Toon posts:

Airport extreme of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg vooral omwille van wifi een Airport Extreme router met wifi-ac te kopen omdat we nu enkele Apple toestellen hebben.
Nu doe ik het nog altijd met de ISP modem-router Sagem Fast.
Ik vraag mij af of dit de investering waard is, vooral dan wat wifi snelheid & dekking betreft, voor samenwerking met iMac mid 2011, iPad air 2 en weldra een nieuwe iMac.

Ik heb wat reviews gelezen en daarbij is het eigenaardig dat de Airport Extreme als de snelste van allemaal uit een vergelijkende test komt bij Hardware.info terwijl de overige reviews weinig opgewekt zijn over deze router, zo ook wat snelheid betreft. Wat ik opmerk is dat Hardware.info hun test in april 2014 hebben gedaan, terwijl de overige reviews van eind 2013 zijn. Is er misschien een firmware update geweest in die periode?

Algemeen, hoe bevalt de Airport Extreme? Beter dan een Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een wat oudere Time Machine die ook als Airport dient, ben er erg tevreden over. Gebruik hem vooral bedraad, omdat wij in de meterkast een apart router hebben staan voor voldoende dekking. Vind hem persoonlijk erg makkelijk in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Ik heb zelf diverse routers gehad (ASUS, DLINK, Netgear) maar sinds ik nu gebruik maak van de Apple Airport Extreme wil ik niets anders meer! Heb overal in mn huis een goede dekking, en bovenal ook een zeer goede doorvoersnelheid. Daarnaast moest ik de vorige routers nogal eens resetten en dergelijke. De AE heb ik nog nooit hoeven resetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 11:48

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik kan me ook aansluiten bij hierboven. Zelf heb ik de AExtreme met wifi-AC inmiddels alweer ruim een jaar en overal in huis gewoon prima bereik en ook nog nooit hoeven te resetten. In vergelijking tot andere routers (waaronder die van UPC) werkt het gewoon heerlijk en vlekkeloos tot op heden. Het signaal is ook wel sterker dan de Airport Express die ik hiervoor had.

Natuurlijk zijn er andere, en vast ook goedkopere, die net zo goed werken en wat goedkoper zijn, maar tot op heden heb ik geen seconde spijt gehad van de Airport routers in huis, nooit problemen of gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

Quakie

quakelen

Ook in het bezit van een AC versie.
Helaas moet ik die van mij wel resetten om te zorgen dat Wifi snel blijft.
Volgens isp produceert de AC netwerk errors.. Als ik hem dagelijks van stroom haalt valt er mee te leven.

Toch ben ik blij het aparaat. Het is inmiddels mijn derde extreme. Hij staat bij mij in de meterkast en in woonkamer haal ik 55 MB. In een nieuwbouwhuis is helaas het bereik niet overal toereikend, maar heb niet de illusie dat een ander merk het beter zou doen. Ik heb dus een tweede op tussenverdieping. Dit werkt feilloos.
Let wel op dat je weinig kunt instellen als je hem ook wilt gebruiken als router. Dit kan een nadeel of voordeel zijn.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Geen ervaring in een apple-only netwerk. Maar hier op kantoor (mixed env van macs, iphones, android, etc) heb ik zo snel ik kon alle airport-extreme's in de container gegooid. Zodra er wat meer gebruikers opkomen, crashen ze, en dan gaan ze allemaal tegelijk.

Het zijn vast leuke apparaatjes, maar wat mij betreft niet beter dan een standaard netgear van 100 euro (uiteraard wel beter dan de standaard sweex apparaatjes van 3 tientjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

ik heb er 1 thuis, op 1ste verdieping, daarop connecteren alleen Apple apparaten, ik heb tot zeker 150 meter rondom huis goed bereik.
denk dat er max 10 apparaten tegelijk verbinding maken, dit gaat perfect, heb deze nog nooit ( lees zeker 4 jaar ) stroomloos moeten maken of een slechte verbinding gehad.
mijn voordeel is dat de eerste buurman/buurvrouw op zeker een kilometer afstand woont dus geen overlappende netwerken.

er gaan vanaf modem ISP 1 kabeltje naar AE en voor de rest is alles draadloos.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikje1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik maak ook gebruik van een Airport Extreme. In mijn geval is de Airport Extreme met een Airbase aan de muur in de woonkamer bevestigd. Overal heb ik prima bereik en ik heb de Airport Extreme nog nooit moeten resetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hendrikje1 op 22-01-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hier ook een Airport Extreme aan de muur, UPC modem in Bridge Mode.
Op de AE zitten een paar iPhone's, 2 iPad's, MacBook en een Apple TV. Zeer goeie verbindingen met nauwelijks tot geen verlies van snelheden.
De laatste keer dat ik iets moest resetten was in de tijd dat een Raketje nog in guldens werden afgerekend (bij wijze van...)

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 22-01-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier altijd een stabiele verbinding gehad en nooit hoeven rebooten met 3 generaties airport extremes. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 22:21
Om er toch een beetje op in te haken, ik ben er namelijk zelf ook naar aan het kijken, wat is jullie ervaring icm andere niet apple apparaten? Ik maak momenteel gebruik van een experiabox maar daar is haast niet mee te werken, zat daarom te kijken naar een airport op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Heb hier ook een Airport Extreme draaien waaraan ook nog eens een externe HDD aangekoppeld is voor time machine.
Als je het mij vraagt is dit de beste router die ik tot nu toe heb gehad. Alles wat ik daarvoor had moest regelmatig gerest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:42:
Heb hier ook een Airport Extreme draaien waaraan ook nog eens een externe HDD aangekoppeld is voor time machine.
Als je het mij vraagt is dit de beste router die ik tot nu toe heb gehad. Alles wat ik daarvoor had moest regelmatig gerest worden.
Werkt het makelijk en stabiel een externe hdd aan de airport? Ik ben namelijk ook aan het kijken voor een airport en wil van mijn imac een graag backup, zit namelijk te twijfelen tussen de airport en de time capsule zelf vind de time capsule nogal prijzig.. Heb nu een linksys e4200 wat een bras router is dat zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Coldbullet schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:24:
[...]

Werkt het makelijk en stabiel een externe hdd aan de airport? Ik ben namelijk ook aan het kijken voor een airport en wil van mijn imac een graag backup, zit namelijk te twijfelen tussen de airport en de time capsule zelf vind de time capsule nogal prijzig.. Heb nu een linksys e4200 wat een bras router is dat zeg
Daar zat ik dus ook mee, ik had tenslotte nog een Externe HDD liggen.
Maar het werkt dus stabiel, heb dus nog nooit wat hoeven resetten.

Natuurlijk is de HDD zo ook makkelijk te upgraden en te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
Ik was in de veronderstelling, dat je in je Airport Extreme een harddisk kon plaatsen. En dat deze hiermee, een Timecapsule zou worden.

Of heb ik het dan mis?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 19:48

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Niet _in_ maar _aan_ je AE kan je een hdd plaatsen, via USB. Dan kan de AE als Timecapsule werken idd :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ben blij dat dat wel
Werkt met externe hdd, op de site van apple kon ik er al geen ondersteuning van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
De Airport Extreme kan je een Externe USB HDD aan hangen. Let er dan alleen wel op dat deze pas goed functioneert als je hem HFS+ geformatteerd eraan hangt. of je moet via Fat16 (en das natuurlijk not done).

Ik heb hier thuis de gehele line-up in gebruik (Express, Extreme en 3TB time Capsule) en ik moet zeggen dat de nieuwe AC standaard erg goed werkt. Ik heb mijn TC vanaf een maand na release en sinds die tijd heb ik hem nog niet hoeven resetten. Cross platform werkt ook prima en ik trek met een Dell E5450 vorige keer zo'n 876 Mbit ouzo. lig rap zat.

ik moet wel vermelden dat de Airport Extreme i.c.m. externe USB HDD geen slimme zet is. De TC is vele malen stabieler en sneller. Ik heb hier beneden een 1TB externe HDD die alleen maar problemen geeft (nu is dat ook een goedkoop LG gevalletje dus dan houd het op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

ja heb er en powerd USB met 6 uitgangen aan hangen met 4 externe HD's waar ik iTunes content op ha staan, en gedeelde mappen.
op 1 poort heb de printer gedeeld, alles werkt daar perfect.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik vind het alleen jammer dat de extreme drie lan poorten heeft. Ik heb hier drie kabels liggen en er moet straks ook nog 1 bij komen voor de Philips Hue. Daarom zit ik zeg nu te kijken voor de Asus ac68u deze komt ook goed uit de testen. Maar als je genoeg aan 3 hebt zou ik de extreme aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
daarom bestaan er switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ja daar ben ik van op de hoogte maar dat is wel weer een extra apparaat erbij. Terwijl er ook concurrenten zijn die wel meer dan 3 porten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:38
Ik gebruik momenteel nog steeds de upc modem ism een sitecom router, maar het bereik is best slecht want geen of slecht ontvangst in de tuin maar ook waak wat wegvallende verbindingen.
Daarnaast heb ik ook wel heel vaak dat Safari geen pagina weergeef nadat de iMac uit sluimerstand komt en dat heb ik al vanaf Yosemite zo en is een herstart van safari nodig, kortom reden genoeg om eens te zien of een nieuwe router wonderen gaat verrichten.
Om jullie een idee te geven wat mijn hardware is in huis...
iMac 2013
mac mini 2010
iPad 1
2x iPad mini
iPad 4
iPad air 2
iPhone 3
iPhone 4
iPhone 4s
iPhone 5
airport express oud model
Playstation 3
Playstation 4
hp photosmart 5520
Samsung smart tv
Chromecast

Al mijn fam. heeft iPad's en phone's die regelmatig op bezoek komen.
Jullie snappen het al bij ons is erg veel Apple en daarom nu de vraag wat een juiste router is voor dit wifi geweld alhoewel de iMac/mini en de ps4 bedraad zijn.
Daarnaast gebruik ik Plex naar de samsung om te streamen.

Mijn keuze was gevallen op de Netgear R7500 Nighthawk deze heb ik inmiddels in huis en dat zal ongetwijfeld allemaal prima werken echter zag ik pas later dat de airport extreme even duur was en aangezien ik deze gewoon kan omruilen ( live wehkamp )
Dus.. wat is jullie ervaring.. apple of netgear want ik kan nu nog kiezen..
die netgeer is overigens wel foeilelijk maar de instellingen zijn geweldig, stabiel geen idee en dat vind ik het belangrijkste.
morgen komt de extreme binnen, en benieuwd wat deze kan.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je hoeft echt niet perse een Apple AP te kopen omdat je toevallig veel Apple apparatuur hebt.

Dat gezegd hebbende is de AEX wel een prima apparaat, heb er zelf ook 1 in de woonkamer, haal 80mbit op mijn iPad volgens speeltest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
dat is wel redelijk snel.. tja weet je nu heb ik nog de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

Ik zit met hetzelfde dilemma. De Technicolor met 11ac van Ziggo is echt een drama op dit moment. Veel apparaten zien het ding regelmatig niet eens. Knap vervelend. Had eerst een 11n Extreme van een paar jaar oud en daar was nooit gezeur mee. Die staat nu boven zijn dingetje feilloos te doen. Zit nu ook te twijfelen of ik dan maar weer 200 EUR tegen een AEX aan ga gooien. Zal het uiteindelijk wel op neer komen, ben ik tenminste van het gezeik af :(

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hEgelia
  • Laatst online: 07-05 17:38
De huidige AirPort Extreme (zesde generatie / 802.11ac) is wat mij betreft zeker een aanrader. Deze staat centraal in mijn woonkamer bovenop een kast en dekt zo het hele huis + tuin en een stuk straat. Ook op zolder haalt m'n Mac mini (802.11n op 5 GHz) nog zo'n 122 Mb/s doorvoer.

Belangrijk is dat je rekening houdt met aanwezige draadloze netwerken; stedelijke gebieden zijn tegenwoordig volledig doordrongen van de 2,4 GHz signalen. Niet alleen routers, maar ook draadloze telefoons, babyfoons, oude magnetrons, noem maar op.

Zaak is dus te verbinden met het 5 GHz netwerk van je router. Je kunt het apparaat zo instellen dat ie twee gescheiden netwerken opzet, dus een 2,4 GHz en een 5 GHz die je apart kunt benoemen. Zorg dat beide netwerken zo mogelijk op een vrij kanaal uitzenden voor de beste dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels heb ik de netgeer nighhawk r7500 retour gezonden en echt het is een prima apparaat met behoorlijk wat instel mogelijkheden maar ik betrap me erop dat ik behoorlijk apple minded bent aangelegd en zit eigelijk niet te wachten op al deze instelmogelijkheden die o.a eigelijk alleen het beste werken als deze standaard staan ingesteld, dus tot zover dat grote pluspunt.
De Nieuwe router staat inmiddels heerlijk te pronken in de woonkamer en wat instelmogelijkheden betreft, meer dan genoeg voor mij en ook hierbij geld, standaard instellen geeft het beste resultaat.
Mijn netwerk is in ieder geval draadloos en zeker voor de air 2 een stuk sneller geworden, maar ook het bereik zeker het dubbele tov mijn oude N router, kortom tot nu toe een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Heb zelf de TC 802.11AC waar ik eenmalig een probleem heb gehad toen ik tijdens een update per ongeluk de ethernet kabel eruit trok (kapot pinnetje enzo). Maar nooit problemen mee ofzo. Als je veel Apple hebt is het een stuk fijner om mee te werken als het eens een keertje eruit gaat. Instellingen veranderen is dan wel een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
hEgelia schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:09:
De huidige AirPort Extreme (zesde generatie / 802.11ac) is wat mij betreft zeker een aanrader. Deze staat centraal in mijn woonkamer bovenop een kast en dekt zo het hele huis + tuin en een stuk straat. Ook op zolder haalt m'n Mac mini (802.11n op 5 GHz) nog zo'n 122 Mb/s doorvoer.

Belangrijk is dat je rekening houdt met aanwezige draadloze netwerken; stedelijke gebieden zijn tegenwoordig volledig doordrongen van de 2,4 GHz signalen. Niet alleen routers, maar ook draadloze telefoons, babyfoons, oude magnetrons, noem maar op.

Zaak is dus te verbinden met het 5 GHz netwerk van je router. Je kunt het apparaat zo instellen dat ie twee gescheiden netwerken opzet, dus een 2,4 GHz en een 5 GHz die je apart kunt benoemen. Zorg dat beide netwerken zo mogelijk op een vrij kanaal uitzenden voor de beste dekking.
Ik heb een wat oudere time capsule en ook daar wordt gebruik gemaakt van 2 netwerken (2,4 GHz en 5GHz). Ik dacht altijd dat mijn apparatuur zelf de beste keus zou maken dus ik heb geen verschillende namen gemaakt. Is het verstandig om dit wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ja dat wil ik ook wel weten want volgens mijn maakt je iPad de best mogelijke verbinding die voor de afstand geld, echter kun je dit nergens uitlezen waar jou iPad op dat moment gebruik van maakt.
Mijn ervaring is dat als je alles standaard laat staan en in dit geval een ssid dat het gewoon het beste werkt.
Dingetje is wel dat hij standaard gebruik maakt van 10.0.1.x en daar moet ik aan wennen, was al bezig om dit aan te passen naar 192.168.x.x echter wel nieuwe ip's maar gek genoeg geen internet verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

merlin1201 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 18:54:
Ja dat wil ik ook wel weten want volgens mijn maakt je iPad de best mogelijke verbinding die voor de afstand geld, echter kun je dit nergens uitlezen waar jou iPad op dat moment gebruik van maakt.
Mijn ervaring is dat als je alles standaard laat staan en in dit geval een ssid dat het gewoon het beste werkt.
Dingetje is wel dat hij standaard gebruik maakt van 10.0.1.x en daar moet ik aan wennen, was al bezig om dit aan te passen naar 192.168.x.x echter wel nieuwe ip's maar gek genoeg geen internet verbinding
Je moet wel zorgen dat de router in het zelfde subnet zit en dat hij de juiste default gateway meegeeft tijdens de DHCP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

chippie777 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:37:
[...]

Ik heb een wat oudere time capsule en ook daar wordt gebruik gemaakt van 2 netwerken (2,4 GHz en 5GHz). Ik dacht altijd dat mijn apparatuur zelf de beste keus zou maken dus ik heb geen verschillende namen gemaakt. Is het verstandig om dit wel te doen?
Met Apple routers onderling heb ik daar nooit problemen mee gehad. Ik gaf alle apparaten en frequenties dezelfde SSID en dat liep naadloos over. Helaas heb ik nu een technicolor met 2.4 en 5ghz en daar heb ik verschillende namen moeten gebruiken omdat de helft van mijn draadloze clients daar helemaal van over de zeik gingen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Toch nog even een vraag over die bridge mode. Is het echt beter om mijn modem in bridge te zetten en de AE alles te laten regelen dhcp enz. of maakt het niet echt veel uit als ik mijn AE alleen als accespoint laat functioneren en de dhcp door mijn modem, dit omdat ik anders nogal wat kabels moet veranderen terwijl als ik de bestaande modem intact laat alles goed werkt, en niets meer hoef aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

Quakie

quakelen

chippie777 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:37:
[...]

Ligt eraan wat je wilt... Wil je beste verbinding op je huidige plek, moet je hiervoor gaan. Wil je snelste overdracht moet je het scheiden.
Ik heb dit zelf getest... ik heb een laatste AE (en een AE uit 2009) en het komt domweg erop neer dat Apple kiest voor max verbinding en die ook niet gauw los laat. Vaak is dit toch 2.4Ghz wat in mijn geval betekent geen AC.. Daarom heb ik 2 netwerken en laat mijn iphone en ipad s winters toe op 5Ghz en zomers (bereik tuin en tussenverdieping) op 2.4Ghz. Mijn macbook gaat alleen op 5Ghz.

En wat is nu grappig??? Het wordt dus gesynct via icloud. Bij mij komt het wel eens voor dat het toch weer anders instaat omdat hij ineens bijv op de macbook weer de 2.4Ghz netwerk herkent.

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1