Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 650866

Topicstarter
Binnenkort wil ik een iMac Retina aan gaan schaffen. De keuze is hierop gevallen vanwege mijn werk in de fotografie en beeldbewerking. Het instapmodel van de Retina is standaard voorzien van 8GB ram geheugen. Omdat ik vaak meerdere Adobe CS6 programma's tegelijk draai vraag ik mij af of het niet veiliger is om voor 16GB ram te kiezen of is dit overdreven?

Voordat ik mij 16GB laat aansmeren in de winkel zonder te weten of ik het echt nodig heb, wil ik toch graag jullie mening, hardware is niet mijn sterkste kant.

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450635

Met alle respect maar als je zoveel geld uitgeeft aan een iMac zou ik direct een 16GB nemen, ben je meer futureproof dan met 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 19:43
Ik zou gewoon 8GB kiezen, om deze zelf uit te breiden naar 16 of 32GB. Buiten Apple om kan dit stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:34
Ik zou zelf zeggen met dat soort programma's en helemaal meerdere tegelijkertijd kan 16gb nooit kwaad. Meteen ook lekker futureproof. Mijn advies is absoluut doen.

Maar ik heb wel gemerkt dat ze in de Apple-store zelf geen aansmeer truuks doen. Zij geven eerder een advies uit eerdere ervaringen dan denken van ik verkoop het duurste product aan iemand die er geen verstand van heeft. Bij veel premium reseller is dit wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 450635 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:36:
Met alle respect maar als je zoveel geld uitgeeft aan een iMac zou ik direct een 16GB nemen, ben je meer futureproof dan met 8GB.
Dat mag je zeggen hoor!
jctjepkema schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:39:
Ik zou zelf zeggen met dat soort programma's en helemaal meerdere tegelijkertijd kan 16gb nooit kwaad. Meteen ook lekker futureproof. Mijn advies is absoluut doen.

Maar ik heb wel gemerkt dat ze in de Apple-store zelf geen aansmeer truuks doen. Zij geven eerder een advies uit eerdere ervaringen dan denken van ik verkoop het duurste product aan iemand die er geen verstand van heeft. Bij veel premium reseller is dit wel anders.
Thnx :) Ik dacht eraan om bij een A-mac store te kopen en niet online, wat handiger als er iets mee is. Vorige keer toen ik daar was was er een meisje welke niet eens het verschil wist aan te geven tussen de verschillende modellen, vandaar :9

Futureproof had ik nog niet eens over nagedacht, maar in dat opzicht denk ik zeker voor 16GB te gaan. Als er in de toekomst CS7 uitkomt heb ik geen zin om te moeten upgraden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pr Pro of AE kunnen in hun eentje al meer dan 8GB gebruiken dus 16GB lijkt me opportuun :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
T1mmeh schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:38:
Ik zou gewoon 8GB kiezen, om deze zelf uit te breiden naar 16 of 32GB. Buiten Apple om kan dit stukken goedkoper.
Heb je gelijk in maar ik ben niet zo handig hoor haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:54:
Pr Pro of AE kunnen in hun eentje al meer dan 8GB gebruiken dus 16GB lijkt me opportuun :)
Thnx. Begrijpelijk idd. Alleen vergat ik te vermelden dat ik niet met bewegend beeld werk. Dus alleen Photoshop, Illustrator, InDesign etc.

Maar dan nog _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Anoniem: 650866 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:55:
[...]

Heb je gelijk in maar ik ben niet zo handig hoor haha!
Zoek even online naar een guide (bijv. op YouTube) die uitlegt hoe het geheugen te vervangen is, het is meestal vrij eenvoudig en bespaart erg veel geld als je het zelf vervangt.

Mocht je het echt niet aandurven; dan is mijn advies om voor 16GB te gaan. Het is zo'n duur ding dat het zonde is om te besparen op het geheugen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XyritZz schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:07:
[...]

Zoek even online naar een guide (bijv. op YouTube) die uitlegt hoe het geheugen te vervangen is, het is meestal vrij eenvoudig en bespaart erg veel geld als je het zelf vervangt.

Mocht je het echt niet aandurven; dan is mijn advies om voor 16GB te gaan. Het is zo'n duur ding dat het zonde is om te besparen op het geheugen.
https://www.youtube.com/watch?v=_F9YYhgS6pQ

Holy cow }:O idd super easy! Schaam me dat ik nog niet had gegoogled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Anoniem: 650866 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:51:

[...]

Thnx :) Ik dacht eraan om bij een A-mac store te kopen en niet online, wat handiger als er iets mee is. Vorige keer toen ik daar was was er een meisje welke niet eens het verschil wist aan te geven tussen de verschillende modellen, vandaar :9
Volgens mij is het verstandiger om je Mac te kopen bij Apple zelf. Heb al veel slechtere ervaringen gelezen met betrekking tot garantie bij premium resellers.
Zo worden dingen bijvoorbeeld eerst naar het hoofdkantoor gestuurd en daar besloten wat er mee gaat gebeuren. Terwijl er bij een Apple store direct een nieuwe mee word gegeven en minder moeilijk gedaan. Natuurlijk wel afhankelijk van wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472391

Zelf uitbreiden, heb zelf 16gb geheugen, en dit is ruim voldoende als je veel met de CS van Adobe werkt. Mocht je nou heel veel gebruik maken van After Effects, dan is een eventuele upgrade naar 32gb de moeite wel waard, maar dit kan je altijd zelf nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thnx iedereen.

Misschien een rare/stomme vraag maar maakt het iets uit als er twee slots gevuld zijn met 4 gb en je zet er bijv. 1x 8 gb bij? Of moeten alle slots gevuld zijn met dezelfde hoeveelheid geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Gaan voor 16 GB [2x 8] dat is ruim voldoende. Met intensief photoshop gebruik, loop ik niet tegen beperkingen aan. Later kun je altijd nog voor 24 GB of 32 GB gaan.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:54
Stappenplan voor aanschaf Apple ding:
1 - is hetgeen je kunt bijbestellen zelf te upgraden?
Ja? Ga naar 2.
Nee? Ga naar 3.
2. Bestel en upgrade zelf.
3. Bestel meteen je upgrade mee.

Dus als geheugen uitbreidbaar is - zelf doen. Niet uitbreidbaar? Zoveel je budget toestaat erin laten stoppen :P

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank u dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gershwin04
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07-2024
Anoniem: 650866 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:17:
Thnx iedereen.

Misschien een rare/stomme vraag maar maakt het iets uit als er twee slots gevuld zijn met 4 gb en je zet er bijv. 1x 8 gb bij? Of moeten alle slots gevuld zijn met dezelfde hoeveelheid geheugen.
Dit vraag ik me ook af. Sinds kort heb ik er eentje staan (super gaaf overigens 8)) met de standaard 2x4Gb.
Voorlopig is dat wel genoeg, maar als ik ga uitbreiden, dan zou ik wel 2x8Gb willen bijplaatsen, maar kan dat??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zo min mogelijk van te voren inkopen en zelf upgraden:

https://www.ifixit.com/Gu...lay+RAM+Replacement/30533

Ik zou de 2x 4gb niet direct vervangen maar zodra je merkt dat het nodig is (RAM is belachelijk duur momenteel) gewoon upgraden met 2x 8 of 2x16. Zolang je geen VM's gebruikt heb je het ook echt niet direct nodig natuurlijk.

Asymmetrisch geheugen plaatsen (1x 8 en 1x4) kan wel, maar 2x hetzelfde werkt beter/sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 30-01-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145154

Koop de 8GB en zet er zelf geheugen bij. Voor 150 euro koop je 2x8GB die je erbij kan zetten, dan heb je 24GB. Bij Apple betaal je 200 euro en dan heb je 16GB.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 145154 op 31-01-2015 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Anoniem: 145154 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 00:51:
Koop de 8GB en zet er zelf geheugen bij. Voor 150 euro koop je 2x8GB die je erbij kan zetten, dan heb je 24GB. Bij Apple betaal je 200 euro en dan heb je 16GB.
Oh ik dacht dat er nog maar 2 slots waren. Er zijn 4 slots. Je kunt dus 2x 4 erbij of 4x 8 of 4x 16 er in prikken :)

(4x16 weet ik niet zeker!)

[ Voor 18% gewijzigd door sebastius op 31-01-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Mijn iMac Retina heeft 16GB...van Apple. Ik heb nu ook geen additionele modules die in de kast liggen weg te stoffen of een ietwat ongebruikelijke geheugenconfiguratie die, vooral in iMacs, voor vage problemen kunnen gaan zorgen. Het prijsverschil valt voor die 16GB toch echt vies tegen in de praktijk. Voor 32GB loont het wel. Het enige wat ik echt exorbitant vind is de prijs voor die 1TB ssd. Dat is twee keer zoveel als een losse 2.5" ssd. Dan mag het wel een PCIe variant zijn maar dat verklaart dat grote prijsverschil niet. Helaas kun je daar weinig anders aangezien de schijf niet iets is wat je zelf achteraf nog kunt wijzigen.

Aangezien de iMac Retina de mogelijkheid heeft om geheugen zelf te kunnen uitbreiden zou ik gewoon de basis configuratie nemen wanneer je twijfelt tussen 8 of 16GB. Het is zonde van je geld als je voor 16GB gaat en dat niet gebruikt, uitbreiden kun je later altijd. Ik ben direct voor de 16GB gegaan omdat ik dat juist wel zeker wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145154

Ik heb altijd zelf het geheugen in mijn iMacs geregeld. Ik vind het prijsverschil niet vies tegenvallen in de praktijk: voor 150 euro heb je 24GB, voor 200 euro heb je 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het gaat niet om wat je voor bedrag x krijgt, het gaat erom of het een stabiel werkend systeem oplevert ;) Wat ongelijke geheugen setups, zoals die 24GB, hebben in het verleden al problemen opgeleverd bij o.a. de iMac. Als je dan kijkt naar geheugen waarvan het bekend is dat dit werkt in de Macs dan zie je dat de kosten ook al snel wat hoger liggen en het verschil met wat Apple er voor vraagt nogal klein is. Je kunt natuurlijk altijd de proef op de som nemen maar als je dan toch al bezig bent met een bedrag van een dikke 3000 euro dan schelen die paar tientjes verschil voor het geheugen ook amper een rol. Druk het maar eens uit in procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562971

Psycho_Mantis schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:49:
[...]

Volgens mij is het verstandiger om je Mac te kopen bij Apple zelf. Heb al veel slechtere ervaringen gelezen met betrekking tot garantie bij premium resellers.
Dat is niet waar en ik spreek uit ervaring :)

Via MP kocht ik een iMac 27 inch (late 2013) eigenaar had de Mac gekocht bij Wehkamp, maar na verloop van tijd verscheen er rechts een diagonale balk in het beeld. De schrik sloeg mij om het hart, want ik zag de Mac terechtkomen in de diepe kelders van Wehkamp waar hij nooit meer uit zou komen :'(

Er zat nog garantie op de Mac en een telefoontje naar Apple was voldoende om alles tot in de puntjes te laten verlopen. Een week later stond de Mac hier weer te glimmen met een splinternieuw scherm zonder enige tussenkomst van Wehkamp zelf.

Wel zelf langs brengen bij een Apple servicecenter en die zit voor mij op fietsafstand. Ja in Groningen hebben wij meer dan alleen boerderijen en tractoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Anoniem: 562971 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 06:08:
[...]

Dat is niet waar en ik spreek uit ervaring :)

Via MP kocht ik een iMac 27 inch (late 2013) eigenaar had de Mac gekocht bij Wehkamp, maar na verloop van tijd verscheen er rechts een diagonale balk in het beeld. De schrik sloeg mij om het hart, want ik zag de Mac terechtkomen in de diepe kelders van Wehkamp waar hij nooit meer uit zou komen :'(

Er zat nog garantie op de Mac en een telefoontje naar Apple was voldoende om alles tot in de puntjes te laten verlopen. Een week later stond de Mac hier weer te glimmen met een splinternieuw scherm zonder enige tussenkomst van Wehkamp zelf.

Wel zelf langs brengen bij een Apple servicecenter en die zit voor mij op fietsafstand. Ja in Groningen hebben wij meer dan alleen boerderijen en tractoren ;)
Het probleem bij resellers is dat ze eerst moeten bewijzen aan apple dat het garantie is en op dat punt gaat het helaas wel eens fout.
Ook mijn ervaring is wel anders:

Ik heb wel eens gehad dat mijn Airport extreme defect was en kon hem volgens apple ook langs brengen bij een reseller. Echter konden ze bij de voor controlle het probleem niet vinden en lieten mij voor onderzoeks kosten betalen.
Vervolgens had ik nog steeds een device die defect was en kon alsnog direct naar apple toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:37
Dat is afhankelijk welke iMac je pakt. De 21,5" (goedkoopste model zit alles onboard, dus kun je niet meer uitbreiden) moet je uit elkaar halen (achterkant moederboard, dos eerst display + moederboard er uit) voor het vervangen van geheugen en heeft maar 2 sloten. De 27" het een klepje waar je 4 modules in kwijt kan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 19:43
woutertjuh88 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 08:07:
[...]

Dat is afhankelijk welke iMac je pakt. De 21,5" (goedkoopste model zit alles onboard, dus kun je niet meer uitbreiden) moet je uit elkaar halen (achterkant moederboard, dos eerst display + moederboard er uit) voor het vervangen van geheugen en heeft maar 2 sloten. De 27" het een klepje waar je 4 modules in kwijt kan.
Heb je gelijk in, alleen op het moment van de topicstart was er nog helemaal geen 21,5" Retina Mac ;)
Pagina: 1