HDD als NAS in PC?

Pagina: 1
Acties:

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20
Hallo Tweakers,

Binnenkort ga ik voor mijn ouders een HTPC'tje bouwen als verassing.
Zou het mogelijk zijn om er een HDD bij te plaatsen en alleen deze HDD als NAS te gebruiken?
Ik ben op de hoogte van het feit dat je van de hele PC een thuisserver/NAS kan maken, maar is het ook mogelijk om de rest van de PC gewoon als windows PC te gebruiken en alleen de ene HDD tegelijkertijd als NAS te laten functioneren?
Zo ja, zou dit dan alleen kunnen op bepaalde moederborden via de BIOS/UEFI instellingen, of kan het via een programma? Welke opties heb ik hierin?

Bij voorbaat dank voor alle hulp.

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Welke functionaliteit als NAS zoek je naar.

Als het alleen gaat om bestandsdeling kan je van die HDD een share maken.

Xbox: Gulpener88

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
https://www.amahi.org/

Dit misschien, dan als VM draaien op dat machientje.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 12:36

Rannasha

Does not compute.

Je kunt een disk of directory in Windows gewoon delen met het netwerk, daar is niet veel spannends aan en vereist verder geen gekke instellingen of software.

Als het doel is om enkel wat bestanden binnen het netwerk beschikbaar te maken, dan is dat een prima oplossing. Wellicht ten overvloede, maar de computer moet natuurlijk wel aan staan om bereikbaar te zijn

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 11:10
Gewoon een paar shares aanmaken. Ik zou niet te gek doen met allerlei VM's etc.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En evt FTPservertje erop zodat je van buiten je netwerk ook naar die schijf kan uploaden/downloaden mocht je dat willen.

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20
Je kunt een disk of directory in Windows gewoon delen met het netwerk, daar is niet veel spannends aan en vereist verder geen gekke instellingen of software.
Te moeilijk denken is vaak een groter probleem dan niet genoeg kennis hebben :+ . Ik heb hier echter geen ervaring mee. Zou zoiets permanent beschikbaar zijn met alle PC's waarmee ik de map deel? M.a.w. het hele share gedoe gaat automatisch weer aan nadat de PC opnieuw is opgestart?

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 12:36

Rannasha

Does not compute.

Tweakingklaas schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:08:
[...]

Te moeilijk denken is vaak een groter probleem dan niet genoeg kennis hebben :+ . Ik heb hier echter geen ervaring mee. Zou zoiets permanent beschikbaar zijn met alle PC's waarmee ik de map deel? M.a.w. het hele share gedoe gaat automatisch weer aan nadat de PC opnieuw is opgestart?
Ja.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1