proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enjee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 16:55
Uit eigen ervaring zou ik deze dingen toevoegen aan het lijstje om naar te kijken:

- Is de schermresolutie genoeg voor je? Kan je redelijk snel zien.
- Werkt het scharnier goed (paar keer rustig helemaal open en dicht klappen)
- Sluit de body goed aan of zijn hoeken verbogen? (Dichtklappen en kijken of de kieren overal ongeveer even groot zijn)
- Vraag of alle poorten nog werken en neem evt. een usb stick mee als je bijvoorbeeld de usb poort belangrijk vindt.

natuurlijk kan je nog op meer dingen letten, maar naar mijn ervaring kunnen er snel problemen voorkomen in deze gebieden door stoten / overhitting en de resolutie is voor mij persoonlijk een afknapper. (2011 mbp)

edit:

Over je MBP vs MBAir en future proof vraag, dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Dat hangt er bijna geheel vanaf wat je er mee gaat doen. 8GB ram is wel aan te raden, maar dat hebben ze allebei.
Als de laptop je 'daily driver' gaat worden dan zou ik zeker voor een 256GB SSD gaan. Ga je surfen, tekstverwerken, presentaties maken en soortgelijke handelingen dan is de air ook ruim voldoende. Ga je wat zwaardere taken doen dan is het zeker slim om een iets krachtigere processor (&iGPU) in overweging te nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door enjee op 19-01-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011

De 2011 15inch gaat altijd stuk. Niet kopen. De 13 weet ik niet genoeg van. Ik vind wel 650 erg veel geld voor een 4 jaar oude macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteLabrador
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05 23:48
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:59:
Als de 2012 versie afvalt is mijn vraagstuk: Uitgebreide Air (8gb, 256ssd) of instap pro (8gb, 128ssd).

Wat is meer future proof?
Het is moeilijk te zeggen welke meer future proof is, het ligt er vooral aan welke programma's je gaat draaien?
Over het algemeen zal een Macbook Pro iets langer meegaan vanwege de snellere processors.

De mid-2012 versie van de 13 inch Macbook Pro is niks mis mee, als je een wat oudere Macbook pakt zou ik deze verkiezen boven de 2011 versies vanwege het feit dat deze is uitgerust met USB 3.0.

Verder is een SSD eigenlijk wel een must, 8gb geheugen is geheel afhankelijk van welke programma's je gaat gebruiken (als het blijft bij internetten en wat tekstdocumenten heb je de 8gb waarschijnlijk niet nodig en kun je voor 4gb gaan).

Als je een nieuwe Macbook kiest zou ik sowieso niet de 128gb versie halen omdat dit in de praktijk zeer snel vol staat (OS X is bijvoorbeeld al 8 tot 10 gigabyte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Let even op, de 2011 versie, die ik ook heb, hebben soms last van accu's die dik gaan worden.
Ik heb mij 2011 versie weg gedaan, omdat de accu dik ging worden en daardoor het trackpad gebarsten is.

Dat gezegd hebbende, is een 2011 machine wel leuk, neem dan wel de late 2011 met een i7 er in, prop er 8/16GB ram in en een SSD, en je hebt dan een heerlijke machine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Psycho_Mantis schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:20:
Neem gewoon geen Macbook pro 2011.
Vooral de early gaat gegarandeerd stuk. Dit probleem komt ook bij de late voor, maar in mindere mate.
Ik gebruik mijn Mackbook pro 13" late 2011 al ongeveer 3 jaar intensief, en ben het hier dan ook niet mee eens, in mijn klas zitten nog meer mensen met deze macbook en nog nooit heb ik ze ergens over horen zeuren.
Het zijn uitstekende macbooks en na 3 jaar lopen ze nog steeds simpelweg niet achter op andere laptops.
Het enige nadeel van de laptop dat ik me kan bedenken is dat hij geen HDMI ingang heeft.
Deze moet je weer koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:38:
[...]

Ik gebruik mijn Mackbook pro 13" late 2011 al ongeveer 3 jaar intensief, en ben het hier dan ook niet mee eens, in mijn klas zitten nog meer mensen met deze macbook en nog nooit heb ik ze ergens over horen zeuren.
Het zijn uitstekende macbooks en na 3 jaar lopen ze nog steeds simpelweg niet achter op andere laptops.
Het enige nadeel van de laptop dat ik me kan bedenken is dat hij geen HDMI ingang heeft.
Deze moet je weer koppelen.
Op dat punt het de TS nog niet gezegd dat het om de 13" ging :)

Zoals hierboven ook word bevestigd dat de 15" 2011 vrijwel altijd stuk gaat. Of je het er mee eens bent of niet, het is een serieus probleem waar velen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, de 15" heb ik dan ook geen idee van, ik weet alleen dat de 13" een toppertje is, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
thaan schreef op maandag 19 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Wel als je de chip vervangt door een nieuwe chip & deze met loodhoudend soldeer vastzet. Het probleem zit namelijk in het loodvrije soldeer dat gebruikt is, aldus de bedrijven die dit aanbieden.
Héél fout!!

Het probleem zit NIET in het soldeer maar in het silicium tussen de BGA en de die zelf. Chip vervangen of reballen heeft dus maar tijdelijk zin.

@sebastius: Het gaat alleen om de 15" early en late 2011 modellen. 13 is prima :)

[ Voor 8% gewijzigd door RadioAir op 23-01-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1989
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 12:46
Ik gebruik hier al 3,5 jaar mijn 2011 macbook pro 13". Vrij intensief mag ik wel zeggen, spelletjes spelen, final cut pro x, photoshop etc. Tot nu toe geen problemen met de hardware. Ik heb hem wel geupgrade naar 8gb en een ssd. Ik kan nog wel een tijdje vooruit.

Enige waar ik ook nog op zou letten nog bij een 2e hands mbp van die leeftijd is de accu. Die is bij mij nu nog 80% (nog steeds ±4 uur op de batterij) maar voor een paar euro koop je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie wel voor de informatie... ben er ondertussen over uit dat het geen 2e hands gaat worden en ook geen 2012 versie. Kortom, nog even door sparen voor een Retina 256gb ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ow... en sterker nog, ben zelfs aan het twijfelen voor een overstap naar Windows. Ben erg gecharmeerd van de nieuwe Dell XPS 13.
Pagina: 1