Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies studielaptop

Pagina: 1
Acties:

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Type werklast?
Deze laptop koop ik voor de studie HBO-ICT, waarbij ik waarschijnlijk voor de richting software engineering ga kiezen. De laptop zal dus verschillende ontwikkelsoftware moeten kunnen draaien zoals Visual Studio en iig wat virtuele machines. (mijn thuis pc kan ik extern benaderen, dus meer dan 1 a 2 VM's zullen niet op de laptop gaan draaien.

Wat is je budget?
De oorlogskas is begrensd op zo'n 1000 euro. Het liefste zou ik wat minder uitgeven, of bijvoorbeeld budget overhouden om bijvoorbeeld later een HDD voor een SSD te kunnen omruilen.

Eisen waar de laptop aan moet voldoen
  • 4 Threads cpu, liefts een i7
  • 8+ GB geheugen
  • Full HD scherm, vooral de pixels in de hoogte zijn waardevol.
  • SSD, al dan niet direct of later zelf te plaatsen
  • Goed toetsenbord
  • Windows 8.1 (pro is een pre, maar geen eis)
  • Schermdiagonaal van 12 tot 16 inch
Dingen die me niet boeien
  • Videokaart, ik ga er toch niet mee gamen
  • Looks
Hoe mobiel moet de laptop zijn?
De laptop zal in ieder geval vaak op de fiets versleept worden, en van lokaal naar lokaal. Het gewicht is dus zeker een factor. Daarnaast ben ik nu gewend aan een surface rt, dus ik moet sowieso wennen aan een groter en zwaarder apparaat.

De afgelopen dagen heb ik veelvuldig met de pricewatch gespeeld. Daarnaast heb ik op Dell.com en lenovo.com gekeken naar wat ik daar kon samenstellen. Touchscreen ben ik door mijn surface rt aan gewend geraakt, maar wil ik niet als harde eis noemen. Verder ben ik nu op een punt aangekomen dat ik aan jullie wil voorleggen of ik het eisenpakket goed heb gekozen en of er nog betere keuzes zijn dan onderstaande:

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
De toshiba waar je naar verwijst heeft een azerty toetsenbord volgens de tweakers specs, ik weet niet of dat de bedoeling is ;)

Wil je 4 threads of 4 cores? Je hebt allemaal dual core cpu's geselecteerd dus daar ga ik maar van uit. Verder heb je allemaal laptops met U prosessors, wat staat voor ultra low voltage. Je zou ook een laptop met een beter presterende cpu kunnen kiezen.

Verder zou je kunnen overwegen om 8.1 pro te verkrijgen via surfspot of als je ICT opleiding mogelijkheden biedt voor dreamspark / MSDNAA toch vaak een redelijke besparing. Zelfs in vergelijking voor de meerprijs t.o.v. de gewone windows 8.1

Je zou de Dell Latitude E5550 met i7-5600U, 1x 8Gb ram, 500GB HDD, 1.920 x 1.080 IPS en 840M in overweging kunnen nemen. Enige nadeel wat ik nu zie is geen SSD. Al kun je die er wel inzetten middels een M.2 slot (weet niet welk vormaat Dell hanteerd.
Voor een prijs € 937,23 inclusief verzenden wordt hij van jou. Moet je wel de 2x vip toepassen. En een aantal dingen in minderprijs selecteren. (Kan nog niet iets goedkoper zonder vingerafdruklezer.)

Of zijn 14" broertje de Latitude E5450 met 256Gb SSD voor €1.021,97

Misschien is de pricewatch: Asus N56JN-CN091H ook wel wat als is die met 2,7kg behoorlijk aan de zware kant

[ Voor 13% gewijzigd door job89 op 19-01-2015 17:35 ]

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Die twee Latitude laptops zijn zeker interesant, ik had nog niet gezien dat Dell andere productgroepen op de zakelijke site heeft staan. Verder bedoelde ik inderdaad 4 threads, gezien dat 4 cores niet haalbaar bleek binnen het budget. De Dell Inspiron uit mijn openingspost wilde ik trouwens bijna gaan bestellen tot ik uit reviewes las dat het toetsenbord te wensen overlaat.
Verder jammer dat Dell je niet laat downgraden naar geen videokaart, zeker op een zakelijke laptop lijkt me dat niet zo'n rare vraag.

Verder heb ik inmiddels uitgezocht wat Vip betekend en de mail van Dell ontvangen met 2 vip codes, maar het lijkt er op dat ik er maar eentje mag toevoegen tegelijk :(.

Ik ben me nu dus in ieder geval aan het orienteren op de Latitude modellen. Volgens de reviews die ik gelezen heb hebben die in ieder geval goede toetsenborden en een IPS scherm. Heeft iemand ervaring met deze laptops, of nog alternatieven? :)

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Quad Core is wel haalbaar zie de Asus ;)

Het is wel mogelijk, ik heb nl in 2 verschillende periodes de code aangevraagt. 1 is geldig tot mei andere tot augustus. Dan krijg je korting over korting.

Het schijnt dat als je contact opneemt met Dell dat je soms ook nog wel een andere samenstelling kan krijgen. De genoemde types zijn nl ook zonder 840m te krijgen.

Af als je iets doorspaart met korting over korting de nieuwe Dell xsp 13 voor € 1.166,25

[ Voor 22% gewijzigd door job89 op 20-01-2015 12:22 ]

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-11 09:07
Ik weet niet of je de laptop al besteld heb, maar voor zover ik weet heb je ICT student toegang tot MSDNAA van Microsoft. Hier kun je gratis een besturingssysteem downloaden zodat je desnoods een Windows 7 laptop kan kopen. Vervolgens kun je er zelf Windows 8.1 Pro op zetten.

Het enige waar je dan op moet letten is dat er wel drivers voor Windows 8 beschikbaar zijn.