Op Friday 15 June 2001 03:25 schreef ScooBY_DoO het volgende:
Ja dat heb ik idd veranderd...... is dat niet goed dan??
heb nu geen last meer van die melding
Op zich word je geheugen der wel ietsje sneller van, maar het moet het ook aankunnen. Je verandert er namelijk de latencies van je geheugen mee. En het is in feite een manier van overclocken... Merkgeheugen zoals Mushkin (duur), kan dit vaak beter aan bij ook nog 's een hogere FSB. Als je namelijk je FSB ook zwaar gaat zitten overclokken zul je de latencies weer ietsje lager moeten zetten om errors te voorkomen.
Het kan in elk geval nooit kwaad (gaat er niet stuk van) om es te kijken of je cas3 geheugen cas2 ook aan kan

Als het niet helemaal vlekkeloos gaat merk je dat snel genoeg (VXD-errors), en zet je het gewoon weer op "by SPD". Op die manier kijkt het moederbord namelijk wat voor geheugen je hebt en bepaalt het zelf de juiste standaard latencies.
Op Friday 15 June 2001 14:34 schreef ScooBY_DoO het volgende:
Hmzzzz..... ik heb er nu dus geen last meer van!
Maar het ging mij erom om um op 133Mhz te laten draaien....
+ dat ik me afvraag hoe ik inm'n bios dat geheugen op 133Mhz krijg of is dat wat achter de / staat?
Hmmm, ik ken dat mobo niet zo erg goed.
Iets meer info dus? Waar staat die / bijvoorbeeld?
Bedoel je dat er bij het opstarten zoiets als AMD Thunderbird 1000 Mhz/133 Mhz staat?
In dat geval werkt je FSB dus op 133 Mhz, en heb je een multiplier van 7,5 (7,5x133=1000). Waarschijnlijk draait je geheugen dan ook op 133 Mhz, maar het kan nog zijn dat jouw mobo een speciale functie ondersteunt zodat je er ook 100 Mhz geheugen op kan prikken... Als die functie nog aan staat werkt je 133 Mhz geheugen maar op 100 Mhz. Om dit te veranderen moet je in de bios zoeken naar iets als "asynchronous memory clock" en dit op disabled zetten...
Maar ik denk dat jouw geheugen al op 133 Mhz werkt, want anders had hij cas2 ook wel foutloos aangekund. 133 Mhz cas3 geheugen kan 100 Mhz namelijk makkelijk op cas2 draaien...